Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Levemirin kokeilijat  (Luettu 9634 kertaa)

Iris

• Jäsen
Levemirin kokeilijat
« : Marraskuu 23, 2004, 22:00:00 ip »

Nyt kun jotkut teistä ovat Levemiriä ehtineet jo
jonkun viikon kokeilla, kertoisittekos huomioitan-
ne. Pläräsin suurin piirtein läpi tuon Lantuksesta
Levemiriin keskustelun, mutta silti kokemuksen
ääni on kuuluvin, joten huomioitanne?
Keijun kokemukset ainakin tuntuvat olevan oikein
hyviä, mutta entäs muut?

Mullekin soitettiin tk:sta ja pyydettiin mukaan
kokeiluporukkaan,mutta kun kukaan ei siellä osan-
nut kertoa koko kokeilusta mitään. Perjantaina
käyn sitten lääkärin luona kyselemässä, hän kuu-
lemma tietää eniten, kun d-hoitaja on lomalla.

Ja toinen juttu: onko jotain uutta ISOA eeposta
tehty hiilihydraattimääristä kaikenlaisissa sapus-
koissa ja valmiissa ruuissa? Mulla on vaan sellai-
nen pieni vihkonen, josta jotain vihjeitä voi
saada. Sitä ei kannata ilmoittaa sitä netin kautta
saatavaa tietoa, mikä se nyt olikaan...eipä tule
nyt mieleen. Ai niin, olisko se Finelli vai mikä
lie. Ei joka ruokapöydässä viitsi netin kautta
kulkea...Vanha hidas tietokone eikä tulostinta.

Mutta kaikkein tärkeintä siis KAIKKI HYVÄT JA
VÄHEMMÄN  HYVÄT HAVAINNOT LEVEMIRISTÄ ESIIN!

Kiitos.
Kirjattu

Viljo

• Lentävä kynä
Re: Levemirin kokeilijat
« Vastaus #1 : Marraskuu 23, 2004, 23:26:00 ip »

Moi Iris!

Minullakaan ei vielä ole Levemirinsuliinista mitään kokemusta mutta lupauduin Lääkärilleni osallisua kokeiluun ja tällöin sain lääkäriajan ja kirjeessä tuli (POTILASTIEDOTE NOVO NORDISK Levemir The PREDICTIVE Study)

Tiedotteessa kerrotaan että seurantaan otetaan yhteensä 22500 diabetespotilasta jolla on insuliinin monipistoshoito. Tutkimukseen osallistuvat maat ovat USA, Iso-Britannia, Saksa, Alankomaat, Ruotsi, Norja, Tanska ja Suomi.

Seuranta alkaa syksyllä 2004 ja seurannan kesto kunkin potilaan osalta on kuusi kuukautta.

Normaalin hoitokäytännön mukaisest seurataan hypoglykemioiden määrää, pitkäaikaisverensokerin tasoa, paastosokereiden vaihtelua ja paastosokerin tasoa sekä painon kehitystä.

Seurannan toimeksiantaja on lääketehdas Novo Nordisk, joka toimittaa tarvitsemanne insuliinin.

En kirjoita kaikkea potilastiedotteesta mutta saat varmaan lääkäriltäsi samanlaisen jos osallistut seurantaan.

Yrittelen sitten kirjoitella lisää kun olen aloittanut hoidon Levemirinsuliinilla.

Terveisin Viljo Lahdesta
Kirjattu
D1 vuodesta 1965 ja monia liitännäis sairauksia.

Milla B

• Aktiivinen
« Vastaus #2 : Marraskuu 24, 2004, 09:32:00 ap »

Hei Iris! 13 päivä Levemirillä menossa. Minähän vaihdoin koska yöt meni aivan liian matalalle Lantuksella. En loppuaikana pystynyt nukkumaan kunnolla kun pelkäsin hypoja jatkuvasti. Vaihtoehtona oli nostaa ilta-arvoja noin kahteenkymmeneen mikä ei tuntunut hyvältä ratkaisulta.
Minulla ei vielä ole "homma hanskassa". Lantusta pistin kerran päivässä 13 yks, nyt Levemiriä kerran päivässä 19 yks. Minulla sokeriarvot vaihtelevat yhtä paljon kuin Lantuksen aikana. Vaikka söisin kaksi vuorokautta melkein grammalleen samoja hiilihydraattimääriä...
Nyt tuntuu että vointi oli parempi ennen Levemiriä. Näyttää siltä että minulle ei sovi mitkään insuliinit.    Ellei olo ja arvot kohta parane vaihdan takaisin Lantukseen...Anteeksi että olin näin negatiivinen. Voihan olla että oikea annos ei vielä ole löytynyt ja että olo paranee ja arvot tasoittuvat kun se löytyy. Toivon näin.
Kirjattu
Herkkä Ykköstyyppi (Levis & Humalog)

Sailor

• Jäsen
« Vastaus #3 : Marraskuu 24, 2004, 10:21:00 ap »

