Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: käynnistämisestä  (Luettu 1923 kertaa)

pikkumyy

• Aloittelija
käynnistämisestä
« : Tammikuu 07, 2005, 23:23:00 ip »

Itselläni käynnistys olisi tod. näk. tiedossa ensi viikon puolella. Kertokaahan kokemuksia etenkin Helsingin nkl:lta, miten käynnistys ja synnytyspäivä on teillä sujunut.
Kestääkö käynistäminen kauan? Useampia päiviä? Miten   insuliini/sokeritippa/sokerinmittaushässäkkä on teillä sujunut. Ilmeisesti nkl:lla käytössä on actrapid? Itse en kyseistä insua tunne joten hieman hirvittää kun ei ole minkäänlaista tuntumaa vaikutuksesta. Tuntuu ettei kätilöilläkään homma ainakaan ihan ulkomuistista ole hanskassa kun aina kun olen kysellyt synnytyspäivän kulusta ja insuliineista ym, on tullut hieman erilaisia ja epävarmoja vastauksia. Ollaanko siellä koko ajan tipassa kiinni? Sokeri/insu?
On se hullua kun oikeastaan en itse synnytystä vielä osaa jännittää, ainoastaan sitä miten insuliinit ym. mittaukset hoituvat synnytyksen aikana.
rv. 37 + 1
Kirjattu

puunukke

• Aktiivinen
Re: käynnistämisestä
« Vastaus #1 : Tammikuu 08, 2005, 11:54:00 ap »

Hei, itselläni ei ole vielä kokemusta käynnistyksestä, mut tulin tähän ihmettelemään, että eikö se nyt ole jokaisen omassa päätäntä vallassa että antautuuko sairaalan hoidettavaks insuliinin suhteen vai hoitaako omat itse. Mulla on ainakin semmonen ajatus muhimassa et mies sais hoitaa insuliinipistokset synnytyksen aikana. Mihinkään insuliini tiputukseen en halua.
Kirjattu
dm1 vm.-95, humalog ja lantus
pojat 6/05, 11/07 ja 11/09

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #2 : Tammikuu 08, 2005, 20:56:00 ip »

Mä sanoisin, että toi tiputus on loistojuttu! Mulla mies hoiti verensokerimittauksen ja kätilö sitten tiputuksen säädät, eikä ole valittamista. Verensokeri oli koko ajan huippuhyvä! Yllätyin itsekin kuinka tasaiseen se saatiin actrapidilla, mutta varmaan se on parempikin kun vaikuttaa hitaasti, kun ei kuitenkaan mitään syö synnytyksen aikana. Pikainsulla varmaan menisi matalaksi tai ylös alas koko ajan.
Mulla ei kyllä ole kokemusta kuin tays:stä, mutta kannattaa luottaa hoitohenkilökuntaan. Itselle ei olisi tullut mieleenkään kipujen keskellä hoidella vielä insuliiniannoksia, kun synnytys kestikin yli 15 h. Tippa laitettiin heti kun menin synnytys saliin ja otettiin pois heti, kun vauva oli ulkona. Sitten pistin protan ja pikainsuliinin ja söin aamupalan. Tiputushan laitetaan kai melko usei kuitenkin, vaikka ei olisi D:tä, kun tiputetaan oksitosiinia. Itselläni oli myös se ja kaikki meni samasta.
Tsemppiä koitokseen! Hyvin se menee! =)
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #3 : Tammikuu 08, 2005, 22:44:00 ip »

Tuohon käynnistyksen kestoon kertoisin omasta kokemuksestani, että varaudu viettämään sairaalassa piiitkä aika ennen pienokaisen syntymää... Itse menin käynnistettäväksi hiukan yli 38 rask.viikolla ja lapsi syntyi 10.käynnistyspäivänä, viikolla 40+2. Juhannuksena tosin käväisin pienellä kotilomalla kun kyllästytti sairaalassa terveenä köllöttely.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #4 : Tammikuu 09, 2005, 22:11:00 ip »

Minulla oli varattu käynnistykseen tulo 39+1, mutta tyttö lähti tulemaan omia aikojaan 38+5. Ei-diabeetikko tuttuni oli käynnistyksessä noin viikon verran, eli ei sieltä heti aleta yleensä tulemaan, kun ulkopuoliset niin toivoisivat, eli varaudu pitkään odotteluun.

Olen samaa mieltä kuin säde, että oli ihan ehdoton juttu, että sairaalan henkilökunta hoiti sokeri- ja insuliinitipat ja mies mittaamisen. Synnytys kesti 18 tuntia, joten olin niin puhki poikki ja väsynyt 2 vuorokauden valvomisen jälkeen, ettei minusta olisi ollut neuvomaan ketään pistämisteni suhteen. Kauhujuttuja saa varmasti lukea, mutta sairaalahenkilökunta OSAA hoitaa homman actradpidilla, kunhan vaan joku mittaa ahkerasti vieressä. Luottakaa vaan ammattilaisiin noin vuorokaudeksi taudin suhteen, sen jälkeen taas saa mesoa itse niin kuin haluaa. Niin, ja tipat oli koko ajan kiinni synnytyksen ajan, niitä sitten säädeltiin tarpeen mukaan. Olin toki vielä epiduraalissakin kiinni, joten ei siinä hirveästi enää lähdetty käveleksimään, ei kyllä haluttanutkaan. Jos kaikki menee hyvin ja pikkukakkonen syntyy samalla tavalla toukokuussa, niin enpä tekisi mitään toisin kuin ekan kanssa. Edelleen minä keskityn hengittämään yms. ja muut hoitakoon lääketieteellisen puolen, d mukaan lukien.

