Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6923 jäsentä  •  417252 viestiä  •  19944 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi MikeSix, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Rasvattoman ruokavalion tiukkuus  (Luettu 1098 kertaa)

Guest

• Vieras
Rasvattoman ruokavalion tiukkuus
« : Joulukuu 04, 2004, 14:58:00 ip »

Hei!

Miten tiukkaan te pienten lasten vanhemmat noudatatte ruokavalion rasvattomuutta?
Esim. syöttekö silloin tällöin "rasvallisia" jugurtteja? Entä nyt joulun aikaan piparit, nehän ovat pelkkää rasvaa. Tässä vanhempana  kun on vastuussa pienen ihmisen elimistöstä, niin olisi mukava tietää miten muissa perheissä toimitaan.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
Re: Rasvattoman ruokavalion tiukkuus
« Vastaus #1 : Joulukuu 04, 2004, 15:32:00 ip »

Hei Minni!
Mielipiteeni on, jos päivittäinen arkiruoka on suht hanskassa, sisältäen myös joskus nuo rasvalliset jogurtit, niin juhlahan poikkeaa aina arjesta.
Eli meillä herkutellaan kuten muissakin perheissä jouluna, synttäreinä ja muina juhlapäivinä.
Ts. pyrimme elämään kuten "normaalit perheet",myös ruokailun suhteen.
Ja lapsille pitää mielestäni antaa oikeus myös kokea nämä hetket.
Meidän perheessä on kaikilla samat säännöt; arkiruoka mahdollisimman terveellistä, vähärasvaista, viikonkoppuna hieman"parempaa", sisältäen lasten karkkipäivän ja myös pizzalla tai Mäkkärissä käynnit hyväksytään silloin tällöin!
Täytyy vielä lisätä: Nyt kun poika on murrosiässä,käy hän kavereiden kanssa hampurilaisella ja karkkikioskilla useammin kuin sovittu ollaan. Tähän ei auta muu kuin Novorapid!
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #2 : Joulukuu 04, 2004, 17:55:00 ip »

Hyvä kysymys. Tuota olen itsekin miettinyt. Meillä ainakin syödään tavallista kotiruokaa pääsääntöisesti. Ruisleipää syö paljon. Mutta välipalalla muutaman kerran viikossa ihan tavallista jäätelöä. Jogurtti on välillä vähärasvaista ja välillä tavallista. Kyllä meillä joskus herkutellaan vanukkaillakin.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #3 : Joulukuu 04, 2004, 18:46:00 ip »

Meillä oli jo ennen pojan sairastumista melko terveellinen ruokavalio.Ruoka on kotitekoista ja päivittäin syömme perunaa jossain muodossa. Ruisleipä ja marjat tai hedelmät ovat päivittäin käytössä.
Poikani haluaa leivälle makkaraa ja se on yleensä kevytlauantaita. Juusto on 17-prosenttista.Kevyempiäkin voisi olla,mutta sitten jäisi syömättä. En ala niuhottaa näistä.
Leivon itse pullaa ja marjapiirakoita,niitäkin poika saa syödä.
Jäätelöpuikko on useamman kerran viikossa välipalalla.
Limsa on aina lightia.
Alussa olin aika tiukka ruuan suhteen esim.makaronilaatikon tein kuituisista makaroneista. Pahaa oli koko perheen mielestä.
Ruoka on ihimiselle yksi ilon aiheista ja lapsellakin on omat mieltymykset. En voisi olla niin ankara äiti,että pakottaisin sairaan lapsen vielä ruuan suhteen tiukille.Kokonaisuus on terveellistä kotiruokaa ja siihen mahtuu jokaiselle mieluista. Karkkiakin ostetaan joskus.
Itselleni on suuri ilon aihe,että lapseni on sen verran terve,että hän pystyy syömään hyvällä ruokahalulla. Toisinkin on asiat joissakin perheissä.
Kirjattu

LauraKin

• Intoilija
« Vastaus #4 : Joulukuu 07, 2004, 10:22:00 ap »

