Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Aborttiko ainoa vaihtoehto  (Luettu 3229 kertaa)

Tiina64

• Matkailija
Aborttiko ainoa vaihtoehto
« : Elokuu 20, 2004, 15:15:00 ip »

Nimimerkin mukaisesti olen 40 v ja sairastanut D1 16 vuotta. Menkat olisi pitänyt alkaa jo viikko sitten. On kyllä aiemminkin ollut epäsäännöllinen väli nyt vaan kovin pitkä. On lisäksi epäilys että ehkäisy on pettänyt. Fiksu olisi ottanut varalle jälkiehkäisyn. Pyydän ei saarnoja:-)

Enemmänkin kiinostaa. Aiheuttaako heikko verensokerin tasapaino jo tässä vaiheessa ongelmia sikiölle? Viikkokeskiarvot kun on 8,4 - 9,9 ja mittaukset on heitelly 2,3 - 20 välillä.
Kirjattu

namipalaD1

• Intoilija
Re: Aborttiko ainoa vaihtoehto
« Vastaus #1 : Elokuu 20, 2004, 15:24:00 ip »

Mulle sanoi kerran yks naisgynekologi, ettei diab. ole syy, jolla voi tehdä abortin.  Muuten en ota tässä kantaa - asia lienee jokaisen henk. kohtainen päätös.  I
Kirjattu

Tiina64

• Matkailija
« Vastaus #2 : Elokuu 20, 2004, 15:31:00 ip »

Nyyh..... en tosiaankaan kysynyt abortista vaan mikä riski sikiön kehitykselle on kun en ole ollut tietoinen hedelmöittymisaikaan että olen raskaana. Siis jos olen......

Abortin nyt saa kuka tahansa joka sen haluaa.
Kirjattu

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Elokuu 20, 2004, 16:19:00 ip »

Hmm. Riskitasoa nostaa toki korkea verensokeritaso (siis HbA1c), mutta se ei automaattisesti tarkoita, että sikiölle olisi ehtinyt kehittyä mitään massiivisia ongelmia. Yksittäiset korkeat tai matalat eivät myöskään kerro epämuodustumariskin kasvusta tai edes itse laskettu viikkokeskiarvo, vaan nimenomaan tuo pitkäaikaisverensokerin taso.

Nyt kannattaa kipin kapin hoitaa tuo verensokeritaso kuntoon (eli katso se HbA1c, älä pelkästään itse mittaamiasi viikkokeskiarvoja, ne eivät anna tarkkaa kuvaa kokonaisuudesta) ja tietysti toivoa parasta.

Toisaalta, itse alkion kiinnittyminen vie useita päiviä ja muutenkin jos asiat ovat ihan metsissä sikiön kannalta, voi tapahtua vielä spontaani keskenmenokin, jota voi olla vaikea jopa itse huomata.  

Tsemppiä, kyllä se siitä!
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

virta

• Vieras
« Vastaus #4 : Elokuu 20, 2004, 16:50:00 ip »

Poikani nyt 5 v, sai alkunsa niin etten tiennyt raskaudesta, olen sairastanut 25 vuotta ja olisi pitänyt tietää paremmin, poika kuitenkin syntyi terveenä, riskit todella pieniä, jos muuten olet valmis äidiksi, niin antaa palaa vaan!!! onnea odotukselle!!!!! äiti + 2 lasta
Kirjattu

namipalaD1

• Intoilija
« Vastaus #5 : Elokuu 21, 2004, 15:43:00 ip »

Anteeksi, en tarkoittanut tuota aborttiasiaa ihan noin (sanoinkin siinä, että en ota kantaa siihen).  TArkoitin sitä, että alkuvaiheen sokereita tämä lääkäri ei pitäny sellaisensa, että sen perusteella kannattaa aborttia.  En itsekään sitä vaihtoehtoa ole koskaan miettinyt.

Itselläni todettin kahdeksannella raskausviikolla diab., joka oli todennäköisesti ollut minulla jo ennen raskautta.  Muistelen, että pitkäaikassokerit olivat jotain aikalailla päälle 8.  Silloin niitä ei mittailtu yhtä tiuhaan, kun nykyään vv. 88.  Sokerit olivat siis olleet korkealla koko alkuraskauden.  Tyttärelläni on hieman alentunut kuulo (ei haittaa) ja 3 kk ikäisenä todettiin virtsan takaisin virtausta eli sairastui vakavaan tulehdukseen (tilanne  normalisoitui vajaan vuoden estolääkityksen jälkeen).  Kumpakaan "vikaa" ei kai voida sanoa korkeiden sokereiden aihettamaksi tai sitten ovat???  Sittemmin tein vielä liki 4kymppisenä kaksi tervettä tyttöä.

