Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Mitä suunnittelukäynnillä tapahtuu?  (Luettu 1250 kertaa)

Guest

• Vieras
Mitä suunnittelukäynnillä tapahtuu?
« : Heinäkuu 05, 2004, 13:29:00 ip »

Olen menossa raskauden suunnittelukäynnille elokuussa ja olisi kiva kuulla, mitä se yleensä pitää sisällään. Oliko teillä muilla puoliso mukana? Mieheni sanoi, että tulee toki, jos haluan. Vastaukseni on kiinni siitäkin, mitä on ohjelmassa, sillä hänen on kuitenkin pyydettävä töistä vapaata enkä viitsisi vaivata turhaan.
Kirjattu

Tea

• Lentävä kynä
Re: Mitä suunnittelukäynnillä tapahtuu?
« Vastaus #1 : Heinäkuu 05, 2004, 13:41:00 ip »

Heipsan!

Oma suunnittelukäyntini NKL:llä oli oikeastaan aika samanlainen kuin d-lääkärillä käynti muutenkin: katsottiin miltä hba1c näyttää, miten sokerit muuten ovat, mahdolliset ongelmakohdat (meillä niitä riitti) sekä tämän tarkastelun jälkeen saatiin lääkärin arvio raskauden "järkevyyden" osalta eli ns. lupa hankkiutua raskaaksi. Pääasia taisi olla, että kirjautui nimenomaan HYKSin systeemiin kiinni, itse kun kävin/käyn muualla normaalitsekeissä, eikä heillä ollut tietojani entuudestaan.

Odotin itse paljon enemmän, mutta toisaalta, kun vielä ei ole raskaana, ei kovinkaan paljon muuta voi tehdä?

Tosin, kun meillä sitten oli probleemia jo ennen raskaaksituloa (verensokerini heittelehtivät ihan älyttömästi pelkästään siitä, että jätin e-pillerit pois ja voin pahoin jo tuolloin em. syystä eli hormonit olivat aivan sekaisin, vaikka HbA1c oli erinomainen), päädyin sitten vuorokausikäyrään suoraan ja sain tavata jopa ravintoterapeutin, joka oli vaihtelua (edellisen kerran tavattiin kai 20 vuotta sitten ;-).

Mieheni ei ollut alkuun mukana, mutta kun alkoi näyttämään siltä, ettei homma ole ihan helpoimmasta päästä (elimistöni reagointi tähän hormonisoppaan sekä ennen että raskauden aikana), oli ihan kiva, että matkassa oli tukea ja joku jonka kanssa laatia näitä sotasuunnitelmia.

Eli, jos tuosta nyt jotain yhteenvetää, eka kerta voi olla vähän puuduttava miehesi kannalta (olettaen, ettei teillä ole mitään erityistä probleemia). Mutta jos yhtään tuntuu siltä, että kaipaat henkistä tukea, ota sellainen kotoa mukaan, keskussairaalasta sitä saa vähän satunnaisesti ;-)

Tsemppiä kovasti!
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #2 : Heinäkuu 05, 2004, 22:05:00 ip »

Kiitos vastauksesta!

Taidan mennä aluksi yksin, mutta mies ehdotti että hän pitää kännykän päällä ja lähellä koko ajan, jos haluan soittaa. On muutenkin jo aktiivisesti seurannut tasapainon parannus -projektiani ja olen soittanut hänelle töihin aina heti uuden hba1c:n kuultuani.

En tiedä vielä, tuleeko mitään erityistä siitä, että minulla on ns. monirakkulaiset munasarjat. Niihin tosin olen syönyt pillereitä jo kohta 10v. Tai siis e-pillereitä, jotka tasaavat nimenomaan hormoneita. Gynekologi ei nähnyt estettä vauvasuunnitelmalle. Yhtenä kesänä pidin tauon pillereissä enkä huomannut sen vaikuttavan sokereihin.

Nyt pitäisi vaan jaksaa mittailla ahkerasti, että se lupa heltiäisi.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #3 : Heinäkuu 06, 2004, 00:04:00 ap »

Minulla oli ensinmäisellä suunnittelukäynnillä silloinen kihlattuni nykyinen aviomieheni mukana ja me molemmat koimme sen erittäin hyvänä asiana.Sisätautilääkärini kertoi diabeeteetikon raskaudesta ja kuinka tärkeää on verensokeri tasapainon pitäminen.Toisaalta hän asiallisesti turhia pelkoja hälvensi ja heti alusta asti tuli sellainen olo,että tämä on meidän molempien yhteinen juttu ja sisätutilääkärini tuli míehelleni tutuksi.Hän oli sama lääkäri,joka hoiti minua koko raskauden ajan ja senkin koin hyvänä.Mieheni oli minulle mahtava tuki koko raskauteni ajan, sillä tukea tosiaan tarvitsin ja nyt hän on ollut ihana isä lapsellemme.
Minä suosittelen miehesi mukaan ottoa,jos sinulla on mahdollista...tosin jokainen tekee tavallaan ja omalta katsantokannaltaan...
Kirjattu

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59