Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Levemirin aloitukseni  (Luettu 10647 kertaa)

Miisamari

• Intoilija
Re: Levemirin aloitukseni
« Vastaus #90 : Joulukuu 13, 2005, 14:37:00 ip »

Minä olen lapsen Levemir-käytön aikana huomannut, että hiilareiden ja pikainsuliinin pitää natsata prikulleen, muuten vs jää korkealle (koska perusinsuliini ei sitä laske) tai aterian jälkeinen arvo on liian matala. Jos aterian jälkeinen arvo on matala, joudun arvioimaan NovoRapidin jäljellä olevaa vaikutusaikaa ja sen mukaan arvioimaan minkä verran lisätankkausta tarvitaan, jotta sokeri ei nouse liian ylös ja jää sinne. Lisäksi on arvioitava liikuntaa, nimenomaan suhteessa pikainsuliiniin. Meidän päivärutiinit ovat kutakuinkin samanlaisia, joten insuliinin annostus hiilareita kohti on melko selkeää (aamupalan jälkeen ulkoillaan, lounaan jälkeen on rauhallisempaa sisätouhua kun pikkusisko nukkuu päikkärit jne.   ) Olen muuttanut perusinsuliinia varovasti siten, että jos huomaan pikainsuliinimäärien selkeästi lisääntyneen, eli entisillä annoksilla suhteessa samaan hiilarimäärään alkaa sokerit olemaan toistuvasti korkeahkoa tasoa niin sitten lisään Levemiriä. Jos taas tuntuu siltä, että useamman päivän ajan lennetään matalalentoa, eli vs tuppaa iltapäivästä/illasta painumaan selkeästi alas ja pikaa tarvitaan huomattavasti normaalia vähemmän (eli hypoja esiintyy tiheään ja tiedän että pikainska ja hiilarit on arvioitu oikein) niin vähennän Levemirmäärää. Lapsi on kuitenkin spontaani liikuja, eli sisällä touhut menevät riehumiseksi tai sitten pähkäillään hissukseen palapelejä...eli tankkailuja tehdään liikkumisen mukaan. Ruokailut tapahtuvat varsin tiheään, eli "pikainsuliinitonta" aikaa ei liiemmin ole (jos NovoRapidin vaikutusajaksi arvioidaan parisen tuntia). Välipalalle tarvitaan myös pikaa, ellei sitten edellisen pikainsuliinipistoksen jälkeen tule liikuntaa reilummin. Joskus voimakas touhuaminen näkyy aamuyön sokereissa, eli tankkausta on tarvittu klo 3-4 yöllä, mutta yhden yksittäisen yön takia en ala annoksia muuttamaan vaan tällaiselle laskulle löytyy aina selitys edellisen illan touhuista. Tsemppiä! t.miisa
Kirjattu

Viljo

• Lentävä kynä
« Vastaus #91 : Joulukuu 13, 2005, 15:18:00 ip »

Hei!

Monta juttua olet ihan oikein tarkastanut mikä voisi olla syynä heittelehteviin verensokereihin.

Oletko havainnut pistettäessä ns. jälki tiputusta eli kun olet painanut insuliinin sisään rasvakudokseen ja noin 6 sekunnin kuluttua vedät neulan ulos niin tuleeko insuliinia pistos reijästä ja tuleeko neulan kärkeen insuliini pisara?

Mikä minkä merkkinen kynä sulla on levemirille.

En muista mitkä Levemir annokset sulla on painokiloa kohti.

Jos esim. ateria-insuliini annokset ovat pieniä ja nehän ovat kun syötkin niin vähän 1000 kcal vuorokadessa, niin silloin jos pistettäessä esiintyy jälkitiputusta on annoksesta mennyt kohtuullisen iso osa hukkaan ja tällaisista pistoksista insuliinin imeytyminen on erityisen hidasta ja tämä voisi olla yksi syy miksi verensokerit karkaavat korkealle.

Mitä sitten tehdään? Joo korjataan ottamalla lisää insuliinia tai suurentamalla annosta ja jos tällöin pistos onnistuu nappiin ja ei mitään jälkitiputusta ilmene niin seuraus on päinvastainen kun tulee mukaan myös se edellisen huonosti imeytyvän pistoksen vaikutus mahdollisesti samaan aikaan.

Tälläinen pieneltä tuntuva juttu sotkee insuliini herkiltä totaalisesti hoitotasapainon ja perusinsuliini-annoksia ei tahdo millään löytyä.

