Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Levemirin kokeilijat  (Luettu 9561 kertaa)

Viljo

• Lentävä kynä
Re: Levemirin kokeilijat
« Vastaus #15 : Marraskuu 29, 2004, 12:36:00 ip »

Moi <Johannan äiti> ja muut Levemirin kokeilijat!

Olen epätoivoisesti yrittänyt etsiä antamastasi linkistä tietoa.

Löytyi paljon tietoa mutta valitettavasti englannin kielistä ja kuvia ja käyriäkin löytyi.

Löytyi myös Microsoft PowerPoint esitys (Clinical presentation of insulin detemir) ja esityksessä on käyriä (A less variable time-action profile than NPH insulin or insulin glargine).

Käyrien ja esitysten avulla olen vähän päässyt jyvälle miten annosta muutetaan tai säädetään verensokeri mittausten perusteella.

Siirtyminen Lantuksesta Levemiriin on alkanut loistavasti.

Tähän mennessä alhaisin vs 3,2 ja korkein 10,3.
Ateria insuliini määrät toistaiseksi samat kuin Lantus hoidolla.

Mites Sailorilla hoito Levemirillä alkoi?

Viljo
Kirjattu
D1 vuodesta 1965 ja monia liitännäis sairauksia.

Sailor

• Jäsen
« Vastaus #16 : Marraskuu 30, 2004, 08:40:00 ap »

No eipä alkanut Sailorilla kovinkaan hyvin. Torstaina aloitin ja paria poikkeusta lukuun ottamatta sokeriarvot ovat olleet 10-20! Humalogia on kulunut paljon ja ruokaa todella vähän. Eilen illalla pääsin vihdoin lukemaan 9,2 ja tänä aamuna oli edelleen alle 10 eli 9,4. Illalla olen menossa lääkääriin, tämä käynti oli sovittu jo etukäteen. Levemir-annos on noussut torstain ja perjantain 2x12 annoksesta 2x16 annokseen. Toivoa en ole suinkaan menettänyt, onhan arvot ollut todella tasaiset, tasaisen korkeat...
Kirjattu

Viljo

• Lentävä kynä
« Vastaus #17 : Marraskuu 30, 2004, 14:20:00 ip »

Viljon väliaika tietoja.
Levemir annosta hiukan lisätty. Annos on nyt 12+8 eli 0,32 yksikköä/kg. Aloitin 11+7 annoksilla. Ateriainsuliini annokset pidetty samoina. Pienille välipaloille alle 10g HH ei otettu ateria insuliinia koska tällöin on ollut liikuntaa.
vs paasto arvot:
28.11 = 5,3
29.11 = 4,2
30.11 = 4,3
Ennen/jälkeen aamiainen:
28.11 = 5,3/7,3
29.11 = 4,2/5,8
30.11 = 4,3/7,6
Ennen/jälkeen lounas:
28.11 = 10,3/9,0
29.11 = 7,7/9,2
30.11 = 7,1/
Ennen/jälkeen päivällinen:
28.11 = 9,6/9,8
29.11 = 4,1/9,1
Nukkumaan käydessä/yöllä/aamuyöllä:
28.11 = 9,8/7,7
29.11 = 9,1/9,0/6,4

Ajattelin noin viikon käytön jälkeen yrittää suorittaa ns. vuorokausikäyrään tarvittavat vs. mittaukset muistiinpanoineen ja tällöin saisi lisää tietoa miten Levemir minulla toimii.

Minulla aloitus tuntuu ja näyttää lupaavalta.

Mites Keijulla Levemirin kanssa pyyhkii?

Viljo
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #18 : Marraskuu 30, 2004, 15:08:00 ip »

Kiitos Viljo kysymästä, Levemirin kanssa pyyhkiin melko hyvin.  
Tosin oman mokan takia sokerit nousivat tuossa viikonlopuuna melko korkeiksi yhtenä päivänä ja jostain syystä en saanut niitä oikein balanssiin pariin päivään. Ihmettelen sitä hieman, koska alkuun tuntui että Levemirin kanssa sokerien korjaus kävi helposti.

