Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Levemirin aloitukseni  (Luettu 10650 kertaa)

Rouva -77

• Vanha tekijä
Re: Levemirin aloitukseni
« Vastaus #75 : Marraskuu 28, 2005, 17:33:00 ip »

Hei d1- nainen! Mitä tarkoitat, että levis olisi kiteytyvää ja että neula pitää vaihtaa joka kerta? itse olen kyllä piikittänyt samallakin neulalla...

Itselläni ongelmat leviksen kanssa liittyvät taas liikuntaan, mistä olen tuolla toisaalla jo jauhanutkin ihan kyllästymiseen asti...Se on ollutkin suuri miinus. Samoin olen huomannut, että levemir alkaa vaikuttamaan minulla tosi nopeasti, ihan tunnissa, kun protalla vaikutus alkoi tuntua korkeintaan kolmen tunnin kuluttua pistoksesta.

Jos nyt hyviä puolia löytyy, niin vaikutus on aika tasainen kuitenkin, kun päästään tuonne 6-8 tuntiin pistoksesta.

saa nyt nähdä, miten tämän ihmeinsuliinin (?!) kanssa omalla kohdalla käy!
Kirjattu
D1 vuodesta -92, Spirit-pumpussa Novorapid vuodesta -07.

Viljo

• Lentävä kynä
« Vastaus #76 : Marraskuu 28, 2005, 18:45:00 ip »

Hei!

Kyllä neula pitää ottaa pois kynästä heti pistämisen jälkeen ja kertakäyttö neuloja ei saa käyttää kun yhden kerran.

Tätä ei varmaan kaikki edes ole tajunneet tehdä.

Jos neulan jättää kynään niin neulan reijän kautta pääsee ilmaa insuliinin joukkoon ja sillon ns. kiteytymistä voi tapahtua ja se kiteytynyt insuliini tukkii tai ainakin pienentää neulan reikää mistä pistettäessä insuliinin pitää vapaasti virrata ampullista tai kertakäyttö kynästä rasvakudokseen.

Huom! nimenomaan rasvakudokseen, ja neulan ei saa olla niin pitkä että se ylettää rasvakudoksen läpi lihakseen.

Mitä pienempi virtaus aukko on sitä pitempi aika menee siihen kun koko insuliini-annos on virrannut kudokseen.

Koska pienien neulojen reikä avonaisenakin on pieni on pidettävä neulaa rasvakudoksessa vähintään 6 sekunttia jotta annos ehtii mennä sinne mihin pitääkin (suosittelevat että pitempääkin 10-20 sekunttia).

Täällä kohtauspaikalla on niksejä miten varmistaa että todella insuliini meni sinne mihin pitikin ja olen todennut käytännössä että hyvä niksi on pyöräyttää insuliinikynää noin puolikierrosta ennen kun painaa insuliinin menemään ja kun on painanut insuliinin laskee hitaasti kymmeneen ja sitten vielä pyöräyttää kymää vähän ja sitten vasta vetää neulan ulos pistos paikasta.

Tällöin ei tapahdu pistos reijästä insuliinin ulosvirtausta eikä kynä jälkitiputa insuliinia ja on saanut sen annoksen minkä asetti.

Tämä on yksinkertainen ja varma niksi mutta aika vaikea kirjoittamalla selittää.
Tämä pitäisi diabeteshoitajien kaikille insuliinia käyttäville potilaille "kädestä pitäen" opastaa.

Kun minäkin olen kymmenet vuodet pistänyt niin olen kuvitellut että osaan homman mutta empä osannut ja täältä kohtaus paikalta sain hyväksi osoittautuneen edellä kerrotun niksin ja tasapaino senkun kokoajan paranee.

Terveisin Viljo
Kirjattu
D1 vuodesta 1965 ja monia liitännäis sairauksia.

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #77 : Marraskuu 28, 2005, 21:55:00 ip »

Kiteytymisellä tarkoitan sitä, että insuliini ei tule enää toisella pistoksella neulasta läpi. Siis vaikka olenkin irrottanut sen kynästä. Oma kynäni on sellainen, ettei se edes mahdu koteloon, jos neula on kiinni, niin että neulan irrotin aina siihenkin aikaan, kun käytin samaa neulaa kuukausitolkulla. Mutta nyt sitä ei siis voi käyttää kuin kerran, koska se menee heti tukkoon, minkä olen ajatellut johtuvan tuosta kiteytymisestä.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #78 : Marraskuu 28, 2005, 23:50:00 ip »

Juuri kun pääsin kehumasta, että Levemir ei laske sokereita liikunnan aikana, niin tänään tultiin alas ja komeasti salitreenin jälkeen, noin 6 tuntia Levis-pistoksesta ja hiilareita oli tullut syötyä ihan tavallista enemmän jo muutenkin. Tässä ei ole logiikan häivää. Koska muukin elämäni on vuoristorataa, niin miksei sitten sokerit?
Kirjattu

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #79 : Marraskuu 29, 2005, 09:57:00 ap »

Ehdottomasti jokainen Levis-piikki uudella neulalla ja se riittävän pitkäneulainen piikki pidetään läskissä riittävän pitkään!!!    Tasapainon heittelyn syy voi olla niinkin yksinkertainen kuin väärä pistostekniikka. Nimim. Kokemusta on
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

Rouva -77

• Vanha tekijä
« Vastaus #80 : Marraskuu 29, 2005, 10:27:00 ap »

Ei kai sitä pakko ole pitkää neulaa käyttää, jos "läskiä" ei ole paljoa? Meinaan, että eikös siloin ole vaara pistää lihakseen? Eilen illalla minulla kävi erittäin epämiellyttävästi: levemirin pistäminen epäonnistui, pistin jotenkin verisuoniin, tuntui kova kirvely, eikä mennyt kuin muutama minuutti, kun alkoi hirveä tärinä. Oireet olivat kuin matalalla sokerilla, mutta kuitenkin arvot oli ok. Se oli pelottavaa! Toivottavasti ei toistu koskaan! tärinää ja heikotusta kesti melkein tunnin. kai se insuliini imeyty suoraan vereen ja aiheutti tuon tärinän! Ihan kamala kokemus!!
Kirjattu
D1 vuodesta -92, Spirit-pumpussa Novorapid vuodesta -07.

