Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6912 jäsentä  •  417178 viestiä  •  19933 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Savoost, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Levemir millaisia määriä laitatte ?!  (Luettu 2834 kertaa)

**DONOTDELETE**

• Vieras
Levemir millaisia määriä laitatte ?!
« : Lokakuu 01, 2005, 11:00:00 ap »

Hei ! meidän 4-vuotiaalla aloitettiin levemir prothapanen tilalla actrapid on meillä sen kanssa,
novorapidia käytetään korjaamaan sitten hyvin korkeita ( ja sitä on kyllä mennyt paljon viimeiset kolme viikkoa )
Annos on aamuisin n. klo 6 levistä 6yks. actrapidia 3yks.
Sitten päivällä n.klo 16.30 levistä 3 ja actrapidia 3 Poika on päiväkodissa, näillä annoksilla sokerit on yli 15 kokoajan.
eilen laitoin päivällä 16.30 levistä 4 ja actrapidiä 3.5 Ja sokerit pysyi siinä vähän yli 8 kokoajan.
Itsestäni tuntuu noi määrät aika hurjilta.
Mitä te muut pistätte ?
Onhan tää hyvin yksillöllinen sairaus ja jokaisella ne määrät on aika lailla erillaisia!

Aurinkoista syksyä kaikille =o)
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
Re: Levemir millaisia määriä laitatte ?!
« Vastaus #1 : Lokakuu 02, 2005, 21:01:00 ip »

Heii!
Eikö kukaan viitsisi laittaa vastausta minkälaisia määriä laitatte !
Tahtoisin tietää ihan mielenkiinnosta millaisia annoksia ?!

Terveisin Sebastian
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Lokakuu 02, 2005, 21:07:00 ip »

Katsopas keskustelu "Levemir ja ateriainsuliinin tarve" tästä samasta osiosta. Sieltä löytyy jotakin koskien kyllä aikuisia...  
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Lokakuu 02, 2005, 21:12:00 ip »

Syy varmaan siihen, ettei täällä ole paljon vastauksia, johtuu siitä, että kysymyksesi koskee 4-vuotiasta. Tuolta osioista Lapset ja diabetes voisi saada ehkä enemmän vastauksia.

Itse olen jo täti-ihminen ja käyttänyt nyt vuoden Levemiriä. Alussa annos oli ihan liian pieni verrattuna aikaisemmin käyttämään Lantukseen. Joten reippaasti sain nostaa sitä ennen kuin sokerit tasaantuivat. Mutta muksuilla asia voi olla täysin eri.

Ja todellakin haulla : Levemir saat paljon vastauksia siihen, paljonko ihmiset täällä Levistä pistävät.

Keiju
Kirjattu

Viljo

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Lokakuu 02, 2005, 21:47:00 ip »

Hei sebastian!

Joku on joskus sanonut että kun tulemme vanhoiksi niin meistä tulee ns. lapsia ja täten mahdollisesti meidän insuliini tarve voisi olla jonkinlaista vertauilu tietoa antavaa.

Tällöin täytyy vertailussa huomioida kropan paino ja verrata insuliini tarpeita yksikkö per painokilo.

Minun paino on 60 kg ja perusinsuliini (Levemir) tarve on 12 + 6 = 18 yksikköä vuorokaudessa ja vertailtaessa perusinsuliini tarvetta saadaan 0,2 + 0,1 = 0,3 yksikköä per vuorokausi.
Ateriainsuliini (NovoRapid) tarpeeni keskimäärin on aika lähellä perusinsuliini tarvettani eli 0,3 yksikköä per painokilo.
Ateriainsuliini määrä vaihtelee vähän riippuen minkälaisia aterioita vaimoni minulle laittaa ja minkä verran fyysistä rasitusta on.

Kasvavalla lapsella on insuliini tarve suurempi koska tarvitsee insuliinia myös kasvuun.

Lapsella saattaa olla omaa insuliini tuotantoa jäljellä joka pienenee ja jossakin vaiheessa loppuu kokonaan ja tästä ilmiöstä saattaa olla kyse jos poikasi insuliinitarve on lähtenyt nousemaan.

Kyselepä hoitavalta lääkäriltä niin saat mahdollisesti saman tyyppisiä vastauksia ja enemmän lapsesi hoitoa koskevaa tietoa mutta hoidossa sinä olet avain asemassa ja on tärkeä että kysyt asiat mitkä askarruttavat.

Terveisin Viljo
Kirjattu
D1 vuodesta 1965 ja monia liitännäis sairauksia.

Milla B

• Aktiivinen
« Vastaus #5 : Lokakuu 02, 2005, 22:06:00 ip »

Hei sebastian! Minä pistän 16 yks kerran vuorokaudessa. Paino jotain 56kg.
Kirjattu
Herkkä Ykköstyyppi (Levis & Humalog)

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Lokakuu 02, 2005, 22:20:00 ip »

Unohdin mainita omat annokseni, jotka ovat 16 aamulla ja 14 illalla.