Tarkoitus olisi aloittaa Levemirin kokeilu viikonloppuna.
Milla B: minulle lääkärini sanoi, että Levemiriä pistetään aina kahdesti päivässä. Nykyinen Lantus-annokseni jaetaan kahteen osaan ja tulen pistämään Levemiriä illalla ennen nukkumaan menoa (mikä ymmärtääkseni on suositus) ja toisen kerran aamulla, kuten nyt teen Lantuksen kanssa.
Lantus ei minulle sopinut, toivottavasti Levemir tuo helpotusta.
Kirjattu

Milla B

• Aktiivinen
« Vastaus #4 : Marraskuu 24, 2004, 10:33:00 ap »

Sailor- Minulla insuliinintarve yöllä on todella pieni. Sen takia minun on otettava kaikki pitkävaikkutteiset insuliinit ainoastaan aamulla.
Muuten hypoja tulee vielä enemmän. Olen kokeillut...  
Kirjattu

Diabolo menthe

• Aloittelija
« Vastaus #5 : Marraskuu 24, 2004, 16:01:00 ip »

10-vuotias tyttäreni vaihtoi Lantuksesta Levemiriin 6 viikkoa sitten. Lantus pistettiin 2 krt/vrk, ja toivomus oli, että Lantukselle ominainen kummallinen vs:n vaihtelu saataisiin loppumaan Levemirin päivästä toiseen samanlaisena pysyvän vaikutuksen ansiosta.
Vuoristorata jatkuu edelleen, ja nyt tytöllä on ilmennyt alttius ketoosille. Kun vs nousee yli 15 (hänellä on koko 2,5 vuoden D-hoidon ajan ollut erittäin voimakasta vs:n heittelyä), ketoaineita tulee vereen välittömästi, seurauksena kovat vatsakivut ja huono olo. Lantuksella ei ketoaineita tullut näin nopeasti.
Tytöllä on nyt kolmen vuorokauden sensorimittaus käynnissä. Saan ensi viikolla lisää tietoa esim. yön aikaisista hypoista. Voisivatko ne nostaa vs yli 20 ja aiheuttaa ketoaineiden muodostumisen? Olemme siis vielä hakemassa oikeita annosmääriä, joten johtopäätöksiä suuntaan tai toiseen insuliinien paremmuudesta ei kannata vielä tehdä.
Yksi asia on selvinnyt: jos jollakulla on labiili diabetes, niin meidän likalla ainakin.
Kirjattu

LIISA (v.m -67-)

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Marraskuu 25, 2004, 21:36:00 ip »

Mulla on Labiili diabetes.Lapsena ja nuorena aina syytettiin etten halua hoitaa itseäni.Sokerit olivat virtsasta 0% ja silti oli happoja.Raskaus aikana sain diaknoosin Labiili.
Insuliini annokset pienet.
Lääkärit ovat todenneet ettei insuliini annoksia voi hirveesti muuttaakkaan.Yhden yksikön vaje nostaa sokerit taivaisiin.Jos on yksikkö liikaa tekee heti hypon,jonka jälkeen sokerit on 15-27 välillä.
Nuorena sanottiin että,kun tulee ikää sokerit tasottuu.Eipä ole vielä tasottuneet.
Matalien ja korkeiden sieto kyky on kehittynyt.Lapsena oksensin,kun sokerit nousivat onneksi en enään.
Kirjattu
G 640+ Humalogi

Milla B

• Aktiivinen
« Vastaus #7 : Marraskuu 25, 2004, 22:17:00 ip »

Liisa (v.m 67) - Ei ikä kyllä mitenkään ole tasoittanut sokereita! En kyllä usko että se on mahdollista.    Minulla on päinvastaiset mietteet siitä asiasta. Minulla samoja kokemuksia kuin sinulla. Yksi yksikkö vaikuttaa jo tosi paljon arvoihin. Joko aivan liian korkeita tai hypoja. Ainakin silloin kun käytin Lantusta. Levemir ei taida olla ihan niin voimakas vaikutukseltaan. Siltä ainakin vaikuttaa toistaiseksi, 14 päivän jälkeen. Nyt olen 20 yksikössä Levemiriä kun Lantusannos oli 13 (ja se oli melkein liikaa).
Kirjattu

LIISA (v.m -67-)

• Lentävä kynä
« Vastaus #8 : Marraskuu 26, 2004, 16:01:00 ip »

Mä jaoin Lantuksen kahteen osaan.Se vähän auttoi,kun en pystynyt määrää nostamaan 14 yksikköä enämpään.Hypoja tuli ja sit teho ei kuitenkaan riittänyt 24 tuntia.Eipä se keskiarvo vieläkään hääppönen ole.Nyt pistän 9.00 AAMUPÄIVÄL 5-6 Yksikköä ja illalla 21.00 6-7 Yksikköä.Humalogia ei 6 yksikköä enämpää uskalla pistää vaikka sokeri olis 27.Laskee kyllä 3 yksiköllä aika hyvin.
Kirjattu
G 640+ Humalogi

Viljo

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Marraskuu 26, 2004, 19:34:00 ip »

Moi Levemirinsuliini kokeilijat!

