Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6900 jäsentä  •  416933 viestiä  •  19922 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Tyypin 1, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Mitä ovat "hännät"?  (Luettu 754 kertaa)

Guest

• Vieras
Mitä ovat "hännät"?
« : Joulukuu 17, 2004, 16:34:00 ip »

Rohkenenpa kysymään tuotakin kun se vilahtelee joissakin viesteissä.Siis mitä on nuo insuliinien vaikutuksen  hännät?

ps. Eikä ole vitsi!!
Kirjattu

Viljo

• Lentävä kynä
Re: Mitä ovat "hännät"?
« Vastaus #1 : Joulukuu 17, 2004, 17:33:00 ip »

Minä olen ymmärtänyt insuliinien vaikutuksien "hännillä" sitä kun vaikutus heikkenee ennen loppumistaan niin tätä insuliinin vaikutuksen lopussa olevaa lievempää vaikutusta monesti kutsutaa ns. hännäksi.

Ymmärsitkö?

Joku toinen voisi selittää toisilla sanoilla jos et ymmärtänyt.

Viljo
Kirjattu
D1 vuodesta 1965 ja monia liitännäis sairauksia.

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #2 : Joulukuu 17, 2004, 17:49:00 ip »

Esim actrapidilla oli niin pitkä ja paksu häntä, että jos pisti oikean määrän actrapidia aterialla, niin parin tunnin päästä oli pakko syödä välipala, ettei sokerit laske liikaa.
Kirjattu

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Joulukuu 17, 2004, 19:44:00 ip »

Kuten edelliset jo vastasivatkin, häntävaikutus on se osa insuliinin vaikutuksesta, jota ei yleensä lasketa mukaan kun arvioidaan ins.annoksen ja hh-määrän suhdetta (esim. ennen ateriaa pistettäessä).
Lyhin häntä lienee Humalogilla, toiseksi lyhin NovoRapidilla ja esim. Actrapidilla se on jo hyvin merkittävä.

Myös pitkävaikutteisilla on häntävaikutus, siis tehollisen ja laskennallisen vaikutusajan jälkeinen insuliinivaikutus.
Lantuksella se on erityisen pitkä (ja ohut ?). Käytännössä häntävaikutus jää usein seuraavan pistoksen "alle".

Myös näissä "hännissä" yksilölliset erot, pistospaikka, liikunta, jne tekevät tepposia, ainakin minulle.
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

Linkkejä