Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Raskaus 2 Protalla?  (Luettu 1288 kertaa)

Guest

• Vieras
Raskaus 2 Protalla?
« : Syyskuu 29, 2004, 19:59:00 ip »

Kävin raskaudensuunnittelussa elokuussa ja samalla vaihdettiin minulla huonosti toimiva Lantus takaisin Protaphaneksi. Lääkäri ehdotti sen kolmena pistoksena, koska siihen yleensä joudutaan raskausaikana.

Pistin aluksi Protat aamulla, klo 15 ja ennen nukkumaan menoa. Alkuyöstä (n.klo 01) oli jatkuvasti hypoja, joten siirsin iltapäivän Protan lounaalle (klo 12). Nyt on kuitenkin riesana aamuyöstä nousevat sokerit. Jos vs on hyvä nukkumaan mennessä, se pysyy samoissa lukemissa klo 5 asti, mutta nousee sitten. Jos lisään yön Protaa, tulee hypoja ennen aamuyötä. Lääkärin mukaan lounaan Prota vaikuttaa vielä puolen yön jälkeen. Jos nukkumaan menoa edeltävän Protan siirtää vielä myöhemmäksi, en kyllä ehdi juuri nukkua!

Ennen Lantus-kokeilua käytin Protaa vuosia, kahtena pistoksena, eikä ollut tuota aamuyön nousua. Haluaisinkin nyt kuulla, onko kukaan vienyt raskautta läpi 2 Protalla ja miten se sujui?
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
Re: Raskaus 2 Protalla?
« Vastaus #1 : Syyskuu 29, 2004, 23:38:00 ip »

Tarkennan vielä, että ne liian korkeat aamuarvot ovat n.10 mmol. Jos ei olisi raskaussuunnitelmaa, olisin ehkä välittämättä tuosta, sillä tuolla korkeudella sokerit ehtivät olla vain 2-3 tuntia.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #2 : Syyskuu 30, 2004, 14:27:00 ip »

Minä olen vienyt ensimmäisen raskauteni läpi 2 protalla, eikä siinä ollut mitään ongelmaa. Minullakin sokerit nousee aamuyöstä, mutta lääkäri ei pitänyt noita 10 arvoja huolestuttavana, kun hba1c oli koko ajan alle 7. Ei minulla olisi ollut mitään tarvetta siirtyä 3 prota pistokseen, Humalogilla selvisi ongelmatilanteista hyvin.

Etukäteen ei voi tietää mitä raskauden aikana tapahtuu ja kuinka paljon joutuu missäkin vaiheessa pistämään, joten sen näkee sitten, ajan kanssa.

Periaatteessa meinaan selvitä tämän toisenkin raskauden 2 protalla. Minulla on kyllä melko pienet annokset muutenkin, aamulla 10 ja illalla 12 yksikköä, joten säätämisvara tulee varmaan olemaan ihan muutaman yksikön sisällä koko ajan, kuten aiemminkin. Ekassa raskaudessa sokerit tasoittuivat yllättävästi aamuisinkin, kunhan vaan rupesi illalla 8 arvolla nukkumaan. Loppuraskaudesta taas aamupalan jälkeiset arvot oli korkeampia, mutta siitä selvittiin pistämällä isot annokset Humalogia.

En ole lääkäri, mutta en lähtisi vielä siihen 3 protapistokseen, kun ei vielä tiedä, mitä tuleman pitää.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #3 : Syyskuu 30, 2004, 14:40:00 ip »

Kiitos, kun vastasit! Taitaa se 2 protaa olla minullekin ehkä parempi, näin ainakin tuntuu. Nyt iltapistos on 23.30 ja lounasprota jo klo 11, jotta näiden väli olisi iso. Alkaa vaan tuntua, että aamu- ja päiväprotat ovat niin lähellä toisiaan, ettei ole mieltä pistää sitä 3 yksikköä päivällä. Humalog on varmasti parempi ongelmissa. Kun protaa muuttaa, saa sitten muuttaa muutakin sen pitkän vaikutuksen takia. Puhun tästä vielä lääkärin kanssa 2 viikon päästä.

