Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Mittarisi näyttämät keskiarvot.  (Luettu 35430 kertaa)

dadda

• Lentävä kynä
  • DM1v.-91->/Veo+humalog+metformiini/KHH
Vs: Mittarisi näyttämät keskiarvot.
« Vastaus #165 : Kesäkuu 11, 2012, 17:47:31 ip »

Että ihan kahvilla sokerit nousuun? Mulla ei pokka riittäis.

Antsu, tilasto on muuten suomeksi mut yhden sarakkeen otsikko on "SD". Ehkä jätetty kääntämättä kun on lyhyt noin. Hajonnat on ennen ateriaa 1,6, aterian jälkeen 2,3, onko se paljon vai vähän...? Pikkuhiljaa löydän näitä ominaisuuksia...
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #166 : Kesäkuu 11, 2012, 18:58:30 ip »

No minusta ovat oikein hyviä :D.

Itse seuraan vain kaikkien mittausten keskihajontaa kk-tasolla, kun en viitsi merkata ennen ruokaa ja jälkeen ruoan arvoja. Kaikkien kuukauden mittausten keskihajonnat ovat olleet huhtikuussa 2,5 mmol/l, toukokuussa 2,4 mmol/l ja nyt kesäkuun alkupäivät 2,1 mmol/l. Tasaisuudestahan tuo kait lähinnä kertoo, siis keskihajonta.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #167 : Kesäkuu 11, 2012, 21:50:33 ip »

Kun on pieni luku niin pieni keskihajonta =tasaista? Sori oon ihan käsi näissä... mulla tulee merkinnät bolusoppaan kautta automaattisesti. Mut itse asiassa kaikkien mittausten keskihajontahan on vielä tärkeämpi, koska suurimmat poikkeamat on yleensä ateriaa edeltävissä verrattuna aterian jälkeisiin, eli pienellä kaikkien mittausten keskihajonnalla ei vs nouse paljoakaan aterioiden jälkeen, hienoa!
Kirjattu
Minulla on kaksi silmää, kaksi korvaa ja yksi suu. Kun vielä oppisin käyttämään niitä samassa suhteessa..

Pussukka-81

• Vanha tekijä
« Vastaus #168 : Kesäkuu 18, 2012, 14:25:41 ip »

En ollutkaan pitkään aikaan tarkastellut mittarin keskiarvoja. Pitääkin ehdottomasti alkaa tarkastella näitä useammin, koska ei hyvältä näytä :-\ . Keskiarvot pitäisi saada vähintään alle kasiin, sillä täällä taistellaan "vauvaluvasta". Näillä lukemilla taitaa lupaan olla vielä piiiiiitkä matka. Viimeksi hoba oli 8,1% ja näyttäisi siltä, että suunnilleen samoissa mennään nytkin. Olen pettynyt itseeni. Onneksi viimeinen kuukausi näyttää jo huomattavasti paremmalta kuin kahden kuukauden keskiarvo. Suunta on siis kenties oikea.

7 vrk - ka 8,2 mmol/l
14 vrk - ka 8,1 mmol/l
1 kk - ka 8,9 mmol/l
2 kk - ka 9,9 mmol/l

Huomenna labraan hobista mittauttamaan ja ylihuomenna nöyrä soitto d-hoitajalle...
Kirjattu
DM1 vuodesta 1986
Pumpussa Humalog

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #169 : Kesäkuu 18, 2012, 17:27:47 ip »

Moi, muistathan että hoba on ihan eri asia kuin mittarin keskiarvot! Muistaakseni meni niin, että hobis on yleensä paaljon alempi kuin se keskiarvo!! Täällä on joskus ollut joku taulukko, minkälainen keskiarvo suunnilleen ennustaisi minkälaista hobista. Muistaisko joku ja löytäisi ketjun?

Tosi hyvältä siis näyttää! Älä vielä myy maatasi...mittaus voi yllättää!

Riippuu tietenkin sitten siitä millaisista arvoista keskiarvo koostuu.Mutta yhtälaillahan hyvä hobakin voi koostua vuoristoradasta, kun on tasaisesti korkeita ja matalia, kuten se keskiarvokin.

