Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Kaksi mittauspäivää viikossa?  (Luettu 2668 kertaa)

Lilja

• Aktiivinen
Kaksi mittauspäivää viikossa?
« : Elokuu 18, 2004, 15:21:00 ip »

Lääkäri suositteli vähentämään mittauksia näin ja jättämään kouluateriamittauksen väliin. Teenkö näin?
Kirjattu
"Löydän tien tai teen sen itse"

Joonan¹ äiti

• Intoilija
Re: Kaksi mittauspäivää viikossa?
« Vastaus #1 : Elokuu 18, 2004, 15:50:00 ip »

Tässä vähän aikaa sitten oli juttua samasta asiasta, katso alempaa ketju "Kuinka usein mittaatte verensokeria".

Meillä siis takana dtä 4½ vuotta, ja d diagnoosi uli 4 vuotiaana. Nyt Joona on koulussa 3:lla luokalla.
En uskaltaisi yhtenäkään päivänä jättää mittauksia väliin - nehän ne ovat nykyhoidon perusta, hiilarilaskennan ja inska-annostelun kanssa.

Mitä ihmettä lääkäri kuvittelee saavuttavansa tuolla mittausten väliin jättämällä, ja pitämällä vain 2 mittauspäivää viikossa ? Mitetityttää miltä vuosisadalta mahtaa lääkärin diabetestietous olla ?
Kirjattu
"How long does getting thin take?" Pooh asked anxiously.

Diabolo menthe

• Aloittelija
« Vastaus #2 : Elokuu 18, 2004, 15:51:00 ip »

Millä lääkäri perusteli sen, että mittauksia pitäisi vähentää?
Kirjattu

Lilja

• Aktiivinen
« Vastaus #3 : Elokuu 18, 2004, 16:04:00 ip »

Kun kyselin viime viikolla sairaalasta kotiutuessamme mittaustarvetta,lääkäri sanoi, että aluksi mitataan ennen aterioita ja yölläkin kerran muutaman vuorokauden ajan. Koulussa ei tarvitsisi mitata ollenkaan,ellei voinnissa ole erityistä.
Pari mittauspäivää hänen mukaansa riittää ,että tietää tason missä mennään.
Kyllä nuo arvot vielä heittelee sen verran-ja tuleeko koskaan täysin tasaista olemaankaan-etten yhtään päivää uskalla jättää täysin arvelun varaan.
Kuinka sitten osaan annostella Lantuksen ja NR:n sopivasti, ellen mittauksella?
Kirjattu
"Löydän tien tai teen sen itse"

Joonan¹ äiti

• Intoilija
« Vastaus #4 : Elokuu 18, 2004, 16:17:00 ip »

Meillä on koulussa mitattu aina ennen lounasta. Joona mittaa itse ja ope tai kouluavustaja tsekkaa lukemat.

Tarvittaessa mittaavat myös muulloinkin, kirjoittamieni ohjeiden mukaan.
Mittaavat esim klo 14.00, jos vs on ollut alhaalla tai liian ylhäällä ennen lounasta, jotta voivat määrittää otetaanko välipalaa vai ei. 3:lla luokalla on 3 koulupäivää 2:een asti, joten nyt syödään se 14 välipalakin tarvittaessa koulussa.

Meillä ainakin tasapaino katoaisi hyvinkin äkkiä jos jätettäisi mittaamatta. Ja riski korkeista ja matalista verensokereista kasvaisi aivan varmasti. En varmasti uskaltaisi olla päivääkään töissä, jos Joonan diabetesta hoidettaisiin arvuuttelemalla. Etenkin kun Joonakin joutuu silloin tällöin olemaan iltapäivisin yksin kotona.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #5 : Elokuu 18, 2004, 17:01:00 ip »

Huh,huh! Kaksi mittauspäivää viikossa kuulostaa utopistiselta ajatukselta!
Emme mekään uskaltaisi olla mittaamatta. Tosin mittailujen määrä vaihtelee päivittäin suurestikin.Toisinaan on välttämättömiä mittailuja, esim aamuarvot ja aina insuliinia pistettäessä.
Olette niin tuore tapaus, että tässä tilanteessa en lääkärin neuvoa tässä asiassa noudattaisi!
Tsemppiä ja voimia teille uuden asian kanssa!
Kirjattu

heikkila

• Vieras
« Vastaus #6 : Elokuu 18, 2004, 17:06:00 ip »

Entäs lapsen mielipide?

Olen itse ollut ala-asteen kourissa ja mittaillut sokereitani, ilman avustajia. Aika hienoa jos nykyisin sellaisia on, ettei lapsi yksin vastaa sokeritasosta. Ainoa asia vain ihmetyttää, että mitä lapsenne on mieltä asiasta. Jos taso on löytynyt ja lyhyestä virsi kaunis tasapaino on ainakin Joonalla ollut hyvä, miksi ei mittauksiakin voisi vähentää.

Kuinka hienoa on kun lapsi itse joutuu miettimään minkälainen olo minulla on nyt katsomatta sokeria. On erittäin tärkeää että lapsi itse alkaa hallitsemaan tautiaan, ei vain vanhemmat tai avustajat.

