Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: sisältää valitusta  (Luettu 8125 kertaa)

**DONOTDELETE**

• Vieras
Re: sisältää valitusta
« Vastaus #60 : Joulukuu 16, 2004, 22:22:00 ip »

Toisaalta,tunnen useita pitkäaikaissairaitten lasten vanhempia,jotka eivät valita ollenkaan. He ovat tyytyneet osaansa ja nauttivat niistä päivistä,jolloin kaikki menee suunnilleen normaalisti.(esim.kotona hengityskoneessa olevan lapsen eritteistä ei löydy tulehdusta,lapsi ei koulupäivänä purrut ketään ym).Ei muuten tulisi mieleenkään syyllistää omaa lasta sillä,että hänen hoitonsa väsyttää/rajoittaa/inhottaa minua.Ennemminkin yritän olla rohkaiseva ja kannustava äiti.
Pitäisikö tällaisen palstan toimia koruilevana ja vaaleanpunaisena viestintänä? Kehumisena ja epärealistisena kommunikointina.Ei elämä aina ole kivaa.Turhauttaa minuakin kuunnella terveitten lasten äitien valitusta hetkellisistä valvomisista ja lasten kiukunpuuskista. Se on kuitenkin jonkun arkea ja jonkun voimille käypää.
Tämän palstan aiheena on lapset ja diabetes. Meillä on aivan oma maailmamme ja voi sitä yrittää jakaa toisenlaistenkin kanssa.
Suren minäkin joskus lapseni korkeita sokereita. Joksus en kuitenkaan voi niihin vaikuttaa.Aluksi turhauduin enemmänkin,en enää. Saan eniten voimaa ihanasta lapsestani ja hänen halauksistaan,hymystään.
Kirjattu

mayla

• Vieras
« Vastaus #61 : Joulukuu 17, 2004, 00:06:00 ap »

Pikainen yhteenveto palstalta kertoo sen, ettei muutamien mielestä saisi valittaa, jos osalleen on saannut hieman hoitovastuuta pitkäaikaissairaasta lapsesta.  Otetaanpa nyt realiteetit esiin ja katsotaan totuutta peiliin. Olen aivan varma, että jokainen sairaan lapsen äiti tai isä kokee ajoittain uupumusta lapsensa sairaudesta. On aivan turha väittää, että "nautin vain hyvistä hetkistä, enkä narise mistään". On tietenkin totta, että joskus tekee hyvää nähdä, että asiat voivat olla paljon huonomminkin. Tosiasia vain on se, että me kaikki olemme vain ihmisiä ja jokaisella meistä ainutkertaiset tunteet.

On helppo sanoa, korjaa sokerisi, niinkuin sanoin "hyi hitolle". Tai vastaavasti hänen on helppo sanoa, että älkää narisko ja valittako. "Hyi hitto" on aivan yhtä oikeassa tai väärässä kuin minä tai muut palstalle kirjoittaneet. Kukaan meistä ei pysty mittaamaan toisen inhimillisen kärsimyksen määrää ja taakkaa. Syyllisiä on turha etsiä, ei kukaan tahallisesti ole sairastunut tai tahallisesti hankkiutunut sairaan omaiseksi. Yksi kokee raskaana sen, mistä toinen ei edes osaa valittaa. Sellaista se elämä vaan on ja sellaisena se on otettava kuin se eteen tulee. Nauttikaamme jokaisesta päivästä sopivina annoksina!

Omasta elämästäni voin sanoa, että välillä on ollut hetkiä, joita ei toivoisi kenellekkään. Oman lapsen kamppailu kuolemaa vastaan on yksi niistä kamalimmista tapahtumista joita voit kohdata. Opettaa nöyryyttä ja kiitollisuutta jokaisesta yhteisestä hetkestä. Päivääkään en silti vaihtaisi pois. Ilman näitä kokemuksia olisin jäännyt paitsi monesta hyvästä ihmissuhteesta ja kasvattavasta kokemuksesta. Jos minulla olisi valta päättää, olisin ottanut kaikki lasteni sairaudet itselleni ja antanut heille kesävarpaat ja keijunmekon.
Kirjattu

reeta

• Jäsen
« Vastaus #62 : Joulukuu 17, 2004, 05:38:00 ap »

