Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: pelko arvon laskemisesta yöllä vaikka arvo olis 10 ni silti aina pakko mielle syödä  (Luettu 1222 kertaa)

jestrandberg

• Vieras

onko kellään samaa juttua kun mulla,mulla kun on iltasin arvot korkeella ni piikitän vähän rapidia ja jätän myös syömättä jos oikein korkee,mut silti ennen nukkumaan menoa jos arvo vaikka 10 ni pelkään että laskee yöllä ja syön jotain vaikka ei tarvitsisi edes mutta pelkään arvon laskua.onko kukaan joutunu kertaakaan shokkiin?en ole saanut mitään pahempaa 8vuoden aikana kuin vähän untemuksia että arvo alhaalla.kauhee pelko että saan jotain lisä sairauksia kun en uskalla pitää arvoja tarpeeksi matalalla...
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä

Haihduttaisko pelkojasi se, että joskus ottaisit öitä, jolloin mittailisit sokereita useammin ja sillä saisit varmuutta yön kulkuun?
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

**DONOTDELETE**

• Vieras

Kuinka paljon sitten syöt ylimääräistä ja minkälaisia ovat aamun sokerit? Voisitko tehdä Antsun ohjeen lisäksi niin, että edes vähentäisit syötyjen hiilareiden määrää? Siis jos syöt niin, että vs on aamulla vaikka 15, niin kevennä se esim. 10 tasolle. Kun sitten huomaat, ettei henki lähde, niin sitten voit vielä vähentää. Minulle itselleni turvallisuuden tunnetta tuo se, että illan syömiset ja tekemiset ovat mahdollisimman samanlaisia päivittäin, jolloin sokruja on helpompi ennakoida. Tosin kaikki päivät eivät voi olla samanlaisia, mutta mahdollisuuksien mukaan pyrin siihen.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras

Ja vielä: ei niitä shokkeja välttämättä tule. Minulla diabetesta takana jo 25v ja shokkeja nolla. Ymmärrän kyllä hypopelkoa ja itselleni olen antanut luvan pitää sokruja vähän korkeammalla, jos on ollut paljon hypoja. Koska tuntemukset hypoista tulevat yleensä hyvin, niin aika nopeasti palaan sitten normaaliin.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras

Joo tuossa yhtenä iltana sokerit oli 24 ja aamulla 6 eli minulle hyvä aamuarvo. Mihinkähän asti se olisi laskenut, jos olisi ollut vaikkapa 10 illalla? En kyllä ikäpäivänä uskaltaisi Lantuksella mennä nukkumaan alle 13:n arvoilla. Mutta toisina öinä käy niin, että sokeri nousee yön aikana.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras

TERVE!

Juu mulla on ihan sama. En jostain syystä uskalla mennä nukkumaan matalilla arvoilla(NORMAALEILLA)

Kärsin itse paniikki häiriöistä. Ja jonkuin sorttisesta masennuksestakin.... Itsellä kävi pari vuotta sitten vakava hypo kohtaus.
Jonka jälkeen tämmöinen epävarmuus on alkanut..
Tosin minulla epävarmuus on koko aikaista. Helponpi olla 15 arvoilla kuin 5. Jostain syystä itsellä menee koko diabeetteksen takia kaikki paraikaa päin per*****. Pitkällä sairas lomalla ja täysin loppu henkisesti, Eikä pari suhteessakaan ole hurraamista. Psykiatrilla olen käynyt ja lääkettäkin saanut. Cipramil,Risperdal ja tarvittaessa Xanor. Xanoria menee aika mukavasti päivittäin 1-3 tbl. 0,5 mg.

Koita hakea ajoissa apua tuohon pelkoon matalista sokereista.  Itselläni alkanut juuri samalla tavalla pelkäämään aluksi öisin. Sitten jo pelko valtaa koko päivän.

Loppu tulos itsellä hyvin huono. Ehkä paremmin Alkaa taas mennä........!

Vuodatin ehkä kirjoituksessani ohi aiheen. Mutta olen lukenut että kovin yleistä tämmöinen masennus ymm... Diabeetikoilla on. Olisi kiva kuulla miten vastaavista oireista tai masennuksesta kärsineet ovat apua saanut, sillä olen aika maassa tälläkin hetkellä.
Kirjattu

zaiggu

• Vieras

Minä olen tämän parin kuukauden aikana, jotka olen diabetesta sairastanut, mennyt nukkumaan yli 8 arvoilla. Eli jos arvo alle 8, syön esim. ruisleivän tai kaksi, että nousee yli 8, en pistä. Yli 10 arvoja ei varmaan nukkumaan mennessä oo ollu. Ei ole yhtään yöhypoa tullu. aamulla arvo yleensä 5-7.käytän lantusta ja novoa.
Kirjattu

Placebo

• Intoilija

Minä olen myös kärsinyt vastaavasta jo pidemmän aikaa. Nykyään yölliset hypot tuntuvat nostavan sokerit 16-19 tienoilla aamuksi. Aiemmin heräsin aina hypoihin. Vaikeaa tästä tekee se, ettei aina voi olla varma mikä yön aikana on mennyt pieleen. Tänäänkin sokerit nukkumaan mennessä (klo 00:00) 10 paikkeilla, mutta aamulla 18. Olin syönyt klo 23, ja pistänyt viimeksi humalogia klo 21. Otapa tuosta sitten selvää onko humalogi häntinyt ja laskenut sokereita vielä klo 00:00 jälkeen ja näinollen aiheuttanut yöllisen hypon. Vai onko klo 23 syöty iltapala imeytynyt viiveellä ja nostanut sokerit tuonne 18 tienoille. Tai sitten lantus ei ole potkinut syystä tai toisesta klo 00-06 kuten normaalisti tekee. Säännöllisempi syöminen ja elämäntavat kyllä varmasti auttaisivat tuota ennakointia, mutta toisaalta kyllä näillä nykyisillä lääkkeillä pitäisi pystyä kaiken logiikan (ja mainospuheiden) mukaan elämään normaalia joustavaa elämää.

Joskus tuntuu, että vaikkakin Protaphan oli vaikutusajoiltaan surkean epäsopiva, se oli kuitenkin jokseenkin ennalta-arvattavampi kuin Lantus.

Ei muuta kuin herätyskelloa soimaan parin tunnin välein ja sitten nuokutaan töissä seuraava päivä.  
Kirjattu

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59