Kieu
Kirjattu

Lalli

• Aktiivinen
« Vastaus #7 : Lokakuu 07, 2005, 19:00:00 ip »

Täällä yksi tuleva Levemirin käyttäjä! Tänään kävin polilla (hba1c 8.5!!!) ja marraskuussa aloitan leviksen. Nyt menee lanttua 20ky, lääkäri sanoi että levis aloitetaan aamulla 10ky ja illalla 10ky. Sitten vaan seurataan miten alkaa sokerit käyttäytymään ja säädellään annoksia sen mukaan. Ilmeisesti odotettavissa että sama määrä levistä ei riitä? Lantuksen kanssa meni pelaamiseksi, välillä korkeita ja välillä matalia ja kuukautisten aikaan kaikki meni sekaisin. Onneksi tuli korvattavaksi tuo Levemir.
Kirjattu

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Lokakuu 07, 2005, 19:06:00 ip »

Mulla menee Levistä aamupäivällä 12 yksikköä ja illalla 6. Ennen meni Protaa 8+6+12. Eli pikkasen on  annos laskenut jos vertaa Protaan. Erittäin hyödyllinen mulle oli vinkki, jossa neuvottiin iltapalalla syömään hitaita hiilareita ja proteiineja, lue: ruisleipää ja kinkkua. Nyt on jo viikon ajan aamusokerit alkaneet 5:llä ja yöt ovat tasoittuneet. KIITOS!  
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Miisamari

• Intoilija
« Vastaus #9 : Lokakuu 07, 2005, 21:58:00 ip »

Meillä 4 -vuotiaalla menee Levemiriä 1 1/2-2 ky aamulla ja saman verran illalla. Flunssan tms. aikana tarve on 2 1/2 ky x 2 (=aamulla ja illalla). NovoRapidia pistämme hiilarimäärän mukaan jokaiselle aterialle, myös välipaloille. Aamupala vaatii eniten pikainsuliinia, jos liikunta on vähäistä niin jopa 1 ky/10 g hh, päivälliselle riittää jo 1/2 ky/ 10 g hh. Välillä meinasin vaipua epätoivoon koko Levemirin kanssa, mutta nyt on taas annokset kohdillaan ja vs-lukemat tasaisia. Olen huomannut että meidän lapsen kohdalla perusinsuliiniannosta pitää vaihdella näinkin pienillä annoksilla aika usein, eli reagoida pikaisesti muuttuneeseen tarpeeseen jos mielii saada tasapainon hyväksi. Tarpeeseen vaikuttavat ainakin pienetkin infektiot ja vuodenaika (hellekesä vähensi tarvetta). Mutta kun sen hyväksyy ja oppii (mekin vielä opetellaan) niin Levemir on loistava tasainen ja ennakoitavissa oleva insuliini, ainakin meidän lapsellemme. t.Miisa
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #10 : Lokakuu 08, 2005, 21:18:00 ip »

Heissan !
Kiitos vastauksistanne!    Annokset näyttää olevan siis TOSI yksilöllisiä.
Meillä kun annokset on NYT 7 Levistä ja 3.5 actraa aamulla. ja iltapäivällä 4 levistä ja 3 actraa näin on nyt menty ja sokerit tasoittunut aika kivasti.
Aikamoinen ero meillä annoksissa Miisa vaikka samanikäiset lapsoset.
Poika on 110 cm pitkä ja painaa 20 kiloa eli aika hoikka.
Miten teillä ?
Kirjattu

memmu

• Matkailija
« Vastaus #11 : Lokakuu 08, 2005, 22:56:00 ip »

Meillä levistä laitetaan aamulla 24 yks.actrapidiä 7-8 ja humalogia vielä 1 yks. Välipalalla hum.1 päivällisellä 4-6 ja iltapalalla humalogia 1-3 ja nukkumaan mennessä levistä 20 yks. tyttö on 6-vuotias ja painaa n.38kg.
Kirjattu

Dragon

• Vieras
« Vastaus #12 : Lokakuu 11, 2005, 15:58:00 ip »

Itse olen laittanut (kun levemir oli vielä käytössä) aamulla 17 ja illalla 18.
Kirjattu

Miisamari

• Intoilija
« Vastaus #13 : Lokakuu 11, 2005, 21:36:00 ip »

Hei Sebastian! Meidän muksu on 104 cm ja 16.5 kg. Levemirannokset ovat tosiaan pienet, mutta joka aterialle pistämme pikaa (myös välipaloille, ellei aterian ja NovoRapidin pistämisen jälkeen tule voimakasta liikuntaa joka vaatii lisähiilareita). Yölukemat ovat hyviä tuolla 1 1/2-2 ky:llä, välillä jopa matalahkoja. Aamupistosmäärää ei myöskään kärsi normaalioloissa lisätä, sillä vs tipahtaa usein ennen lounasta kuin lehmän häntä ja perustaso on hyvä koko iltapäivän (kun ateriainsuliinit kohdallaan, eli ei tule yllätyksiä hh-arvioinnissa). Illasta joutuu jopa tankkailemaan usein, vaikka pistämme varovasti pikainsuliinia päivälliselle ja iltapalalle. t.miisa
Kirjattu

Linkkejä

Lääkehoito onnistuu yhdessä

Julkaistu 08.10.2019 | 15:07