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #81 : Marraskuu 29, 2005, 11:13:00 ap »

Joo, en siis tarkoittanut "liian" pitkää vaan "riittävän" pitkää.    Itse vaihdoin lääkärin ohjeen mukaan 8 mm --> 12 mm ja vs tasoittui siitä jonkin verran, kun insuliini alkoi pysyä paremmin nahan alla. Olen normaalipainoinen, mutten laiha.

Mulle ei ole koskaan käynyt tuota, että insuliini olisi mennyt suoraan suoneen, mutta palstalla on ollut sellaisia kokemuksia. Kuulostavat kamalalta.
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #82 : Joulukuu 12, 2005, 20:42:00 ip »

Ensimmäinen taudinpoikanen Levemirin aikana. Ja kun odotin korkeita, niin mennäänkin hypoilla. Vaikka olen syönyt enkä liikkunut enkä lisännyt insuliinia. Taas on logiikka kateissa. Kurkku on tosi kipee, mutta pakko syödä silti hypoon.
Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #83 : Joulukuu 13, 2005, 10:12:00 ap »

d1-nainen: Ei Levemirin vähennys olisi mitään..?

Keiju
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #84 : Joulukuu 13, 2005, 10:24:00 ap »

No nyt mennään jo yli 20:ssä, niin etten oikein tiedä.
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #85 : Joulukuu 13, 2005, 10:27:00 ap »

Niin ja sitten vielä se, kun yön aikana sokerit nousee välillä aika reippaasti, niin onko vähennyskään sitten hyvä. En usko, että yöllä käydään matalalla, sen verran tiuhaan olen mitannut.
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #86 : Joulukuu 13, 2005, 10:28:00 ap »

Tuo eilinen hyponi oli kyllä humalogista johtuva. Ateriaa ennen vs oli 16 ja pistin sitten 20 hiilarigrammalle 2 yksikköä humalogia ja siitähän sitä sitten alas mentiin.
Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #87 : Joulukuu 13, 2005, 11:10:00 ap »

No sittenhän siihen matalaan oli ihan logiikka jos johtui Humalogista.
Itse en juuri logiikkaa edes yrittäisi sen kummemmin etsiä sairauden aikana. Se on kuitenkin väliaikaista. Mieluimmin sitten pitää korkealla, kuin yrittää kipeänä syödä väkisin. Ja korjailee sitten pikalla niitä ihan kauheita lukemia.

di-nainen: sinulla on tainnut muutenkin olla melkoista vuoristorataa terveenäkin nuo sokerit, joten sairaana tasapainoa ei varmaan löydy.

Pikaista paranemista.  

Keiju
Kirjattu

Viljo

• Lentävä kynä
« Vastaus #88 : Joulukuu 13, 2005, 11:12:00 ap »

Hei d1-nainen!

Kirjoituksistasi saa vähän sellaista kuvaa että sinulla insuliini herkkyys voi olla sellainen että se muuttuu.

Minkälaista annostus välinettä käytät ja missä kunnossa pistospaikkasi ovat?

Miten tarkka ruokavaliosi on liikunta huomioiden?

On paljon tekijöitä jotka vaikuttavat verensokeripitoisuuteen ja joillakin 0,5 yksikön annostus virhe voi joissakin tilanteissa muuttaa verensokeria useita mimmimooleja ja kun samaan tilanteeseen tulee samaan suuntaan vaikuttavia tekijöitä useampia niin silloin tapahtuu juuri kuvaamisi verensokerin rajuja muutoksia.

Näistä ei pääse koskaan eroon jos ei tarkasti ja oikein arvioi syitä mitkä aiheuttivat rajun verensokeri muutoksen.

Minä suoritin virheitten hakemisen ja korjaamisen yksi kerrallaan ja pitää jatkuvasti ja aina tarkkailla annostusvälinettä pistettäessä ja myös tarkasti seurata että onnistuiko pistos oikein.

Vanha ohje insuliini, ruoka, liikunta tasapainossa keskenään pitää erinomsisen hyvin paikkansa vielä tänäkin päivänä.

Terveisin Viljo
Kirjattu
D1 vuodesta 1965 ja monia liitännäis sairauksia.

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #89 : Joulukuu 13, 2005, 13:58:00 ip »

Vilho, pistospaikkani ovat hyvässä kunnossa (olen käynyt jopa pistospaikkatutkimuksessa, jossa niitä tutkittiin jollain ultraäänellä), pistosvälineenä ihan normaalit kynät, mitä Levemirille ja Humalogille on.

Olen käynyt ruokavalioni kanssa ravitsemusterapeutilla ja hänen mukaansa se on ok, rasvaa vain pitäisi hieman vähentää ja proteiinia lisätä. Kaloreita siis menee päivässä yleensä 1000 ja hiilareita 80-100. Siis ihan varmasti syön liian vähän runsaaseen liikuntaan nähden, mutta koska olen ylipainoinen, en haluaisi lisätä syömistä ainakaan kovin paljoa.
Kirjattu

Linkkejä