Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Levemirin kokeilijat  (Luettu 9633 kertaa)

**DONOTDELETE**

• Vieras
Re: Levemirin kokeilijat
« Vastaus #30 : Joulukuu 05, 2004, 10:31:00 ap »

Huomenta Viljo!
Olitko aamulla matalissa!
Sekaannun nyt tähän keskusteluun, kun tänä aamuna aloitimme 13- vuotiaalle pojalle Levemirin ja tuntuu kuin päänsä olisi tuntemattomaan iskenyt...
Palaan asiaan lasten osastolla, kun jotain tolkkua tästä löytyy....Toivottavasti se tasaisempi verensokeri, varsinkin yöllä!
Kirjattu

Viljo

• Lentävä kynä
« Vastaus #31 : Joulukuu 05, 2004, 12:54:00 ip »

Hei <Karpalo>!

Kyllä matalalle meni.
Mistäs arvasit?
Laitoin herätykset puhelimeen ja mittasin vielä klo 5, 7 ja 9.
Meni näin yöllä ja aamulla.
klo 3 oli 6,4
klo 5 oli 3,6 ja otin vain 1 kpl siripiri.
Klo 7 oli 2,2 ja otin 2 kpl siripiriä ja hedelmäjugurtin 16g hh.
klo 9 oli 9,1
klo 10 oli 9,0 ja join pelkän aamukahvin
klo 11 oli 9,8 ja otin NovoRapidia 5U ja söin puuron+maito 30g hh
klo 12 oli 12,6

Kuten mittaus tiheydestä näet, teen nyt sen minun verensokeri käyrän mutta on vähän epävarmaa että jaksanko mitata 2 vuorokautta että saisi sitten käyrästä selville miten Levemir insuliini "käyttäytyy" tai sopii minulle.

Levemir annokset ovat minulla nyt:
Klo 12:00 13 yksikköä
Klo 24:oo 8 yksikköä

Viljo
Kirjattu
D1 vuodesta 1965 ja monia liitännäis sairauksia.

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #32 : Joulukuu 05, 2004, 14:29:00 ip »

Aamulla pojan sokerit 5,1. tähän ekan kerran Levemir 12yks ja Novorapidia 3 yks, joka ei riittänyt, kun ennen lounasta sokrut 15.
Meillä on myös uutta aamupalan ja lounaan Novorapid, kun ennen selvisimme näistä Mixtard 50:llä. Joten hakea varmasti täyttyy tiheiden mittailujen myötä.
Illalla laitamme 10yks Levemiriä, saa nähdä, missä yöllä mennään...
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #33 : Joulukuu 05, 2004, 15:38:00 ip »

Ei onnistunut kirjautuminen, en tiedä mikä tuli...salasana oli väärin ja kun kysyin sitä sähköpostilla tuli sieltä jotain ihmeellisiä numeroita ja kirjaimia sikin sokin, en saanut siitä mitään tolkkua.

Mutta Viljolle ja muille tiedoksi: en suostunut-
kaan Levemirin testiryhmään. En yksinkertaisesti jaksa ruveta rimpuilemaan uuden inskan kanssa. Tein Lantukseen 1 yksikön korotuksen ja Humalogia olen myös lisännyt. Nyt on 2-3 viikkoa mennyt melko mukavasti, sokrulukemat selvästi kauniimpia kuin ennemmin. Toivon, että tämä parempi kausi jatkuu. Kävin perjantaina vain pitkäsokerissa, mutta en vielä tiedä sen tulosta.
Mutta jos ei vanhat konstit auta, voinhan sitten joskus aloittaa Levemirin, kun se tulee yleisesti käyttöön ja korvattavaksikin.
Kirjattu

Viljo

• Lentävä kynä
« Vastaus #34 : Joulukuu 07, 2004, 20:48:00 ip »

Moi Milla B!

Miten selvisit matalista?

Oletko puhunut lääkärisi kanssa jos Levemir annoksen jakaisi kahteen pienempään annokseen niin ei tulisi aikaa kokonaan ilman perusinsuliinia?

Olisiko sinulla ollut syynä Levemir annoksen kasvamiseen se että Levemir-annoksen pitää olla aika suuri että riittää koko vuorokaudeksi (pitää olla enempi kuin 0,4U/painokilo)?

Pienellä ilta annoksella saisi lievän vaikutuksen yöksi ja seuraavaksi aamuksi ja aamuannoksen pieneneminen lyhentäisi sen vaikutusaikaa ja tehoa ja täten mahdollisesti parantaisi sinun ongelmaasi useista matalista verensokereista.

Minä mittasin verensokerit parin vuorokauden ajan päivällä tunnin välein ja yöllä kahden tunnin välein ja siirsin arvot tietokoneelle ja sillä tulostin ns. verensokerin vuorokausikäyrän.

