Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: yli 10 v hoito kotona????  (Luettu 4295 kertaa)

tuula66

• Aloittelija
yli 10 v hoito kotona????
« : Syyskuu 13, 2005, 17:20:00 ip »

poikani täyttää kymmenen vuotta, ja nyt on sitten tullut vastaan se että , työnantaja ei ilmeisesti anna palkallista sairaslomaa jos poikani sairastuu vaikka on dm.miten teillä muilla? miten ootte saaneet järjestyyn ÄKKIÄ lapsen hoidon...???
Kirjattu
missä sää oot ja ooks määkin siellä ?

jaanas

• Matkailija
Re: yli 10 v hoito kotona????
« Vastaus #1 : Syyskuu 14, 2005, 11:38:00 ap »

Itse pähkäilin ihan samaa asiaa aiemmin. Olen töissä kuntatyönantajalla ja työehtosopimuksesta KVTESistä löytyi onnekseni pykälä, missä selkeästi sanotaan että mikäli lapseni ei selviä tietyissä tilanteissa yksin eli on esim korkeassa kuumeessa, oksennus taudissa tai muuten jolloin tarvitsee seurantaa ja hoitoa on mahdollista käyttää lääkärintodistuksella tuo 3 päivää palkallista vapaata. Meillä tätä ei ole vielä tarvinnut kertaakaan käyttää, mutta jossain määrin tietoisuus rauhoittaa, jotta lapsen/ nuoren ei tarvitse jäädä yksin. Itse diabeetes ei ole syy jäädä kotiin, vaan päällä täytyy olla jokin muu hoitoa vaativa ja diabeteksen hoito horjuttava sairaus. Olen käyttänyt tämän asian tarkistettavana henkilöstöhallinnossa asti ja tiedottanut esimiehelleni.
Työehtosopimuksiin perehtyminen on melkoin sarka, varsinkin kun diabetespkl ei useinkaan osaa vastata näihin mieltä askarruttaviin asioihin. Omalta lääkäriltä kannattaa ennalta kysyä miten menetellään vakavemmissa sairaustapauksissa.
t. jaanas
Kirjattu

tikkari

• Matkailija
« Vastaus #2 : Syyskuu 14, 2005, 14:58:00 ip »

olen yksityisellä työssä ja lapsen sairauden takia saa olla päivän poissa palkallisesti, lisäpäivät ovat palkattomia, oli tilanne sitten mikä tahansa... en olekaan ottanut selvää onko ikärajaa, minkä jälkeen ei saa olla edes yhtä päivää poissa palkallisesti...
Kirjattu

Pirpana

• Intoilija
« Vastaus #3 : Syyskuu 14, 2005, 15:16:00 ip »

Työehtosopimuksissa voi olla eroja mutta epäilen, ettei yli 10v diabeetikon sairastellessa saisi poissaolopäiviltä palkkaa. Jos lääkäriltä saa todistuksen,että vanhemman läsnäolo hoidon kannalta pakollista, saa kuitenkin olla lyhytaikaisella (?) palkattomalla vapaalla.
Kirjattu
D1 pojan äityli (2/2003, diab.7/2004)

jaanas

• Matkailija
« Vastaus #4 : Syyskuu 14, 2005, 15:58:00 ip »

Kuntatyönantajan työehtosopimuksessa sanotaan selkeästi tilapäisestä hoitovapaasta siten että yli 10-vuotias mikäli hänet voidaan verrata vammaiseen, pois sulkien krooniset sairaudet, diabetes, mutta krooninen sairaus voi johtaa tilaan jossa sairasta lasta pidettävä vammaisena, esim sokeritauti. viranhaltija/ työntekijä on velvollinen tarvittaessa lääkärintodistuksella osoittamaan onko hänen yli 10 vuoden iläinen lapsensa edellä tarkoitetulla tavalla vammainen. teksti on ikävää, mutta mikäli lapsi on niin kipeä ettei pysty huolehtimaan mittauksista eikä tarvittavista tankkauksista olen itse varmistanut hoitavan lääkärin kanssa että saamme tarvittavat lääkärin todistukset. tämä koskee vain kuntatyönantajaa joten yksityissektorillahan on voimassa omat sopimuksensa ja tiedän niiden tältä osin olevan paljon heikommat.
t.jaanas
Kirjattu

