Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Levemirin aloitukseni  (Luettu 10667 kertaa)

d1-nainen

• Lentävä kynä
Levemirin aloitukseni
« : Marraskuu 07, 2005, 22:53:00 ip »

5 päivää Levistä nyt mennyt ja sokerit ei ole kertaakaan käyneet alle 15:n (ellei sitten mittausten välillä, mikä on tietenkin mahdollista). Ei edes eilinen 3 tunnin lenkki ilman lisähiilareita laskenut sokereita. Aloitin Leviksen samalla annoksella kuin Lantus, nyt menee 4 yksikköä enemmän. Lisätä täytyy näköjään edelleen.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

vivianv

• Vieras
Re: Levemirin aloitukseni
« Vastaus #1 : Marraskuu 07, 2005, 23:11:00 ip »

Hei!
Todennäköisesti sokerit ovat olleet aika tasaisia myös mittausten välillä. Liikunta vaikuttaa Levemiriin vähemmän kuin muihin laatuihin, näin ainakin minun kohdallani.

Laitatko Levemiriä 2 kertaa? Jos et, niin se kannattaa. Näin yölle voi laittaa tarvittaessa eri määrän kuin päivälle.

Kun säädin annostani, aloitin myös Lantuksen määrällä. Tästä jouduin yksikkömäärää selvästi nostamaan. Noston voi tehdä ihan reipasta tahtia, jos sokerit ovat kovin korkealla. Voit varmaan lisätä 1 yksikkö kerrallaan sekä iltaan että aamuun. Älä suotta viivyttele annoksen nostoa.
Hiljennä tahtia sitten, kun vs on järkevällä tasolla. Tarkempien analysointien aika on sitten, kun annos on oikeassa suuruusluokassa.

Kerro edelleen, miten menee. Olemme hengessä mukana.
Kirjattu

äskoo

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Marraskuu 07, 2005, 23:34:00 ip »

Minulla oli vähän samaa ongelmaa Levemirin alkuaikoina. Jouduin aluksi lisäämään Levemir-annostani useamman kerran. Sitten, kun hoksasin, että nyt minun pitääkin pistää pikaa (Humalog) lähes jokaiselle hiilaripitoiselle suupalalle, palasin lähes aloitusannoksiini. Asiasta on keskusteltu aiemmin:  http://www.diabetes.fi/cgi-bin/ubb/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=2;t=001319;p=2

Opin juuri Diabeteskeskuksen kurssilla myös tuon vivianv:n mainitseman säännön, ettei liikunta tehosta Levemirin vaikutusta samalla tavalla kuin muiden insuliinien. Jos tuon eilisen 3 tunnin lenkkisi aikana ei ollut pikaa vaikuttamassa, ilmiö on jokseenkin normaali.

Mittaamista ja säätämistä se Levemirkin aluksi vaatii, ei se mikään hokkus-pokkus-aine ole sekään, vaikka onkin näillä palstoilla saanut paljon kehuja. Hitaasti hyvää tulee!  
Kirjattu
“Allways Look on the Bright Side of Life”

Nainen
D1 vuodesta 1991
Pumppu Spirit 10/2006 - Veo 04/2011 - MiniMed 640G 10/2015
KHH - Humalog

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Marraskuu 07, 2005, 23:54:00 ip »

Kaksi kertaa päivässä olen pistänyt jo Lantusta ja ilta-annos on pienempi kuin aamu. Lisään kaksi yksikköä kerralla, koska ei Lantuksellakaan yksi yksikkö vaikuttanut oikein mitään. Huh, Lantuksen aloitin 8 yksiköllä ja pian meni jo 50 yksikköä ja tuo lisäys ei laskenut sokereita lainkaan. Mutta tuo on ihan positiivinen asia minulle, että jos liikunta ei tehosta Levemirin vaikutusta. Varsinkin tuon tähtäimessä olevan maratonin näkökulmasta  
Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Marraskuu 08, 2005, 09:03:00 ap »

Kuten olen monasti kirjoittanut aikaisemminkin, minusta myös tuntui alussa että pistän pelkkää vettä!    Annos oli sama kuin Lantuksessa.

Annosta sai lisätä melkoisesti verrattuna Lantukseen. Vakituinen annokseni on nyt sama kuin Protassa aikoinaan. Mutta sitten kun tarpeeksi nosti sitä annosta, sokerit ovatkin pysyneet tasaisena siitä lähtien.

