Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Nolo juttu  (Luettu 861 kertaa)

Vaaka

• Aloittelija
Nolo juttu
« : Maaliskuu 20, 2005, 09:52:00 ap »

Mulla olisi kysymys, joka on aika nolo, mutta taidanpa uskaltaa kysyä, josko täältä löytyisi kohtalotovereita. Olen ykköstyypin diabeetikko. Hoitotasapainoni on kohtuullinen, tosin parantamisen varaa olisi kyllä. HBA1c on 8-9.

Vessanpönttööni kertyy noin viikon puhdistamisen jälkeen jonkinlaista "limaa" tai kasvustoa joka haisee pahalle. Muutaman päivän jälkeen pöntön pohjalla "liehuu" riekaleita ja kun puhdistan sen pois, tarttuu harjaan harmaata sitkeää limaa.

Onkohan muilla vastaavia kokemuksia. Liittyykö diabetekseen? Mitä asialle voisi tehdä? Olen yrittänyt käyttää kaikkia mahdollisia puhdistus-/raikastusaineita, mutta ongelma vain jatkuu, jo toisessa asunnossakin.
Kirjattu

fillari

• Veteraani
Re: Nolo juttu
« Vastaus #1 : Maaliskuu 20, 2005, 10:57:00 ap »

En kyllä näe mitään yhtäläisyyttä diabeteksen ja pöntiön välillä. Varmaan kannattaisi ensin pyytää rööri roope paikalle tutkimaan tilannetta, onko mahdollisesti röörit tukossa.
Kirjattu
fillari
DM1

Elämän voi ymmärtää vain taaksepäin ja kuitenkin sitä on elettevä eteenpäin.

Sören Kierkegaard

d1-nainen

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Maaliskuu 20, 2005, 11:15:00 ap »

Vaaka, mulla on täsmälleen sama ongelma. Enpä ole koskaan ajatellut, että johtuisi diabeteksesta, mutta nyt kun mainitsit, niin minulla on kyllä usein virtsassa sokeria, että voisiko liittyä. En muista, että tuota olisi ollut silloin, kun oli parempi tasapaino.
Kirjattu
Hyvin menee, mutta tilanne ei ole toivoton. (puolalainen sananlasku)

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Maaliskuu 20, 2005, 13:23:00 ip »

Minäkin ilmoittaudun porukkaan  

Mulla pitäisi tasapaino olla nykyisin sen verran hyvä, että sokeria ei paljoa virtsassa olisi - hetkittäin ehkä, mutta ei kuitenkaan jatkuvasti.

Toisaalta proteiiniakin erittyy... Olen joskus miettinyt juuri noita sokeria ja proteiinia, mutta enpä lopultakaan ole asialle paljoa painoa laittanut. Ehkäpä puhdistan vaan pönttöä nykyisin entistä useammin  
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Yogi

• Veteraani
« Vastaus #4 : Maaliskuu 20, 2005, 14:41:00 ip »

Ulosteen ja virtsan sisältämät ravinteet yhdessä energialähteen (sokeri + proteiinit) kanssa ovat hyvä kasvualusta bakteereille. Kun olosuhteet vielä ovat hapettavat ja bakteerimassaa on alunperin runsaasti, niin ihmettelisin ellei massakasvatus lähtisi käyntiin. Sen verran pöntön seinämissä aina on likaa, että bakteerit saavat siitä kiinni.
Kirjattu
Aina napit vastakkain ollaan Pöystin kanssa. Ei ole hyvä tämä Pöysti.

Misty

• Lentävä kynä
« Vastaus #5 : Maaliskuu 26, 2005, 01:06:00 ap »

Tuttua minullekin... pöntön olen saanut puhtaaksi, että ensin laittaa sinne likoamaan kloriittia noin tunniksi, sitten huuhtoo pöntön ja laittaa normaalit wc-ankat kehiin ja pesee pöntön normaalisti
Kirjattu

Bebe

• Veteraani
« Vastaus #6 : Huhtikuu 05, 2005, 08:03:00 ap »

Mulla on ollut tuota samaa ilmiötä vessassani, enkä osannut mitenkään yhdistää sitä D:hen.

Ja kas, se on yllättäen loppunut. Loppui saman tien, kun aloin karsia ruuastani proteiinia. Olen syönyt saliharjoittelun takia protskuja aiempaa enemmän, mutta nyt aloin huolestua lihomisesta ja remontoin sitä puolta.
Taisi olla tosi järkevä teko.
Kirjattu
Ei ikinä periksi
Bebe, D1 vuodesta 1970
Tresiba kokeilussa + Humalog 1-5 kY / vrk 
ja liikuntaa niin paljon kuin ehtii. Ja  ruokatarkkuus

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59