Ja ei-synnyttäneille ihan positiivisena kommenttina se, että ette mitenkään pysty kuvittelemaan synnytystä ja sen kulkua etukäteen, joten parempi vaan varautua siihen, että muut hoitaa osittain homman ammattitaidolla, itse tekee sen, minkä siinä tilanteessa pystyy. Nostan hattua esinaisillemme, jotka synnyttivät ilman lääketieteellisä helpotuskeinoja ja toivotan vaan tsemppiä nykyisille!
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #5 : Tammikuu 10, 2005, 11:18:00 ap »

Menin keskiviikko aamuna osastolle. Ensimmäinen tabletti laitettiin kohdunsuulle aamupäivällä. Pienet supistukset alkoivat, joten seuraavaa tablettia ei tarvinnut laittaa. Mutta kumma, supistukset loppuivat ja seuraava tabletti laitettiin torstai aamuna. Sitten seuraava päivällä. Supistukset alkoivat illalla ja valvoin koko yön. Perjantaina aamulla soitin miehen paikalle ja synnytyssaliin päästiin yhden aikoihin. Kalvot puhkaistiin ja kipulääkettä lisättiin. Mieheni mittaili sokerit kahden tunnin välein ja laittoi insuliinia tarvittaessa. Jostain syystä synnytys ei edennyt ja tyttö syntyi sektiolla lauantain puolella. Kokoa oli 4140g ja 50cm. Onnea matkaan!!!
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #6 : Tammikuu 10, 2005, 11:58:00 ap »

Käynnistyksen eteneminen on kyllä täysin yksilöllistä sekin, joten ei voi oikein sanoa kuinka kauan siinä yleensä menee. Yksi esimerkki toissapäivältä, jolloin tuttuni käskettiin sairaalaan (rv 41+3) käynnistykseen. Noin kello 14.00 käynnistys alkoi ja tyttövauva 52cm 4200g oli ulkona 22.41, joten ei mikään maratonsynnytys! Lykkyä sinulle, itselläni rv 36+2 ja ke kuulen mahd. tuomion synnytystavasta!
Kirjattu

Dibutypy

• Vieras
« Vastaus #7 : Tammikuu 10, 2005, 19:44:00 ip »

Moi Pikkumyy!

Mulle tuli poju viime keväänä käynnistettynä, käynnistys aloitettiin rv 38+5 ja poika syntyi alateitse rv 39 - eli ei siihen kauhean kauaa mennyt. Minulle jäi positiiviset fiilikset käynnistyksestä ainakin TAYSissa - synnytys meni loistavasti ja NOPEASTI kiitos käynnistäjähormonien. Ma aamuna sain ekat pillerit, sitten alkoi supistuksia tulemaan sellaiseen tahtiin, että ti aamuna sain enää yhden pillerin. Mulla oli koko ajan loisto-olo, en alussa edes huomannut supistuksia ennen kuin ti iltana ennen puolta yötä meni lapsivedet ja eikä tarvinnut enää miettiä, että miltäköhän supistukset tuntuu ;-). Sitten startattiin synnytyssaliin ja ke aamuna klo 6:20 poju oli ponnistettu ulos - ei ollut muuten mikään pikkuhäiskä, painoi 4785 g, mutta alateitse sain hänet kuitenkin ponnistaa ulos :-) Sokrut oli lääkärin mukaan olleet hieman koholla synnytyksen aikana ja hän ihmetteli miksi kätilö oli inskaa antanut niin vähän (sokrut oli n. 8-10 tienoilla, silti meidän poika pääsi teholta heti seuraavana aamuna pois eli ei ollut onneksi vaikuttanut hänen sokereihinsa). Itse sanoisin, että touhu onnistuu paremmin jos ei ole sokerit laskemasssa ja näin ollen pysyy äiti itsekin paremmalla tuulella ;-) Actrapid- ja insuliinitippa toimivat ok, mieheni mittaili sokruja tiheesti koko synnytyksen ajan.
Tsemppiä, äläkä jännitä liikaa!

Terkuin Maisa
Kirjattu
Dibutypy, v.-83 makeena
DM1 Pumpussa Humalog

pikkumyy

• Aloittelija
« Vastaus #8 : Tammikuu 11, 2005, 16:30:00 ip »

Kiitos kaikille vatauksista! Huomenna olisi sitten näytön paikka. Tänään oltiin lapsivesipunktiossa ja keuhkot todettiin kypsiksi. Huomenna aamulla sitten aloittelemaan käynnistystä! Toivotaan että kaikki menee hyvin...  

rv.37 + 4
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #9 : Tammikuu 11, 2005, 16:54:00 ip »

Onnea kovasti huomiselle!
Kirjattu

Linkkejä