Minunkin pistospaikkani lääkärin tutkimana olivat kunnossa ja minä ihmettelin ja ihmettelen vieläkin että miksi joskus pistoskohdsta pursuu ulos insuliinia.

Täältä kohtauspaikalta saamani vinkki että pyöräyttää neulaa on poistanut minulta lähes kaikki ns. jälkitiputukset ja insuliinin ulos purkautumiset pistosreijästä.

Toivottavasti ymmärsit sepustukseni ja mahdollisesti kohtauskaikan niksien tuella tasapaino alkaa löytyä.

Vaihtoehtoja on paljon mikä vaikuttaa verensokeriin ja oikotietä ei ole. On vain yksi juttu kerrallaan yritettävä löytää aina syy miksi verensokeri meni alas tai ylös.

Terveisin Viljo
Kirjattu
D1 vuodesta 1965 ja monia liitännäis sairauksia.

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #92 : Joulukuu 13, 2005, 15:36:00 ip »

Levemirin kynä on novopen 3. Yleensäkin aterian jälkeiset sokeriarvot on minulla paljon matalammat kuin ennen ateriaa, niin ettei tuota humalogia juuri uskalla lisäillä. Levemiriä menee nyt 30 yksikköä vuorokaudessa, annosten ollessa 14 + 10 + 6, mutta tuo ilta-annos ainakin pitänee olla suurempi, koska sokerit nousee yöllä, ei toki joka yö. Minäkin olen pyöräytellyt tuota kynää, ettei tihkuisi. Eli siis matalimmat arvoni päivän aikana ovat aterioiden jälkeen ja korkeimmat aamulla ja ennen päivällistä.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #93 : Joulukuu 13, 2005, 15:51:00 ip »

Jos arvot ovat hyvät aterian jälkeen, mutta nousevat myöhemmin, syynä voi olla:

1. Perusinsuliinia on liian vähän. Silloin sitä pitää vaan lisätä.

2. Aterian proteiinit sokeristuvat vasta useita tunteja myöhemmin kuin hiilihydraatit. Mulla naudanlihan proteiinit sokeristuvat vasta noin 3-5 tuntia aterian jälkeen, ja nostavat sitten sokereita jopa 10 mmol yhdessä hujauksessa. Johtopäätös: en syö punaista lihaa kuin erityistapauksissa. Jos pystyisin vakioimaan punaisen lihan edes jotenkin, voisin nostaa perusinsuliinin määrää ja se luultavasti auttaisi.
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #94 : Joulukuu 13, 2005, 17:41:00 ip »

Niin varmaan on. Tosin perusinsuliinia alkaa olla jo niin paljon, että humalogin määrät on ihan minimaaliset (perusinskaa siis 30 yksikköä ja humalogia 2-8 yksikköä / vrk riippuen liikunnasta ja muusta). Jos vielä lisään perusinsuliinia, saa humalogin varmaan jättää kokonaan pois, tosin en tiedä mitä se nyt sitten haittaisi. Nimittäin silloin, kun ateriaa edeltävä arvo sattuu olemaan hyvä, silloin en humalogia tarvi.
Kirjattu

nenne

• Intoilija
« Vastaus #95 : Joulukuu 16, 2005, 10:50:00 ap »

Nyt alkaa jo ehkä pikkusien tasapainottua Levemirin kanssa, mutta ongelma on vieläkin aamunkoitto/aamupäivänkoittoilmiö. Pistän levemiriä klo 23.00 ja 8.00, eli pistokset menee n. 3 tuntia päällekkäin. Mutta kuitenkin joudun melkein joka päivä korjailemaan korkeita aamupäivällä/iltapäivällä. Ja Levemiriä en voi varmaankaan lisätä, sillä iltaisin vs voi sitten laskea liikaa, ja joudun ns. pakkosyömään. Ja iltaisin en juuri humalogia päivän muihin määriin verrattuna tarvitse paljoa.
Vinkkejä?  
Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #96 : Joulukuu 16, 2005, 13:53:00 ip »

Tuohon aamuun ja aamunkoittoon täällä on annettu aika paljon vinkkejä kun lueskelet taaksepäin.