Pakko osallistua keskusteluun vaikka toistaiseksi meidän perheessä onkin vain minä ja puoliso.
Meillä noudatetaan "rasvatonta ruokavaliota" tai ainakin minun osaltani.
Mies kun haluaa aina välillä syödä pitsaa ja hampurilaisia, joita itse en taas millonkaan syö.
Olen sen hänelle suonut koska hän hallitsee syömisensä, toisin kuin minä (eikä ole diabeetikko).
Meillä kotona taas sairastumiseni aikaan lapsena ei pahemmin minun ruokavaliostani välitetty.
Tälläkin hetkellä vanhemmillani on jonkinlainen harhakäsitys siitä on tavallista syödä arkisin pitsaa, hampurilaisia, yms muita herkkuja.
Muutamia kuukausia sairastumisen jälkeen vanhemmat jaksoivat ostaa kevyttuotteita, sitten vastuu ruokavaliosta sysättiin minulle.
- Ja sanokaapa rehellisesti että kuinka monen lapsi, tai kuinka moni lapsena itse käyttää/käytti kevyttuotteita tai ei syönyt herkkuja jos annettiin vapaat kädet?
Mua kyllä syyllistettiin hirveesti kun en pystynyt pitämään ruokavaliota, mutta mun mielestä se on aikuisellekin vaikeaa, saati sitten lapselle.
Eli tällaisiakin tapauksia löytyy.
Onneksi nyt on itsellä hommat hanskassa, mitä nyt toisinaan sorrun pieniin määriin karkkia.
Kirjattu
minä-83>D1, pumppu ja humalog
Tyttö 05/05
Tyttö 06/06
Poika 07/09

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #5 : Joulukuu 07, 2004, 12:27:00 ip »

Ruokavalio ei saa olla täysin rasvaton. Elimistö tarvitsee myös rasvoja voidakseen hyvin.Merkitystä on rasvojen laadulla.
Meillä esim. ruuan valmistuksessa ei juuri rasvoja käytetä. Jos käytetään, on se auringonkukka-tai rypsiöljyä.
Levitteenä on Benecol tai kevyt-Becel. Maitona rasvaton maito.
Leivonnassa käytän samoja em.rasvoja.
Lapset eivät meillä voi valita "huonoa" ruokaa, koska kauppaostoksista huolehdimme me vanhemmat.
Ruokavalioon kuuluu joskus myös makkarat ja pitsat, juhlapäivinä myös täytekakut.
Kokonaisuus ratkaisee.
Toivottavasti lapsemme noudattavat edes osittain omassa elämässään terveellistä ruokavaliota. Vastuu on kuitenkin aikuisena heillä itsellään.
Myös perheemme diabeetikolla.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #6 : Joulukuu 07, 2004, 15:11:00 ip »

Kuka alkuperäiselle kirjoittajalle on sanonut, että pienen lapsen ruokavalion pitää olla rasvaton? Missä vaiheessa ruoka-ainetaulukosta on hävinnyt rasva-osio kokonaan?

Ihminen tarvitsee elääkseen ja kehittyäkseen rasvaa ja pienet ihmiset vielä enemmän kuin aikuiset. Ihmisen solut ikäänkuin eltaantuvat, jos käytettävissä ei ole rasvaa. Itse huomaan heti, jos rasvan välttely menee liiallisuuksiin, niin iho alkaa reagoida vastaan etsimällä rasvaa sisältä päin.

Minun mielestäni jo pelkkä rasvattoman maidon juottaminen lapselle on ihan hullua, eihän kukaan juo varsinkaan maitoa niin paljoa, että pelkästään sillä lihoisi. Toki rasvan laadulla ja määrällä on merkitystä, mutta kaikki me kuitenkin tarvitsemme rasvaa. Lääkärini sanoi kerran, että monesti potilaiden kolesteriarvot alkavat kohota, kun paniikinomaisesti karsitaan ruokavaliosta rasvat pois. Lisäämällä ruokavalioon rasvaa, arvot saadaan jälleen laskusuuntaan.  