Jos minulla olisi valta päättää olisin äitini väsymisen ottanut itselleni. Olisin valvonut vaikka kaikki yöt, olisin ollut vinkumatta, olisin ollut pyörtymättä. Silloin en vielä tiennyt, että mulla on diabetes, mutta, jos se olisi ollut tiedossa, olisin hiljaa yksiksesni mittaillut sokereita ja olisin antanut äitini  levätä. Olisin ollut maailman kiltein ja ihanin d-lapsi, jos mulla vaan olisi valta ollut.
Kirjattu

mamma

• Vieras
« Vastaus #63 : Joulukuu 17, 2004, 08:20:00 ap »

Kaikilla on oikeus omiin tunteisiinsa. Minun pieni lapsukaiseni on monesti sanonut, ettei hän tykkää diabeteksesta. Asiasta on aina juteltu ja lopputulos on, ettei siitä tarvitse tykätä, en minäkään siitä tykkää.

Silloin kun diabetes tulee perheeseen, monet vanhat emotionaaliset kipupisteet tulehtuvat uudestaan. Jos perhe on hitsautunut yhteen ja pystyy käsittelemään asioita, perusvaikea D tuskin hirveästi tilannetta vaikeuttaa. Jos sen sijaan on käsittelemättömiä ongelmakohtia, D saattaa kaataa perheen.

Melko pienellekin lapselle voi tehdä selväksi, että äiti on väsynyt koska a) ja b) ja c) ja d), mutta onpa mukavaa että äidillä on tuollainen kultainen lapsi, yhdessähän meillä on helpompaa. Syyllistäminen kuuluu kasvattamiseen, mutta sitä voi kehittävästi käyttää ainoastaan reaktiona lapsen itse valitsemaan toimintaan, ei sellaisiin seikkoihin, joihin lapsi ei voi vaikuttaa. Minä kyllä syyllistän lasta, jos hän tarkoituksella yrittää vahingoittaa sisartaan, mutta en koskaan silloin, jos käytös johtuu lapsen omasta fyysisestä pahasta olosta. Syyllistämisen aste riippuu sitten ongelman vakavuudesta ja lapsen kovakorvaisuudesta. Herkkä lapsihan syyllistyy jo siitä, jos äiti huokaisee.

Vielä tuosta vinkumisesta sen verran, että jokainen saa vinkua omista ongelmistaan. Kovin moni meistä työkseen kuuntelee muiden pahaa mieltä ja tietää, että usein pelkkä tunteiden tuulettaminen helpottaa. Jos ei ole omia kuuntelijoita, on parempi vinkua palstalla kuin pakahtua mielipahaan. Ja se, joka ei halua ottaa vinkunaa vastaan, voi sulkea silmänsä ja korvansa.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #64 : Joulukuu 17, 2004, 11:50:00 ap »

paulinan juttua kommentoisin, että omat samanlaiset tunteet liittäisin (kovan pohdinnan jälkeen) siihen, että kun huomaa että lapsi "matalilla", se kiukku mikä siitä itselle tulee liittyy ainakin mulla siihen, että se on oikeastaan minun syytä (koska lastani hoidan).

tuo itselle vihaisena olo on vaan vaikeaa...

...ja siihen toiseen kirjoitukseen kommentiksi, että uskon että varmasti väsyy kun ei apua saa. En olisi etukäteen uskonut miten ihmiset todellakin osaavat katsoa asioita vain omasta vinkkelistään.

mummeja huolestuttaa korkeita sokereita enemmän se, tuleeko heidän pullansa syödyksi.

ja db-lasten vanhempien kavereita (kylässä käydessä) se, saavathan he omat päivittäiset suklaa-annoksensa ruuan jälkeen.

ja mummit eivät halua edes opetella hoitoasioita "kun näyttää niin vaikeelta...".

ja päiväkodissa sanotaan "pitäskö sittenkin miettiä ennemmin perhepäivähoitoa"

ja muskarissa sanotaan "vähän varauksella suhtaudutaan kyllä..."

ja ventovieraat sanovat (lapsen kuullen) "no on se hyvä että tuo teidän toinen lapsi on sentään terve"

ja tutut, joilla terve lapsi, sanovat "kyllä se meidän lapsellakin sokerit heittelee ruuan jälkeen, mitä ihmeellistä siinä on, kyllä mä ymmärrän mistä siinä on kyse"

kaikki luulee ymmärtävänsä, juuri kukaan ei halua jakaa vastuuta ja lähinnä saa vähätteleviä kommentteja...

mutta toisaalta...