Mutta olen itse huomannut, että tarvitsen aamulla/aamupäivällä ja vielä aikaiseen lounaaseenkin reippaasti pikaa. Eli melkein 2 yksikköä 10 hh kohden. Silti täytyy joskus pikkuisen korjata korkeita. Illan Levistä olen lisännyt sen verran ettei aamulla ole hypoilla ja kun muista vielä syödä AINA sen hitaan hiilarin illalla.

Keiju
Kirjattu

LIISA (v.m -67-)

• Lentävä kynä
« Vastaus #97 : Joulukuu 20, 2005, 21:43:00 ip »

Viljo olisiko vinkkiä,

Nyt olen pistänyt aamulla 6.30 5 yks levistä
Ja 2-3 yks. humalogia aamupala 30 hh.

Toisinaan klo 9-10 on hypo toisinaan sokeri on 18 kieppeillä.

Lounas 40 hh. humalogi 3 yks.
usein hypo klo 16-17 aikaan.

Päivällinen klo 16.30-18.00
40-50hh Humalogi 2-4 yks.

Klo 18.30 Levis 8 yksikköä ( tänään vähensin 7)

Usein 02-04 välillä matalia,aamulla sitten 9-13 paikkeilla sokerit.

Pitäisiköhän minun vaihtaa aamu annos isommaksi kun ilta annos?.

aluksi annokset olivat saman suuruiset 6 yksikköä.

Painoakin olen saanut hypojen takia lisää muutaman kilon.tänäänkin on ollut 3 hypoa.

Kaikista kummallisinta on se että toisina päivinä sokeri on joko älyttömän korkea samaan aikaan taas toisena päivänä voi olla hypo.

Samalla ruoka määrällä ja insuliini annoksella.
Kirjattu
G 640+ Humalogi

Viljo

• Lentävä kynä
« Vastaus #98 : Joulukuu 21, 2005, 00:01:00 ap »

Hei LIISA (v.m -67-)!

Olen täällä kohtauspaikalla vinkkeinä jakanut kokemuksiani Levemirin aloittajille ja muillekin mutta minun kokemukseni mahdollisesti eivät kaikki toimi kaikilla.

Yksi vinkki minkä itse sain Diabeteskeskuksen kurssilla on tärkeä ja kaikkien pitäisi se aina muistaa kun insuliiniannoksia säätää ja se on seuraava:

Mittaa veresokerisi systemaattisesti että saat riittävästi mittausarvoja juuri ennen kaikkia ruokailuja sekä ruokailujen jälkeen ja merkitse arvot verensokeri päiväkirjaasi sekä merkitse myös insuliiniannoksesi määrä ja pistosaika.

Verensokeripäiväkirjastasi pystyt sitten katsomaan mitä pitää muuttaa että välttyy hypoita.

Jos ennen aterioita on vs. alhaalla niin silloin yleensä pitää tarkistaa että onko perusinsuliiannos liian suuri vai onko syönyt liian vähän liikuntaan ja kropan tarpeeseen nähden.

Jos taas vs. ennen aterioita on korkealla niin tarkistetaan onko perusinsuliiniannos liian pieni vai onko syönyt liian paljon liikuntaan ja kropan tarpeeseen nähden ja on myös mahdollisesti selvitettävä olisiko kysymyksessä mahdollinen reaktiivinen korkea.

Aterioiden jälkeiset arvot tarkistetaan ja niistä näkee ateriainsuliini annosten määrityksiä.

Kun katsoo sinun kertomaasi labiilin diabeetikon aamutilannetta että toisinaan on hypo klo 9-10 ja toisinaan hyperi samoilla ruoka- ja insuliinimäärillä.

Tilanteen selvittämiseksi sinun pitää mitata verensokeri esim. klo 7, 7.30, 8, 8.30 ja 9 ja tuloksista näet että oliko humalogi annos syynä hypoille ja jos oli niin silloin toisinaan korkeat vs. voivat aiheutua liian suuresta humalogi annoksesta.

Klo 9-10 hypoon voisi olla syynä se että perusinsuliinin ja humalogin yhteisvaikutus on suurempi mitä sinun insuliini tarpeesi tähän aikaan on.

Samoin pitäisi tehdä myös klo 16-17 esiityvien hypojen syyn selvittämiseksi.

Hypot voivat aiheutua liian kovasta fyysisestä rasituksestakin ja sen saa kun vertaa verensokerimittauspäiväkirjan arvoja päiviltä jolloin on kova fyysinen rasitus sellaisien päivien arvoihin jolloin ei ole kovaa fyysistä rasitusta.

