Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
3 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: sisältää valitusta  (Luettu 8043 kertaa)

paulina

• Vieras
sisältää valitusta
« : Joulukuu 09, 2004, 13:54:00 ip »

Mulle on iskenyt joku (lapsen)diabeteksen hoitoväsymys. Muutenkaan ei ole ollut ihan virkeimpiä ajanjaksoja tässä. Olosuhteiden pakosta hoito, ruuat ym. jää mulle suurimmaksi osaksi. Joskus (tai siis usein) ei jaksaisi sitä kellon kanssa ruokailua ja muuta. Ja sitten vielä kun tyttö on matalilla ja on huono olo, mikä tietenkin on aivan ymmärrettävää, mutta kun siitä pitää ilmoittaa niin äärimmäisen ärsyttävällä vinkumisella että hyvä jos saa sanoista selvää. Ja sitten kun sanoo että käy pesemässä kädet niin mitataan, niin hirmu kitinä ensin ennenkuin voi vessaan lähteä. Siinä menee vaan enemmän aikaa ja äidiltä hermo. Se äänensävy osuu johonkin semmoseen kohtaan tuolla päässä että välittömästi ärsyttää.  
Että tämmönen vuodatus tällä kertaa, seuraavaa kertaa odotellessa  
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
Re: sisältää valitusta
« Vastaus #1 : Joulukuu 10, 2004, 11:19:00 ap »

Kun koulusta tulemme kotiin, kädet pestään ja sen jälkeen mittaillaan ilman erillisiä käsipesuja kotioloissa (WC:n jälkeen tietenkin pesu). jos vähän helpottaisi...

Mutta itse haluaisin yhtyä myös valitukseen, sillä alan olla totaalisen loppu kaikkeen. Olen yksinhuoltaja ollut alusta saakka, eikä sukua alle 200 km:n päässä. Isovanhemmat kieltäytyvät näkemästä koko sairautta. Ennen lapsen sairastumista saatoin jonkin verran hyödyntää ystäväpiiriä lapsenvahtina, mutta nyt D:n kanssa en enää sitäkään (kukaan ei suostu edes perehtymään).

Silloinkaan, kun lapsi joskus on kavereiden luona pari tuntia leikkimässä, en voi rentoutua, koska koko ajan joudun olemaan vahdissa puhelimen päässä. Olen joutunut kokemaan käytännössä, ettei kavereiden vanhempiin voi luottaa välipala-ajoissa tai -määrissä, vaikka ohjeet on suullisen lisäksi kirjalliset. Lapsi (tyttö 8v) joutuu hoitelemaan hyponsa itse sekä koulussa että kavereilla. Eipä siis ole mukava edes päästää lasta mihinkään ilman itseäni. Mielummin otan kaverit meille.

Teen nykyään täyttä työpäivää, mikä valmisteluineen syö jonkin verran ilta-aikaakin. Taloudellisesti en voi työtä jättää, vaikka sekin on äärimmäisen stressaavaa. Todellista omaa vapaa-aikaa minulla on ollut viimeksi muutama tunti, kun tein osa-aikaista työtä vuonna 2003. Kokonaista vuorokautta "vapaalla" olen viettänyt viimeksi joskus 1998. Mihinkään en pääse menemään yksin. Lisäksi voimia syö yövalvomiset mittailuineen, kun sokerit menee täysin ennakoimatta hypoilla tai hirvittävän korkeilla.

Yritin kaupungin sosiaalitoimistosta omaishoidontukea tai kotiapua, mutta ei heillä resursseja ole. Pelastakaa Lapset ry:stäkin vain pahoiteltiin vapaaehtoisten puutetta, eikä diabeetikkolasta nyt muutenkaan mielellään oteta. Paikallinen diabetesyhdistys keskittyy II-tyypin mummoihin, enkä todellakaan jaksa itse lähteä ajamaan asioita eteenpäin. Hyvä kun arjesta selviän romahtamatta.

Yksinhuoltajana tilanne on koko ajan ollut huono, mutta diabetes vei kaikki mahdollisuudet oman itseni hoitamiseen. Kamppailen päivittäin romahdusta vastaan ja viime aikoina ajatuksiin ovat hiipineet itsetuhoiset ajatukset (kolari työmatkalla...). Keväällä kävin psykiatrisella sairaanhoitajalla, jonka mielestä olen "reipas". Niinpä.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #2 : Joulukuu 10, 2004, 11:22:00 ap »

Kun koulusta tulemme kotiin, kädet pestään ja sen jälkeen mittaillaan ilman erillisiä käsipesuja kotioloissa (WC:n jälkeen tietenkin pesu). jos vähän helpottaisi...