...jos tuntuu elämä mahdottomalta, perspektiivimuutos tekisi myöskin hyvää...

...omalta isoäidiltäni kuoli kolme lasta peräkkäin (+ muita läheisiä sota-vuosina), pommikoneet eivät sentään uhkaa Helsinkiä (tai mitään muutakaan täällä lintukodossa), jne...

ja jos ei tee mieli mitata sokereita tai pistää insuliinia, niin:

TERVEMENOA PARIN SADAN KILOMETRIN PÄÄHÄN KARJALAAN, TAI JONNEKIN MUUALLE MISSÄ VÄLINEITÄ EI OLE TARJOLLA!

ja katsomaan mitä jälkeä syntyy sillä hoitomuodolla

sen jälkeen voi olla, että oman lapsen hoitotoimenpiteet tuntuvat melko toiselta...
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #65 : Joulukuu 17, 2004, 12:12:00 ip »

Vielä kommenttia tuohon, että saako tällä palstalla kirjoittaa vanhempien väsymisestä vai pitääkö mennä toiselle palstalle. Jos mietitään sitä, että kirjoitamme diabeetikko lasten vanhempina joillakin yleisemmillä palstoilla, ymmärtääkö sielä kukaan, mitä on elämä diabeteksen kanssa? Se ei ole ihan sama asia, kuin kirjoittaa palstalla, jossa on monia, joilla sama tilanne. Voihan toki olla, että hyvällä tuurilla löytyy kohtalon toveri yleisemmiltä palstoilta, mutta hyvin suuri mahdollisuus on, että ei löydy ketään. Te, joita asia häiritsee, voitte varmaan ottaa yhteyttä diabetesliittoon ja pyytää, että valittaville äideille ja isille kehitetään ihan oma palsta, mutta olkaa sitten lukematta sitä, jotka eivät kestä.
Ja tuntuupa tämä olevan tärkeä aihe, koska on saanut niin paljon keskutelijoita mukaan.
Itseäni kovasti harmittaa, kun sanotaan esim. että "diabetes on vain elämäntapa", no onhan se omalla tavallaan, mutta ehkä se antaa asiasta tietämättömälle ruusuisen kuvan diabeteksesta. Tuo sanonta ei mielestäni täysin pidä paikkaansa, tämä vain minun mielipide, ei tarvitse kenenkään loukkaantua.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #66 : Joulukuu 17, 2004, 14:20:00 ip »

Ei voi suoraan verrata nykyaikaa ja sota-aikaa keskenään. Lapsikuolleisuus oli sota-aikana valtavaa tartuntatautien esim.tuberkuloosin vuoksi.Karjalassa on olosuhteet mitä on ja sekään ei ole verrannollista Suomen terveyden-ym.huoltoon.
Jännä seurata,kuinka tällainen valitusteksti saa vyöryn aikaan.näin ei tapahdu positiivisten asioitten kohdalla.
Valitetaan me väsyneet äidit edelleenkin täällä ja kirjoitellaan muustakin.Jos on vaikea kohdata toisten ahdistusta edes näkemättä asianomaisia,voi vapaasti etsiä kevyttä lukemista muilta sivuilta.
Kirjattu

reeta

• Jäsen
« Vastaus #67 : Joulukuu 17, 2004, 14:37:00 ip »

Olipa tästä ketjusta jotain hyötyäkin. Miekin oon uskaltanut alkaa kirjottaan täällä. Ennen tuntu, että en kehtaa mittään sannoo, kun kaikki tuntuivat niin asiantuntevilta. Mua paljon nuoremmatkin tiesivät ja tietävät eelleen asiat paremmin kuin mie. Musta tuntui, että käytin ihan vääriä termejä, ensin hain tuolta tieto puolelta oikean termin ja sitten vasta uskalsin kirjottaa jotain. Useimmiten en sitten kuitenkaan kehannut sitä lähettää, nyt jo kehtaa vaikka kuinka idioottia kysyä.

Sitten, kun te äidit oikein alatte vinkuun, niin pittää teidänkin sitten hyväksyy se, että teille vastataan jotain negatiivistakin. Muutenhan te luulette, että vinkuminen on ihan luonnollista, kun väsyttää.
Kirjattu

LauraKin

• Intoilija
« Vastaus #68 : Joulukuu 17, 2004, 15:14:00 ip »

no tiedoksi siis niille jotka eivät taustaani tiedä, niin itse olen d1 jolla on takana vuosia kestänyt labiili vaihe jonka olen saanut tasapainotettua monien vaikeuksien kautta.
Luen tasapuolisesti kaikkia palstoja, mielenkiinnosta.
Olen itsekin ollut d-lapsi.
Olen ollut hankala lapsi.
Minulla on ollut elämässäni vaikeaa.