Mihin aikaan pistät nuo protasi?

Onnea sinulle odotukseen!  
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #4 : Lokakuu 01, 2004, 13:26:00 ip »

Minä pistän aamulla protan siinä 7-8 nurkilla ja illalla taas n. 23 maissa. Minulla on aamulla insuliinin tarve huomattavasti suurempi kuin illalla, Vaikka pistojen väli onkin n. 16 tuntia niin silti ei ole ollut mitään ongelmaa pitää illan sokereita kurissa.

Nyt on taas havaittavissa se ihmeellinen muutos, että syystä tai toisesta aamun arvot alkaa taas tasoittua. Nytkin on muutamana aamuna herätty noin 6 arvoilla, jee! Jouduin kyllä heti alkuunsa nostamaan noita protamääriä, aamuun tuli 2 yksikön lisäys ja iltaan 1. Pieniä muutoksia toki, mutta minun tarpeillani jo melko merkittäviä. Humalog annokset eivät oikeastaan ole muuttuneet lainkaan, paitsi nyt aamulla, kun sokeritkin alkavat olla ihan hyvällä mallilla. Humalogin pudotus on ollut noin 50%, ajatella.

Jos sinulla on edelleen ongelmia tuon Protan kanssa, niin itse sain aikanaan apua siitä, että piirtelin niitä vaikutuskäyriä paperille ja mietin homman toimimista siten. Kokeilin itsekin ennen ekaa raskautta 3 protapistosta, mutta se se vasta menikin säätämiseksi. Vaikutukset meni niin päällekkäin, että homma meinasi karata sen takia käsistä, kun matalia alkoi tulla ties milloin.

Tsemppiä joka tapauksessa!
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #5 : Lokakuu 01, 2004, 15:25:00 ip »

Lääkärin kanssa sovin, että kokeilen tätä iltapistoksen tuntia myöhäisempää aikaa 1-2 viikkoa ja jos ei auta, niin palataan 2 Protaan. Kolmen säätäminen on kyllä hankalaa, yksikin muutos vaikuttaa kaikkiin muihin pistämisiin. Täytyy tosiaan piirtää nuo käyrät.

Tämä on ollut mun elämäni 25 d-vuodesta raskain, joulun jälkeen on koko ajan ollut rytmin hakemista, tuloksetta. Ensin sähläsin Lantuksen kanssa toivottomat 8 kk, mutta minulla se vaikutti epätasaisesti ja oli suorastaan vaarallinen siksi. Elokuussa raskaudensuunnittelussa lääkäri suositteli tätä 3 protaa. Vaan eihän sitä kokeilematta tiedä mikä sopii.

Vuosia pistin 2 protaa päivässä ja parhaimmillaan Hba1c oli 6.5 ilman kohtuutonta vaivannäköä. Mulla oli silloin suunnilleen samat pistosjat kuin sinulla ja vaikutus riitti hyvin iltaan asti. Sitä paitsi liikuntaa tulee enimmäkseen iltaisin.

Mutta kyllä tämä tästä! Ehkä ikävintä oli viimeisin käynti välinejakelussa, jossa hoitaja haukkui minut tolkuttomasta mittaamisesta.
Kirjattu

LIISA (v.m -67-)

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Lokakuu 06, 2004, 22:59:00 ip »

Minä olen mennyt kaksi raskautta läpi 1 protalla.
hba1c oli 5-6 luokkaa.Pistin protan klo21.00.vaje tuli 19-20 vaiheilla.Kokeiltiin muutama päivä 2 protaa.teki paljon hypoja.vAJE EI OLLUT KOVIN PAHA,PYSTY ACTRABIDIN kanssa kompensoimaan.Esim jos oli keitto ruokaa meni jopa helposti hypolle siihenkin aikaan.
Kirjattu
G 640+ Humalogi

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59