Joten kärsivällisyyttä ja uskalla nostaa sitä annosta. Liikunta mihinkään niitä sokereita laske, jos perusinskaa on liian vähän.

Keiju
Kirjattu

vivianv

• Vieras
« Vastaus #5 : Marraskuu 08, 2005, 11:15:00 ap »

Joo, jos annoksesi ovat noin isoja, niin sitten lisäystahtia voi kasvattaa reippaasti ainakin pariin yksikköön per pistos. Jos selvää vaikutusta ei heti tule, laita vain lisää. Tulee muuten kurja olo, kun vs on korkealla koko ajan.

Mulla nyt Levemiriä vuorokaudessa reilut 40 ky:tä ja Lantusta meni 32.

Allekirjoitan äskoon kokemukset siitä, että nyt perusinsuliinin varaan ei voi laskea mitään syömistä. Täällä pistetään nykyisin jopa hypon päälle, kun sokerit ovat lähteneet nousemmaan.
Kirjattu

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Marraskuu 08, 2005, 11:27:00 ap »

Mäkin suosittelen annosten aika nostoa aluksi jopa päivän välein, ja sitten kun sokerit alkavat olla edes suunnilleen tyydyttäviä, parin-kolmen päivän välein.

Mutta muistuttaisin siitä, että jos noita korkeita arvoja ei laske pikalla, korkeat sokerit voivat aiheuttaa insuliiniresistenssiä. Silloin itse asiassa sopivakaan Levemir-annos ei näytä riittävän, koska se ei pääse vaikuttamaan kunnolla.

Eli vaikka se on sulla d1-nainen muistaakseni ollut tosi vaikeaa koska sokerit ovat poukkoilleet hallitsemattomasti, korkeita sokereita pitäisi laskea pikalla edes siedettäviksi. Muuten resistenssi voi sotkea sopivan Levemir-annoksen löytymisen.
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

teehoo

• Matkailija
« Vastaus #7 : Marraskuu 08, 2005, 12:02:00 ip »

Miten teillä on vaikuttanut Levemirin annoksen reilu suurentaminen esim. painoon? Tai yleensä Lantuksen vaihtaminen Levemiriin elopainon suhteen?

Mä olen pohdiskellut tuota Levemiriä juuri liikunnan tähden, sillä nyt kun teen tasaisen varmaa jokapäiväistä lenkkiä saman verran about samaan aikaan varje dag, niin Lantus toimii kuin unelma, mutta kohta alkaa - toivottavasti - tulla talvi ja lumet ja alkaa alppikausi. Silloin olen rinteillä enemmän kuin tarpeeksi vuorokauden aikana ja epätasaisesti eli viikonloppuisin. Lantus ja Humalog voi olla hauska yhdistelmä ja kauppiaat tyytyväisiä, kun rohmuan Siripirit hyllystä. Viime talvena olin vielä lantus-actrapid -ihmisiä, ja laiska actrapid oli hyvä mäkipäivinä.

Katselen kuitenkin vuoden vaihteen tuolle puolen, kuinka käy, ja jos tuntuu ylivoimaiselle, pyydän lääkäriltä Levemiriä kokeiluun.

Siksi kiinnostaa tuo annoksen suurennus vs. paino.

Kiitos kaikille, jotka viitsitte vastata, jo etukäteen.
Kirjattu

vivianv

• Vieras
« Vastaus #8 : Marraskuu 08, 2005, 12:14:00 ip »

Minä laihduin Lantuksesta Levemiriin siirtyessä melkein 10 kiloa. Suunnilleen saman verran suureni perusinsuliinimäärä yksikköinä.
Kirjattu

vivianv

• Vieras
« Vastaus #9 : Marraskuu 08, 2005, 12:22:00 ip »

Lainaus
Alkuperäisen viestin lähetti zebra1:
[qb]
Mutta muistuttaisin siitä, että jos noita korkeita arvoja ei laske pikalla, korkeat sokerit voivat aiheuttaa insuliiniresistenssiä. Silloin itse asiassa sopivakaan Levemir-annos ei näytä riittävän, koska se ei pääse vaikuttamaan kunnolla.
[/qb]
Tämäkin on kovin totta. Olen huomannut itselläni sellaisen ilmiön (tämä voi olla sama asia tai sitten muunnos), että jos nukkumaan mennessä vs on normaali, liian suuri Levis-annos voi viedä hypoille aamuyöstä, mutta sama annos pistettynä korkeille iltasokereille ei kun nostaa aamun vs-lukemia.
Kirjattu