Tsemppiä vaan Sulle ja sokerit pikaseen kohdalle =).
Kirjattu

Eve -72

• Intoilija
« Vastaus #6 : Elokuu 21, 2004, 20:54:00 ip »

Muistathan Tiina64, että Hba1c EI ole sama kuin verensokerien keskiarvo. Se on alempi. Muistaakseni jotenkin niin, että jos itse olen saanut tiheillä mittauksilla aikaiseksi keskiarvon 10, niin sitten pitkäaikainen on ollut n.8. Pitkäaikainen arvosi voi siis hyvin olla vaikka alle 8. Tarkista ihmeessä labrassa, ei tarvitse arvailla ja pelätä pahinta    Minulla oli Hba1c ekan raskauden alussa 8.1, ja terve tyttö tuli. Nyt oli 7.9, ja tervettä edelleen rukoilen! Ainakaan ultrassa ei tähän mennessä ole näkynyt epämuodostumia. Aivan alussa kai suurin riski on keskenmeno. Eli jos asiat on tosi pielessä, niin sikiö tulee itsekseen pois. Aika hyvin luonto kuitenkin korjaa "virheitä", kuten vaikka alkuraskaudessa alkoholista johtuvia solutuhoja.

Jos olet raskaana, niin onnea ja kaikkea hyvää    !!
Kirjattu

heikkila

• Vieras
« Vastaus #7 : Elokuu 22, 2004, 20:56:00 ip »

Hyvä Tiina64

Jos en vahingossa olisi nyt raskaana, en tiedä olisinko koskaan uskaltautunut tähän vaikka takana on "vasta" tusinan verran diabetesvuosia(1). Omat ghba1c olivat yli 11 ja raskaudesta sain varmuuden vasta viikolla 14. Huomenna olisi tarkoitus mennä käynnistykseen ja tervettä poikaa ollaan saatu seurata ultrassa moneen otteeseen.

Tiedän syyllisyyden tunteen, usko minua silti, että mitä nopeammin hoidat asiat joko raskauden jatkamiseksi tai muutoin, sitä parempi. Aikuinen nainen kun olet, ja jo tuossa iässä, mieti kuinka vapaata elämää sinun täytyy vielä elää- -

En missään nimessä halua loukata, pyydän anteeksi jos niin sanoillani tein. Voimia päätöksen tekoon. Älä tee sitä kuitenkaan yksin, vaan puolisosi kanssa, taakka on yksin liian raskas kannettavaksesi
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #8 : Elokuu 25, 2004, 14:22:00 ip »

Hei Tiina Tiina!!! Ei hätiä mitiä. Ei sinun tarvitse aborttia verensokereiden takia tehdä.
Minulla pötköttää päikkäreillä tuolla sängyssä kohta 10 kk ikäinen terve ihanaihana pikkuinen poika.Alkuraskaudessa minulla hba1c oli 8.8 mutta pian raskauden edetessä se laski.
Olen muuten samaa vuosimallia kuin sinäkin.
Jos kiinnostaa:Mun raskauskertomusta pääset lukemaan aiemmista ketjuista. Otsikolla: raskaus korkeammilla arvoilla.
Kirjattu

Tiina64

• Matkailija
« Vastaus #9 : Elokuu 25, 2004, 15:03:00 ip »

Hei kaikki

Kiitos viesteistä. Minun onneksi en ole raskaana. Tai sitten tuli keskenmeno. Lapsi ei ole tosiaankaan suunnitelmissa. Nyt yritän saada aikaa lääkärille ja sterilointiin.
Kirjattu

namipalaD1

• Intoilija
« Vastaus #10 : Elokuu 25, 2004, 23:00:00 ip »

Hyvä näin, jos vauva ei ollut toivomuslistallakaan.  Itse ratkaisin oman ehkäisyni myös noin ja olen todella tyytyväinen 4 lapsen äiti. Sterilisaatioin valitsin juuri siksi, etten olisi halunnut joutua valintaan diab. - ikä - vauva.  Valintani olisi ollut kuitenkin tuo viimeinen - riskeistä huolimatta.
Kirjattu

Linkkejä