Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6933 jäsentä  •  417408 viestiä  •  19955 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi hirax, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Stressisokerit!  (Luettu 800 kertaa)

Toukokuu1965

• Lentävä kynä
Stressisokerit!
« : Huhtikuu 18, 2005, 20:37:00 ip »

Mitä teen, kun stressi ja hermostuminen/suuttuminen nostaa sokerit pilviin? Lukemat voi kohota hetkessä kuutosesta kahteenkymppiin vain murrosikäisten tappelun,  :mad:  , tai mojovan perheriidan vuoksi!
Persoonalleni en voi mitään, tuiskahdan ja lepyn suunnilleen yhtä nopeasti. Mutta ei kait ole kovin järkevää korjata stressisokereita monta kertaa viikossa pikainskalla, eihän?
Mitä te teette, kun käämit palaa?    
Kirjattu
"Luoja, anna minulle kärsivällisyyttä, ja heti!"

Pumppu 5/2007, Paradigm Veo 4/2013.

Jossu

• Jäsen
Re: Stressisokerit!
« Vastaus #1 : Huhtikuu 18, 2005, 21:05:00 ip »

mulla taitaa olla melkeen sama juttu, stressissä ja jännittämisessä kyllä nousee sieltä 5-->15. sama pätee myös jos oikeen suutun    tän jännittämisnostamisen oon huomannu just jos on ollu tutkintoja tai näitä koelaulujuttuja, tai kuoron konsertteja tai kilpailuita. sitten vaan oon pumpulla korjaillut, eihän siinä varmasti sen ihmeempää. mutta aika jännä miten tekee tollasta    
Kirjattu

zebra1

• Lentävä kynä
Re: Stressisokerit!
« Vastaus #2 : Huhtikuu 18, 2005, 23:08:00 ip »

Oon jo (muiden) kyllästymiseen asti tästä puhunut, mutta siis on todellakin tuttu ilmiö. Eli sokerit nousee pienestä stressitilanteesta tai riidasta 8 --> 13-15 ja pahimmillaan nousi esiintymisen yhteydessä muistaakseni 8 --> 22 puolessa tunnissa. Ilman yhden yhtä hiilarinmurusta.

Miksi ei olis järkevää korjata stressisokereita vaikka monta kertaa viikossa? Pakkohan ne on korjata, kun ei ne ainakaan mulla tule alas itsestään. Musta mahdollisimman nopea reagointi on nimenomaan järkevää.

Mä teen nykyään näin: Usein tiedän että tän-ja-tän jutun jälkeen sokerit nousevat. Jos on vaikka esitys tai haastattelu tai jotain sellaista.

1. Mittaan ennen sitä tilannetta (yleensä sokerit ovat jo aloittaneet lievän nousun, ovat esim. 12) ja pistän pienen määrän pikaa. Siis sen verran että vaaratilannetta ei tulisi, vaikka sokerit eivät jatkaisikaan nousua.

2. Mittaan välittömästi tilanteen jälkeen ja pistän pikaa niin, että vs:n pitäisi laskea noin kymppiin.

3. Mittaan vielä kaksi tuntia tän pistoksen jälkeen ja pistän vielä pikaa jos on tarpeen.

Tällä keinolla oon saanut ne ihan pahimmat huiput madallettua. Mulla kun alkaa tulla yli 15 sokereissa kovaa insuliiniresistenssiä, jolloin se pikan vaikutus hidastuu parilla tunnilla. En siis mielellään päästä sokereita sen korkeammaksi.

Jos taas stressi tulee yllättäen (riita tms.) mittaan heti kun vaan kykenen ja pistän saman tien pikaa.

Mittaan uudestaan vielä 1,5-2 tunnin päästä. Jos sokerit eivät ole laskeneet yhtään (eli stressihormoneita on erittynyt vielä senkin jälkeen kun tilanne on jo mennyt ohi), pistän lisää.

Tässä hommassa on ehdottomasti muistettava, ettei pistä tavallaan pikaa pikan päälle. Muuten tullaan parin tunnin päästä rytinällä matalalle. Ja tietysti tarvitaan niitä mittausliuskoja, jotka on monelle valitettavasti luksusta...
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

Linkkejä