Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6983 jäsentä  •  418359 viestiä  •  20016 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi MAAPPE, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Poliklinikkakäynnit työaikana  (Luettu 4225 kertaa)

Guest

• Vieras
Poliklinikkakäynnit työaikana
« : Kesäkuu 09, 2004, 23:49:00 ip »

Hei, mitenkäs te muut työssäkäyvät vanhemmat hoidatte lasten pkl-käynnit? Siis saatteko palkallista/palkatonta vapaata vai korvaatteko menetetyn työajan muulloin? Meillä on pitkä matka sairaalaan, joten käytännössä menee koko päivä kerran kolmessa kuukaudessa. Ennen, kun sairaala oli lähempänä, korvasin tunnit ylitöillä. Nyt se on mielestäni kohtuutonta. Olen mieluummin palkattomalla vapaalla nämä päivät, mutta onko se mahdollista?
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
Re: Poliklinikkakäynnit työaikana
« Vastaus #1 : Kesäkuu 10, 2004, 10:14:00 ap »

Itse olen hoitovapaalla joten osaltani polikäynnit ok, mutta mieheni haluaa tulla aina mukaan ja hänen on oltava palkattomalla polikäynnin ajan tai sitten hän voi ottaa kellokorttiin "miinustunteja" kun on liukuva työaika.

Me saimme alkuun aina todistuksen miehelle mukaan polilta mutta palkkakonttori ei hyväksynyt sitä. Meillä menee n. 3 tuntia matkoineen käynnistä.

Todistusta ei hyväksytä koska on lapsen käynti ei miehen ja vielä kun se on etukäteen tiedossa, niin pitäisi ajoittaa työajan ulkopuolelle...
Kirjattu

Nikon äiti

• Matkailija
« Vastaus #2 : Kesäkuu 10, 2004, 11:57:00 ap »

Minä saan käydä työaikana lapsen kanssa polilla, aikaa menee kolmisen tuntia, hoitaja kirjoittaa työnantajalle todistuksen käynnistä. Meillä ainakin poliajat ovat niin kortilla, ettei ole mitään mahdollisuutta saada niitä työajan ulkopuolella; tosin ei koskaan työpaikalla ole mitenkään näistä käynneistä nuristu, hyvä niin.
Kirjattu

Miepä vaan

• Vanha tekijä
« Vastaus #3 : Kesäkuu 10, 2004, 15:36:00 ip »

Voisikohan tästä järjestää jonkun kampanjan, koska ei ole oikein, että vanhempien pitää hatusta taikoa poliklinikka-aikoja työajan ulkopuolelta taikka he joutuvat käyttämään lomiaan siihen!
Täällä Saksassa ainakin työehtosopimuksessa tällä alalla on, että vanhemmille myönnetään 2 pvä palkallista vapaata lapsen sairauden yhteydessä ja lääkärikäynnit menis tähän kategoriaan.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #4 : Kesäkuu 10, 2004, 16:54:00 ip »

Hei,

Minulla toimii niin, että työnantaja on myöntänyt minulle 4 päivää palkallista vapaata per vuosi näihin diabeteksestä johtuviin käynteihin. Erikseen on tietysti se, jos lapsi sairastuu, jolloin on voimassa normaali kolmen päivän sääntö.
Kirjattu

Misty

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Kesäkuu 10, 2004, 23:48:00 ip »

Sama juttu ongelmana minulla -> palkka maksetaan tuntiperusteella ja aina kauhea sumpliminen käyntien kanssa olen asiakaspalvelussa jossa puhelimet soi tauttoa 8.30 - 16.30. Ja meikkuun on aina vähintään 40 minsan matka julkisilla per sivu... ei kiva
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #6 : Kesäkuu 11, 2004, 08:56:00 ap »