Ja sanonpahan vielä loppuun, että hiilarit ne on ne, jotka loppupeleissä lihottaa, ei rasva kohtuullisin määrin käytettynä.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #7 : Joulukuu 07, 2004, 15:44:00 ip »

Elinmuutoksien ehkäisy rasvattomalla ruokavaliolla on ensisijaisesti tavoitteenani,koska tod.näk.15 vuotta tuo lapseni keittiössäni vielä syö. Mutta tuo lihominenhan tosiaan d-lapsilla saattaa olla peikkona, kun tankataan hiilihydraatteja.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #8 : Joulukuu 07, 2004, 15:48:00 ip »

Ravitsemusneuvoja ei ainakaan minun lapseni ruokavaliosta kieltänyt rasvoja, vaan nimenomaan kiinnittämään huomiota rasvojen laatuun.
Kuten kirjoitin aiemmin, meidän ruokavaliomme ei paljon muuttunut aiemmasta, ainoastaan muuttui selkeän säännölliseksi ja aterioitten välinen pikku napostelu korvautui vihanneksilla.

Kun puhutaan rasvojen tärkeydestä, otan esiin imeväisikäisen vauvan ruokavalion.Rintamaidossa on huisit määrät rasvaa, jota vauva tarvitsee kehittyäkseen.

Normaalipainoinen ystäväni jätti kaikki rasvat pois laihtuakseen. Muutamassa kuukaudessa suolisto alkoi rempata pahan kerran ja kauniit pitkät hiukset irtosivat tukkoina. oliko mielialan depressio syytä vai seurausta tuosta rumbasta-tiedä häntä.
Ehkä kärjistetty esimerkki, valitettavasti totta kuitenkin.
Kirjattu

Ellu

• Vanha tekijä
« Vastaus #9 : Joulukuu 07, 2004, 17:00:00 ip »

mariH,

eikö rasvattoman maidon ideana ole juuri se, että silloin jää kovan rasvan osuus vähemmälle? Eli vaikka painonhallinnan kannalta ei olis väliä, juoko muutamia lasillisia kevytmaitoa, niin niistä lasillisista tulee kuitenkin kovaa, huonoa rasvaa. Luulen kyllä, että päivittäinen rasvantarve täyttyy, kun laittaa leivän päälle margariinia (kasvisrasvapohjaista) ja käyttää esim. kasvisrasvapohjaista salaatinkastiketta.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #10 : Joulukuu 08, 2004, 15:47:00 ip »

Joo, kyllähän maidossa on kovaa rasvaa, mutta sen rasvan osuus kevytmaidosta on aika minimaalisen pieni.
Puhukoon tutkimus tulokset ihan mitä lystäävät, mutta jotensakin olen sitä mieltä, että ihminen, joka kuuluu eläinkuntaan,tarvitsee myös tietyn määrän eläinkunnan rasvoja voidakseen hyvin.

Enkä väitä, etteikö terveillä elämäntavoilla ja liikunnalla olisi iso merkitys diabeetikon elämässä, mutta onko kukaan pystynyt 1-tyyppiläisenä välttämään lisäsairauksiaan jättämällä rasvat kokonaan pois? Ei varmaankaan, rasvan välttely pätenee enemmänkin 2-tyyppiläisiin. Voin olla väärässä, mutta mielipiteiden vaihto lienee sallittua.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #11 : Joulukuu 08, 2004, 17:09:00 ip »