Tästä käyrästä näkee että Levemir insuliini laskee verensokeria minulla yöllä loivasti mutta mahdollisesti joudun pienentämään vähän ilta annosta että vältyn liian matalalle menevistä aamu verensokereista.

Terveisin Viljo
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #35 : Joulukuu 08, 2004, 09:51:00 ap »

Koska Levemirin tasaisuus alkaa näkyä?
Keiju kirjoitti, että joutui nostamaan annoksia reippaasti, kuinka pian?
Meillä neljäs päivä pojalla menossa ja aika tasaisesti menemme 15 sokereissa.
Aamut edelleen hankalia, jos lähdemme liikkeelle 15 lukemissa. Ennen laitoimme 22yks Mixtard 50 ja vielä päälle 2-3 yks Novorapidia, jotta saatiin sokerit laskemaan ennen lounasta. Ts. tässä sekoitukessa 11yks lyhyttä ja 3 rakettia. Aikamoinen inska määrä!
Paljonko uskallamme laittaa nyt Novorapidia, jos aamulla on korkea, ei kai tuota 15 yks??!!.
Tänään meni 7yks.
Auttakaa nyt, että saadaan sokerit alas!
Kirjattu

Milla B

• Aktiivinen
« Vastaus #36 : Joulukuu 08, 2004, 15:00:00 ip »

Moi Viljo ja muut kokeilijat. Minulla tasaisuus ei vielä näy. Kohta neljä viikkoa takana. Lainaus Viljolta : Olisiko sinulla ollut syynä Levemir annoksen kasvamiseen se että Levemir-annoksen pitää olla aika suuri että riittää koko vuorokaudeksi (pitää olla enempi kuin 0,4U/painokilo)?
Kyllä ja ei. Siis minulle riittää noin  0,31/painokilo. Ongelma onkin siinä että en löydä sopivaa annosta. Se mikä viime viikolla oli liian pieni on tänään liian iso... Ja minä kun luulin että Levemir olisi tasainen vaikutukseltaan. Matalia ollut liikaa ja eilen yksi mittaus näytti 24,5! Epätavallista minulle.
En luultavasti voi siirtyä kahteen annokseen koska silloin yöt menenvät matalalle. Niin ne menevät nytkin melkein joka yö, paitsi viime yönä kun mittasin sen korkean klo 23 ja aamulla mittari näytti 11. Olen siis hieman ymmälläni vielä.  :confused:    
Kirjattu
Herkkä Ykköstyyppi (Levis & Humalog)

Guest

• Vieras
« Vastaus #37 : Joulukuu 08, 2004, 15:42:00 ip »

Hei,, Karpalo

jos pojan sokerit ovat aamulla 15:n paikkeilla kannattaa nostaa illan Levemiriä.

Meillä 10v tyttö ja nyt menee Levemiriä aamulla 8 yks ja illalla 7 yks lisäksi tietysti pikaa syömisten mukaan.
Aamulla meillä tarvitaan selvästi suhteessa enemmän pikaa ( n. 1 yks/10g hiilareita) kuin myöhemmin päivällä.
Kirjattu

AnZu

• Vieras
    • www.haisulit.net
« Vastaus #38 : Joulukuu 09, 2004, 23:14:00 ip »

Minäkin mukana kokeilijoiden joukossa. Olen ollut varsin tyytyväinen toistaiseksi kyseiseen aineeseen! Verensokeriarvot tuntuvat tasaisemmilta kuin ennen, vaihdoin Humulinista Levemiriin.
Kirjattu

Viljo

• Lentävä kynä
« Vastaus #39 : Joulukuu 10, 2004, 15:24:00 ip »

Hei Nikka!

Aloitit Levemir insuliinilla 04.12.2004 11:51.
Kuinka selvisit siirtymä vaiheesta?
Oletko jo löytänyt itsellesi sopivan annoksen?

Minulla vielä annoksen "hienosäätöä" ja pistoksien ajan kohdan sovittamista liikunta, "löhöily" ja harrastus rytmeihin sopivaksi siten että saavutan parhaan mahdollisen sokeritasapainon.
Lisäksi täytyy vielä opetella muuttamaan Levemir annosta oikein kun tietää että esim. huomenna käyn iltapäivällä hiljaa kävellen keskustassa (n.5km)enkä mene autolla.

Viljo
Kirjattu

Nikka

• Vanha tekijä
« Vastaus #40 : Joulukuu 12, 2004, 13:26:00 ip »

Viljo: Joup, nyt reilun viikon Levemirin jälkeen on tapahtunut yliluonnollisia asioita     Aamusokerit on pääsääntöisesti hyviä tai erittäin hyviä tai liian matalia. Koko päivä menee kohtuumatalissa (ei siis hypoja vaan tavallisia matalahkoja,joita pitäisikin olla)eli korkeampiakin voisi olla.

