Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: kasvu ja sokerit  (Luettu 1979 kertaa)

pikkumyy

• Aloittelija
kasvu ja sokerit
« : Syyskuu 10, 2004, 10:56:00 ap »

onko teillä tietoa  onko korkeat sokerit "ainoa" tekijä joka lähinnä kasvattaa vauvaa? Vai riittääkö se että syö makeaa vaikka saisikin aterian jälkeiset sokrut pysymään suht hallinnassa? Itselläni pitkäaikainen sokeri on hyvä mutta hätkähdytti kun huomasin että vauva on siitä huolimatta kiipeämässä kohti yläkäyrää!! Täytyy tunnustaa että piirakat ja jätskit ovat kyllä maistuneet viimeaikoina…Täytyy varmaan alkaa hillitsemään itseään…jotenkin vain kuvittelin että hätää ei ole jos saa  sokerin noin muuten pysymään aisoissa, mutta näinkö ei olekkaan…?
Kirjattu

annami

• Intoilija
Re: kasvu ja sokerit
« Vastaus #1 : Syyskuu 10, 2004, 11:06:00 ap »

Eivät ole ainoa kasvattava tekijä. Mun käsitykseni mukaan ei ole tarkkaan tiedossa, mitkä kaikki asiat kasvuun vaikuttavat, mutta korjatkaa muut taas jos tiedätte paremmin. Omat lapset olivat hyvästä tasapainosta huolimatta jokseenkin jättiläisiä: poika rv 37+0, 4800 g ja 52 cm; tyttö rv 36+0, 4420 g ja 53 cm.
Kirjattu
Ykköstyyppi v:sta 1985. Animas Vibe & Humalog 3.9.2013 alkaen, Dexcom-sensorointia.
Hypotyreoosi ja nivelreuma.

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Syyskuu 10, 2004, 14:00:00 ip »

Ja meillä taas niinpäin, että tyttö oli syntyessään aika sirpsakka 49 cm/3045 g, ja vaikka HbA1c oli koko ajan alle 6.1 (muistaakseni ja pääosin vielä vitosella alkava), yksittäisiä todella korkeita arvoja ehti tulla aika lailla eli verensokerit eivät olleet mitään tasaista tavaraa. Makeaakin tuli syötyä, jos se nyt sattui olemaan se ruoka, joka pysyi sisällä.

Hmm. Mielestäni tuo makrosomia (eli vauva kasvaa viikkoihin nähden liian isoksi) voi tulla, vaikka sokeritaso pysyisikin hyvänä, mutta sen riski kasvaa huonolla tasapainolla. Yksittäiset syömiset tai korkeat kertamittaukset sinällään eivät makrosomiaa aiheuta..?
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

bitti

• Vieras
« Vastaus #3 : Syyskuu 10, 2004, 23:10:00 ip »

millä raskausviikolla olet?
Kirjattu

pikkumyy

• Aloittelija
« Vastaus #4 : Syyskuu 11, 2004, 11:25:00 ap »

puolessa välissä mennään elikkä rv 20+3.
Kirjattu

Pikkuiina

• Matkailija
« Vastaus #5 : Syyskuu 13, 2004, 13:21:00 ip »

Minulle sanottiin, että äidin käyttämä insuliini itsessään on kasvutekijä. Tyttö syntyi 4,290 kiloisena viikoilla 36+4. Sinällään en kyllä ymmärrä miksi samaa insuliinia käyttävät monet äidit saavat sopusuhtaisia vauvoja.. D- tasapaino koko raskauden ajan oli moitteeton: 5.1-6.6%.
Kirjattu

Pihla

• Intoilija
« Vastaus #6 : Syyskuu 13, 2004, 14:10:00 ip »

Hei!

Minä olen myös kuullut että 1-tyypin diabetes itsessään on aina riski makrosomialle. Hyvä hoitotasapaino pienentää riskiä mutta ei ikinä poista kokonaan terveeseen verrattuna. Näin joskus jonkun prosenttitaulukonkin aiheesta, en muista lukuja. Mutta vaikka äidin HbA1c oli terveen tasolla niin tietty prosentti vauvoista oli kuitenkin makrosomisia, ja prosentti oli huomattavasti suurempi kuin terveillä. Siihen EN usko että äidin pistämä insuliini kasvattaisi vauvaa. Äidin pistämä insuliini EI pääse istukan läpi (paitsi joskus harvoin jos äidillä on suuri määrä insuliini-vasta aineita veressä). Joten suuretkaan insuliiniannokset eivät normaalisti kasvata vauvaa. Näin on ainakin minulle selittänyt sekä NKL:n sisätautilääkäri että naistentautien & synnytyksen erikoislääkäri. Kaikki painottivat ainoastaan hyvän HbA1c tason vaikutusta. Omat insuliini annokset olivat loppuvaiheessa valtavat, mutta vauva kätilöiden ja lastenlääkärin mukaan syntyessään sopusuhtainen. Sitä vastoin minulle sanottiin että tutkijat/lääkärit epäilee että myös alku ja etenkin keskiraskauden korkeat arvot saavat kehittyvän vauvan haimasolut herkistymään sokerille jolloin loppuvaiheessa erittyy vauvalla liikaa insuliinia- joka sitten kasvattaa kokoa.

Itse kyllä lihoin aika lailla raskaudenaikana. Omasta mielestäni tämä johtui tiukasta tasapainosta jolloin tuli helpommin hypoja joista alhaisimmat arvot korjasin siripirillä, hunajalla tai makeisilla, jotka varmaan lihottivat. Alkuraskauden pahoinvoinnin aikana oli pari viikkoa jolloin ainoa mikä pysyi sisällä oli limsa ja jäätelö, joka varmasti lihotti, kun vielä toimintataso oli lähinnä sohvalla voivottelua... Mutta eivät nämä kuitenkaan ilmeisesti lihottaneet vauvaa.

Sitä olen itse miettinyt että vaikka minulla oli hyvä HbA1c niin silti esiintyi melkein päivittäin korkeita huippuja, että voisiko vaara kuitenkin piillä näissä korkeissa arvoissa vaikka ovatkin hetkellisiä? Sillä kasvaahan raskausajandiabeetikkojenkin vauvat helposti ylisuureksi. Ja ainakin kun itse keskustelin ruokavaliohoidolla olevan rask.ajan diab. kanssa niin hänen "korkeat" verensokerit olivat siinä 6-7mmol/l eli aivan eri tasoa kuin minulla, ja silti hänen lapsensa oli kasvanut ylisuureksi.

Onneksi vauvan kasvua seurataan niin tarkasti jolloin lääkärit pystyvät ennakoimaan makrosomian.

Pihla
Kirjattu
Paradigm sensoripumppu, silloin tällöin itse maksettu sensori
Prinsessa s. 2004
Prinssi s. 2006
Poikanen s. 2009

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #7 : Syyskuu 16, 2004, 18:02:00 ip »

Itselläni ensimmäinen lapsi oli 4725 ja 57 cm, pää 38 ja syntyi viikolla 39+2 ja nyt viikon päästä on toisen lapsen syntymän käynnistys viikolla 38+4 ja painoa tulee ainakin tuon edellisen verran. Oma painoni ei ole lisääntynyt raskauden aikaan kuin 6 kg kummassakin raskaudessa, varsinaista diabetestä ei ole todettu, mutta paatoarvo ollut 5,1 molemmissa raskauksissa. Meillä mieheni on ollut samat 4,7 kg syntyessään ja samoin minun puolella on tuota kokoa kyllä eli kyllä geenit vaikuttaa oleellisesti myös.
Kirjattu

Linkkejä