Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6850 jäsentä  •  416243 viestiä  •  19880 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi markjoke, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Koska saitte insuliinipumpun?  (Luettu 1064 kertaa)

Niksinella

• Matkailija
Koska saitte insuliinipumpun?
« : Marraskuu 07, 2005, 12:33:00 ip »

1. Oliko lapsellanne ollut diabetes kuinka kauan ennenkuin saitte pumpun? Minkä ikäisenä sai pumpun?

2. Mikä oli peruste pumpun saamiselle?

3. Joutuuko lapsi itse ottamaan enemmän vastuuta hoidostaan kun hänellä on pumppu?
Kirjattu

tipa

• Intoilija
Re: Koska saitte insuliinipumpun?
« Vastaus #1 : Marraskuu 07, 2005, 18:11:00 ip »

MOI! Meillä oli ollut 4,5kk diabetes kun saatiin sitten pumppu, jota ei vaihdettaisi pois. meillä oli vaikeutta syödä kun ei ollut nälkä, sokrut heitteli paljon ylös ja alas. itse vanhempina puhuttiin avoimesti hoitovaihtoehdoista. Kolmipistoshoito ei vaan käynyt meidän pojalle ollenkaan, sen mukana tuomat pakolliset ruokailut. Pumppu ei missään tapauksessa mun mielestä tuo lapselle lisää vastuuta. vastuuhan on meillä vanhemmilla.Toki avoimesti jutellaan, että pitää kertoa syömisistä, jotta voidaan laittaa inskaa ja olo pysyy hyvänä. Naapuristakin saattaa tulla hakeen kaukosäädintä, jos aikoo syödä siellä. meillä ainakin helpotti ruokailutilanteet ja poika on saanut kiinni ihannepainonsa. enään ruokailu ei oo pakottamista, välillä otetaan lisää, välillä syödään vähemmän. ruokailu on osa arkea ja elämää. meillä poika oli 5v. pumpun saadessaan tammikuussa, nyt jo 6v. Melko pian hän itsekin hoksasi, että inskaa laitetaan aina ruoan päälle, kotona laittaa itse, päiväkodissa inskan laittaa tädit, tietty kotona kysyy vanhemmilta, että paljonko laitetaan . Nauttii selvästi, kun välillä haluttaa jotain makeeta, sit syödään makeeta ja laitetaan inskaa. Me suositellaan kyllä pumppua.Mulle voit laittaa yksityisviestiä, jos haluut jutella pumpusta enemmän.
Kirjattu

LiljaKreeta

• Jäsen
« Vastaus #2 : Marraskuu 07, 2005, 19:52:00 ip »

Meidän tytölle puhkesi diabetes 11/2003 1,5-vuotiaana. Olimme 2 päivää 3-pistoshoidolla, mutta se ei jotenkin toiminut, en oikein tiedä miksi ja lääkärit päätyivät pumppuhoitoon.

Nyt pumppu on ollut meillä kohta 2 vuotta, enkä pois anna =)

Vastuusta en voi sanoa mitään, koska lapsi on niin pieni että vastuu on meillä vanhemmilla oli mikä hoitomuoto tahansa.
Kirjattu

Elkkuveera

• Aloittelija
« Vastaus #3 : Marraskuu 08, 2005, 14:26:00 ip »

Meidän tytöllä puhkesi diabetes 8 kk:n nuoressa iässä.Meiltä ei oikein edes kysytty mitä hoitoa käytetään vaan todettiin että näin pienelle pumppu on paras.Saatiin pumppu n. 2 viikon sisään.Pumpulla voimme annostella insuliinia hyvin pieniä annoksia.
Kirjattu

Rausku

• Matkailija
« Vastaus #4 : Marraskuu 09, 2005, 15:53:00 ip »

1.  Noin vuoden oli ollut D pumpun saadessa.  Oli silloin 1v 10kk (sairastui 9-kuisena).  Sitä ehdoteltiin jo muutama kk aiemmin, sulattelimme ajatusta jonkin aikaa.  
2.  Ei saatu tasapainoa monipistoshoidolla.
3.  Lapsi ei ota mitään vastuuta hoidostaan tuossa iässä.
Kirjattu

TKM

• Intoilija
« Vastaus #5 : Marraskuu 09, 2005, 20:55:00 ip »

1.D:tä takana 8kk, kun saimme pumpun. Pumpun piti tulla jo 4kk aikaisemmin. Poika oli pumpun saannin aikaan 2v8kk.

2.Huono hoitotasapaino. Korkea pitkäsokeri. Pakkosyöminen. Poika pelkäsi pistämistä.

3.Ei joudu!
Kirjattu

Linkkejä