RM

• Matkailija
« Vastaus #5 : Syyskuu 15, 2005, 13:33:00 ip »

Olen valtiolla töissä ja pystyn olemaan max. 4 päivää poissa, jos 12v D1-poikani sairastuu esim. pahaan flunssaan. Oma lääkärimme kirjoittaa silloin todistuksen, että diabetes on vaikeasti hoidettavissa, joten aikuisen läsnäolo on välttämätön. Palkka tulee 3 päivältä.

Tässä työehtosopimustekstiä:

"Sen sijaan tilapäistä hoitovapaata koskevat sopimusmääräykset koskevat myös alle 16-vuotiaiden vammaisten lasten äkillistä sairastumista esimerkiksi nuhakuumeeseen. Vammaisina pidetään lapsia, joilla on vaikeita sairauksia tai vammoja, joita ovat leukemiat ja muut pahanlaatuiset kasvaimet, vaikeat sydänviat, tapaturmat ja palovammat, vaikeasti tasapainotettava sokeritauti ja sokeritaudin hoidon aloitusvaihe, vaikeat mielenterveyden häiriöt, vaikea kehitysvammaisuus, vaikea keuhkoastma ja vaikea nivelreuma sekä muut edellä mainittuihin sairauksiin vaikeusasteeltaan verrattavat sairaudet, vammat ja sairaudentilat."
Kirjattu

tuula66

• Aloittelija
« Vastaus #6 : Syyskuu 15, 2005, 21:09:00 ip »

kiitos neuvoista. olenkin lukenut jo kvtessin kirjaa ja laittanut lääkärille postia, ehkä tämä tästä.
Kirjattu
missä sää oot ja ooks määkin siellä ?

Sokeritoppa

• Jäsen
« Vastaus #7 : Syyskuu 21, 2005, 10:12:00 ap »

Moi!
Olen töissä Helsingin kaupungilla ja täällä on kyllä useammasta lähteestä tullut tieto, että yli 10 vuotiaan kanssa ei saa olla poissa palkallisesti vaan vapaa on otettava omista vuosilomista tai sitten palkattomana. Ja tuntuu, ettei asiaa edes haluta sen enempää tutkia vaan on helpompi tyrmätä homma alkuunsa. Tietenkin tiedän, että asiaa kierretään tietyllä tavalla. (Tämä noin niinkuin pöytäkirjan ulkopuolella sanottu): Eli vanhempi ilmoittautuu itse kipeäksi, silloinhan saa olla kolme päivää pois ilman lääkärintodistusta. Tämähän on kiinni siitä, kuinka paljon oma moraali joustaa näissä asioissa.
Kirjattu

eltse

• Intoilija
« Vastaus #8 : Syyskuu 03, 2006, 12:43:05 ip »

Itse juuri taistelin 12v kehitysvammaisen pojan takia paperinpalasesta, lopulta sen kirjoitti terv.kesk. lääkäri joka ei ole ikinä lasta nähnyt. Hoitava taho sitä ei suostunut tekemään, koska ei ollut oppinut tuntemaan lasta 12v aikana.

Nyt sama taistelu diabetespojan kanssa, jolla vasta todettu ja kuukauden päästä täyttää 10v, kukaan ei ole toistaiseksi kirjoittanut todistusta meille.
Lapsi ei esim. ymmärrä vielä mikä on korkea tai matala arvo tai edes osaa pistää itse.
Kirjattu

Peten äiti

• Jäsen
« Vastaus #9 : Syyskuu 03, 2006, 13:02:16 ip »

Meillä Lastenpolin Diabeteslääkäri sanoi ,että mikäli oma työterveyshuolto ei kirjoita äidille esim. sairaslomaa lapsen hoitoa varten, niin Lasten polilta saa paperin jonka kanssa voit jäädä kotiin hoitamaan lastasi. Diabetes on vaikeasti ymmärrettävä sairaus ,mutta apuja löytyy kun on tahtoa.
Kirjattu

Linkkejä