En siis jaksa ottaa oikein todesta kun minulle sanotaan että helppohan sinun on sanoa kun et tiedä mitä tämä on.
Minä jos kuka tiedän mitä tämä on.

Tämä ketju on kuitenkin ajautunut mielestäni erittäin pahasti sivupoluille alkuperäisestä aiheesta ja siksi itse otinkin kantaa vaikka harvemmin "muiden" keskusteluihin tungen.

Kohtauspaikalla on ollut mielestäni aina mukavat keskustelijat joilta on saanut asiallisia kommentteja aiheeseen kuin aiheeseen.
Kaikki ovat olleet mukana tukemassa toisiaan ja kaikki ovat olleet tervetulleita palstalle.
Kohtalotovereilta on aina löytynyt ongelmaan kuin ongelmaan.

Nyt olenkin hyvin hämmästynyt ja pettynyt siihen että tällä palstalla on alkanut vierailla henkilöitä (tervetulleita silti hekin) jotka haluavat savustaa muita kirjoittajia ulos.
Enkä oikein ymmärrä millä motiivilla kukaan sellaista haluaa tehdä.
Kuten aiemmin tänne kopioimissani kohtauspaikan ohjeissa sanottiin; vastuu on aina lukijalla.

Tämä on diabetesaiheinen foorumi ja tällä saa keskustella mistä tahansa diabetekseen liittyvästä asiasta.
Keskusteluja lukevan henkilön tulee ymmärtää että ne ovat yksityisten henkilöiden mielipiteitä, eivät minkään julkisen tahon.

Tämä ei myöskään ole "D-lasten hoitopaikka" eli mielestäni D-lasten vanhemmilta ei ole oikein velvoittaa muita keskustelijoita keskustelemaan vain aiheista jotka sopivat heidän lastensa silmille.
Jokainen vanhempi on aivan itse vastuussa oman lapsensa internetin käytöstä eikä voi odottaa muiden palstalla kirjoittavien huolehtivan siitä.

Ja vielä reetalle, joka tuntee potevan kovaakin syyllisyyttä omasta diabeteksestään ja vanhempiensa jaksamisesta:

Ei tarvitse.
Ei ole sinun vikasi että sinulla on diabetes ja että tarvitset hoitoa.
Monilla lapsilla ja monilla aikuisilla on sairauksia ja niitä on paljon muitakin kuin diabetes.
Aika harva lapsi selviää koko lapsuutensa sairastamatta mitään, ja heidän vanhempansa tietävät sen.
Vanhemmat rakastavat omia lapsiaan ja olisivat valmiita tekemään mitä tahansa heidän puolestaan.
Mutta välillä tunteet kuumentuu ja tulee riitoja, kuten aina silloin kun välitetään jostain toisesta ihmisestä paljon.
Ja pauliinan kirjoitus hoitoväsymyksestä oli juuri sitä.
Tunteet kuumentuivat ja ne oli pakko purkaa jonnekin. Parempi että meille tänne kuin tytölle, ja pauliinakin tiesi että eihän se tytön vika ole, siksi hän "huusi" pahan olonsa tänne.
Kirjattu
minä-83>D1, pumppu ja humalog
Tyttö 05/05
Tyttö 06/06
Poika 07/09

Sokeritoppa

• Jäsen
« Vastaus #69 : Joulukuu 17, 2004, 15:39:00 ip »

NO moi
Johan on keskustelua herättänyt tämä juttu! Pitää minunkin päästä ääneen. Minun mielestäni tällä palstalla saa kirjoittaa niin kuin Pauliina tämän keskustelun aloitti. Itse edustan siis 11-vuotiaan D1:n äitiä. Ei mielestäni D1:stä voi sulkea perheessä omaan lokeroon. Vakava sairaus vaikuttaa aina koko perheen olemiseen oli sitten yksin-, kaksin- tai mikä huoltaja tahansa. Ja itse kyllä luulen ymmärtäväni äidin väsymistä ja miksi sitä ei voisi tuoda julki. Itse tunnen monta täysin terveen lapsen tervettä vanhempaa jotka eivät jaksa arkeaan hermoilematta ja huutamatta. Mitäs heille pitäisi sanoa, miksi hankitte lapsen? Tottakai uskonpuute iskee vanhemmalle, jonka lapsi on vakavasti sairas, ja tärkeää olisikin, että saisimme tarvittaessa tukea. Ja tämä palsta on kyllä tosi tarpeen siinä asiassa.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #70 : Joulukuu 17, 2004, 18:17:00 ip »

mousse, miten niin ei voi verrata? jos tuntuu oma "pieni" elämä raskaalta, niin minun mielestä juuri silloin PITÄÄ verrata

