Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6983 jäsentä  •  418359 viestiä  •  20016 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi MAAPPE, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Tajuttomuus lähellä  (Luettu 1006 kertaa)

Guest

• Vieras
Tajuttomuus lähellä
« : Kesäkuu 12, 2004, 15:52:00 ip »

Kauppajonossa odoteltiin kassalle pääsyä, kun 3 vuotias poikani meinasi ruveta nukkumaan. Pojalta kysyin onko sinulla paha olo jolloin poika virkistyi ja rupesi nauramaan. Sanoin pojalle että älä pelleile kun äitiä rupeaa pelottamaan ja sillä siunaamalla poika retkahti veltoksi. No siitä juostiin sitten pillimehuhyllylle ja pojan sain juomaan 2 pillimehua ja sitten poika virkistyi. Ihmiset katsoivat ihmeissään vain yksi mummo uskalsi kysyä onko teillä joku hätä.
Meillä on viimeisen 2 viikon aikana ollut 4 tälläistä melkein pyörtymistä. Minä alan olla aika väsynyt tähän pelkäämiseen. Miehelle kun asiasta kerroin alkoi tiuskimaan, että ei minulle vaan ikinä mitään tuollaista satu. No eihän hänelle satu kun pojan ollessa hänen kanssaa sokerit on välillä 10-20 koko ajan.
Huomenna vähennän aamun lyhyttä, kun nämä matalat sattuu aina ennen lounasta.
Me emme ole yhdenkään matalan takia käyty sairaalassa tai oltu edes yhteydessä sairaalaan. Miten te muut otatteko yhteyttä sairaalaan jos tulee vakava hypo vai selviättekö niistä ilman sairaalakäyntiä. Sattuuko muille pienten eli alle kouluikäisten kanssa ikinä tälläisia vakavia mutta ei ihan tajuttomuuteen päätyviä hypoja. Muutatteko hoitoa jotenkin näiden jälkeen vai jatkatteko vaan entiseen malliin jos syytä hypoon ei ihan selvästi ole osoitettavissa.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
Re: Tajuttomuus lähellä
« Vastaus #1 : Kesäkuu 13, 2004, 01:51:00 ap »

merde, harmi homma tuo mitä teillä kävi.

me vaihdettiin koko hoitomuoto juuri siksi, kun kyllästyttiin siihen että taju meinasi lähteä kerta toisensa jälkeen nimenomaan aamupäivisin. prota vaan veti sokeria alas ja syödä piti kaksikin välipalaa. ja lisäksi se selitys tuollaisiin odottamattomiin mataliin saattaa (jos annostus yleensä siis sopiva) käsittääkseni olla se, että varsinkin prota tekee temppuja liikunnan kanssa ja myös imeytymisvaihtelut ovat mahdottomia kokonaan ennakoida. niinpä sokerin pito korkealla (vähintään 10:ssä) koko aamupäivän oli ainoa vaihtoehto sillä hoidolla ollessa. tosin yhä pumpullakin ollessa aamupäivät on hankalimpia mutta imeytymisvaihteluja ei enää sentään ole eikä liikunta vaikuta samalla lailla.  

t. "isi"
Kirjattu

LiljaKreeta

• Jäsen
« Vastaus #2 : Heinäkuu 02, 2004, 09:38:00 ap »

Merde! Nyt tiedän mitä tarkoitat kun sanoit että rupeaa pelottamaan. Meille tuli nyt myös eka hypo 2v tytölle. Oltiin aamulla ulkona, aamupala syötiin aika myöhään melkein 10:ltä ja sokerit oli ennen sitä ihan ok.

Annoin 11 ihan minivälipalan kun ollaan huomattu että tyttö tarvitsee sen vaikka aamupalasta olisi kulunut vain tunti.

Tulimme syömään 11.30 (siis miettikää mun aamupäiviä, mihinkään ei voi lähteä kun vaan syödään ja syödään ja syödään)
Sokerit oli 3,5 tyttö muuten ihan ok.
Laitoin ruokalautasen nenän eteen ja maitolasin ja sanoin että juo vähän maitoa.
Tyttö sanoo EI! ja menee pöydän alle !
Nostin pois ja yritin saada juomaan ja laitoin perunaa suuhun jonka neiti räki pois ja rimpuili takas pöydän alle murisemaan. Annoin maitolasin sinne ja sanoin että juodaas vähän maitoa.