Mutta itse haluaisin yhtyä myös valitukseen, sillä alan olla totaalisen loppu kaikkeen. Olen yksinhuoltaja ollut alusta saakka, eikä sukua alle 200 km:n päässä. Isovanhemmat kieltäytyvät näkemästä koko sairautta. Ennen lapsen sairastumista saatoin jonkin verran hyödyntää ystäväpiiriä lapsenvahtina, mutta nyt D:n kanssa en enää sitäkään (kukaan ei suostu edes perehtymään).

Silloinkaan, kun lapsi joskus on kavereiden luona pari tuntia leikkimässä, en voi rentoutua, koska koko ajan joudun olemaan vahdissa puhelimen päässä. Olen joutunut kokemaan käytännössä, ettei kavereiden vanhempiin voi luottaa välipala-ajoissa tai -määrissä, vaikka ohjeet on suullisen lisäksi kirjalliset. Lapsi (tyttö 8v) joutuu hoitelemaan hyponsa itse sekä koulussa että kavereilla. Eipä siis ole mukava edes päästää lasta mihinkään ilman itseäni. Mielummin otan kaverit meille.

Teen nykyään täyttä työpäivää, mikä valmisteluineen syö jonkin verran ilta-aikaakin. Taloudellisesti en voi työtä jättää, vaikka sekin on äärimmäisen stressaavaa. Todellista omaa vapaa-aikaa minulla on ollut viimeksi muutama tunti, kun tein osa-aikaista työtä vuonna 2003. Kokonaista vuorokautta "vapaalla" olen viettänyt viimeksi joskus 1998. Mihinkään en pääse menemään yksin. Lisäksi voimia syö yövalvomiset mittailuineen, kun sokerit menee täysin ennakoimatta hypoilla tai hirvittävän korkeilla.

Yritin kaupungin sosiaalitoimistosta omaishoidontukea tai kotiapua, mutta ei heillä resursseja ole. Pelastakaa Lapset ry:stäkin vain pahoiteltiin vapaaehtoisten puutetta, eikä diabeetikkolasta nyt muutenkaan mielellään oteta. Paikallinen diabetesyhdistys keskittyy II-tyypin mummoihin, enkä todellakaan jaksa itse lähteä ajamaan asioita eteenpäin. Hyvä kun arjesta selviän romahtamatta.

Yksinhuoltajana tilanne on koko ajan ollut huono, mutta diabetes vei kaikki mahdollisuudet oman itseni hoitamiseen. Kamppailen päivittäin romahdusta vastaan ja viime aikoina ajatuksiin ovat hiipineet itsetuhoiset ajatukset (kolari työmatkalla...). Keväällä kävin psykiatrisella sairaanhoitajalla, jonka mielestä olen "reipas". Niinpä.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #3 : Joulukuu 10, 2004, 12:43:00 ip »

Näin psyk.sairaanhoitajana luettuani viestisi olen sitä mieltä, että tarvitset apua elämääsi heti.Hakeudu terveyskeskukseen tai yksityiseen päivystykseen,selitä tilanteesi ja jää sairauslomalle.Ethän mitenkään pysty huolehtimaan lapsistasi,mikäli olet itse aivan lopussa.En halua sinua tuntematta tai muutenkaan analysoida ketään,mutta viimeisimmät lauseesi ovat kyllä hätähuuto.
Jos et saanut apua sairaanhoitajalta,et ole tullut oikeasti kuulluksi tai ymmärretyksi.
Itsekin samanikäisen d-lapsen äitinä tiedän,että lapsi on lähes jatkuvasti ajatuksissa,olipa hän koulussa tai kavereilla.Sehän on kuitenkin merkki siitä,kuinka rakas tuo lapsi on!
Lähde purkamaan tuota tilannetta ennen kuin se huononee lisää.Minusta on tosi hienoa,että sait kirjoitettua asioitasi tänne. Tietäisitpä vaan,kuinka monessa perheessä eletään samoja tuntoja.
Totta on,että d-lasta ei noin vain voi laittaa sukulaisille tai kavereille. Meilläkin suositaan mieluummin kavereitten tuloa tänne.Olisiko simulla edes yhtä tuttavaa tai sukulaista,joka voisi jakaa hoitovastuuta? Entä joku hoitoalan opiskelija?
Tärkeimpänä pitäisin nyt sitä,että saisit koottua omat voimavarasi.Vaadi kunnan sosiaalityöntekijää järjestämään avuksi perhetyöntekijä tai kotiavustaja.Meillä ainakin saa tuollaista apua. Tarjota sitä ei,mutta vaatimalla saa.
Voimia sinulle ja älä jää enää odottamaan. Lapsesi tarvitsee sinua.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #4 : Joulukuu 10, 2004, 14:33:00 ip »