Esim. mulla tällä hetkellä mittarin keskiarvo viikon ajalta on 7,9, ei kaukanakaan sun keskiarvosta, ja tuoreehko hoba reilu kuusi.
Kirjattu

Eppuli

• Aktiivinen
« Vastaus #170 : Kesäkuu 18, 2012, 19:24:24 ip »

En löytänyt täältä sitä vanhaa taulukkoa, mutta netistä tämmöisen näppärän kääntötyökalun (englanniksi kun Britannian diabetessivusto, mutta tuosta löytää helposti tuon kääntötyökalun oikeasta reunasta). http://www.diabetes.co.uk/hba1c-to-blood-sugar-level-converter.html

Eli tuon mukaan esim mittarikeskiarvo 8.2 vastaa hobaa 6.3%. Eli ei todellakaan hullummin. Varsinkaan, jos on myös aterianjälkeisiä arvoja.
Kirjattu
DM1, pumppailija, kilppari sökö

Friita

• Lentävä kynä
« Vastaus #171 : Kesäkuu 18, 2012, 19:58:44 ip »

Toi ei voi pitää kyllä paikkaansa  ;D Mullakin olisi 6 pinnassa hoba keskiarvon perusteella.

Muoks. yleensä toi keskiarvo mulla menee samaa rataa hoban kanssa, johtuisko siitä, että mittailen aika tiheesti. Tietysti tuo voi pitää paikkaansakin, siis tuo laskuri. Katsellaan ens kuussa, mitä Hoba näyttää, kun tässä on mässäilty kesä ::)
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 18, 2012, 20:07:21 ip kirjoittanut Friita »
Kirjattu
D1 vuodesta 1986,
Veo 2/2012 - >
MiniMed 640G 5/2015
MiniMed 670G 6/2019
+ humalog sekä joitakin tabletteja

soteka

• Intoilija
  • D1 -06; Levemir & NovoRapid
« Vastaus #172 : Kesäkuu 18, 2012, 20:30:13 ip »

Purin mittarin tiedot tänään koneelle ja sain kk:n ja 1 vko:n tulokset selville.

Keskiverto kuukausi menee tasan 7,0 paikeilla, ja viikko 6,3.

Hypoja ei ole enää juurikaan ollut, ne ovat olleet melkoinen riesa aiemmin. Korkeita on silloin tällöin, syytä en tiedä, mutta niistäkin on hyvin selvitty.
Kirjattu
Ten Tonne Skeleton.

Hula1

• Veteraani
« Vastaus #173 : Kesäkuu 18, 2012, 21:41:37 ip »

Mittarin keskiarvojen ja hoban yhteys riippuu ihan täysin siitä, millaisissa tilanteissa sokereita mittaa. Esim. itselläni oli viimeksi hobis 7,2 % ja mittarin keskiarvo on tällä hetkellä 9,7.
Kirjattu
Paradigm 515 ja Humalog

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #174 : Kesäkuu 18, 2012, 23:01:54 ip »

Mulla usein korostuu korkeat, kun yli kympin menevä "jää päälle" eikä meinaa korjailuilla laskea, ja sitä samasta yhdestä syystä syntynyttä korkeaa mittaa moneen kertaan korjausprosessin aikana. Siksi olinkin niin ylpeä kun parin viikon ajalta tavoitehaarukassa on 85% mittauksista, keskihajonta senkuin pienenee, eikä alle tuon tavoitteen (=4) YHTÄÄN.  ;D ;D
Kirjattu

Pussukka-81

• Vanha tekijä
« Vastaus #175 : Kesäkuu 18, 2012, 23:54:17 ip »

Moi, muistathan että hoba on ihan eri asia kuin mittarin keskiarvot! Muistaakseni meni niin, että hobis on yleensä paaljon alempi kuin se keskiarvo!!
Heipat! Ja joo, kyllä muistan. Taisin kirjoittaa edellisen komenttini puoliajatuksissani, sillä unohdin mainita edellisen hoba-mittauksen aikoihin keskiarvojeni olleen samankaltaiset kuin nytkin. Siksi siis ajattelen, että hobani on edelleen sitä kasin luokkaa. Niitä piilokorkeita pitäisi saada kiinni, sillä niitä minulla luultavasti on liikaa. Pidän kirjaa sokereista puhelimessani olevan ohjelman avulla. Silloin tällöin kuitenkin siihen unohtuu merkitä joitain arvoja. Olikin siis terveellistä verrata puhelimessa olevia keskiarvoja sekä mittarissa olevia keskiarvoja keskenään. Mittarissa olevat keskiarvot olivat hieman korkeammat...karu totuus iski taas vasten kasvoja ;D