Ilta on edelleen ongelma,koska iltapäivällä alkaa nousta tai sitten en uskalla käyttää Humalogia tarpeeksi.

Liikkumista en ole kamalasti harrastanut nyt aloitusvaiheessa,koska en halua turhia hypoja.En siis ole kokeillut vielä annoksen muuttamistakaan.

Ongelma,johon koko Levemiriä nyt kokeillaankin, on nämä ajoittaiset,muista hormonaalisiata syistä johtubvat tosikorkeat.En ole vielä muutellut annosta mutta se on varmaan selvästi helpompaa kun Lantuksella. Sairaspäivikään ei ole ollut vielä,onneksi.

Eli selvästi pienemmällä annoksella ja tasaisemmilla sokereilla kuin Lantuksen kanssa  
Lyhyesti: olen tosi tyytyväinen ja olo on epätodellisen hyvä  
Kirjattu

Viljo

• Lentävä kynä
« Vastaus #41 : Joulukuu 12, 2004, 17:50:00 ip »

Hei Nikka!

Mihin kellon aikaan pistät Levemir insuliini annoksesi?

Voisiko iltapäivän vs-nousun saada hallintaan siten että ajoittaa Levemir annokset siten että sen voimakkain vaikutus osuisi niihin aikoihin kun vs alkaa nousta?

Tietysti ensin pitää selvittää se että nousu ei ole aiheutunut liian pienestä edellisestä ateriainsuliinin määrästä ateriaan nähden.

Hienoa että olet saanut aamuarvosi hyviksi ilman hypoja.

Minä sain Diabetesliiton opetushoitajalta hyviä ohjeita kun kyselin liiton puhelinneuvonnan kautta sähköpostitse ja hän lupasi edelleen toimittaa kysymykseni lääkärille siellä liitossa ja saan sitten taas lisää tietoa.

Sehän tässä on ongelma kun tämä on niin yksilöllistä että samat neuvot ei kaikilla toimi.

Perusasia kyllä toimii lähes kaikilla että ennen ateriaa olevilla arvoilla katsotaan perusinsuliinin määriä ja aterian jälkeisillä arvoilla ateriainsuliinin määriä.

Terveisin Viljo
Kirjattu

Mari

• Matkailija
« Vastaus #42 : Joulukuu 13, 2004, 17:02:00 ip »

Moi!

Mulla on nyt Levemirin kokeilua takana reilu viikko ja ihan hukassa ollaan vielä!
Mulla on ollu tosi korkeita koko ajan, vaikka nyt pistän jo yli, mitä lääkäri käski. Aamulla 24 yks ja illalla 22 yks.
Kuinkahan paljon sitä uskaltaisi vielä nostaa...
Tuntuu ettei se tehoa ollenkaan tai sitten vika on Humalogissa, mutta kun ei viitsisi sitäkään määräänsä enempää pistää!
Olisiko neuvoja avuttomalle...  
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #43 : Joulukuu 14, 2004, 10:30:00 ap »

Olen tästä aikaisemminkin kirjoittanut, mutta vielä kerran.
Mari: Jos hypoja ei ole, lisää yksikkö kerrallaan per päivä. Lääkärit eivät tahdo millään uskoa, että Levemiriä tarvitaan todellakin paljon enemmän kuin esim. Lantusta tai Protaa. Itselläni oli lantus 18 ja nyt pistän Levemiriä 29 (15+14). Lantusta ennen protan annos oli n.22-24.

Ja Levemirin lisäys "näkyy" heti, eli jos sitä on liikaa, esiintyy hypoja melko nopeasti.
Itse luulin pari viikkoa alussa pistäväni vettä inskan sijaan, koska sokerit huitelivat todella korkeana.

Kyllä ne lääkärit pian oppivat huomaamaan tämän, mutta näin uutena inskana aloittavat varovaisesti niinkuin kuuluukin.

Keiju
Kirjattu

tapsa

• Lentävä kynä
« Vastaus #44 : Joulukuu 14, 2004, 10:57:00 ap »

Miten olette kokeneet Levemirin vaikutuksen vakiona pysymisen, siis onko vs sama päivästä toiseen (jollei annosta ole muutettu) ?

Verrattuna Lantukseen ?

Onko joku, jolla annos ei ole kasvanut Lantuksesta Levemiriin siirryttyä ?

Hain itsellenikin Levemir-satsin, kokeilu jää joululoman ajalle.
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

Linkkejä

Ehdota vuoden 2020 diabetestekoa

Julkaistu 23.09.2020 | 08:54