Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6962 jäsentä  •  418057 viestiä  •  19987 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi annenanne, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Ei haittaa  (Luettu 3125 kertaa)

9988

• Vieras
Ei haittaa
« : Heinäkuu 20, 2004, 23:55:00 ip »

Pojalamme 4- v todettiin viime kesänä 1 tyypin diabetes ( touko / 2003 ). Olemme jatkaneet elämäämme vanhaan malliin, koska lapsia on neljä ja kaikilla omat harrastuksensa. Poikamme oppi heti jorvista tultuaan ajamaan ilman appareita ( 3- v ) ja syksyllä aloitettiin grossi- ja judoharrastus. Haluiasinkin kuulla mitä diabetes-lapset voivat/ eivät voi tehdä tai mitä voi/ ei voi syödä. Olemme olleet avoimia diabeteksen suhteen, koska sitä kautta ihmiset huomaavat
että dibetes lapsi pystyy vähintään samaan kuin muut ?

T: Periksi ei anneta !
Kirjattu

Piisamirotta

• Veteraani
Re: Ei haittaa
« Vastaus #1 : Heinäkuu 21, 2004, 09:13:00 ap »

Liikennelentäjää pojastasi ei voi tulla, mutta se nyt ei koske lapsia   . Jokainen diabeetikko on yksilö ja yrityksen ja erehdyksen kautta on helpoin saada selville, mikä ruoka nostaa juuri omalla kohdallanne sokereita ja mitä voi/ei voi  tehdä.

Varsinaisesti mitään syömistä/tekemistä ei kielletä. Karkkipäivät voidaan hoitaa antamalla lisäinskaa ja vanhempien velvollisuushan on rajoittaa, ettei nyt montaa kiloa hyvällisiä kerrallaan syö. Liikunnat taas vähentämällä inskaa. Kaiken oppii kokeilemalla...
Kirjattu
Piisamirotta
DM1 (pumppu, Humalog)
<i>"On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo." -Nalle Puh-</i>

9988

• Vieras
« Vastaus #2 : Heinäkuu 21, 2004, 21:36:00 ip »

Tulihan se sieltä, eli kun on Dibetes niin heti kaivetaan rajotteita. Jos on porkanalle allerginen tai tasapainohäriö niin ei voi syödä porkkanaa eikä kävellä narulla, mutta kun on dibetes voi syödä karkkia ja meillä sitä syödään joka päivä.

Viimeksi kun hain inskat apteekista, niin apteekkin rouva sanoi että ompa tullut biapetes
nuorelle miehelle ja samaan hengenvetoon totesi
että jos jotuisi valitsemaan pitkäaikaissairauden niin ottaitsi mieluiten diapeteksen koska sen kanssa pärjää parhaiten.

Kun poikamme sairastui, niin samaan aikaan hesarissa kirjoitettiin kuinka kallis yhteiskunnalle itse aiheutettu diabetes on. Kävimme kirjoittajan kanssa useaa otteseen tiukkaa kirjeenvaihtoa ja lopuksi hän suhtautui asiaan hyvin positiivisesti ja sen jälkeen hesarissa oli hyvin lämminhenkinen tarina aiheesta.

Perheemme ruokatottumukset ja arvojärjestys ei ole
muuttunut diabeteksen jälkeen, ( ehkä hieman postiivisempaan suuntaan ). Eli jos kotona ja harrastuksen parissa kaikki lapset ovat samalla viivalla niin mikä tässä sitten yskittää.

Lääkärimme Eero Kaprio antoi heti alussa hyvän neuvon:
" hoitakaa lasta älkääkä diapetestä "

Paras asennekasvatus lähtee lapsissa siis kotoa.

Meidän tapauksessa muihin lapsiin ainoana erona on vanhemmat jotka juoksevat verensokerimittarin kanssa lapsen perässä ja keskeyttvät kokoajan jonkin hauskan jutun.

Toisaalta diabetes on lähentänyt perheen jäseniä ja isovanhempia ja onhan mm. terveet ruokatottumukset hyväksi pienestä pitäen

eivätkä kaikki lapset enkä itsekkään kykenisi
liikelentäjäksi !!!!!