En tiedä, onko kysymys näistä naisten hormoneista tms. miksi pari päivää meni "harakoille", vai tarvitsinko mahdollisesti lisää inskaa. Pääsääntöisesti olen kuitenkin tosi tyytyväinen tasapainoon. Joulukuun HbA1c varmasti näyttää ainakin osan totuudesta. Olen melko varma, että se on parantunut entisestä, joka oli muistaakseni 7,5 tms.

Keiju
Kirjattu

Viljo

• Lentävä kynä
« Vastaus #19 : Joulukuu 03, 2004, 00:26:00 ap »

Väliaika tietoja Levemir insuliinin kokeilijoille ja myös Lantuksesta Levemiiriin aiheista keskutelijoille.

Kolme ensimmäistä "Levemir" vuorokautta mahottoman hyvillä arvoilla minulle.

Sitten alkoi insuliinien tarve lisääntyä.
Perusinsuliini Levemir 18U > 22U. (22,2%:n lisäys)
Ateriainsuliini NovoRapid 18U > 20U. (11,1%:n lisäys)
Eli insuliini tarve on lisääntynyt 33,3%.

Tuntuu aika suurelta lisäykseltä.

Verensokeri arvot vielä kohtuullisen hyvät.

Kuuden vuorokauden aikana alhaisia verensokereita korjattu 2 kertaa syömällä hedelmäjugurtti ja korkeita korjattu 3 kertaa pikainsuliinilla.

Minkä verran muilla on Levemir insuliiniin siirtyessä insuliinien määrät muuttuneet?

Viljo
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #20 : Joulukuu 03, 2004, 03:31:00 ap »

heikunkeikun!
Mulla kokemukset levemiristä olleet tosi jees. Annokset tosin nousi reilusti lantuksesta (25 ky x1 ja nyt 22yks x 2 levemiriä) mut eipä tuo ole ongelma jos vs on paremmalla mallilla. Ennen hyppeli sokrut varsinkin liikkuessa ihan älyttömästi, saatto olla 30 ja hetken päästä 3, mut nyt uskaltaa lähtee liikkumaan ihan normaaliarvoilla, ei tarvii vetää kahteenkymppiin sokereita. Ja mikä parasta, verensokerin tasasuuden tai minkä lie vuoksi onkaan on jatkuva napostelun tarve jääny, ja sitä kautta ehkä painokin pysyy paremmin balanssissa.Kun sitä on tällanen harvapää ja elämä on tosi epäsäännöllistä, on mulla levemir-novorapid yhdistelmä toiminu paljon paremmin, se antaa vähän armoa jos ei aina kaikkee muista, toisin kun lantus. Ainut mitä oon ihmetelly, niin mulla on reidet täynnä mustelmia, onko muilla tällasta? en mä usko et jatkuvasti nyt suoniinkaan tökin...
Kirjattu

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #21 : Joulukuu 03, 2004, 10:37:00 ap »

Jess jess jess! Pääsin mukaan Predictiveen, kun oikein itseäni markkinoin, vaikka en olekaan tän lääkärin oma potilas. Vast.ottoaika on 14.12. eli sen jälkeen pääsen osallistumaan tähän keskusteluun.

Viime aikoina on palanut käämit Lantuksen kanssa, ja kaipaan eniten muuttelun mahdollisuutta. Kokeillaan nyt tätä toista ylipitkävaikutteista, jos edes jotain helpotusta tulisi. En tietysti odota mitään ihmevaikutusta, mutta edes jotain parannusta nykyiseen.

Lantuksen kanssa mulla on täydellisiä päiviä ja hirveän epäloogisia päiviä, vuorotellen molempia. Lääkärikään ei löytänyt mitään syytä tälle. Tuntuu melkein kiusanteolta ne hyvät päivät siellä välissä.
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

Viljo

• Lentävä kynä
« Vastaus #22 : Joulukuu 03, 2004, 11:59:00 ap »

Moi zebra1!

Kyllä tähän keskusteluun voivat osallistua kaikki vaikka eivät olekaan Levemir kokeilussa.

Nimimerkki <Liinu>:lla Levemir insuliinin tarve verrattuna Lantuksen tarpeeseen näyttää olevan valtavan paljon suurempi.

