Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6962 jäsentä  •  418058 viestiä  •  19987 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi annenanne, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Mistä lapsenhoitoapua???  (Luettu 2258 kertaa)

Tintti75

• Vieras
Mistä lapsenhoitoapua???
« : Elokuu 16, 2004, 14:07:00 ip »

Miten te muut vanhemmat olette ratkaisseet lapsenvahti "ongelmat", jos ei löydy mummeja/kummeja jotka osaisivat hoitaa pientä diabeetikko lasta? Mistä löytyy apu ja tuki jos vanhemmat haluaa välillä vetää henkeä ja nauttia kahden keskistä aikaa turvallisin mielin???
Kirjattu

Tintturiina

• Aloittelija
Re: Mistä lapsenhoitoapua???
« Vastaus #1 : Elokuu 16, 2004, 14:49:00 ip »

Meillä 2v. d-poikaa on hoitanut anoppi ja kummitäti. Koko kesän aikana saimme 2 vapaa iltaa lapsista.
Olemmekin ratkaisseet ongelman menemällä erikseen (mikä ei pitemmän päälle ole kivaa...), mutta minä ainakin tarvitsen omaa aikaa ilman ketään perheenjäsentä.
Olen juuri jättäytynyt työttömäksi. Poika on kaksi päivää viikossä päiväkodissa juuri minun jaksamisen kannalta. Keskimmäinen aloitti juuri koulun.
Kirjattu

hiilari

• Vieras
« Vastaus #2 : Elokuu 16, 2004, 15:55:00 ip »

Meillä 6 vuotias diabeetikko. Meillä ei ole ketään joka osaisi pojan hoidon. Pojalla on pumppu. Omalle äidille voisin jättää pariksi tunniksi ( jos tarkat kirjalliset ohjeet),mutta ei osaa edes hiilareita laskea. Yön yli hoito tuntuu tässä vaiheessa ihan mahdottomalle ajatukselle. Meillä pari kertaa käynyt niin että aamulla ketoaineilla. Setti on täytynyt kiireesti vaihtaa. Olen kotiäitinä. Poika aloitti juuri eskarin. Aamupäivät siis muiden vastuulla,mutta itse koko ajan kännykän päässä tarvittaessa. Miehen kanssa mennään erikseen. Tosin minulla vuoden ikäinen pienin joten minun menemiset ollut viime aikoina aika minimissä. Koko perheen kanssa reissataan. Kyllä sitä on välillä aika väsynyt tähän vastuuseen.Ja välillä harmittaa että miten helppoa olisi kolmen terveen pienen lapsen hoito.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #3 : Elokuu 16, 2004, 16:39:00 ip »

Hei! Meillä 3-vuotias d-lapsi, sairastumisesta 1 1/2 v. Keväällä todettiin lisäksi keliakia, myös muita ruokarajoituksia allergioiden muodossa löytyy. Lapsella on pistoshoito. Meillä ei ole ketään, jolle lapsen voi "luovuttaa" hoitoon. Kaukana asuva anoppi on ainoa, joka tietää hoidon pääpiirteet, mutta ei osaa laskea hiilareita tai vetää insuliineja ruiskuun. Hän kyllä mittaa verensokeria ja pistää, jos insuliini valmiina. Sillä lailla hoito onnistuu hänen vastuulla, että laitan ruuat esille valmiiksi ja kirjaan ylös, miten toimia kulloisillakin vs-arvoilla. Lapsen päiväohjelma on oltava paperilla luntiksi kellon tarkkuudella. Yhden kerran lapsi on ollut anopilla hoidossa muutaman tunnin, ennen keliakian toteamista. Muuten käymme miehen kanssa menomme erikseen. Myös miehelle on jätettävä tarkat ohjeet, mutta pärjää kyllä hyvin! Omat vanhempani ovat puhuneet, että lapsemme voi jäädä yökylään heille kunhan on isompi ja osaa hoitaa itse diabetesasiat...tuumin vain, että ainahan se vastuu on aikuisella, olipa lapsi miten "iso" tahansa. Yllättäviä tilanteita voi sattua...
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #4 : Elokuu 17, 2004, 10:23:00 ap »

Oletteko kysyneet MLL:ltä? Tiedän, että vieraaseen luottaminen voi pelottaa. Mutta tiedän että esim. Oulussa on MLL hoitajille, niille jotka ovat olleet kiinnostuneita, annettu diabeettikkolapsen hoitoon liittyvää koulutusta. Ja hoitajilta selvitetään halukkuutta/osaamista hoidon suhteen. Voihan sitä itsekin tentata. MLL piireissä on vapaaehtoistyöntekijöinä hoitajaopiskelijoita, terveydenhoitajia jne. Kannattaa kysellä! Kuulin kyllä, että sellaiset hoitajat, jotka osaavat huolehtia diabeetikkolapsesta ovat kovin kysyttyjä (osaavat yl. hoitaa muitakin ongelmaisia), mutta jos itsellä ei ole väliä menemisen tarkasta ajankohdasta niin kannattaa yrittää. Toivottavasti muillakin paikkakunnilla on MLL:llä "osaavia käsiä" diabeetikkolasten suhteen.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #5 : Elokuu 17, 2004, 13:53:00 ip »

meillä 6-vuotias diabeetikkopoika. Sairautta takana yli 5 vuotta. emme ole olleet näiden vuosien aikana ulkona kahdestaan kuin 2-4 kertaa. Ei ole mahdollisuuksia eikä jaksa kyllä edes yrittääkään järjestää hoitoa kenenkään toisen vastuulle. Pääsee ns. paljon vähemmällä kun vaan pyörii itse niissä kuvioissa ja vain haaveilee vapaahetkistä....
Kirjattu