Tsemppiä teille elämään karvoihin kastomatta !
Kirjattu

Piisamirotta

• Veteraani
« Vastaus #3 : Heinäkuu 22, 2004, 11:18:00 ap »

Enpä minä nyt tarkoittanut, että mitään pitää kieltää tai rajoittaa. Yrityksen ja erehdyksen kautta diabetesta opitaan hoitamaan. Itse vältän esim. vaaleaa leipää, koska se sisältää nopeita hiilareita ja pitkiä lenkkejä ilman inskan vähentämistä ja vararavintoa. Kukaan ei silti kiellä minua syömästä vaaleaa leipää tai lenkkeilemästä   ... Lähinnä tämän kaltaisia asioita tarkoitin.

Ihan virallisten asiakirjojen mukaan ainoa asia suunnilleen, mitä diabeetikko ei voi tehdä on liikennelentäjä (moni muukin seikka estää sen monilta ihmisiltä   ).

Diabetes ei estä elämistä. D tulee elämän mukana, elämää ei eletä D:n mukaan. Diabeetikko oppii itsestään kaiken yrityksen ja erehdyksen kautta. Nykyhoitomuodoilla D:n hoito on teoriassa (ei aina käytännössä) hyvin yksinkertaista ja kaikkea voi tehdä.

Itse olen sairastunut vuoden vanhana. 80-luvun alussa ja vielä 90-luvunkin alussa oli syötävä n. kahden tunnin välein. Jos ei ollut nälkä, niin ruoka lykättiin väkisin kurkusta alas   . Nykyhoitomuodoilla näin ei tarvítse tehdä.

Jos itse saisin päättää, niin sairastuisin D:hen vasta nykyään, koska hoitomuodot antavat mahdollisuuden joustavaan elämään. Näin ei ollut minun lapsuudessani (ei ollut muuten VS-mittareitakaan   )
Kirjattu
Piisamirotta
DM1 (pumppu, Humalog)

Misty

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Heinäkuu 22, 2004, 11:32:00 ap »

Mielestäni on kuitenkin hyvä huomata, että diabeetikko lapsi ei ole terve ja kyllä diabetes muuttaa elämää. Mielestäni Piisamirotan kirjoituksessa on hyvä pointti. Diabeteksen kanssa voi syödä karkkia ja niin edelleen mutta se täytyy tietää miten se tehdään. Diabeetestä ei voi sysätä syrjään, mutta se muuttaa elämää.
Kirjattu

Piisamirotta

• Veteraani
« Vastaus #5 : Heinäkuu 22, 2004, 11:51:00 ap »

Mistyn sanomaa yritin selittää pitkän kaavan kautta...

Voltaire kirjoitti siskolleen: Kirjoitan sinulle pitkän kirjeen, koska minulla ei ole aikaa kirjoittaa lyhyttä kirjettä... Pätee itseeni hyvin usein  
Kirjattu
Piisamirotta
DM1 (pumppu, Humalog)

monika

• Aloittelija
« Vastaus #6 : Heinäkuu 22, 2004, 12:01:00 ip »

Niinpä. Mua ainakin joskus keljuttaa (pidän sen omana tietonani, tietenkään en näytä lapselle) jatkuva mittaaminen, pistäminen ja vääntö syömisistä. Lapseni osaa ja saa tehdä mitä muutkin, mutta tosi asia on että hän vaatii rutkasti enemmän hoitoa ja tarkkaavaisuutta.
Ja oikeasti, lapsen sairastuminen ei välttämättä lähennä kaikkia aikuisia (kuten kirjoittelin yhäidille toiseen osioon), valitettavasti.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #7 : Heinäkuu 22, 2004, 23:18:00 ip »

Olen Monikan kanssa samoilla linjoilla. Diabeetikkolapsi ei ole terve lapsi, vaikka niin usein haluaakin ajatella. Lapsellani on ollut diabetes lähes viisi vuotta ja hän on kyllä voinut tehdä kaikkea samaa mitä ikätoverinsa ja sisaruksensa. Mutta: se on vaatinut paljon enemmän työtä ja vaivaa sekä valtavasti enemmän  huolta. Valvottuja öitä, miettimistä, mittaamista ja taas miettimistä. Tätä kaikkea en edes tajunnut vielä silloin, kun lapseni oli sairastanut vasta vuoden. En halua masentaa enkä tuhota positiivista asennetta, mutta on tärkeää, ettei diabeteksen vakavuutta vähätellä.
Kirjattu

Linkkejä