Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6962 jäsentä  •  418057 viestiä  •  19987 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi annenanne, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: DIPP  (Luettu 980 kertaa)

Guest

• Vieras
DIPP
« : Elokuu 09, 2004, 10:38:00 ap »

Onko palstalaisilla kokemuksia DIPP tutkimuksesta? Hyviä ja huonoja, etuja ja haittoja; sekä diabeetikkona että saarekevasta-aineita omaavana. Itse olemme siinä vaiheessa että saarekevasta-aineita on ja mittaamme veren sokeripitoisuuksia kotona.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
Re: DIPP
« Vastaus #1 : Elokuu 09, 2004, 11:59:00 ap »

Hei! Lapsemme kuului myös DIPP-tutkimukseen ennen sairastumistaan. Meille tutkimuksesta ei ollut mitään "hyötyä"; lapsi sairastui diabetekseen toukokuussa ja maaliskuun käynti tutkimuksessa antoi puhtaat paperit saarekesoluvasta-aineiden osalta. Eli vasta-aineita ei näkynyt veressä 2 kk ennen d:n puhkeamista...

Itse asiassa kun lapsi alkoi oireilla diabetekselle tyypilliseen tapaan, olin aluksi varma että kyseessä ei voi olla d koska vasta oli "puhdas" näyte annettu. Mutta toisin kävi. Nykyään lapsilta, jotka aloittavat DIPP-tutkimuksen, seurataan myös muita vasta-aineita joka tutkimuskäynnillä kun verikoe otetaan. Tämä ei siis hyödytä niitä, jotka ovat jo pitempään olleet tutkimuksessa mukana, heiltä seurataan edelleen vain saarekesoluvasta-aineita.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #2 : Elokuu 12, 2004, 10:01:00 ap »

Meillä ollaan suunnilleen samassa vaiheessa. Oireita ei viellä ole mutta sokerirasituksen tulos oli hieman hätyyttävä. Minäkin haluaisin kuulla lisää muiden kokemuksia. Sekä niiden, jotka odottavat odottamistaan vasta-aineiden kanssa (että puhkeaako diabetes vai ei) että niiden joilla on jo tauti puhjennut.
Kirjattu

annami

• Intoilija
« Vastaus #3 : Elokuu 12, 2004, 10:51:00 ap »

Meillä 4-vuotias poika on myös siinä tilanteessa, että alkuvuodesta ilmaantui ensimmäisiä vasta-aineita. Hyvin matala pitoisuus ja vasta yhtä neljästä, mutta sokerirasitus tehtiin kuitenkin huhtikuussa. Sen tulos oli normaali, eikä sen jälkeen otetuissa näytteissä ollut vasta-ainemäärä kasvanut. Meille kerrottiin, että lapsilla voi olla matalia vasta-ainemääriä jopa vuosia, minkä jälkeen ne häviävät eikä diabetes puhkea, joten olen toistaiseksi ottanut aika iisisti. Mielenkiintoista oli kuitenkin kuulla Miisan kokemus, että vasta-aineita ei ollut vaikka D puhkesi niin pian... Miten paljon siihen mahtaa vaikuttaa se, kumpi geenityyppi lapsella on? Meillä on matalamman riskin geeni, mutta toisaalta olen itse D1, jolloin riski taitaa kasvaa sinne samoihin lukemiin.

Itse tutkimuksesta en osaa sanoa oikein juuta enkä jaata, se on meillä jäänyt vähän taka-alalle muiden ongelmien vuoksi. Että jos ei nyt ole ollut hyötyä, niin ei ole kyllä ollut haittaakaan.
Kirjattu
Ykköstyyppi v:sta 1985. Animas Vibe & Humalog 3.9.2013 alkaen, Dexcom-sensorointia.
Hypotyreoosi ja nivelreuma.

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #4 : Elokuu 12, 2004, 14:51:00 ip »

Miisa: onko lapsella siis D1 tyyppi? kuinka rajuina oireet tulivat ja kuinka nopeasti? mitä oireita?

Annami: taitaa sen yhden vastaaineen kanssa riski olla pieni. Osaatko kertoa enemmän tästä erosta matalamman riskin geeni-korkeamman riskin (?) geeni. Minulle tieto tuli uutena tai olen sen aiemmin vain sivuuttanut.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #5 : Elokuu 12, 2004, 15:53:00 ip »

Hei! Lapsellamme on 1-tyypin d, sairastui 1 v. 8 kk:n iässä. Ihan lähisuvussa ei diabetestä ole. Oireet alkoivat pikku hiljaa väsymyksenä, janoisuutena ja virtsamäärän lisääntymisenä: sänky "lainehti" aamuisin yövaipasta huolimatta. Myös kiukkuisuus lisääntyi, osittain jatkuvan väsymyksen takia. Kun veimme lapsen tk:een, pikamittari näytti HI:ta, mutta sairaalassa todettiin että happomyrkytystä ei ollut.

Lapsi oli tosiaan käynyt 2 kk aiemmin DIPP-tutkimuksessa, jossa verinäyte oli "puhdas" saarekevasta-aineista. Lääkäri ihmetteli taudin nopeaa puhkeamista...No, lapsi oli tutkimuskäynnin ja sairastumisen välillä sairastanut yhden oksennustaudin sekä elämänsä ensimmäisen (ja ainoan) korvatulehduksen. Liekö jompi kumpi infektio aiheuttanut d:n puhkeamisen niin äkkiä????
Kirjattu

annami

• Intoilija
« Vastaus #6 : Elokuu 12, 2004, 18:07:00 ip »

Annleena

Meille kerrottiin, että geenejä on kolmea eri sorttia:
1. matala riski, 3 %:n luokkaa
2. korkea riski, 7 %:n luokkaa
3. "suojageeni", joka varjelee sairastumiselta.
Neljäs vaihtoehto on, ettei ole mitään näistä. Nämä geenit pätevät vain 15-vuotiaaksi asti, eli jos sinne saakka pääsee sairastumatta ei todennäköisesti enää sairastukaan. Ja noihin prosentteihin vaikuttaa sitten kaikenmaailman sukurasitukset ym. En löytänyt kotiarkistosta mitään kirjallista dokumenttia tuekseni, mutta näin meille TYKSissä kerrottiin v. 2000 kun esikoisen kanssa tutkimukseen lähdettiin. Kakkosella ei geeniä sitten olekaan.
Kirjattu
Ykköstyyppi v:sta 1985. Animas Vibe & Humalog 3.9.2013 alkaen, Dexcom-sensorointia.
Hypotyreoosi ja nivelreuma.

Linkkejä