Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418471 viestiä  •  20021 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Marianne, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Kotidiagnostiikkaa?  (Luettu 1035 kertaa)

Guest

• Vieras
Kotidiagnostiikkaa?
« : Heinäkuu 19, 2004, 11:21:00 ap »

Olen itsekin diabeetikko, mutta nyt on kieli keskellä suuta yhden asian suhteen:

mittasimme viisivuotiaalta pojaltamme viikonloppuna ruokailun jälkeen arvon 8,3 ja tänään aamulla paastoarvon 5,8 omalla mittarillani.
Hän on pitkä ja hoikka poika. Olemme kai olleet huolestuneet hänen ruokahaluttomuudesta ja väsymyksestä, tai "vetämättömyydestä", jo jonkun aikaa, joten halusimme sulkea tämän ensimmäisen epäilyksen pois, mutta nyt nämä arvot eivät kuitenkaan täysin rauhoittaneetkaan...
Voi olla pikemminkin tietysti kyse jostakin aivan normaalista kehitysvaiheesta, esim. kasvupyrähdyksestä tms., mutta-mutta...

Olen netistä nyt yrittänyt löytää joitakin terveen lapsen raja-arvoja - onko niitä?
Onko kellään järkevää näkemystä asiaan? T: Vinkeistä kiitollinen!
Kirjattu

Tiina Hujanen

• Vieras
Re: Kotidiagnostiikkaa?
« Vastaus #1 : Heinäkuu 19, 2004, 11:51:00 ap »

Hei. Suosittelisin kyllä käymään lääkärissä tai neuvolassa sillä ainakin saisi sitten oikean tiedon.Kyllähän ei-diabeetikoillakin voi sokeri joskus olla hetkellisesti hieman korkea riippuen mitä on syönyt mut tietääkseni ei se nouse tai laske viitearvoista ihan kamalasti 3.5 - 6. Lapset on kyllä juttu sinällänsä kun ne ovat vielä kasvavassa iässä ja tuntuu muutenkin, että se kasvu homma vaikuttaa ihan kaikkeen. Miksi ei sitten sokereihinkin.Itse pitäisin lapsella paaston ja veisin aamulla joko neuvolaan mitattavaksi tai lääkäriin.
Kirjattu

LauraKin

• Intoilija
« Vastaus #2 : Heinäkuu 19, 2004, 15:31:00 ip »

Minun tietooni on tullut kaksi eri versiota siitä kuinka korkealle terveellä ihmisellä sokeri voi nousta.
Nämä lukemat ovat olleet 7.8 ja 8.0 (eli jälkimmäisessä on varmaan pyöristelty hiukan)

Itse olen poikaystävältä mitannut aterian jälkeen myös 8,3 arvon eikä hänellä ainakaan vielä ole diabetestä puhjennut vaikka mittaamisesta on jo vuosia.

Kannattaa muistaa että mittari voi helposti  tuloksessa valehdella etenkin jos mittaus on tehty vähän huolimattomasti tai käsiä ei ole pesty kunnolla.
Minulla saattaa peräkkäisissä mittauksissa arvo vaihdella 1.0 mmol/l joskus jopa enemmän.

Pojalta voi seurailla sokereita vähän pitemmällä aikavälillä jos asia kovin vaivaa, mutta itse en tuosta ihan vielä huolestuisi.
Kirjattu
minä-83>D1, pumppu ja humalog
Tyttö 05/05
Tyttö 06/06
Poika 07/09

Yogi

• Veteraani
« Vastaus #3 : Heinäkuu 19, 2004, 18:29:00 ip »

Asiaa mistään tarkistamatta melkein uskallan sanoa, että nuo ovat terveen lapsen arvoja. Jos asia kuitenkin vaivaa, niin käy tarkistuttamassa terkkarissa. Se on pieni hinta mielenrauhasta.
Kirjattu
Aina napit vastakkain ollaan Pöystin kanssa. Ei ole hyvä tämä Pöysti.

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #4 : Heinäkuu 19, 2004, 20:31:00 ip »

Kiitos vinkeistänne. Nii-in, en oikein itsekään siihen diabetesmahdollisuuteen vielä usko, mutta kun oma lapsi on kyseessä niin ei voi olla liian tarkka...kai?
Nyt olen miettinyt että mittarini mittaa arvon plasmasta, ei kokoverestä, joten muistaakseni se antaa 10-20% korkeampia arvoja jo sinällään...
Ja sitten jossakin luki että oireet yleensä alkavat rajusti... Tosin ajattelimme että olisimme nyt ehtineet todeta taudin hyvissä ajoin ja jotenkin lykätä sen varsinaista puhkeamista.
Tänään toisaalta on ruoka taas maistunutkin pojalle, joten tiedä häntä. Huomenna menemme kuitenkin muutenkin neuvolaan muissa asioissa, joten taidanpa kysyä asiaa samalla kertaa.
On jo ehtinyt vähän säikähtää, mutta toivottavasti turhaan. Mullistaisi kyllä perheen elämää taas todenteolla, vaikka diabetes sinänsä jo tuttua onkin...
Lukemisiin!
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #5 : Heinäkuu 25, 2004, 00:34:00 ap »

Moikka!
Meillä oli sama huoli, olen jopa tälle palstalle kirjoittanut kk sitten. Muutaman kerra mittasimme yli 8 arvoja, pissa liuskoissa joskus on ollut sdokeria plussalla, vein lääkäriin, joo, unohdin oli janoa ja pissamisongelmaa... Niin tehtiin paasto oli 4,jotain, sokerirasituksen arvot: 4,jotain - 5,6 - 6,0, lääkäri sanoi että ei mitään hätää, c-peptidit normissa, lääkäri sanoi että jos jatkuvasti alkavat kotona mitatut arvot olla yli, niin tehdään sitten vielä kerran rasituksen. Pissamis ongerlman ratkaisu löutyi kovassa vatsassa, nyt siihen syödään lääkettä, ja päivittäin käydän wc:ssa, niin pissamis ongelmakin loppui siihen...  
Turhaan huolessa minäkin olin, mutta helpotti!!!
Käy lääkärissä, älä stressa, tieto helpottaa  
Kirjattu

Linkkejä