Hei!
Omassa työssäni ei kukaan ole vaatinut lapsen pkl-käynneistä tulevia poissaoloja korvaamaan. Mutta olen aikoinana jostain lukenut että oikeasti lapsen lääkärissäkäynnit tulee hoitaa työajan ulkopuolella tai palkattomalla vapaalla. Mielestäni kohtuutonta, varsinkin pitkäaikaissairaanlapsen kohdalla. Diabeteksessähän näitä käyntejä on vain n. 3 kk:n välein, entä jos on vielä muita sairauksia? Nämä ovat sellaisia epäkohtia joita olisi hyvä saada vähitellen korjattua ihan lainvoimasestikin. Varsinkin kun useimmat työnantajat jo noudattavat hieman vapaampaa linjaa tässä kohtaa...
Kirjattu

Jatta

• Intoilija
« Vastaus #7 : Kesäkuu 11, 2004, 13:49:00 ip »

Meillä on aika paljon käyntejä sairaalassa lasten (2D, toisella epi) kanssa ja usein reissu vie aikaa enemmän kuin kolme tuntia. Onneksi käyntejä yhdistellään aika hyvin.
Meillä on lypsykarjatila ja saamme näihin päiviin sijaisapua eli samaa mitä saa kun lapset sairastavat. Siitä tietysti maksetaan (SIIS ME MAKSAMME) kuten kaikista sairaspäivistä joita ei ole ihan vähän.
Me vanhemmat menemme, aina kun mahdollista, yhdessä polikäynneille.
Kirjattu

Marko

• Jäsen
« Vastaus #8 : Kesäkuu 11, 2004, 17:14:00 ip »

Vaimo käyttää meillä lääkärintodistuksen jossa lukee "molempien vanhempien läsnäolo välttämätön" ja minä pidän liukumia/pekkasia. Lääkärit kirjoittavat yleensä juuri sellaisen sanamuodon todistukseen kuin halutaan, ovat hyvin ymmärtäväisiä ja tyytyväisiä kun kumpikin ollaan paikalla.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #9 : Kesäkuu 12, 2004, 11:16:00 ap »

Minä olen kolmivuorotyössä joten vapaita sattuu viikollekin ja aina joudun koko päivän vapaalla olemaan käynnin takia tai voin mennä korkeintaan yövuoroon. Edes työntekijän eli omia sairaskäyntejäni en saa käydä työnantajan maksamana ellei kyse ole työpaikkalääkäristä joka on paikalla yrityksen vieressä joten en ole koskaan ajatellut että lapsenkaan käyntejä pitäisi työnanatajan ajalla käydä.
Jos joudun ottamaan ylimääräisen vapaan se näkyy miinustunteina ja ne täytyy tietysti korvata . Sitten jos on kyse akuutuista sairaudesta lapsella työnantaja antaa 4 päivää palkallista sairaslomaa.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #10 : Kesäkuu 14, 2004, 16:12:00 ip »

Poliklinikkakäynnin palkanmaksu riippuu työsopimuksesta ja käytäntö vaihtelee. Alle 7-vuotiaan diabeetikon vanhempi voi hakea Kelasta työtulon menetykseen erityishoitorahaa, mikäli käyntiin osallistuminen on kestänyt vähintään kuusi tuntia (myös matka-aika otetaan huomioon. Erityishoitorahaoikeus edellyttää, että vanhempi on juuri lapsen hoitoon osallistumisen vuoksi estynyt työstään eikä ole esim. vuosilomalla tai muuten vapaalla työstään. Lasta hoitavalta lääkäriltä tarvitaan tähän D-todistus.

7-16-vuotiaan diabeetikon kohdalla erityishoitorahan myöntämiseksi edellytetään, että sairaus on vaikea. Valtioneuvoston päätöksen (1315/89) mukaan diabeteksessa  kriteereitä ovat "vaikeasti tasapainoitettava sokeritauti ja sokeritaudin hoidon aloitusvaihe".

Riitta Koivuneva
sosiaali- ja terveyspoliittinen sihteeri
Suomen Diabetesliitto ry
Kirjattu

Linkkejä