Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6812 jäsentä  •  415813 viestiä  •  19849 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Triuvare IT-tuki, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Kuinka lapsellanne puhkesi d?  (Luettu 67365 kertaa)

milja2010

• Vanha tekijä
Vs: Kuinka lapsellanne puhkesi d?
« Vastaus #30 : Tammikuu 17, 2015, 12:58:51 ip »

Onko jollain puhjennut diabetes vaikka riskigeeniä ei olisikaan? Pojalla sylkirauhaset oireilee toistuvilla tulehduksilla ja lääkäri pelotteli, että saattaa olla merkki alkavasta diabeteksesta. Vs oli lääkärissä 7. Itsestäni se tuntui vähän korkealta, vaikka ei ollutkaan paastoarvo. Lääkäri oli sitä mieltä että on ok. Hobaa en ole vielä kuullut. Se sitten selventää asioita.
Kirjattu

milja2010

• Vanha tekijä
« Vastaus #31 : Tammikuu 21, 2015, 13:28:26 ip »

Vihdoin sain pojan hoba-arvon. Se oli 5.3, joten saanen huokaista helpotuksesta.  :)
Kirjattu

ERKKU

• Aktiivinen
« Vastaus #32 : Helmikuu 11, 2015, 08:55:16 ap »

On olemassa viitteitä, että D-vitamiiniarvolla olisi tekemistä 1-diabeeteksen puhkeamisessa. Tämä on veteen piirretty viiva, mutta tilastoissa on sellaisesta merkkejä. Ehkä kannattaisi mittauttaa D arvo. Sitä ei yleensä lääkärit mielellään tee, itse maksaen kyllä saa.
Sitten toinen asia, joka koskee jo Diaeteksen saaneita. Tässä linkki.
https://www.youtube.com/watch?v=uuUtiyNKOZ4&feature=em-uploademail
Kirjattu

hogan

• Vanha tekijä
« Vastaus #33 : Helmikuu 11, 2015, 10:11:31 ap »

Onko jollain puhjennut diabetes vaikka riskigeeniä ei olisikaan? Pojalla sylkirauhaset oireilee toistuvilla tulehduksilla ja lääkäri pelotteli, että saattaa olla merkki alkavasta diabeteksesta. Vs oli lääkärissä 7. Itsestäni se tuntui vähän korkealta, vaikka ei ollutkaan paastoarvo. Lääkäri oli sitä mieltä että on ok. Hobaa en ole vielä kuullut. Se sitten selventää asioita.

Minä itse olen sairastunut vuonna 1972 D1:een ja nyt on selvinnyt, että geneettinen alttiuteni D1:lle on 0,61x keskimääräiseen verrattuna (nykyisten tunnettujen altistavien geneettisten tekijöiden valossa). Onhan toki mahdollista, että on olemassa sellaisia tekijöitä, joita ei (vielä) tunneta. Eli, valitettavasti kuka tahansa voi sairastua, vaikka riskitekijät olisivat mitä tahansa. Vähän samaan tapaan, kuin lotossa voi voittaa tavallisella yhdellä rivillä tai sitten 18 rastin haravalla.
Kirjattu
D1 1972-->
Hoitosurffailija
Muutin uuteen kotipaikkaan voidakseni
jatkaa asianmukaista diabeteshoitoa.

tarkoitus

• Matkailija
« Vastaus #34 : Helmikuu 14, 2015, 16:51:27 ip »

Tytöllä ei ollut deen puhkeamista ennen mitään erikoista. Mittasin tietyn väliajoin häneltä sokereita jo vuoden totemista edeltävästi. Olen itse diabeetikko (vuodesta -87) ja jokin kuudesvaisto sanoi että tytöllä puhkeaa diabetes. Diabetes todettiin hänellä prevaiheessa, ketoosiin astikkaan ei ollut elimistö mennyt.
En halunnut meidän perheen osallistuvan  mihinkään tutkimuksiin. Isälläni dee 1, itsellä dee 1 sekä tytöllä dee1, aika todennäköistä perinnöllisyys. Meillä suvussa muutenkin paljon diabetestä.
Kirjattu

Jalari

• Vanha tekijä
« Vastaus #35 : Marraskuu 04, 2015, 09:30:26 ap »

