Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6916 jäsentä  •  417191 viestiä  •  19934 aihetta
Toivottakaa tervetulleeksi Lucas56, uusin jäsenemme.

Kirjoittaja Aihe: Lantus kysely  (Luettu 5060 kertaa)

-A-

• Aloittelija
Lantus kysely
« : Marraskuu 22, 2004, 19:38:00 ip »

Eli tässä nostan kissan pöydälle ja kysyn millaisia kokemuksia teillä on Lantuksesta?
Itsellä se menee hyvin,mutta onkin eka vuosi menossa koko diabeteksen kanssa.. millaisia kokemuksia,muutoksia jne..?
Kirjattu

Dia79

• Matkailija
Re: Lantus kysely
« Vastaus #1 : Marraskuu 22, 2004, 21:30:00 ip »

Hyvin menee, ei tee mieli vaihtaa takas Protaphaniin. Sen verta mukava tämä yhden pistoksen käyttö on.
Kirjattu

EevaR

• Matkailija
« Vastaus #2 : Marraskuu 22, 2004, 23:00:00 ip »

1,5 vuoden käytön jälkeen on kertynyt seuraavia kokemuksia: Ensimmäinen vuosi meni melko hienosti. Vaikutus ei kuitenkaan ollut niin tasainen kuin mainoksissa annettiin ymmärtää.  Pikkuhiljaa alkoi myös tuntua, että vaikutusaika ei enää ollut lähellekään tuota vuorokautta. Joitakin aikoja sitten siirryin kahteen pistokseen. Silti iltapäivisin on selittämättömiä korkeita arvoja. Matkat, infektiot ym. "epänormaalit" tilanteet saavat sokerit heittelemään paljon herkemmin kuin ennen Lantusta. Aikoinani siirryin Lantuksen käyttäjäksi toistuvien hypojen takia. Niistä olen nyt päässyt lähes täysin. Eli ei ihan turha vaihto uuteen lääkkeeseen, vaikka yhden pistoksen käyttäjäksi en päässytkään.
Kirjattu

Nikka

• Vanha tekijä
« Vastaus #3 : Marraskuu 23, 2004, 01:17:00 ap »

Vai että kissa pöydällä *pyyhkii karvoja suusta*

No Lantuksen pistosajan-ja annoksen hakeminen kesti lähes puoli vuotta. Melkein alusta asti otin kahdessa osassa (pistän niistäkin isommat pompsit kahdessa,joten ihan sama vaikka menis viitenä kunhan toimii).

Sairaspäivät, nämä naistenvaivat(olinpa kohteoias) ja muut satunnaiset,siislyhytaikaiset muutokset on mahdotonta hoitaa Lantuksella,joten odotan parempaa vaihtoehtoa.

Kuitenkin selkeästi parempi kun Prota.Yö-ja muutkin turhat hypot häipyneet,paino tippunut(no vähän mutta joka gramma lasketaan) ja sokerit tasoittuneet(tosin kovat työn takana n vuodessa yli yhdeksästä vähän päälle seitsemään).

Eli toimii paremmin kuin Prota mutta paremminkin voisi vielä säätää.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #4 : Marraskuu 23, 2004, 01:26:00 ap »

Lantusta takana melkein vuosi ja olis nähtävästi pitänyt kohdallani jakaa kahteen yhtäsuureen 12h:n välein pistettävään osaan heti.
Nyt en malta odottaa mitä se labra sanoo 29.11.
Mielestäni protassakin oli puolensa, mutta rapidin kanssa pistin kolmesti protaa, joten helpotus se on pienikin helpotus.
Pitäkää peukkuja että HbAc1 on laskenut.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #5 : Marraskuu 23, 2004, 08:35:00 ap »

Minulla oli lantus vuoden käytössä, eikä todellakaan ollut minun mieleen. Pistin illalla, mikä ei todennäköisesti ollut minulle paras paikka, sillä iltaa kohti arvot nousi reilusti, vaikka kuinka pisti lyhyttä ja yöllä taasen arvot meni jopa 17:sta alas, ilman lyhyttä.
Ongelmia oli ja kynä ei ollut mieleinen. Nyt kun vaihdoin pumppuun jo on muuttunut ja on jälleen mukavaa, ei enää diabetes "rasita" mitä se ei ole kyllä tehnytkään  
Kirjattu

saaruska

• Matkailija
« Vastaus #6 : Marraskuu 23, 2004, 09:10:00 ap »

