Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: pumppuhoidosta  (Luettu 860 kertaa)

Piia

• Matkailija
pumppuhoidosta
« : Elokuu 04, 2005, 10:52:00 ap »

Olen herännyt nyt toissa yönä klo 5 ja vs 2.4 ja viime yönä klo 6 jolloin vs 2.2. Basaali on ollut ainakin puoli vuotta jo tossa kohtaa samana. Nyt ihmettelen mistä tämä johtuu? Illalla olen mielestäni pistänyt "oikein" syömistä tai vain korjausta.  Voisinko siis nyt vaihtaa sille tunnille basaalin näin yhtäkkiä? Koko pumppu-urallani nämä on ekat matalat yöllä.               Teettekö te kuinka usein mittauksia yöllä, että tarvitseeko sinne tehdä muutoksia?
Kirjattu

Tatta

• Jäsen
Re: pumppuhoidosta
« Vastaus #1 : Elokuu 04, 2005, 11:31:00 ap »

Hei,

Itse joudun vaihtelemaan tuota yö basaalia aika usein. Vähän aikaa sitten basaali oli 1 ja yöllä oli jatkuvasti matalia. Siispä pienensin basaali, uusi arvo oli 0,8. Jokin aika meni hyvin (n. 2 vkoa) ja  sitten oli vaihteekis korkeitaarvoja. Pikkuhiljaa nostin basaalia 1,1. Ja taas hurisi hyvin, tällä hetkellä yöllä klo 1-4 basaali on 1 ja aamuyöllä hieman korkeampi.

Joudun siis aika usein vaihtelemaan arvoja syytä en tiedä miksi niin vaihtelee. Hormoneiden syyksi sen olen miettinyt.

Vaihtelua vaatii myös päivät, se mikä on tänään hyvä, ei välttämättä ole hyvä enää ensi viikolla.

T: Tatta

toivottavasti sait tästä jotain selvää
Kirjattu
*** Tatta ***

"Mielipuolisuus on perinnöllistä. Saat sen lapsiltasi. "

Xenia

• Intoilija
« Vastaus #2 : Elokuu 04, 2005, 12:06:00 ip »

Menkat ja ovulaatio vaikuttavat minulla selvästi sokereihin. Ennen menkkoja ja ovulaation aikana nostan basaalia jopa 30 % eikä sekään aina tunnu riittävän. Jossain vaiheessa käy sitten niin, että tullaan ryminällä alas. Muutaman hypon jälkeen tiedän, että nyt on taas aika pienentää basaaleja. Yön basaaleja en uskalla nostaa hirveästi, koska öisin en  herää hypoihin. Tästä johtuen vs. onkin noina aikoina yleensä korkea aamuisin . Toisaalta joskus vs on aamulla ylhäällä sen vuoksi, että yöllä on käyty alhaalla. Sen tunnistaa siitä, että se ei laske ylimääräisistä boluksista huolimatta... mutta aikamoista arpomista tämä tuntuu välillä olevan. Eli minä siis nostan ja lasken basaaleja ja boluksia alvariinsa.  Ilman jatkuvaa mittausta minulla ei olisi hajuakaan millä tasolla sokerini milloinkin pyörivät. Yömittauksia teen ainakin 4:nä yönä viikossa, mutta minulla se johtuu osittain myös shokki-pelosta.

Tästä aiheesta löytyy varmasti vanhojakin keskusteluja.
Kirjattu
---------------
Xenia, D1, pumppuilija

Kian

• Aktiivinen
« Vastaus #3 : Elokuu 04, 2005, 12:21:00 ip »

Mun basaalin tarve öisin vaihtelee riippuen siitä mitä ja mihin aikaan syön iltasin ja jos olen syönyt enemmän makeampia/rasvaisempia ruokia päivällä. Jos olen korjaillut illalla (siitä syystä että tuli syötyyn enemmän) niin vs lähtee nousemaan aamuöisin vaikka olisikin saanut sen sopivalle tasolle. Tarvitsen korkeamman basaalin.

Itselläni en ole huomannut että hormoonit vaikuttaisivat muuna kun kuukautisien kahtena ensimmäisenä päivänä.

Nyt olen mitaillut öisin koska syön erilailla. Ajatukseni on että mennä takaisin ruokavalioon mikä oli ennen kesää... kilojen tähden...
Kirjattu
D1 1974, N.
Pumppu ja Humalog vuodesta 2001.
Animas Vibe.
(Dexcom 4: maksoin vuoden käyttääkseni 2013-2014. Sain Toukokuu 2015 CGM Dexcom, asun Ruotsissa.)

Misty

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Elokuu 04, 2005, 23:20:00 ip »

Hormoonit vaikuttaa aika paljon minullakin perusinsuliinin tarpeeseen, mutta en ole uskaltanut muuttaa basaalia koska insuliinin tarve vaihtelee...korjailen verensokerit heittelyt boluksilla.
Kirjattu

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59