Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Millä munuaisarvoilla lupa ?  (Luettu 1256 kertaa)

Guest

• Vieras
Millä munuaisarvoilla lupa ?
« : Heinäkuu 21, 2004, 12:21:00 ip »

Millaisilla kreatiniini - tai alb- arvoilla olette luvan saaneet ja millaisilla on suositeltu välttämään raskautta ?  Onko ketään huonommilla arvoilla raskaaksi tulleita ?
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
Re: Millä munuaisarvoilla lupa ?
« Vastaus #1 : Heinäkuu 21, 2004, 22:22:00 ip »

Tarkennan hieman: muistatteko mitä luokkaa ovat  olleet krea-ja alb.arvot raskautta suunniteltaessa tai sen alussa? Ei kai sentään Hba1 ole ainoa arvo.
Lähdetään olettamuksesta,että edes joku olisi tullut raskaaksi hieman kohonneilla arvoilla.
Tai onko kenenkään kohdalla ollut puhetta,ettei raskautta suositella,kun ko.arvot ovat olleet viitearvojen ulkopuolella ja kuinka korkealla ne ovat olleet?

Missään kun ei ole tullut vastaan mitä ovat kohonneet arvot,jotka estävät raskauden.
Kirjattu

Lelle

• Jäsen
« Vastaus #2 : Heinäkuu 22, 2004, 00:35:00 ap »

Mulla mikroalbuminuriaa oli suunnitteluvaiheessa ja raskauden alussa 20-25ug/minuutti. Krea-arvot ovat olleet viitearvoissa ennen ja jälkeen raskauden eli niistä en osaa sanoa ja proteiinia ei ollut pissassa ennen raskausmyrkytystä.

Raskauden jälkeen mikroalbuminuriaa on ollut alle 10ug/min eli ei ollenkaan. Lääkityksenä ACE-estäjä 5mg ennen raskautta ja raskauden jälkeen 2,5mg. Raskauden aikana en syönyt lääkettä ACE:estäjän tilalla.
Muusta ei suunnittelukäynnillä puhuttu kuin, että mulla on korkeampi riski saada raskausmyrkytys (n. 50%) ja mahdollisesta myrkytyksestä johtuen ennenaikaisen synnytyksen riski. Tyttö syntyikin raskausmyrkytyksen vuoksi kuukautta ennen laskettua aikaa, mutta kaikki meni muuten hyvin.

Faktaakin löytyy eli uusimmassa d-kirjassa sanotaan näin:
"Raskautta on pidettävä ehdottomasti vasta-aiheisena, jos munuaisten vajaatoiminta on vaikea eli kreatiniinipuhdistuma on alle 30ml/min. Suhteellisia raskauden vasta-aiheita diabeetikoilla ovat keskivaikea nefropatia (kreatiniinipuhdistuma 50-100ml/min)."

Sama toisin sanottuna löytyy tyypin 1 hoitosuosituksesta:
 http://www.diabetes.fi/diabtiet/hoitsuos/tyyppi1/sivu11.html

Toivottavasti tässä jotain tietoa :-)
Kirjattu
D1 vm -84, Paradigm Veo 554 (Humalog)+ itse ostetut sensorit + Victoza

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #3 : Heinäkuu 23, 2004, 16:01:00 ip »

Kiitos. Täytyy nyt uskoa,että ihmiset eivät yleensä näemmä kovinkaan seuraile labra-arvojaan jos niissä ei ihmeellistä esiinny. Tässä lupa-asiassa lienee paikkakuntakohtaisia eroja kuten Hbaykkösenkin kohdalla.
Kirjattu

santsu.

• Veteraani
« Vastaus #4 : Elokuu 17, 2004, 14:11:00 ip »

tervehdys! mulla krea 147. vaihtelee kylläkin huippulukema 178. urea 8.2. reipas proteinuria 3,0 g/vrk.että näin...kukaan ei kieltäny suoranaisesti,mutta kai mua pidettiin hankalana tapauksena.loppu raskaudesta munuaisista pelas enää yksi kolmasosa.tilanne ns. normalisoitui keisarinleikkauksen jälkeen.viimex 2,2g/vrk.mulla oli loppuraskauden aikana maksa arvot koholla ja siitä seurauksena hirvee kutina.tuli välil kyl semmonen olo ,että olenks mä näin sairas!!loppu hyvin kaikki hyvin! tyttö nyt vuoden ikäinen ja aivan ihana.
Kirjattu
*Saat sen mistä luovut*

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59