Minä tossa edellä en tarkoittanut insuliini tarpeen lisääntymistä verrattuna Lantukseen vaan kokeiluun siirtymisen jälkeen tapahtuvaa insuliini tarpeen muuttumista.

Oman teoriani mukaan tämä mahdollisesti johtuu siitä että elimistöllä menee jonkinaikaa "tottua" tähän erillaisesti toimivaan insuliiniin ja tämä "tottumisprosessi" mahdollisesti aiheuttaa näitä insuliinitarpeen muutoksia.

Sitkeästi jatketaan ja toivottavasti sormenpäät kestävät lisääntyneen verensokeri mittauksen.
Lääkärini kirjoitti kolmeksi kuukaudeksi 200 ylimääräistä mittausliuskaa insuliinihoidon muutoksen vuoksi. Toivottavasti riittävät.

Viljo
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #23 : Joulukuu 03, 2004, 12:03:00 ip »

Reilun vuoden Lantusta käyttäneenä olen nyt valmis vaihtamaan...johokin toimivaan. Lantusta menee nyt 2*11 u vrk, yksi pistos ei riittänyt mihinkään. Protaa pistin ennen 3*vrk. Olin 3 viikkoa flunssassa (ainakin sokerin mukaan), eikä Lantuksesta ollut sinä aikana mihinkään:( Pitkää lisäsin sekä aamuun että iltaan, yhteensä 6 yksikköä. Loput yritin pitää kurissa humalogilla, jota kului kymmeniä yksikköjä päivässä ylimääräistä. Kuinka paljon uskaltaa lisätä ettei seuraavana päivänä hypoile? Kuten suurimman osan diabeetikoista, minun piti olla työkykyinen seuraavana päivänä. En siis voi jäädä hoitamaan sokereita kotiin. Mitta täyttyi täysin:( Lantus oli kuin pelkkää vettä koko episodin aikana! Nyt kun sokerit alkavat muutoin olla tasoittuneet, on ongelmaksi jäänyt iltapäivän nousut: lounaan jälkeen (vaikka hiilarit aterialla kohdallaan) arvot järjestelmällisesti lähempänä 15. Aamupäivä kuitenkin kohdallaan. Millä saan iltapäivään lisää tehoa lisäämättä aamua tai yötä...???
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #24 : Joulukuu 03, 2004, 12:05:00 ip »

Taisi tulla väärän otsikon alle..Olisi kiva jos viitsisitte silti vastailla;)
Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #25 : Joulukuu 03, 2004, 12:24:00 ip »

a-m; Itselläni oli sama ongelma tuossa luonaan jälkeen lantuksen aikan ja siihen ei auttanut muu kuin lisätä sitä pitkävaikutteista. Minäkin syön vain salaattia yms. vähähiilihydraattista ruokaa lounaalla (10-30hh) ja ihmettelin, kun tarvitsen niin paljon Humalogia laskemaan lounaan jälkeisiä sokereita. Lääkärini mukaan se vain kielii siitä, että perusinskaa on liian vähän. Tosin sitten kyllästyin muutenkin sen Lantuksen temppuiluun ja kun mittari näytti päivittäin ainakin yhden sellaisen 20-28 arvon, siirryin Levemiriin lääkärin määräyksestä.

Kuten tuossa äskettäin kerroin, Levemirikin aiheutti pikkuongelmia, mutta nyt taas näyttäisi rauhoittuneen. Kysymys taisi olla hormonaalisesta muutoksesta. Illalla sokerit 6,6 ja aamulla 5,5, ja päivän mittaan on ollut hyviä arvoja, mutta vaati sen, että nostin ilta-annoksen 14->15 ja aamuannokseksi jäi tuo 15 vaikka aikaisemmin se aiheutti pari hypoa, kun lounas oli nenän edessä enkä ollut pistänyt vielä edes Humalogia!
Joten tässä näytettäisiin taas olevan voiton puolella.

Keiju
Kirjattu

Nikka

• Vanha tekijä
« Vastaus #26 : Joulukuu 04, 2004, 11:51:00 ap »

No niin, kaverit: nyt lähtee eka Levemirpompsi *roiskista vaan *       Hivenen kammottaa matalat, kun Lantuskin vielä potkii varmaan pitkään.