Käytännössä on vaikea suoriutua työmatkalla ja töissä tilanteen selvittämiseksi tarvittavista verensokeri mittauksista.

Olisiko sinulla mahdollista saada lääkäriltäsi määräys saada käyttöösi jatkuvatoiminen verensokerisensori ja näyttölaite insuliinitarpeesi selvittämiseksi.

Sensori on suhteellisen helppo itsekin asentaa ja lääkärikin voi sen asentaa ja yhdellä sensorilla saa verensokeri mittaus arvoja 3 vuorokautta ja yhdessä vuorokaudesaa mittausarvoja tulee 288. Tällöin pitää mitata muistaakseni kaksikertaa vuorokaudessa omalla mittarilla ja naputella kontrolli arvot näyttölaitteeseen  ja se jatkuvatoiminen mittari kalibroi itsensä niillä syötetyillä kontrolliarvoilla.

Perustele lääkärille tarvettasi esim. labiili diabetes ja raskas työ muuttuvine fyysisine rasituksineen ja vaikeus löytää sinulle sopivia insuliiniannoksia.

Toivottavasti ymmärsit vinkit sepustuksestani ja toivottavasti niistä jotakin apua on.

Terveisin Viljo
Kirjattu
D1 vuodesta 1965 ja monia liitännäis sairauksia.

LIISA (v.m -67-)

• Lentävä kynä
« Vastaus #99 : Joulukuu 21, 2005, 15:53:00 ip »

Kiitos viljo.
Mulla oli sensori helmikuussa perjantai iltapäivästä maanantai iltapäivään.

Hiihdinkin sen kanssa n.40km.

Piirsi aivan sekaista vuoristo rataa.
Diabetes hoitsu tuli siihen tulokseen,että lantusta olisi pitänyt annostella puolen yksikön tarkkuudella.

Mulla on Levistä liikaa.
Vähensin illasta yksikön silti yöllä hypo.
Vuorokauden sisällä 4 hypoa.

Vähensin aamusta yksikön.Tämä päivä aika on mennyt mukavasti ilman hypoja.

Lihas jumit on alkanut laueta,inskat imeytyy taas paremmin.

Mulla ei ole mitään kirjanpitoa sokereista,kun tietokone printti.ruoka ja insuliini annokset aika kaavamaiset.
Kirjattu
G 640+ Humalogi

Rouva -77

• Vanha tekijä
« Vastaus #100 : Joulukuu 21, 2005, 21:01:00 ip »

Kerronpa taas kuulumisia, mitä leviksen käyttöön tulee... Levemirin lopetin viime lauantaina ja siirryin takaisin protaan. Ehdin käyttää levistä marraskuun alusta. Varmaan monen mielestä luovutin liian nopeasti, mutta homma ei pelannut ollenkaan. Tai pelasi, jos en liikkunut. Jo pienikin kävely laski sokereita hurjasti. En enää uskaltanut lähteä edes kevyelle kävelylle pelkäämättä hypoa.

Varmaan homma olisi toiminut, jos olisin istunut sohvalla päivät pitkät. Haluan kuitenkin harrastaa liikuntaa; kävellä, pyöräillä, uida...

En ymmärrä, miksi elimistöni reagoi levemirin kanssa liikuntaan niin järkyttävän voimakkaasti. Vaikka pistin illalla vain 2 yksikköä levistä yöksi (täysin ilman en pärjää) ja aamupäivällä lähdin kävelylle, noin 12 tuntia edellisillan pistoksesta, aamupalan syötyäni, verensokeri laski 15 min. käveltyäni 10 mmol alaspäin.

Nyt kun olen jälleen käyttänyt protaa, sama lasku on ollut 1-2 mmol. Olo on tosi helpottunut kaiken tuon levemirin kanssa säätämisen jälkeen...(Toki protan kanssa on omat vaikeutensa myös..)

Jostain syystä meikäläinen nyt näytti olevan poikkeus tässä leviksen "turvallisuudessa ja tasaisuudessa". Suurin odotuksin sitä lähdin kokeilemaan, mutta lopputulos oli pettymys. Liikunta on kuitenkin niin tärkeä osa omaa elämää, etten siitä voi luopua.