Pyörryin jo 9-vuotiaana ajatuksesta, että joku minua silloin 10 vuotta vanhempi D-potilas ei uskaltanut piikittää itseään (ei ollut mitään insuliinikyniä silloin ensimmäisinä sairausvuosinani).

Itse ensimmäistä lasta maailmaan saattavana yritän jo nyt totuttautua ajatukseen, että lapseni osaisi jo varhain ymmärtää itseään ja oman kehonsa toimintoja. Diabeetikko on usein joutunut väkisin tämän tilanteen eteen, mutta paha asia se minulle ei ollut!

Luottakaa lapsen kykyyn, tietysti vasta todettu sairaus ei ole tasapainossa varsinkin jos omaa ins. tuotantoa on vielä..

Jaksamista vanhemmat
Kirjattu

Diabolo menthe

• Aloittelija
« Vastaus #7 : Elokuu 18, 2004, 21:13:00 ip »

Voisi vielä käsittää jotenkin, jos lääkäri puhuisi kahdesta mittauspäivästä, jolloin mitataan verensokeri myös aterioiden jälkeen, ja muina päivinä ainakin ennen aterioita ja yöllä. Tiheämmällä mittauksella tarkistetaan, että insua oli ateriaa kohti sopiva määrä, ja tehdään tarvittaessa hienosäätöä.
Kyllä minustakin on välttämätöntä mitata vs ainakin ennen kouluruokailua, ja sitten kun muutoksia pistosohjelmaan tulee, esimerkiksi lapsen oman inskatuotannon loputtua, myös parin tunnin kuluttua ruokailusta.
Toivottavasti ette asu paikkakunnalla, jossa pihistetään kustannuksista rajoittamalla lapsenkin vs-mittausliuskoja. Tässä asiassa kannattaa pitää puolensa. Jaksamista teille!
Kirjattu

Joonan¹ äiti

• Intoilija
« Vastaus #8 : Elokuu 19, 2004, 09:35:00 ap »

Joona on innokas d:n hoitamiseen itsekin. Ja hallitsee kyllä d:n paremmin kuin moni d:tä sairastava aikuinen. Tunnistaa vs tason vaihtelutja osaa niitä tulkita, usein kuitenkin mittaa varmistuakseen. Osaa hoidella alhaiset vs:n korjailut hienosti yksinkin. Minusta on erinomaista että koulustakin saa tarvittaessa tukea, etenkin perusopetuksen ensimmäisillä luokilla.

Nykyisin lapsillakin on käytössä ateriainsut, joita ei tainnut olla nimimerkin heikkila kouluaikaan ? Olen ja tulen aina olemaan sitä mieltä että lapsella ateriainskan laittaminen vaatii vs. mittauksen, muuten karkaa "mopo käsistä" kyllä aika nopeasti.
Kirjattu

Diabeetikon äiti

• Aloittelija
« Vastaus #9 : Elokuu 19, 2004, 17:57:00 ip »

Hei!
Meillä on poika toisella luokalla koulussa ja häneltä ei mitata koulussa verensokeria.Aamulla toki mitataan verensokerit kotona. Itse olimme ajatelleet, että sokerit mitataan ennen lounasta kuten päiväkodissakin tehtiin mutta diabetespalaverissa ennen koulun alkua diabeteshoitaja sanoi, ettei tarvitse mittailla hyvällä tasapainolla. Tähän asti ainakin kaikki on sujunut hyvin.
Kirjattu

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Elokuu 19, 2004, 20:23:00 ip »

On ilmeistä, että toisilla vs vakiintuu aika hyvin, jos ateriat ja pistokset on saatu vastaamaan toisiaan. Kaikilla ei kuitenkaan löydy johdonmukaisuutta päivän arvoissa, vaikka insuliiniannokset ja hh-määrät teoriassa hallitaankin. Jo liikunta ja mielialan vaihtelut riittävät sotkemaan asian.
Eikä välttämättä ikäkään tuo tasaisuutta vs-lukemiin.
Siis onni yksillä, vaan ei kaikilla.
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #11 : Elokuu 19, 2004, 22:48:00 ip »

En kyllä uskaltaisi edes ajatella sanoa lapselleni että jättäisi mittaamatta koulussa.
Tänä päivänä esim. lapsi soitti koulusta ja sanoi että heikottaa ,mutta mittari näyttää HI.
jos olisi tosiaan luottanut kehon tuntemuksiin niin oltaisiin jo ketoasidoosissa ja sairaalassa.
Meillä mitataan joka päivä aamulla kun herätään
koulussa ennen ruokailua, ennen liikuntatuntia, ennen kun lähdetään koulusta kohti kotia, ennen päivällistä ja ennen treenejä, ennen iltapalaa,ennen nukkumaanmenoa ja sitten käyn vielä minä mittaamassa puolen yön aikaan.
Olen pihalla kuin lumiukko kun kaikki kirjoittavat täällä "löytyneestä tasapainosta"
Emme ole kyllä sitä meillä vielä kokeneet ja d:tä takana reilut 1,5 vuotta.
Meillä kyllä hba1c on hyvä mutta johtuu täysin siitä että laskemme hiilarit ja bolusten suhteet todella tarkkaan.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #12 : Elokuu 20, 2004, 12:01:00 ip »

älä hemmetissä jätä väliin
Kirjattu

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59