Miten vauvalla tai pienellä lapsella todetaan D1 ? Tuli asia puheeksi ekalla neuvolakäynnillä ja kovasti kiellettiin mittaamasta ja tekemästä mitään "johtopäätöksiä". Asia selvä, mutta jäi kummastuttamaan että eikö se nyt ole korkea sokeri jos se on korkea sokeri ja sillä selvä  :D  :( Kerrottiin että lansetti menee syvälle ja jne. mutta sehän nyt on selvä, kai sitä nyt tyhmempikin iskä osaa lansetin säätää  :) ja softclik (vai mikä se on) lansetit nyt on melkein täysin kivuttomia muutenkin.
Kirjattu

peeve

• Lentävä kynä
  • DM1 ja muuta mukavaa. 640G 2/16 ->
« Vastaus #36 : Marraskuu 04, 2015, 21:45:20 ip »

Miten vauvalla tai pienellä lapsella todetaan D1 ? Tuli asia puheeksi ekalla neuvolakäynnillä ja kovasti kiellettiin mittaamasta ja tekemästä mitään "johtopäätöksiä". Asia selvä, mutta jäi kummastuttamaan että eikö se nyt ole korkea sokeri jos se on korkea sokeri ja sillä selvä  :D  :( Kerrottiin että lansetti menee syvälle ja jne. mutta sehän nyt on selvä, kai sitä nyt tyhmempikin iskä osaa lansetin säätää  :) ja softclik (vai mikä se on) lansetit nyt on melkein täysin kivuttomia muutenkin.
Samoin kun vähän isommillakin. Itse ainakin olen joskus mitannut jos ollut ihme väsymystä tai juonut paljon.
Kirjattu
Kävelevä katastrofi ;)

EleanorAbernathy

• Vieras
« Vastaus #37 : Tammikuu 17, 2016, 13:05:55 ip »

Tyttö sairastui vuoden ikäisenä. Oltiin syntyessä katsottu että häneltä uupui se diabeteksen riskigeeni-mikälie, joten siinä mielessä tuli järkytyksenä. Meillä suvussa kumminkin paljon D1:stä (minulla, mummilla, isoisomummilla, serkuilla jne).

Tyttö oli janoinen noin viikon, mittasin sokerit jotka oli hi! Ja vietiin päivystykseen. Sieltä lastenosastolle. Ei ketoaineita ja pitkäaikanen oli normaali. Sairaalan mukaan sairastanut maks viikon siinä kohdassa, ja olivat iloisia nopeasta toiminnastani. Itseäni hävetti kun olisin voinut mitata verensokerin 5päivää aiemminkin kun huomasin vesipullo-vessaralllin alkaneen
Kirjattu
Elämänpuu minuun kirjoitettu

D1 vuodesta 1994
Tytär D1 vuodesta 2012

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #38 : Tammikuu 17, 2016, 21:41:03 ip »

Aihetta sivuten:

Mun lapseni, joka on jo 30v, osallistui viime syksynä D1-tutkimukseen. Siinä tutkittiin alttiutta diabetekseen sellaisilla "lapsilla", joiden jompikumpi vanhemmista on sairastunut alle 40-vuotiaana D1:een. Hän pullahti kuitenkin jo ekassa vaiheessa pois, kun ei löytynyt tutkittavia vasta-aineita. Harmi sinänsä, sillä hänellä on ihan samanlaisia alhaisia verensokerin tuntemuksia kuin minulla oli jo vuosia ennen D1-diagnoosia.

Ohessa tutkimuslomakkeen selvitys siitä, mitä etsittiin:

Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

peeve

• Lentävä kynä
  • DM1 ja muuta mukavaa. 640G 2/16 ->
« Vastaus #39 : Helmikuu 20, 2016, 09:36:31 ap »

Aihetta sivuten:

Mun lapseni, joka on jo 30v, osallistui viime syksynä D1-tutkimukseen. Siinä tutkittiin alttiutta diabetekseen sellaisilla "lapsilla", joiden jompikumpi vanhemmista on sairastunut alle 40-vuotiaana D1:een. Hän pullahti kuitenkin jo ekassa vaiheessa pois, kun ei löytynyt tutkittavia vasta-aineita. Harmi sinänsä, sillä hänellä on ihan samanlaisia alhaisia verensokerin tuntemuksia kuin minulla oli jo vuosia ennen D1-diagnoosia.

Ohessa tutkimuslomakkeen selvitys siitä, mitä etsittiin:
Mua vaivaa just nää likan matalat. Tekis mieli tunkee sensori lapseen :) ja pistää se "tilasto" johku. Kaikki isommat jutut heilauttaa alas, ja kulkee siripirit taskussa. Treenit menee ok, kun lähtee ruokapöydästä harkkoihin. Muuten "tuli outo olo". Olen siis omalla mittarilla saanut nää matalat kiinni.
Kirjattu
Kävelevä katastrofi ;)

Linkkejä