Hei Väsynyt,

Missä päin Suomea asustelet? Eikö olisi mahdollista esim. tämän palstan kautta tutustua toisiin diabeetikkolasten vanhempiin ja mahdollisesti sitä kautta saada helpotusta ja omaa vapaa aikaa edes joskus? Itselläni 7 v. tyttö ja vaikka en yksinhuoltaja olekaan, niin hyvin tunnistan tuon väsymyksen ja kyllästymisen ja huolen mikä omasta sairaasta lapsesta on. Meilläkään ei apujoukkoja ole ts. kukaan muu ei lasta osaa hoitaa.

Kirjoittele tänne lisää, äläkä jää enempää yksin asioiden kanssa, kuin jo olet.
Kirjattu

paulina

• Vieras
« Vastaus #5 : Joulukuu 10, 2004, 18:01:00 ip »

toivottavasti sinä <väsynyt> saat apua. Sairaslomalla saisi toki olla kotona, mutta itsehän sitä joutuu sitten tekemään kaikki kotihommat. Meillä on sellanen tilanne että mä oon hoitovapaalla  ja isä käy töissä ja siinä sivussa rakentaa meidän taloa, eli on kotona tosi vähän. Jos sattuu olemaan paikalla niin sitten voi katsoa lapsia, ja molemmat isovanhemmat ottavat tarpeen tullen. Mutta eihän sinnekään voi hirveän usein viedä. en tiedä miten muilla, mutta mulla ainkain suuri osa siitä väsymyksestä tulee tästä psyykkisestä työstä, kun pitäisi oma surutyö tehdä ja hoitaa koti ja lapset ja siinä samalla koko ajan suunnitella syömiset ym. ja se huolihan on jatkuvasti tuolla takaraivossa, oli tyttö sitten kotona, koulussa,kaverilla...  Toivon kaikille sitä pientä lisävoimaa jolla jaksaa taas vähän eteenpäin!
Kirjattu

ottilia

• Vieras
« Vastaus #6 : Joulukuu 10, 2004, 18:19:00 ip »

Hei!
Minä ilmoittaudun vapaaehtoiseksi lasten viikonloppuhoitajaksi silloin tällöin. Meillä on kaksi tyttöä (3 ja 5-vuotiaat), joista nuorimmaisella D1. Asustelemme Etelä-Pirkanmaalla, rauhallisessa ympäristössä maatilalla. Kokemusta on sekä pistämisestä että pumpuista (Disentronic H-Tron ja Minimed Paradigm 512). Ja jos poikaseuraa kaivataan, tytöillä on 9 ja 11-vuotiaat serkut, jotka mieluusti tulevat maalle kyläilemään. Ottakaa reippaasti yhteyttä!
Puhelin 044-5171644
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #7 : Joulukuu 12, 2004, 15:33:00 ip »

väsynyt, kolariajatuksiisi liittyen...jos joskus mieleesi hiipisi että kolari (tai muu vastaava tapa kuolla) olisi myös lapsesi parhaaksi (tai ainut ratkaisu) niin muista pari asiaa,

eli jos on aivan pakko tappaa joku, tapa vain itsesi mutta älä edes kuvittele että sinulla on oikeus tappaa hänet.

äidin kuolemasta lapset voivat selvitä mutta eivät omastaan. omien lasten tappaminen on itsekkäin ja omahyväisin kuviteltavissa oleva ratkaisu. ja se on murha.  

paulina, pitäisiköhän sun miettiä kumpi on oikea kohde väsymykselle, miehesi (joka ei ole tajunnut omaa rooliaan) vai lapsesi joka ei voi itse hypojaan valita.

