Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: raskausdiabetes ja allergia  (Luettu 1357 kertaa)

Guest

• Vieras
raskausdiabetes ja allergia
« : Syyskuu 16, 2004, 14:23:00 ip »

Hei,

Onko ketään muita allergisia, joilla on todettu raskausdiabetes?
Mulla oli kaikki kolme arvoa koholla ja jouduin vuorokausiseurantaan sairaalaan päiväksi. Sen jälkeen olen mitannut nyt viikon verensokereita kotona ja kävin lääkärillä näyttämässä tuloksiani tällä viikolla. Ainoa ruokaneuvonta, jonka sain, oli sh-opiskelijan antamaa...
Nyt olen sitten saanut mittarin vielä toistamiseen kotiin ja mittailen vielä tämän viikon lisää verensokeriarvoja, koska muutama arvo oli liian korkeita oman testailuni takia... (mm. suklaan jälkeinen verensokeri oli 8,4).

Eniten hämmennystä aiheutti lääkärin tietämättömyys allergiasta! En pysty syömään minkäänlaisia juureksia raakana, harvoin edes keitettynä kovin suuria määriä. Hedelmistä sopivat ainoastaan ananas ja banaani, jonka lääkäri kielsi!? Oikeastaan pystyn hyvällä omallatunnolla syömään ainoastaan vihreää salaattia, mikä jokaisella aterialla vuosien ja taas vuosien jälkeen maistuu aika puulta. Llääkäri ei kuitenkaan pystynyt asettumaan asemaani, jossa siis en pysty syömään välipaloina juureksia/hedelmiä/tms.

Nyt tarvisin ideoita välipaloista, sillä ruisleipä puuduttaa... Mitä välipaloja voisi olla, jotka olisi sokerittomia ja terveellisiä, mutta joissa ei ole hedelmiä tai vihanneksia ainakaan pääasiassa?
Marjoja voisin syödä, joten miten niiden kanssa tulee menetellä? Eikö pakastetuotteita näin raskaana pitäisi keittää tms. jotta listeria yms. poistuvat? Ideoita mitä voisin tehdä?

Onko muita allergisia, jotka joutuvat syömään dieetin mukaan? Oletteko saaneet ravitsemusterapeutin apua?
Kirjattu

zenonah

• Aktiivinen
Re: raskausdiabetes ja allergia
« Vastaus #1 : Syyskuu 16, 2004, 15:22:00 ip »

Ei mitenkään järin terveellinen neuvo, mutta itse vedän joskus makkaraa paljaaltaan ihan reilusti kaikkien suositusten kauhuksi. Mutta kun ei ole hiilihydraatteja...

Myös silloin kun olen jo ihan napa pinkeenä, mutta pakko on syödä jos heikottaa, niin tuoremehut ovat pelastuksena. Jos vaan voit hedelmiä mehuina juona, niin 1dl vastaa sitä 100g hedelmissä. (50g banaania ja 200g melonia). Ei mehutkaan tietenkään niin terveellisiä ole, tai hyväksi hampaille. Tai sokerilimut ajaa saman asian, hyvässä ja pahassa.

En tiedä yhtään mitä sulle on kerrottu, kun mulle taas raskausdiabetes on ihan tuntematon, mutta oletan, että kehotettu tasaisin väliajoin syömään vähän. Siinä tapauksessa syö ihan samoja ruokia niinku ennenkin, yritä vaan ne hiilihydraatit jakaa tasasesti pitkin päivää. Eikä välipalojen tarvi olla hedelmiä, vaikka se tosi ihanteelliselta kuulostaakin, hiilihydraattien määrähän se on, ei se mistä ne tulee. Paitsi tietty et iänikuinen ruisleipä imeytyy pidempään ja tasasempaan kuin suklaa. Ja tää kaikki oli sitten D1:sen näkökannasta, että älä missään nimessä tee näin jos sun lekuri just varotti jostain tämmösestä.

Kun mulla todettiin D1 kun olin 11, niin mun eka kommentti oli että en tasan ala, jos mun täytyy syödä samoja ruokia ku mummin! Mummilla oli D2.

Koita jaksaa. Ei se ikuisesti kestä.
Kirjattu
<i>Veni, vidi, visa - tulin, näin, shoppailin.</i>

anna-mari

• Vanha tekijä
Re: raskausdiabetes ja allergia
« Vastaus #2 : Syyskuu 17, 2004, 10:00:00 ap »

Kokeile lasten pilttejä, joissa löytyy erilaisia marjaseoksia. Niissä ei ole lisäaineita eikä lisättyä sokeria, lisäksiä purkki on helppo kuljettaa mukana. Sinällään raskausdiabetekseen pätee samat säännöt kuin kahteen muuhunkin D.hen, eli on tutkittava miten verensokeri reagoi eri ruokiin ja pyrittävä sitten pitämään se tasaisena..Suklaassa esim. on paljon sokeria, vaikka sen rasva imeytymistä hidastaakin. Kartoita nyt mitä allergiasi puolesta pystyt syömään, poista/minimoi sitten nopeasti verensokeria nostavat (esim. tuoremehu imeytyy todella nopeasti ja on lähes silkkaa sokeria). Kuidut taas hidastaa ohutsuolessa sokerien imeytymistä, ja tasaa siten verensokeria. Ruisleipä on tässäkin mielessä hyvä vaihtoehto;)
Kirjattu
"What cannot be cured, must be endured"

Linkkejä