Heipä hei! Olenpa uusi näillä sivuilla vaikka vuosia taudin kanssa on jo yli 27. Mutta Lantuksesta, itse olen käyttänyt sitä vuoden ja alku oli todella hankala. Pistin aluksi iltaisin, mutta siirsin pistoajankohdan aamuun korkeiden ilta-arvojen takia. kuinka suuria annoksia te muut sitä pistätte? Itse pistän 26 ky/vrk. Nyt kun TAAS on lääkäri vaihtunut ja kuri D-polilla on kuin armeijassa, niin lääkäri kääkättää,että pistän liikaa!? vihon näytöllä on käytävä x1 kahdessa viikossa... Ja tulokset on oltava vihkossa, tietokone ajokset ei käy. Kuinkas teillä muilla?
Kirjattu

Ellu

• Vanha tekijä
« Vastaus #7 : Marraskuu 23, 2004, 10:07:00 ap »

Lantusta käytin puoli vuotta, mutta en päässyt koskaan perille oikeista annoksista, ainakaan pitkäksi aikaa. Viikosta toiseen Humalogin määrä vaihteli sinne sun tänne, vaikka ruokamäärät, liikunnan ym. yritin pitää mahd. samanlaisina.

Siirryin takaisin Protaan ja inskamäärät paljon paremmin ennustettavissa. Eli mulle ei toi Lantus oikein sopinut. Tai ainakaan en itse löytänyt sopivia annoksia.
Kirjattu

ninahj

• Vieras
« Vastaus #8 : Marraskuu 23, 2004, 11:41:00 ap »

Ihanaa lukea että muillakin (naisilla) - EevaR ja Nikka - on samanlaisia kokemuksia kun mulla Lantuksen suhteen. Eka puolivuosi oli silkkaa ihanuutta Lantuksen kanssa, nyt mennään jatkuvaa vuoristorataa ja nuo "selittämättömät" korkeat sokerit iltapäivisin sekä "naisvaivojen" yhdeydessä on mullakin riesana.
Pistän aamulla 8, illalla 4 "annosta", ennen pistin 12 aamulla mutta aamu/paastosokerit olivat niin korkealla että jouduin minäkin jakamaan pistoksen kahtia...
Kyllähän arvot pysyvät hyvinä kunhan ei syö yhtään ainuttakaan suupalaa ilman Humalogia, ei edes ksylitolipastillia! Mutta mikä neuvoksi kun treenaan miltei joka pvä töiden jälkeen - ei myöskään voi liian matalilla sokerella lähteä lenkille tai salille! Joten olen "hyväksynyt" korkeat ip-sokerit (n. 10 - 14) koska tiedän treenien laskevan ne normaalille tasolle muutaman tunnin sisällä joka tapauksessa. Olenkohan ihan hakuteillä?
Lisäksi Lantuskynä (Optiset esitäytetty) "fuskaa" ihan jatkuvasti, laskee insuliinia kynäsäiliöön vaikka ruuvaa neulaa kiinni oikein tiukasti! P-kele että välillä ottaa päähän kun joku hemmetin muovinen apuväline on syynä huonoihin arviohin, vaikka itse tsemppaa hullun lailla!!!
Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #9 : Marraskuu 23, 2004, 12:07:00 ip »

ninahj:
koska liikut paljon, kannattaisi kokeilla varmaan tuota Levemiriä. Sen vähennys kun näkyy heti eikä niin kuin Lantuksessa vasta 2-3 pv:n päästä. Omat kokemukseni Lantuksesta olen jo täällä kertonut mm. viesteissä:
 http://www.diabetes.fi/cgi-bin/ubb/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=2;t=000842

http://www.diabetes.fi/cgi-bin/ubb/ultimatebb.cgi?ubb=get_topic;f=2;t=000862

En tiedä, tuleeko tämän Levemirin kanssa käymään samalla tavalla kuin Lantuksenkin, eli ensin mentiin pää pilvissä ja sitten romahdettiin alas. Mutta pääasia, ettei VÄSYTÄ! Lantuksen kanssa se oli ihan hirveää kun olisi nukkunut koko ajan.
Tosin ne käsittämättömän korkeat sokeritkin tietysti väsyttivät.

Keiju
Kirjattu

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Marraskuu 24, 2004, 09:31:00 ap »

Aloitin Lantuksen kesäkuussa eikä tasapaino ole vieläkään sellainen kuin toivoisin. Mutta se on kuitenkin huomattavasti parempi kuin Protalla. Että siinä mielessä oon tyytyväinen.

Olen ehkä ottanut vähän liian varovaisesti muutosten tekemisen. Vaihdoin vasta monen kuukauden jälkeen kahteen pistokseen, vaikka aikaisemminkin olisin voinut sen tehdä. Samoin olen sietänyt ehkä liian pitkään liian suurista tai pienistä annoksista johtuvia sokereiden ongelmia.

Mulla ei ole tuota kausittaisuutta, Lantus vaikuttaa sinänsä aika samalla lailla ajasta toiseen. Tosin kovin pitkiä pätkiä ei vielä(kään) ole ollut samalla annoksella.

