Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Toimimaton kynä  (Luettu 1338 kertaa)

Guest

• Vieras
Toimimaton kynä
« : Elokuu 30, 2004, 22:07:00 ip »

Hei.
Kyselin tuolla aiemmin tuosta insuliinin jäätymisestä. Epäilin, että olin jäädyttänyt osan insuliineistani, mutta... Nyt tuntuu, että kyseessä oli vain "huono" kynä. Tästäkin aiheesta on muistaakseni keskusteltu aiemmin, mutta en muista mitä. Onko teidän kohdalle tullut tuommosia kyniä, joissa oleva insuliini ei vain tehoa? Nyt uus kynä (samasta paketista), jolla pistin itteni heti hypoille.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
Re: Toimimaton kynä
« Vastaus #1 : Elokuu 30, 2004, 22:08:00 ip »

Ja kyseessä on NovoRapid..
Kirjattu

elluvellu

• Matkailija
« Vastaus #2 : Elokuu 30, 2004, 22:54:00 ip »

Miten kauan sulla kyseinen kynä ollut käytössä?

Mulla ei "nähtävästi" ole sellaista ongelmaa, mutta käytettyään 1,5v. Novorapid novon kynää, musta tuntuu että se on jotenkin "löystynyt", ei enää tunnut napakalta pienillä yksiköillä (1-3), ja siitä sellainen tunne ettei ole kunnossa, isoimmilla yksiköillä kyllä tehoa on, siis jotain varmaan pääse ihon alle,. Täytyisi tsekata, kynän käyttökirjassa on ohje miten voi asian tarkistaa.

Mullakin jääkappi joskus menee vahingossa täysille, ei onneksi ole vaikuttanut inskojen vaikutukseen.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #3 : Elokuu 30, 2004, 23:30:00 ip »

Niin siis miulla on esitäytetyt, "kertakäyttöiset", kynät eli heitän sen roskiin, kun inska loppuu. Ja tämä ongelma ilmeni nyt ihan uunituoreella (tai jääkaappikylmällä) kynällä. Se ei tuntunut toimivan missään vaiheessa, ehdin käyttää sitä pari päivää..
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #4 : Elokuu 31, 2004, 09:57:00 ap »

Mulla oli just noita ongelmia Humalogin kertakäyttösillä kynillä. Niistä saattoi tulla ulos ihan mitä vain määriä. Välillä mentiin hypoille että hailahti ja välillä taas oltiin sika korkeella ilman selitystä. Hokasin kerran kokeilla kahta kynää yhtäaikaa kahdella yksiköllä ja katsoa mitä sieltä tuli. TOisesta kynästä tuli pienen pieni tippa ulos ja toinen ruiskasi oikein piiiiitkän kaaren insuliinia... joten se niiden luotettavuudesta. Molemmat olivat uusia kyniä.

Mulla on ollut nyt täytettävä versio Humalogilta ja se hajosi nyt ihan käsiin kahden käyttövuoden jälkeen. Meni kongreettisesti keskeltä poikki ja vielä matkalla. Onneksi sain sillä pistettyä kun yritin pitää kaksin käsin sitä kasassa...

Kesän arvot olivat ihan pielessä, ja oletan että se johtui tuosta kynästä. Se oli takkuillut jo jonkin aikaa, ei oikein painonappi tahtonut mennä alas muutakuin todella nihkeästi.  

Novon kynät ovat toimineet vuosikausia ilman ongelmia, tekisi mieli siirtyä takaisin Actrapidiin..
Kirjattu

Evelyn

• Jäsen
« Vastaus #5 : Syyskuu 01, 2004, 17:47:00 ip »

Kun itse käytin esitäytettyjä (rapid ja Prota) huomasin, että jotkut kynistä naksuivat ja paukkuivat miten sattuu annosta pistettäessä. Periaatteessahan kynä naksahtaa hiljaa aina kahden yksikön välein insuliinia ruiskutettaessa (eikös niissä annos tule kahden yksikön välein), mutta aina niin ei käynyt ja välillä tuntui, että annos oli mitä sattui. Ongelma hävisi kynää vaihtamalla. Tuollainen kynä kannattaa varmaan viedä apteekkiin takaisin.
Nyt kun olen siirtynyt käyttämään ampulleja (omatunto ei anna periksi heittää noita muovirotiskoita roskikseen jatkuvasti) niin huomasin muutama viikko sitten noiden kortisoni-ongelmien (joka muistaa mistä oli kyse, niin muistaa, ei siitä sen enempää) takia kynää vaihtaessani, että edellinen oli tosiaan löystynyt ja aivan uusi tuntui paljon napakammalta. Näyttäisi siltä, että kynän käyttöikä on siinä 1-2 vuotta, riippuen insuliini annoksesta.
Kirjattu