Oon ite käyttänyt suuntaa antavana taulukkona tätä D.liiton sivuilta löytyvää taulukkoa:

Vanha HbA1c-arvo %             HbA1c mmol/mol            Verensokeri keskimäärin mmol/l
   6                                          42                                  7
   7                                          53                                 8,6
   8                                          64                                10,2
   9                                          75                                11,8
  10                                          86                                13,4
  11                                          97                                14,9

Löytyy tuolta http://www.diabetes.fi/diabetestietoa/tyyppi_1/verensokeri/hba1c/
Sivun lopusta löytyy myös linkki muuntotaulukkoon, josta voi tsekata uudet hoba-arvot tai toisinpäin.

No, huomenna labraan ja ylihuomenna soittoa hobasta. Sittenpä näen, miten keskiarvot ja hoba kohtasivat. Vai kohtasivatko lainkaan :P .
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 19, 2012, 00:31:22 ap kirjoittanut Pussukka-81 »
Kirjattu
DM1 vuodesta 1986
Pumpussa Humalog

Annu-80

• Intoilija
  • D1 todettu 1981, Levemir ja Humalog
« Vastaus #176 : Kesäkuu 19, 2012, 12:25:58 ip »

Täällä seuraavia tuloksia mittarista:
ka 7 vrk 6,7
ka 14 vrk 7,3
ka 30 vrk 7,8
ka 90 vrk 7,8

ennen ateriaa ka vastaavasti 5,4 5,9 6,5 ja 6,5
aterian jälkeen ka vastaavasti 7,5 8,2 8,4 ja 8,8

Hobikset huhtikuun lopussa 7,2% ja toukokuun lopussa 6,9%

Itselläni nuo yhden viikon keskiarvot vaihtelevat välillä aika paljon riippuen mm. siitä, mittaanko yksi vai kaksi tuntia aterian jälkeen. Välillä mittaan molemmat. Ja joskus mittaan tarkoituksella vasta kolme tuntia syömisen jälkeen, koska minulla rasvainen ruoka tai muuten tosi raskas ruoka saattaa alkaa nostaa sokereita vasta silloin. Ja itse siis tietoisesti mittaan ajoittain tuota tunti ruuan jälkeen arvoa, vaikka yleensä mittaan kaksi tuntia syömisen jälkeen.

Mittausajankohdat ja mittaustiheys tietysti vaikuttavat siihen, miten hyvin mittausten keskiarvo korreloi hobiksen kanssa. Esim. jos ei yöllä mittaa ollenkaan ja verensokeri on jo alkuyöstä päässyt korkealle, näkyy yksi korkea tulos vain aamun mittauksessa vaikka se on nostanut hobista koko yön (eli monta tuntia). Minulla yön merkitys hobikseen on todella suuri. Aina kun saan yöt sinne 5-8 välille, tulee hobiksen kanssa paljon parempia tuloksia kuin jaksoilla, joilla yösokerit on luokka 8-12 tms.

Näihin liittyen sellainen huomio, että jos mittaustulokset ei korreloi hobiksen kanssa ja kunta rajoittaa liuskamäärää esim. viiteen per päivä, niin kannattaa hoitotaholta kysellä lisälähetettä liuskoihin. Kun milläs ihmeellä sitä pitäisi koko päivä saada hanskaan jos mittaa aamulla ja illalla ja sitten koko päivä pitäisi selvitä kolmella mittauksella? Tai siis totta kai sitä pärjää kun ei mittaa, mutta sitten on huono petrata hoitoa kun ei tiedä mitä verensokeri milloinkin on. Ja kun pitäisi mitata ennen ja jälkeen syömisen, ennen ja jälkeen liikunnan ja ennen autolla ajoa. Totta kai osa näistä linkittyy yhteen, mutta silti. Vantaalla onneksi ainakin viime vuonna sai aika helpolla 8 liuskaa/päivä. Mutta tämä meni jo ohi aiheen, anteeksi.
Kirjattu

dadda

• Lentävä kynä
« Vastaus #177 : Kesäkuu 19, 2012, 17:36:11 ip »

Pussukka, tuo oli se taulukko jota muistelin! Mutta tosiaan niillä mittaamattomilla ajoilla on mittamattoman suuri vaikutus - yö varsinkin on piitkä aika vuorokaudesta sokerien olla korkealla :(
Kirjattu

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59