Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Levemirin aloitukseni  (Luettu 10689 kertaa)

Rouva -77

• Vanha tekijä
Re: Levemirin aloitukseni
« Vastaus #15 : Marraskuu 09, 2005, 09:03:00 ap »

tsemppiä sinne! Meitä on ainakin kaksi, jotka yrittävät saada tasapainoa kuriin leviksen avulla!    motivaatio on korkealla, mutta epäilys iskee välillä, onnistunko tämänkään insuliinin avulla!
Kirjattu
D1 vuodesta -92, Spirit-pumpussa Novorapid vuodesta -07.

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #16 : Marraskuu 09, 2005, 09:27:00 ap »

Onnistuu se! Uskokaa "vanhaa"!  

Keiju
Kirjattu

LIISA (v.m -67-)

• Lentävä kynä
« Vastaus #17 : Marraskuu 09, 2005, 22:14:00 ip »

Alotin leviksen lauantaina.
Lääkäri käski aloit.samalla annoksella kun lantus.
Vähensin kuitenkin yksikön aamusta ja illasta.
Annos tuntuu sopivalta.
Kirjattu
G 640+ Humalogi

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #18 : Marraskuu 09, 2005, 23:08:00 ip »

Nyt olen kasvattanut Levemirin annosta "vasta" n 50% Lantuksen määrään verrattuna. Vieläkään ei ole käyty alle 15:ssa. Eilinen lenkki nosti sokereita.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

vivianv

• Vieras
« Vastaus #19 : Marraskuu 09, 2005, 23:14:00 ip »

d1-nainen: Omien kokemusteni perusteella sanoisin, ettet pelkällä perusinsuliinilla (jos se siis on tämä levis) pysty laskemaan noita sokereita. Vie aamuin illoin pikalla lähtötasot jonnekin lähelle järkevää ja katso sitten, lähteekö suunta siitä ylös- vai alaspäin. Sen mukaan sitten säädät seuraavaa saman kellonajan piikkiä.

Jos liikunta nostaa sokereita, se on varmahko merkki siitä, että perusinsuliinia on liian vähän.

Sinnikkyyttä vaan, kyllä se siitä. Muistan liiankin hyvin, miten hajalla olin, kun hain annosta. Onneksi se lopulta löytyi ja ihan varmaan löytyy sinullakin.
Kirjattu

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #20 : Marraskuu 10, 2005, 10:15:00 ap »

Ihan totta se resistenssi kannattaa ottaa huomioon. Sopivaa perusinsuliinin määrää ei voi löytyä, jos sokerit eivät ole suunnilleen siedettävät (alle 12 tai jotain), koska insuliini ei vaan yksinkertaisesti toimi silloin.

Sitten kun Levistä on "tarpeeksi" ja vs tulee sen ansiosta alas, sitä onkin yhtäkkiä liikaa kun resistenssi loppuu. Ja taas on hirveä säätäminen kun Leviksen määriä pitää alkaa pudottaa.

Eli pikapiikkiä mahanahkaan vaan.
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #21 : Marraskuu 13, 2005, 10:03:00 ap »

Taidan vaihtaa takasiin Lantukseen. Tätä Levemiriä pitää pistää niin älyttömästi ja myös Humalogia kolminkertaiset annokset, niin ei tässä ainakaan minkäänlainen painonhallinta onnistu. No tulipahan tätäkin kokeiltua.
Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #22 : Marraskuu 13, 2005, 13:08:00 ip »

di-nainen: älä vielä anna periksi! Ethän sinä ole vielä kokeillut sitä kuin viikon tai jotain?
Väitän edelleen, että kun oikea Levemir annos löytyy, ei pikaakaan tarvitse tykittää niin paljon!

Minulla oli alku yhtä hankalaa, mutta nyt en luopuisi Leviksestä mistään hinnasta! Kuukaudessa pitäisi se annostus kyllä jo löytyä. Noin lyhyellä ajalla ei vielä selvää saada. Eikö lääkärisi ole opastanut sinua näin alkumetreillä?

Keiju
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #23 : Marraskuu 13, 2005, 20:01:00 ip »

Lääkäri ei sanonut muuta, kuin että sama annos Levemiriä kuin Lantusta. Ja ei, en pysty soittamaan hänelle, näen ensi kerran keväällä.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #24 : Marraskuu 13, 2005, 20:20:00 ip »

d1-nainen, sullapa on kumma lääkäri  

Minä olen kyllä saanut soittoajan tarvittaessa niin omaläkärille kuin sisätautipolinkin lääkärille, siis Hesassa.

Tosin en edes tiedä oletko kunnallisella vai yksityisellä puolella hoidossa.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #25 : Marraskuu 13, 2005, 20:42:00 ip »

Niin no jos nyt vaatisin, niin saisin varmaan soittoajan. Mutta lääkärihän sanoisi, että jos entiset annokset ei riitä, niin sitten lisätään. No tänään tultiin sitten ryminällä alas lenkin aikana, niin että joskus liikunta siis laskee sokereita Levemirilläkin. Ei ollut humalogia vaikuttamassa. No minä olen jo aikaa sitten sopeutunut ajatukseen, että minulla on labiili diabetes, jota ei saa tasapainoon, niin ettei tämä ole mitään uutta.
Kirjattu

Lalli

• Aktiivinen
« Vastaus #26 : Marraskuu 13, 2005, 20:43:00 ip »

d1-nainen, älä lannistu! Mulla tulee huomenna viikko täyteen leviksen kanssa ja sokerit on ollu tosi korkeella! Aloitin pienemmällä annoksella ja olen sitä nyt varovasti nostanut. Pistätkö kerran vai kahdesti levemiriä? Mä laitan kahdesti.