Vera

• Matkailija
« Vastaus #6 : Syyskuu 07, 2004, 23:09:00 ip »

En tiedä oliko koko ajan sillon sama neula käytössä, mut muistakaa että joskus vaikkakin tosi harvoin on mahdollista että neula on tukossa. Kerran oon ite törmänny tähän, kun ohjasin potilaalle pistostekniikkaa. Eli aika harvinaista, mut mahdollista.
Kirjattu

jemi

• Aloittelija
« Vastaus #7 : Syyskuu 09, 2004, 14:10:00 ip »

Nuo kynät ottaa joskus tosissaan aivoon. Eilenkin sain taas vaihtaa ampullia oikeen ohjekirjan kanssa, vaikka luulin sen jo osaavani. Tuntuu vaan että kynä toimii joka kerta eri tavalla. Pistän lantusta OptiPen (en muista miten kirjoitetaan) kynällä (keltainen) ja jotenkin se on inhottavan monimutkainen. Mäntä jumittuu helposti. Onko muilla vastaavia kokemuksia kyseisistä kynistä?
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #8 : Syyskuu 24, 2004, 14:09:00 ip »

Mulla on ollu sama juttu optipen pron kanssa. Meni monta kertaa ennenku  muistin miten se toimii, aina sai opetella uudestaan. Lyhyet ohjeet: neula pois, ampulli pois, kierrä nuppia oikeelle(itsestä poispäin jos kynä vaakatasossa ja nuppi oikeallepäin) kunnes mäntä vapautuu, ja uudestaan vasemmalle (itseen päin) kunnes mäntä taas lukittuu. Ampulli paikalleen, paina nuppi alas, testaa toimivuus ja alota käyttö.
Kirjattu

zenonah

• Aktiivinen
« Vastaus #9 : Syyskuu 24, 2004, 14:47:00 ip »

Mulla on ikivanha metallinen NovoPen, joka on tyylikkään näköinen ja painaa vähän enemmän kuin nykyiset muovirotiskot. Kuka hel****i noita nykyisin oikein suunnittelee?!?! Ihanku ne ois kaikki suunniteltu alle kymmenenvuotiaille lapsille! Anyways, NovoPen on ollut mulla nyt käytössä 16 vuotta ilman yhtäkään ongelmaa. Siis sama kynä, jonka sain 12-vuotiaana Actrapidille, ja viime joulun aikoihin vaihdoin Humalogiin. D-hoitajani vielä varoitti, että jos apteekki väittää ettei heillä ole sopivia ampulleja, niin valehtelevat. Huhuja kulkee, että niiden valmistus lopetettaisiin, mutta kuulemma, d-hoitajat tietävät asiasta kolme kuukautta aikaisemmin, jos näin tapahtuu, ja hän kyllä sitten varoittaa mua. Niin, Lantuksella mulla oli ensin esitäytetyt, mutta kun tarvitsin annostuksen yhden yksikön tarkkuudella, niin nyt mulla on se keltainen digirotisko. Järkyttävän ruma. Ongelmia ei ainakaan ole vielä ollut sen kanssa.
Kirjattu
<i>Veni, vidi, visa - tulin, näin, shoppailin.</i>

Ellu

• Vanha tekijä
« Vastaus #10 : Syyskuu 24, 2004, 15:18:00 ip »

Moi jemi, vastaavia kokemuksia löytyy ja nyt se keltainen kynä (Optipen), on tuolla laatikon pohjalla. Sain uuden kynän, joka on Autopen 24. Se on toiminut ihan hyvin. Ongelmana siinä on kuitenkin se, ettei valittua annosmäärää saa muutettua. Esim. jos väännän vahingossa pari yksikköä liikaa, en saa muutettua valittua annosta. Kaikki on siis ruitattava silloin hukkaan. Eli vaatii huolellisuutta. Noita Autopenejä saa sekä yhden että kahden yksikön tarkkuudella.
Kirjattu

Lumikki

• Jäsen
« Vastaus #11 : Syyskuu 24, 2004, 16:36:00 ip »

Minullakin on se keltainen mötökkä OptiPen ja se ei todellakaan toimi aina. Insuliinia ruutailee neulan välistä ja jos mistä... Kehittäväisitpä jo uuden ja paremman.
Kirjattu

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59