Nyt olen käyttänyt protaa vähän "uusin" vinkein. Olen saanut tältä palstalta toimivia vinkkejä, joten en ole epätoivoinen, vaikka levis ei tuonut sitä kaivattua helpotusta. Helpotus on suuri, kun uskallan jälleen liikkua paikasta toiseen ilman hypojen pelkoa!!  
Kirjattu
D1 vuodesta -92, Spirit-pumpussa Novorapid vuodesta -07.

Kanerva*

• Aktiivinen
« Vastaus #101 : Joulukuu 21, 2005, 21:30:00 ip »

Minä purnasin tuolla toisessa ketjussa omasta Levemirin aloituksesta ja ongelmista. Päädyin sitten lopettamaan Levemirin käytön monen mielestä varmaan turhan nopeasti, sillä kuukauden tai vähän yli jaksoin.

Minulla Levemir vaikutti turhan nopeasti ja lyhyen aikaa. Hypot tulivat tasaisen varmasti vajaan 3 tunnin kuluttua pistoksesta ja 8,5 tuntia pistoksesta arvot lähtivät rajuun nousuun (jopa 5 mmol/h). Jotta olisin saanut jotenkin arvot pidettyä alle kympissä, jouduin pistämään pikaa n. 8-9 kertaa päivässä. Samoin pakkosyömistä oli hypojen aikaan. Liikkumaankaan en voinut lähteä Levemirin vaikutuksen ollessa voimakkaimmillaan. Lopussa kokeilin vielä Levemiriä kolmella pistoksella ja sillä sain jotenkin arvot   tyydyttäviksi, mutta en halua pistää pitkää kolmea kertaa päivässä ja pikaa 5-7 kertaa, joten Levemir saa puolestani olla.

Palasin siis takaisin pumppuun ja nyt olen taas saanut sokerit kohdalleen (eli pääsääntöisesti alle 10 arvoja). Nyt vaan pitäisi saada pumppuvastainen diabeteslääkäri vakuuttumaan pumpun paremmuudesta kohdallani    Vaikka minulla on kyllä ollut ongelmia tuon pumpun tekniikan kanssa, niin silti koen pumpun parhaimpana vaihtoehtona itselleni.
Kirjattu

Rouva -77

• Vanha tekijä
« Vastaus #102 : Joulukuu 21, 2005, 21:44:00 ip »

Mulla oli myös tuo sama ilmiö, että kolme tuntia leviksen pistosta sokeri laski tosi nopeasti ja paljon alas. Pahimmat hypot olen kokenut leviksen kanssa! Aloin ihan pelkäämään liikkumista, koska pienikin liikkuminen sai aikaan hirveän heikotuksen tunteen ja lahaiset sokerit! Nyt olen protan kanssa opetellut taas nauttimaan liikkumisesta!

Mulle ehdotettiin pumppua, mutta koitan tässä nyt vielä protalla, jos onnistun. Pumppua en haluaisi, koska tuntuu jotenkin ahdistavalta olla laitteessa kiinni aina...
Kirjattu
D1 vuodesta -92, Spirit-pumpussa Novorapid vuodesta -07.

nenne

• Intoilija
« Vastaus #103 : Joulukuu 22, 2005, 22:02:00 ip »

Se tapahtui taas. Olen nyt syönyt pari tuntia melkein lakkaamatta, koska sokerit ei yksinkertaisesti nouse!!! olen syönyt varmaan jo 150 hh jollen enemmän. Levemiriä olen jo myös vähentänyt 2 yks. Sama tapahtui Lantuksen aikana muutama kuukausi sitten.
Mikä ihme vaivaa???
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #104 : Joulukuu 29, 2005, 23:33:00 ip »

En sitten vähentänyt Levistä, vaikka sokerit olikin tuossa kipeenä ollessa aika matalia. Ja hyvä niin, koska tänään on jo kahdesti käyty 28:n arvoissa. On jotenkin niin tylsää, kun joutuu jokaisen insuliinipiikin määrän erikseen miettimään, että mikähän se nyt pitäisi olla. Joka toinen päivä mittaukset osoittavat, että Levistä pitäisi lisätä, joka toinen päivä ne osoittavat, että sitä pitäisi vähentää. Sama homma humalogin kanssa, toisilla aterioilla 1 yksikkö / 10g hh on ihan liikaa, toisilla ihan liian vähän. Eikä nämä mene mitenkään yks yhteen liikunnan tai minkään muunkaan kanssa.
Kirjattu

Linkkejä