ymmärrän kyllä (lastani hoitavana) että tällaisia tunteita tulee. LAPSEMME EIVÄT OLE KUITENKAAN KOHTALOANSA VALINNEET.
Kirjattu

reeta

• Vieras
« Vastaus #8 : Joulukuu 12, 2004, 20:13:00 ip »

apua. Mulle tuli karsee olo, kun tän luin. Mulla on adoptiovanhemmat, ne mut otti ennen kuin sairastuin. Mie olen ollut niin huonossa kunnossa, että ei ne mua ole voineet puoleen vuoteen jättää yksin kotiin. Vanhemmat ovat jatkuvasti saaneet mua kuskata sairaalaan, hakea koulusta kotiin, nukkua mun vieressä, kun oon pelännyt, että nukkuessa meen tajuttomaksi.Äiti on joutunut olleen töistä pois mun sairauden takia. Mie olen ne haukkunut paskaksi ja vaikka miksi muuksikin, kun verensokerit on ollut alhaalla.
Anteeksi.Peruisin adoption jos se ois mahdollista.
Kirjattu

tuikku

• Vieras
« Vastaus #9 : Joulukuu 12, 2004, 21:48:00 ip »

hei "kiva" huomata että joku muukin väsyy, vaikka meillä hoito vastuu on varmaan enemmän isällä, kun yritän hoitaa itseäni myös.
mutta sinä väsynyt, mistä päin olet ??? olis kiva tietää koska , koskaan ei voi tietää vaikka apu olis ihan lähellä.sitä on mukava antaa apua, jos sitten vaikka sais joskus sitä takaisin. jostain taholta.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #10 : Joulukuu 12, 2004, 21:56:00 ip »

Menisitte jonnekin muille sivuille narisemaan. Miten kehtaatte täällä kirjoitttaa. Olette sentään terveitä. Ette jaksa, hyi hitto.
Kirjattu

Heli

• Vieras
« Vastaus #11 : Joulukuu 12, 2004, 23:03:00 ip »

Sinä "hyi hitto", en tiedä milainen ihminen olet, mutta tuo kohtalaisen rankka arvostelusi varmasti sattui asianomaisia. Jos sinulla on kaikki hyvin, ei tarvitse muita arvostella. Minulla ei ole vielä lapsia, mutta mietin jo nyt, että miten tulevaisuudessa pärjään, jos niitä saan. Olen kuitenkin itsekin diabeetikko ja mahdollisista lapsistanikin saattaa tulla. Tämä paikka on mielestäni hyvä paikka kertoa, jos jokin asia painaa, koska täältä luultavasti saa jonkunlaista tukea. Ehkä sinun hermosi ovat hyvät, mutta kaikilla ne eivät ole. Ei ainakaan minulla.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #12 : Joulukuu 12, 2004, 23:23:00 ip »

Sinulle hyi hitto haluaisin vain sanoa,että eiköhän tämä palsta ole juuri sitä varten että saisi sitä vertaistukea. Kyllä omat lapset ovat maailman rakkaita ja mitäpä ei heidän vuokseen tekisi, Silti välillä harmittaa. Nytkin väsyttäisi mutta kun tuo verensokeri pitäisi vielä mitata ennen puoltayötä. Ikinä ei voi mennä nukkumaan ajoissa tai sitten on kello oltava soittamassa.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #13 : Joulukuu 13, 2004, 06:42:00 ap »

Olen diabeetikko. Enkä kyllä ymmärrä tämän kirjoituksen aloittajaa, olisi onnellinen, että on terve. Kukaan äiti ei nyt lapsestaan noin kirjoita vaikka kuinka väsyttäsisi. Kyllä tämä ainainen pistely nyt ihan itseänikin väsyttää. Sen kyllä ymmärrän, että sairaat täällä narisevat mutta että ihan terve ihminen kehtaa tommoista kirjoittaa niin oksennus pääsee. Teidät narisevat vanhemmat pitäisi ohjata jonnekin muualle palstalle vinkumaan.
Kirjattu

reeta

• Vieras
« Vastaus #14 : Joulukuu 13, 2004, 06:55:00 ap »

Huomenta. Tuli mullekin paha olo tästä jutusta. Todella paha. Koko yön mietin, että mitä sitten voisin tehdä, että vanhempani eivät väsy. En paljon mitään. Pakkohan meidän on melkein kellon kanssa syödä, mie vinkun aika tavalla, kun  sokerit heittelee. En mie sille vaan mitään voi.
Sitten mietin, että mitä sitä pienempi lapsi vois tehdä äitinsä hyväksi. Olla vinkumatta? Mutta kun tää diabetes nyt vaan vinkuttaa. Jotenkin enemmän ymmärtäisin äitiä joka sanoisi, että ei jaksa, sehän on ihan oikein, että ei jaksa. Mutta miksi pitää niin rumasti kirjoittaa nuo vinkumiset?
Kirjattu

Linkkejä