- niin saa vähän perspektiiviä elämäänsä:

eli jos verensokerimittari olemukseltaan ärsyttää, reissu Karjalaan, sisätautisairaalaan, jossa saa yhden liuskan/ kuukausi

tai

jos pistäminen kyllästyttää, matka länsiafrikkaan jossa ei ole insuliinia tarjolla lainkaan

tai

jos ei jaksa oman olohuoneen sohvalta/ omasta keittiöstä käsin kuunnella lapsen "hirmu kitinää ensin ennenkuin voi vessaan lähteä", niin suosittelen käyntiä lähimmälle yliopistosairaalan syöpäosastolle ja juttelua leukemialasten vanhempien kanssa, jotka viettävät kaiken liikenevän aikansa, kuukausi kuukauden jälkeen kuolemanpelkoisen lapsensa seurana osastolla.

Tunnen vanhempia joille lapsen astma on maailman loppu. Astma sitä astma tätä, ei tule elämästä mitään. Vaihtaisin lapseni diabeteksen hoidon heidän lapsensa astman hoitoonsa tällä sekunnilla.

Tunnen vanhempia, jotka lapsensa korvatulehduskierre tekee hermoraunioiksi (jota kurjuutta he vaan valittavat joka ikinen kerta kun heidät tapaa). Vaihtaisin lapseni diabeteksen hoidon heidän putkituksiinsa välittömästi.

Tunnen vanhempia, joille lapsen kiukuttelu on täysin kestämätöntä ja pinna palaa. Vaihtaisin lapseni diabeteksen hoidon heidän villin lapsensa aisoissa pitämiseen heti.

Tunnen vanhempia, jotka valittavat burn outia kun työuraan panostamisen, lasten päiväkodista haun ja "oman ajan" yhteensovittaminen on niin mahdotonta. Vaihto tulisi myös heidän rankkuutensa kanssa.

Paitsi nämä em. tuttuni, kuuntelen työkseni vanhempien tarinoita ja valitusta arjen raskaudesta. He kun eivät jaksa. He kun ovat AIVAN loppu. Kun elämä on niin rankkaa lasten kanssa.

Aika lähellä on monesti ollut sanoa, varsinkin niinä aikoina kun oman lapseni hoito menee päin pyllyä, että "v...u menkää kotiinne ruikuttamaan".

KUITENKIN: Samaan tapaan minulle (kun arkeni rankkuutta ajattelen) sanoisi varmaan kuka tahansa äiti tai isä lastenklinikan osasto kympiltä - ja aivan oikeutetusti.

Ja jos hän saisi hoitajan osansa minun hoitajan osani kanssa vaihdettua, hän hoitaisi vihellellen, vailla kiristyvän pinnan häivää, lastaan.

Niinpä mulla on kaksi ehdotusta:

Ne vanhemmat, joista tuntuu ettei jaksa, miettikää tätä juttua kunnolla. Ja jos ei miettiminen auta, menkää vaikkapa kuolemansairaiden lasten keskustelupalstalle vierailemaan (jos sellainen löytyy).

ja ne, jotka eivät saa läheisiltään tai virallisilta systeemeiltä apua, haistattakaa paskat päin naamaa kaikille, vaatikaa apua, soittakaa tynkeän työntekijän esimiehelle ja sen esimiehelle, kirjoittakaa lehteen, tehkää mitä vaan paitsi älkää jääkö odottamaan apua, sillä apua ei teille kukaan tuu omasta lintukodostaan tarjoamaan...sossutätien omien lasten flunssat on nimittäin se, joihin heidän perspektiivinsä pysähtyy.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #71 : Joulukuu 17, 2004, 18:21:00 ip »

...se on mousse ja muut valittajat nimittäin sillä lailla, että sitäkään entistä naista, jolle kynnen katkeaminen oli ollut aiemmin kova paikka, ei kynnet jaksaneet paljon enää murehduttaa kun kuuli sairastuneensa aidsiin...
Kirjattu

Jatta

• Intoilija
« Vastaus #72 : Joulukuu 17, 2004, 20:54:00 ip »

Väsyneenä ja turhautuneena kiukkuan, olen vihainen. Silloin jaksaa tapella viranomaisten kanssa, vaatia apua (mikä on todella vaikeata ja kuluttavaa).