Onko kenelläkään tietoa Levemirinsuliinin vaikutus "käyrästä" tai mistä sen löytäisi?
Tänään olin lääkärin vastaan otolla ja en muistanut kysyä.

Kokeilu ryhmässä saan 6 kk:n insuliinin maksutta ja sitten lääkäri raportoi kokeilun tulokset.

Toivottavasti tällä Levemirinsuliinilla pääsen eroon ainaisista aamuyön ja iltapäivän hypoista.

Keijun kokemukset antavat uskoa.

Saa sitten nähdä miten "insuliiniherkillä" tämä uusi insuliini toimii.

Viljo
Kirjattu

Milla B

• Aktiivinen
« Vastaus #10 : Marraskuu 26, 2004, 22:00:00 ip »

Viljo-Täältä löysin jotain:  

http://emc.medicines.org.uk/  

Siellä laitat Quick search hakukohtaan Levemir ja valitset sitten Levemir Penfill, Levemir FlexPen. Siellä kohdassa 5 on aika epäselvä "käyrä". Mutta kyllä siitä jotain selviää.
Kirjattu

Viljo

• Lentävä kynä
« Vastaus #11 : Marraskuu 27, 2004, 00:14:00 ap »

Kiitos Milla B!

Näyttäisi vaikutus olevan todellakin tasaisempi kuin Lantus insuliinilla.

Jos ymmärsin vaikutuskäyrä kuvan tietoja niin insuliini tarpeella 0,3 yksikköä/kg vaikutus olisi 17 tuntia kun vastaavan NPH insuliinin esim. protaphan on vain 13 tuntia.

Kun katsoo käyrää ja lääkärin määräämää hoito-ohjetta minulle klo 11-12 annoksella 10-12 yksikköä ja klo 23-24 annoksella 6-8 yksikköä niin näyttäisi suht koht tasaiselta vaikutukselta.

Nukkumaan käynti piikin voimakkain vaikutus sattuisi juuri sopivasti ylösnousu aikoihin ja päivällä otettavan piikin voimakkain vaikutus olisi vastaavasti päivällisen aikoihin. Tällöin ateriainsuliinin pienet virhe annostukset hoitaisi tasaisesti vaikuttava perusinsuliini.

Saa sitten nähdä käytännössä miten toimii.

Viljo
Kirjattu

Viljo

• Lentävä kynä
« Vastaus #12 : Marraskuu 27, 2004, 19:33:00 ip »

Moi taas Levemirinsuliini kokeilijat!

Neuvoja tai ohjeita kaivataan!

Miten NovoRapid insuliinin eli ateriainsuliinin määrää pitäisi tarkistaa kun on siirrytty Lantuksesta Levemirinsuliiniin?

Mikä aika menee kun Lantuksen vaikutukset voi unohtaa tai niitä ei tartte funtsia?
Loppuuko 24 tunnissa vai meneekö pitempään.

Väliaika tietoja siirryttäessä Lantuksesta Levemiriin:
Aloitettaessa vs= 6,0 mmol/l
2 tunnin kuluttua vs= 5,1
4 tunnin kuluttua vs= 5,2 (NovoRapid vaikutus loppunut)
6 tunnin kuluttua vs= 3,2 (16g HH ilman NovoRapidia)Tässä ajan kohdassa on nähtävästi vielä viimeisen Lantus piikin vaikutusta jäljellä joten mahdollisen hypon välttämiseksi herkuteltu vähän.

Viljo
Kirjattu

Milla B

• Aktiivinen
« Vastaus #13 : Marraskuu 27, 2004, 20:40:00 ip »

Moi Viljo!
Minulla meni ainakin neljä päivää ennen kuin Lantus oli postunut kropastani. Ensimmäinen päivä verensokeri oli koko ajan liian matala. Mutta niin kuin olen kertonut olen jatkuvasti joutunut nostamaan Levemirannosta sen jälkeen kun Lantuksen vaikutus loppui. Tänään 22 yksikköä (Lantus 13). Minulla menee niin paljon enemmän Levemiriä johtuen siitä että minulla on vain yksi annos vuorokaudessa. Sen tajusin oikeastaan vasta kun luin ne sivut jotka hain sinulle netistä. Toistaiseksi en ole huomannut mitään huippuja. Humalogia menee enemmän ainakin aamulla ja illalla koska en ole vielä löytänyt oikeata annosta. Toivottavasti onnistut paremmin kuin minä löytämään oikean annostuksen! Tsemppiä!  
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #14 : Marraskuu 28, 2004, 15:41:00 ip »

Levemirin vaikutusprofiilit ja muutakin tietoa löytyy sivuilta:
www.levemir.com
Kirjattu

Linkkejä

Ehdota vuoden 2020 diabetestekoa

Julkaistu 23.09.2020 | 08:54