No, kaatoi maidot pois.
Nostin tytön syliin ja siinä tyttö meni ihan oudoksi, huulet tuli siniseksi ja silmät rupes meneen kiinni samalla tavalla kun olisi nukahtamassa. Sitten sanoin jo minäkin että nyt rupeaa pelottamaan.
Jääkaapista pillimehua, ei meinannut juoda. Sitten kysyin samantien että juodaanko Pepsiä, siihen sanoi jooooooooo.....

tungin vuorotelleen pillimehua ja pepsiä ja kyllä pelotti. Isosiskolla oli silmät kuin lautaset ja hänelläkin rupesi paniikkivalot vilkkumaan.

Sitten rupesi virkoamaan, mutta ruokaa ei suostunut syömään. Onneksi meillä on kotona 5 kk hedelmäsosetta. Söi sitten sitä...

Kaikki tapahtui niin nopeasti etten heti tajunnut että nyt on tosi kyseessä. Meillä olisi ollut hunajaakin kotona, mutta mä en vaan tajunnut. Kyllä nyt hävettää. D meillä on ollut 8 kk ja tää oli eka kerta. Pohjalla ei ollut edes mitään ns. liikuntaa vaan ihan rauhallinen aamu.

Puoli tuntia kohtauksesta sokerit oli jo 10,9 ja tunti kohtauksesta 19,5 eli pienempikin juominen olisi ehkä riittänyt.

Hirvittää vaan, kun ens toukokuussa on töihin paluu että mikäköhän rumba sitten alkaa kun olen itse töissä toisella paikkakunnalla. tulisipa lottovoitto.....
Kirjattu

merde

• Intoilija
« Vastaus #3 : Heinäkuu 02, 2004, 16:31:00 ip »

Meillä oli taas eilen ihan samanlainen tapaus. Nyt vaan ehdin sokerin mittaamaan ja oli 1.7 ja oltiin onneksi kotona.
Poika ei tällä kertaa suostunut ottamaan mehua joten jouduin survomaan suuhun hunajaa. Aamupala oli vääränlainen eli vain puolikas banaani, pillimehua ja suklaapatukka, eli vain banaani niin sanottua kunnon ruokaa eli itseäni taas saan syyttää. Tämä tauti on tosiaankin sellainen että löysäillä ei ruokien kanssa saa jospa minäkin se jo oppisin.
Hoitoon menosta sen verran sanoisin, että meillä poika on perhepäivähoidossa ja tälläisiä tilanteita ei siellä satu koskaan, koska päivien rytmi on hyvin tarkka ja hiilihydraatit ja muut päivittäin samat kuten liikunnatkin. Ja hoitaja noudattaa niitä kuin raamattua ja niinhän minunkin pitäisi. Näin pienillä lapsilla säännöllisyys on kyllä kaiken a ja o.
Meilläkin näitä on sattunut vasta sitten kun olen yrittänyt itse ohjailla päivän kulkua.
Alkuun pojan hypo-oireet oli selvät äkäisyys ja ei millään ruvennut syömään . Nyt oireet ei tule ennenkuin on liian myöhäistä.
Kirjattu

Nikka

• Vanha tekijä
« Vastaus #4 : Heinäkuu 02, 2004, 16:57:00 ip »

Merde: en osaa sanoa mitään lasten ins.hoidosta yleensä,kun sairastuin itse niin pienenä,ettn muista siitä mitään    

Mutta tuli vaan mieleeni, että aikuisillakin vaikuttaa monilla nämä kuumat ilmat  aika rajusti sokereihin.Itselläni esim.vähenee paljonkin kaikki ins.tarve helteillä.Lapsethan liikkuvat enemmän, joten voisiko senkin huomioida jotenkin ins.tarpeessa? Tai en tietenkään tiedä,josko jo vähennättekin insmäärää,mutta juolahti vaan mieleeni. Ymmärsin,että alkup.viestisi ei liittynyt tähän mutta tuli mieleeni näin iomojen taas lämmetessä ja kun tilanteenne kuulosti hankalalta.

Toivottavasti saatte tilanteen hallintaan ja pelkokin jää pois.
Kirjattu

Linkkejä