Todella väsyneenä en enää jaksa sitäkään, ehkä itken, tai elän vielä enemmän hetken kerrallaan (säästöliekillä)ja koitan hoitaa lapset suurin piirtein iltaan, että pääsen nukkumaan.
Seuraava päivä on taas uusi ja ehkä sieltä taas löytyy se valloittavan ihana hetki joka korvaa lähes kaiken, rakkaus ja kiitollisuus että on lapsia ja muuta ..

Alku oli vaikeampaa, nyt on jo tottunut. Pahin kriisi kesti ehkä puolitoista vuotta. En kaivannut enkä kaipaa vieläkään psykologille  ruikuttamista, konkreettinen apu olisi ollut se paras apu vaan kuten kaikki tiedämme hoitajia on vaikea saada tai keneen tahansa ei luota.

Täällä on jokuseen kertaan vertailtu eri sairauksia esim kehitysvammaisia ja diabeetikoita. Kehitysvammaisten omaishoitajaksi "pääsee" suht helposti ja sitä puolta suojaa laki minkä kautta saa helpommin rahallista tukea(ei kylläkään hevin iso)ja todellisia omaishoitajan vapaapäiviä. Näin ei ole diabeteksen kuten monen muunkaan sairauden kohdalla.

Nämä sivut ovat olleet jaksamisen kannalta monasti tärkeät. On hyvä, että tietää edes jonkun tietävän ja tuntevan samaa tuskaa hetkittäin kuin itse. Kaikki sympatia teille jotka nyt ette tahdo jaksaa! Halaukset ja rutistukset!!

Älkääkä nyt liikaa touhutko sitä joulua, koitetaan vain rentoutua, joskus edes pieneksi hetkeksi, vaikka puoleksi minuutiksi kerrallaan.
Kirjattu

Lilja

• Aktiivinen
« Vastaus #73 : Joulukuu 18, 2004, 08:33:00 ap »

Minua lohdutti ja kannusti lasten diabeteslääkärin kommentti: Diabetes on sairaus,jonka hoitamisen voi aloittaa joka päivä alusta. Jos edellinen päivä on ollut huono sokereitten suhteen,voi uuden päivän elää paremmin.

Niinhän se on vissiin koko elon suhteen.

Voimia ja jaksamista kaikille äideille.
Kirjattu
"Löydän tien tai teen sen itse"

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #74 : Joulukuu 18, 2004, 11:34:00 ap »

Hyvä kun on tullut aihe joka saa tunteet kuumenemaan niin pääsee kaikki tuulettamaan oikein kunnolla.
Alkuperäisen lapsi oli tänä vuonna sairastunut ja viime vuonna sairastuneen pojan äitinä muistan selvästi miten kamalaa alku taudin kanssa oli.
Nyt jo hieman helpottaa kun taudin ja hoidon periaatteet alkaa olla edes hieman paremmin hanskassa.
Minäkin hermostuin alkuun kun lapsi alkoi "vinkumaan" , kun en edes ymmärtänyt että matala sokeri saa aivot jumiin hapen puutteen takia. Sen kun ymmärsin ei ole tarvinnut enää hermostua.Ja kehenkään terveeseen lapseen en enää omaani vaihtaisi vaikka alkuun meinasin lapsen kirpparilla myydäkin.
Jos lapset näitä kirjoituksia luette älkää nyt ruvetko syyllisyyttä kantamaan kun vanhempanne jo kantavat syyllisyyttä geeneistä ja ruokinnoista ja kaikesta mahdollisesta.
Itse aikoinani ehdotin palstaa nuoret ja diabetes jotta nuoret saisivat keskustella itse toistensa kanssa taudista koska mielestäni tämä palsta on tarkoitettu lähinnä aikuisten keskusteluille lapsiensa hoidosta kuitenkin, myös lasten kommentit ovat tietysti tervetulleita.
Kirjattu

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59