Tintturiina

• Aloittelija
« Vastaus #6 : Elokuu 17, 2004, 14:26:00 ip »

Olemme ehkä itsekkäitä vanhempia, mutta me tarvitsemme omaa aikaa ilman lapsia (yht.3).
Anopin kanssa keskustelimme minun mahdollista sairastumisesta tms. Kuka silloin poikaa hoitaisi..!? Kamla kauhuskenaario.
Niinpä otin puheeksi kummitädin kanssa ja hän uskaltautui kokeilemaan hoitoa. Ensin päivällä yhden piikin välin ja siitä pikku hiljaa eteenpäin.
Joka kerran jätän tarkat ohjeet (jopa isälle)mitä pitää pistää millaisilla sokereilla ja hiilarit noihin ateroihin.
Tarkoitus kun ei minun mielstäni ole, että hoidetaan pelkästään diabetestä, vaan lasta. Kunhan pärjäävät ilman suuria heittelyitä, olen ollut asiaan tyytyväinen. Enhän itsekään vielä aina onnistu arvioimaan inskoja ja hiilareita:).
Kirjattu

Peten äiti

• Jäsen
« Vastaus #7 : Elokuu 18, 2004, 09:36:00 ap »

Jaa...a.
Miusta tuntuis ,että niillä paikkakunnilla joista löytyy Sosiaali-ja terveydenhuolto-oppilaitos niin löytyy hyvin lastenhoitajiakin. Sillä Lähihoitaja opiskelijat opiskelevat Diabeteksesta paljon ja työssään joutuvat tekemisiin Diabeteksen kanssa. Ja se ,että Lähihoitaja tarvitsee opintojensa ohella 10 opintoviikon suoritukset suoriutuakseen opinnoistaan auttaa kyllä saamaan lastenhoitajan sieltä. Sillä 1 opintoviikko tarkoittaa opiskelijalle 40 tuntia työtä jotta opettaja hyväksyy suorituksen!!!!!!! Annatte työtodistuksen opiskelijalle diabetes lapsen ylläpidosta ja oikeasta huolehtimisesta niin olen varma että joku tytöistä ilmoittautuu heti kursseilta. Ja lähihoitaja kursseja on menossa aina monta luokkaa samanaikaisesti. Niin eikus soittamaan näihin oppilaitoksiin ja kyselkää lähihoitajien luokanvalvojia puhelimeen.
Kirjattu

Guest

• Vieras
« Vastaus #8 : Syyskuu 08, 2004, 18:20:00 ip »

Oliskos mahdoton ajatus järjestää meidän diabeetikkojen vanhempien kanssa hoitorinkiä, mikäli meitä sattuisi useampi samalta suunnalta löytymään? Mehän "parhaiten" tiedetään kuinka diabeetikkoja hoidetaan ja henkilökohtaisten ohjeiden avulla pärjäisimme hyvin.
Kirjattu

MR_

• Intoilija
« Vastaus #9 : Syyskuu 08, 2004, 22:42:00 ip »

Mimmun ehdotus kuullostaa hyvältä, kommentoikaa te vanhemmat. Itse olen diabeetikko Turusta ja löytyy myös terv.huolt. koulutusta.
Kirjattu
Kompassi rikki,
kartta revennyt,
ei ihme, että
elämä kulkee
omia teitään!

Lilja

• Aktiivinen
« Vastaus #10 : Syyskuu 10, 2004, 19:31:00 ip »

Meillä myös tilanne, ettei hoitajaa löydy. Äidilleni voin jättää muutamaksi tunniksi, mutta hänelle on oltava todella selvät ohjeet kaikesta.
En tiedä, osaisiko toimia mitenkään, jos jokin hätä tulisi.
Isälleni yksinään ei voisi ajatellakaan lapsen jättämistä. Hän kammoaa pistoksia ym. Syömispuoli saattaisi vielä jotenkin onnistua.

Koulustakin opettaja soittaa usein, vaikka olen antanut tarkat kirjalliset ja suulliset ohjeet. Hyvähän se on,että tarkistaa, tietty.

Yksin pääsen kyllä liikkumaan, sillä mies hallitsee hiilihydraatit ja pistokset aivan yhtä hyvin kuin minäkin.

Perheen vanhin lapsi on kerran ollut lapsenvahtina kolme tuntia ja silloin selvisivät todella hyvin. Puhelinyhteys oli kyllä koko ajan esim. ilmoitti vs-lukeman ja annosteli ohjeitteni mukaan insuliinin.
Kirjattu
"Löydän tien tai teen sen itse"

Linkkejä