Rouva -77

• Vanha tekijä
« Vastaus #10 : Marraskuu 08, 2005, 16:50:00 ip »

Olen myös käyttänyt Levemiriä viikon verran. Koko ajan olen nostanut annosta, ensin kahdella ja nyt yhdellä yksiköllä. Silti tuntuu, että sokerit keikkuu 15 kieppeissä. Tasaisina sokerit ovat pysyneet, mutta korkealla. Täytyy vaan rohkeammin pistää lisää! En vaan meinaa oppia pois protan vaikutuskäyrästä, joka poukkoili miten sattuu, siksi sitä on kai edelleen ylivarovainen. En ole tiennyt, että d1:lläkin voi olla insuliiniresistenssiä, siis vaikka ei olisi ylipainoinen tms...Herää kysymys, onko itsellä nyt jo kyse siitä, kun Levis tuntuu niin miedolta.
Kirjattu
D1 vuodesta -92, Spirit-pumpussa Novorapid vuodesta -07.

vivianv

• Vieras
« Vastaus #11 : Marraskuu 08, 2005, 17:19:00 ip »

Yöannoksesta pääsee jyvälle, kun pari tuntia ennen nukkumaanmenoa mittaa ja korjaa ja taas mittaa (ja korjaa) niin, että iltaleviksen pistoshetkellä vs on alle 10. Aamuarvo kertoo sitten, onko yö ollut lähellekään oikeanlainen. Illan vs-nousuun vaikuttaa tietysti myös aamulla pistetyn Levemirin liian aikainen loppuminen, jos annos on ollut liian pieni.
Kirjattu

Viljo

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Marraskuu 08, 2005, 18:24:00 ip »

Hei!

Jos olet jo toista viikkoa ollut Levemir-insuliinilla ja verensokerit koko ajan yli 15 mmol/l arvoissa niin tällöin pitää ensin pika-insuliinilla ottaa verensokerin alas normaali lukemiin eikä kokoajan vain lisätä perus-insuliinia.

Kun olet tämän tehnyt niin sitten verensokeri mittauksilla näet mitä pitää perus-insuliini annokselle tehdä.

Ennen ateriaa verensokeri arvo ja sitten aterian jälkeinen verensokeri arvo kaikilta aterioilta ja nämä kertovat mitä pitää perusinsuliini (Levemir) annokselle tehdä.

Kun aterioille annostat oikean määrän ateria-insuliinia niin näet heti että pitääkö Levemir annosta lisätä vai vähentää.

Jos ennen aterioita verensokeri on korkealla niin silloin pitää lisätä Levemir annosta ja jos matalalla niin silloin pienennetään Levemir annosta.

Ateria jälkeisillä arvoilla säädetään samanlaisen aterian atria-insuliinin määrää.

Kun verensokeri on useita päiviä korkealla niin pienet perus-insuliini annoksen muutokset eivät vaikuta koska tällöin insuliiniresistenssi kasvaa ja insuliini ei tehoa.

Joillakin tämä insuliiniresistenssi tulee jo 4-5 tunnin ajassa korkeilla verensokereilla.

Terveisin Viljo
Kirjattu
D1 vuodesta 1965 ja monia liitännäis sairauksia.

Rouva -77

• Vanha tekijä
« Vastaus #13 : Marraskuu 08, 2005, 20:13:00 ip »

piikitin tuossa leivälle ja piparille 2 yksikköä novorapidia ja verensokerit humahti kymmenen numeroa alaspäin..mukavat tärinät pitkästä aikaa päällä. Ainakin hypo-oireet tallella!    Ehkä se tasa-paino tästä pikku hiljaa. Ainakin alkukokemukset leviksestä ovat turvallisen tasaiset...
Kirjattu
D1 vuodesta -92, Spirit-pumpussa Novorapid vuodesta -07.

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #14 : Marraskuu 08, 2005, 21:27:00 ip »

Kiitos vaan kaikille vinkeistä. Onkin tullut jo kahdensuuntaisia ohjeita eli että vetäisi sokerit nopeasti alas ja sitten se, että maltillista vauhtia sokerit alas. D-hoitaja on kyllä suositellut hidasta sokerien laskemista muutaman viikon aikana ja olen itsekin ehkä kallistumassa tuolle kannalle, ettei tule sitten mitään pahaa takapakkia, jonka seurauksena alkaa uusi vuoristorata sokeriarvoissa. No olen kyllä lisäillyt humaloginkin määrää. Puntariin päin en uskalla edes katsoa.
Kirjattu

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59