Ne naistenvaivat ovat tosiaan vaivoja sokereiden suhteen. Mutta ei siinä ole eroa oli insuliini mikä tahansa. Ongelma Lantuksen kanssa on se, että säätöä ei voi tehdä päiväkohtaisesti. Terveisiä vaan kohtalotovereille.  

Meinasin kyllä kysellä levemiristä ensi viikolla, kun on lääkäriaika.
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #11 : Marraskuu 24, 2004, 13:03:00 ip »

Lantuksen "toimivuuteen" vaikuttavia tekijöitä itselläni ollut mm:

- kuukautiskierto+e-pillerit; aivan mahdottaman tuntuisia muutoksia sokereissa.

- liikunta; joskus pienikin kauppareissu voi rysäyttää vs:n alas, vaikka Humalogia (ruokainsuliinini)ei olisi pistänytkään. Harvinaisen suuren liikuntamäärän vaikutus näkyy vasta n. 3 päivän kuluttua!

- taudit; suuremmat vaikutukset esim. kuumeen nousulla ja laskulla kuin Protaphanin aikana, mutta melkoista väsläämistä se oli silloinkin.

En kuitenkaan haluaisi vaihtaa takaisin kolmeen Prota-pistoon vuorokaudessa. Yksi Lantus-annos tuntuu helpommalta..
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #12 : Marraskuu 24, 2004, 13:09:00 ip »

Minulle lääkäri ja diabeteshoitaja yrittää koko ajan tuputtaa Lantusta, kun HbA1C on yli 8. Mutta vähän tuntuu ettei toimi. Väittävät, että toimii juuri silloin hyvin, kun elämä on epäsäännöllistä, mutta vähän epäilyttää että toimisiko minulla. Nimittäin saatan yhtäkkiä viettää koko päivän tallilla ratsastaen monia hevosia + tallihommia tehden. Ja jos tämä pitäisi tietää 3 päivää etukäteen - kutsu voi tulla edellisenä päivänä, jos joku vaikka sairastuu. Ja sairastumiset (lue mahatauti...) pelottaa.
Kirjattu

45beni

• Intoilija
« Vastaus #13 : Marraskuu 24, 2004, 14:29:00 ip »

Mulle lanttus on toiminut tosi hyvin, ollut käytössä noin vuoden. Aluksi oli 16 ky/p, nyt 12 kerran vuorokaudessa pistettynä. Ekat päivät oli kaameita, koska otin piikin ilalla, ohjeen mukaan, ja yö meni sitten 1 litran tuoremehupurkin kanssa ja  vs, oli koko aja 2-3. sitten myöhemmin aamulla/äivällä vs 17-25. Sitten vaihdoin aamuun, meni muutama päivä, ja vs tasaantu. Tilapäiset korkeet ovat huomattavasti matalemmat kun ennen.
Protan kanssa oli se ongelma, että yks piikki oli liian vähän, ja kaks liikaa. Eli oli koko ajan liina korkea tai matala. Pitkäaikais sokrut ei ole muuttuneet, mutta päivämittaukse kylläkin huomattavasti! Mulla ollut d1 44-vuotta.

Eli minä olen todella tyytyväinen! Esitäytetyt kynät ovat todella hankalat, vaikeita säätää! Muuten ei ole ollut ongelmia, että falskaisivat, mutta käytän niitä ainoastaan matkoilla.
Kirjattu

marjalehti

• Intoilija
« Vastaus #14 : Marraskuu 24, 2004, 15:16:00 ip »

Lantus käytössä noin vuoden päivät. Aikaisemmin pistin protaa x3 päivässä, nyt lantusta iltaisin 21 yksikköä. Hba1c ei ole laskenut  

Minusta Lantuksen kanssa ei sovi yhteen epäsäännöllinen elämä tai 3-vuorotyö. Kun pistät vaan kerran päivässä, niin se on liian helppo unohtaa. Vuorotyöhön sopivaa pistosajankohtaa on vaikea löytää niin että sen kanssa muistais. Pumppua olen itsekseni harkinnut, pitäs varmaan kysyä mitä lääkäri olis siitä mieltä.

Lisäksi olen pistänyt sillä keltaisella optipenillä, joka on tosi rasittava pistoslaite, vaikka sen kanssa jotenkin pärjääkin...

Nouseeko muilla vs liikunnan jälkeen lantuksen aikana vai onkohan mulla joku pielessä?
 Prota+humalog-aikaan humalogia piti vähentää kunnolla ennen lenkkiä tai aerobic-tuntia. Nyt tuntuu että pitäs vissiin pistää sitä enemmän kun ne sokrut on aina liikunnan jälkeen nousseet...
Kirjattu
D1, Humalog Animas-pumpussa

Linkkejä

Lääkehoito onnistuu yhdessä

Julkaistu 08.10.2019 | 15:07