Ja nyt seuraa kysymys(joka olisi ollut hyvä selvittää jo ennen aloitusta): millasia vaikutushuippuja suhteessa pistämiseen olette huomanneet, jos olette huomanneet??  Jotenkin tässä nyt ajattelee vielä Lantusta vähän kaikessa..No, kunhan annoksen muistaisi..
Kirjattu

Viljo

• Lentävä kynä
« Vastaus #27 : Joulukuu 04, 2004, 13:32:00 ip »

Moi Nikka!

Tervetuloa "rohkeitten" kokeilijoiden joukkoon.

Minulla tuntuisi olevan jonkinlaista ns. "huippuvaikutusta" aamuyöstä klo 4-6 ja illansuussa klo 18-20.

Laitoin tonne "Lantuksesta Levemiriin" keskusteluun linkin Levemir insuliinin vaikutus käyrästä ja siitä näkee että näyttäisi täsmäävän toi minun tuntemus ja verensokerimittaukset käyrän kanssa.

Viljo
Kirjattu

Milla B

• Aktiivinen
« Vastaus #28 : Joulukuu 04, 2004, 20:51:00 ip »

Lainaus Viljolta:
Oman teoriani mukaan tämä mahdollisesti johtuu siitä että elimistöllä menee jonkinaikaa "tottua" tähän erillaisesti toimivaan insuliiniin ja tämä "tottumisprosessi" mahdollisesti aiheuttaa näitä insuliinitarpeen muutoksia.

Olisikohan minulla jokin tällainen vaihe menossa? Minulla on jo kolme viikkoa täynnä mutta ei vieläkään mitään tasapainoa tässä hommassa. Ensin jouduin lisäämään Levemiriä paljon verrattuna Lantukseen (13L-22L-mir). Kun luulin että kaikki on ok tuli ihan kamalasti matalia yhden päivän aikana. Olen nyt vähentänyt annosta 3 yksikköä ja vieläkin on pahoja matalia sekä päivällä että yöllä vaikka minulla on vain se yksi pistos aamulla. Yksi mittaus eilen 1,9  ja monta alle 3. Tänään myös alle kolmen arvoja jatkuvasti. Uuvuttavaa. Olen aivan loppu. Katsotaan millainen päivä on huomenna. Toivottavasti parempi!
Kirjattu
Herkkä Ykköstyyppi (Levis & Humalog)

Viljo

• Lentävä kynä
« Vastaus #29 : Joulukuu 05, 2004, 02:47:00 ap »

Hei Iris!

Avasit tämän keskusteluaiheen.
Oletko saanut vastauksia kysymyksiisi?

Ovatko muut Levemirin kokeilijat saaneet mitään apua minun kokemuksista?

Kirjoittamalla on aika vaikea tuoda ymmärrettävästi esiin kaikkia havaintoja Levemir insuliinin toimimisesta.

Verensokeri mittaukset ovat tähän mennessä kertoneet minulle eniten.

Näyttäisi siltä että viikossa tuntui löytyvän sopivat Levemir annokset.
Saa nähdä miten joutuu muuttamaan jatkossa.

Viikossa on ollut 54 vs mittausta ja keskiarvo on mittarini mukaan 7,7 mmol/l mikä vastaa HbA1c noin 6%.
Mittauksista tulostin ns. vuorokausi verensokerikäyrän.
Käyrästä näkee helpommin saman minkä mittausia suorittaessakin epäsuorasti näki.
Veresokerini pysyttelee päiväsaikaan vähän alakantissa "suhtkoht" tasaisesti ja lähtee nousuun päivällisen aikoihin ja kääntyy loivaan laskuun puolen yön jälkeen ja aamulla ollaan hyvissä arvoissa. Nousu on jyrkempi kuin lasku.
Tämä siis keskiarvokäyrän perusteella.
Kello alkaa lähennellä kolmea yöllä ja olisi aika mitata. Oli 6,4 ja saas nähdä että ollaanko liian alhaalla aamulla.

Viljo
Kirjattu

Linkkejä