Kummallista ettei hoitava lääkäri ole tavattavissa, mä voin soittaa d-hoitajalle ja tarvittaessa saan myös oman lääkärin puhelimeen.

Sokerit on tosiaan ollu niin hyvin koholla että silmätkin samenee, mulla herkästi menee silmiin kun on hiukankin koholla, korjaantuu kun sokerit tasoittuu. Kiva ajaa autolla pimeessä ja sateessa....

Mä en meinaa leviksestä luopua, olin lantuksen kanssa pinteessä. Ei anneta periksi!!!

Lalli sumusilmä
Kirjattu

tv

• Intoilija
« Vastaus #27 : Marraskuu 13, 2005, 23:14:00 ip »

Levemiriä en ole aloittanut enkä lopettanut, mutta Lantusta olen pari vuotta käyttänyt ja käytän edelleen.

Voisiko tuon Levemirin oikean annostelun hakeminen olla niin vaikeata. Kun aamulla ottaa jonkun sopivaksi arvioimansa määrän, mahdollisesti totutun ateriainsuliinin kanssa, ja sen jälkeen tarkkailee verensokeriaan ja jos sokeri on normaaliarvoja korkeampaa, on syömättä  kunnes sokeri on laskenut takaisin normaalialueelle. Kun sokeri on normaalia tai vähän alle, sitten syö ja tasapainoittaa syömisensä ateriainsuliinilla, eikä suinkaan odota perusinsuliinin laskevan syömisestä peräisin olevaa sokeria.

Jos sokeri ei koko päivän aikana  syömättömyydestä huolimatta laske normaalialueelle, perusinsuliinin annos (Levemir vaikka) on liian vähäinen ja lopulta sokeri  on niin muodoin painettava alas ateriainsuliinilla.

Levemirinkään sokeria laskeva teho ei ole suhteessa sokerin laskemistarpeeseen.

Jos perusinsuliinin annos on niin suuri, että ateriainsuliinia ei lainkaan tarvita,  silloin ollaan siinä vanhassa sokeritaudin ”hoitamisen” moodissa: aamuisen insuliiniannoksen määräämässä pakkotahtisessa syömisessä.

Yritän tässä taas tuoda esiin sitä perusasiaa, että sokeritasapaino ei ole pelkästään insuliineja tai niiden määriä muuttamalla, sillä tasapainoon kuuluu aina se toinen vastapunnus eli tässä tapauksessa verensokeria nostava punnus eli syöminen, joka voi olla hyvinkin vaihtelevaa ja epätasapainoista.

Tiedän toki sen, että joillakin syöminen on erittäin hyvin kontrolloitua ja siitä huolimatta tasapainon löytyminen voi olla vaikeata, johtuen vaikka insuliinin (päivittäin) vaihtelevista torjunnoista.

Tasapainon saavuttamisessa tärkeimpänä pidän oikealla tavalla syömiseen suhteutettua ateriainsuliinin annostelua. Eikä tasapainoa koskaan pysyvästi saavuteta millään insuliiniannostuksella. Koko ajan on kontrolloitava erityisesti sitä sokeria nostavaa punnusta eli syömistään: syömiskuria siis.
Kirjattu

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #28 : Marraskuu 13, 2005, 23:53:00 ip »

Olen pitänyt jo pitkään aterioiden hiilarimäärät vakiona: 20g hiilaria/ateria. Ja päivän kalorimäärät haarukassa 1000-1300. Voihan se olla, että tuo 300 kalorin heittely selittää jotain, niin että pitäisi syödä joka päivä täsmälleen saman verran. Tänäänkin meni 1200 kaloria, plääh, niin että tuota syömäkuria etsimään...
Kirjattu

anna-mari

• Vanha tekijä
« Vastaus #29 : Marraskuu 14, 2005, 08:49:00 ap »

Ei kai vrk:n hiilari-/kalorimäärällä sinänsä väliä ole sokerien kannalta, kunhan ateriainsuliinin osaa suhteuttaa oikein syötyyn määrään. Pienelläkin ruokamäärällä voi saada sokerit ylös jos inskan tarpeen arvioi väärin. Jos sokerit kohoaa liian ylös aterian jälkeen, ei ne sieltä pelkällä perusinskalla alas tule, tai perusinskaa on liikaa. Jos itselläni säännönmukaisesti on sokerit korkealla tiettyyn aikaan päivästä, tulkitsen sen johtuvan liian vähäisestä perusinskasta, lisään seuraavaan päivään yksikön ja katson mitä tapahtuu. Liikunta on haastavaa, etenkin pitkäkestoinen. Pyrin siihen että ateriainskasta olisi vähintään 3 tuntia, jonka lasken itselläni Humalogin vaikutusajaksi. Lantuksen aikaan liikunta oli vaikeampaa kuin Protalla (= joutui tankkaamaan enemmän), sillä annoksen muutos tapahtui minulle liian hitaasti. Älä nyt vielä luovuta Levemirillä, kyllä annoksen löytymisessä voi mennä montakin viikkoa, ja sittenkin se vaihtelee. Pidä tarkkaa kirjanpitoa ja yritä vakioida liikunta ja syömiset vähäksi aikaa, jotta muuttujia olisi vähemmän. Kyllä sitä vähitellen jonkinlainen tendenssi alkaa hahmottua, vaikka sitten vaihtelevakin. Itselläni menee monta kuukautta ennen kuin voi uudesta inskasta/hoitomuodosta sanoa yhtään mitään.
Kirjattu
"What cannot be cured, must be endured"

Linkkejä

Ehdota vuoden 2020 diabetestekoa

Julkaistu 23.09.2020 | 08:54