Itse syön saamiini suosituksiin nähden liiankin paljon kovia rasvoja (piparit, keksit, jäätelö, jugurtti,juusto, suklaa ym...). Mutta jotenkin ne maidonjuontiohjeet ovat jääneet niin hyvin mieleen lapsuudesta, että rasvatonta sen maidon olla pitää  Tiedän, etä itsekin saisin vain pienen osan kovasta rasvasta maidosta, jos vaikka kevytmaitoa joisin. Mutta kun maitoa juon päivittäin, niin olen ajatellut ainakin siinä valita rasvattoman vaihtoehdon. Sitä rasvaonta vaihtoehtoa kun ei noista suklaista, juustoista ym. voi valita ja opuskelijana ei ole varaa edes ostaa mitään huippuvähärasvaisia juustoja. Maito kun on saman hintaista sekä rasvattomana että rasvaisena. Liittyisiköhän tuo ohje rasvattomasta maidosta siihen, ettävarmaan moni käyttää juustoa ym. ja niistä kyllä luulisi sen kovan rasvan osuuden saavan, jos sitä muka pitäisi olla.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #12 : Joulukuu 08, 2004, 18:16:00 ip »

Kovaa rasvaa saa kevytmaidosta 2 lasillisesta (4 dl)6 grammaa päivässä. Samaan kovan rasvan määrään saa syödä esim. 200 grammaa vähärasvaista kinkkua (= koko leikkelepaketillinen), joten on todellakin väliä, miten ruokavalionsa koostaa ja myös mitä maitoa juo. Kovan rasvan määrän voi ruokavaliosta minimoida. Sen sijaan välttämättömiä rasvahappoa (monityydyttymättömiä) on pakko saada ravinnosta, niitä ei ihmiselimistö pysty valmistamaan. Hyviä lähteitä ovat juoksevat kasviöljyt & tuotteet, joissa on kasviöljyjä, esim. rypsiöljyä
Kirjattu

Jatta

• Intoilija
« Vastaus #13 : Joulukuu 17, 2004, 19:08:00 ip »

Meillä on käytössä tilamaito ja rasvaprosentti on viiden hujakoilla, pyrin kuorimaan kermat aina kun mahdollista (maidon pitää seistä paikallaan jonkin aikaa ennen kuin rasva nousee pintaan) Isäntä (d1 yli 30v)on aina ollut kova maitovasikka ja vieläkin hypoihin juo mukillisen tankista ja kokonaisuudessaan päiväkulutus hipoo kahta litraa. Kolestroliarvot niin passelit että lääkäri sanoi että antaa mennä vaan jos näin pysyy, tietysti liikuntaakin tulee kiitettävästi.
Se lienee perheen pahe rasvoista puhuttaessa. Usein kuulee ihmisten suusta että miksi heitän viemäriin maidosta nousseen kerman - kuka sitä rasvamäärää enää kaipaisi meillä.

Kotiruuassa käytetään Keiju-margariinia (60%) ja vähäsuolaista, leipomisessa jonkin verran öljyä, ehkä kuitenkin alle puolet. Juustot myös 17%, leikkeleissä mahdollisimman paljon kinkkuja ja lasten allergioiden vuoksi (myös d1) makkaroissa nykyään nitriititöntä tai täyslihatuotteita (esim naturelli, vataja tai alli tms).
Salaatin kastikkeita ei käytännössä käytetä ja kastikkeita ei kovin usein tai tehty veteen suurustamalla ilman rasvaa, kermoja käytetään harvoin. Kanankoivista leikkaan melkein aina nahat pois. Nautaa ja hirveä käytetään eniten lihoista.
En kuitenkaan koe olevani ehdoton rasvan inhoaja, paremminkin kuitujen metsästäjä ja vähäsuolaisen puolestapuhuja.
Positiivista on ollut omien kolesteroliarvojen paraneminen siinä sivussa ja kilotkin ovat pysyneet paremmin kurissa kuin ennen.

Hampurilaisia tai pitsoja syömme hyvällä ruokahalulla 1-2 krt/vko, saan kokkaamisesta näin lomaa!
Herkullista joulua kaikille ja siitä kevytkermaa löytyy enemmän kuin tavallisesta ruuasta aivan varmasti!
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #14 : Joulukuu 17, 2004, 20:29:00 ip »

Mukavaa,että täältä löytyy joku muukin maatilanemäntä!
Kirjattu

Linkkejä