Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Novorapid vai Humalog!  (Luettu 2339 kertaa)

juha72

• Matkailija
Novorapid vai Humalog!
« : Elokuu 25, 2004, 10:21:00 ap »

Olen pikkasen ollut pettynyt Humalogin lyhyeen vaikutukseen ja sen rajuun nopeuteen! Novorapidin käyttäjät ovat olleet tyytyväisiä ko. inskaan! Kertokaapa arvoisat kollegat, että olisko Novo mullekin parempi, koska vs. tasapaino on ollut viimeajat ihan hakusessa!! Eiks novon vaikutus ole paljon pidempi, mutta loivempi?
Tietenkin tää on taas niitä ikuisuuskysymyksiä mikä toimii kenelläkin paremmin!
Mielipiteitänne kaivataan!!
Kirjattu

tapsa

• Lentävä kynä
Re: Novorapid vai Humalog!
« Vastaus #1 : Elokuu 25, 2004, 10:55:00 ap »

Kokeile ihmeessä NovoRapidia. Kumpi kenellekin paremmin sopii, riippuu henkilöstä. Kokeilemalla itse muutaman viikon ajan selviää parhaiten, ei sitä voi toinen ratkaista puolestasi.
Ainakin minulla NovoRapid on hieman hitaammin ja pitempään vaikuttava.
Aloitin Humalogilla ja siirtymävaiheessa pistin sitä aamuisin ja NovoRapidia lounaalle ja päivälliselle. Toimi hyvin tuolla tavalla.
Iltapäivisin hitaat hiilihydraatit kestivät pitempään imeytyä kuin Humalogin vaikutus, jolloin vs nousi n. 3 tuntia aterian jälkeen.
Humalog voisi sopia, jos tykkää nopeasti imeytyvistä hiilihydraateista tai jos elimistö toimii hieman jähmeästi insuliinin imeytymisen suhteen.  Esim. jos ei paljon liiku tai on sairaana.

Siis kokeile !
Kirjattu
tapsa, d1 vuodesta 1953, Animas-pumppuhoitoa  yli 14 v ja nykyisin Lispro:lla

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Elokuu 25, 2004, 11:29:00 ap »

Itse vainhoin juuri Novorapidin Humalogiin taas sen vuoksi, että rapidin vaikutus alkoi minulla vasta n.1-1,5 h:n jälkeen. Eli minun olisi pitänyt osata pistää niin aikaisin ennen syömistä, että ehti "mukaan".

Olen nyt ollut tosi tyytyväinen Humalogiin, koska voin pistää sen juuri ennen kuin lautanen on nenän edessä.  

Keiju
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Elokuu 25, 2004, 12:29:00 ip »

Minulle taasen tuo novorapid tuntuu sopivan hyvin. Ravinnon imeytymisen nopeus ei mulla ole niitä parhaimpia (vaikkei gastropareesia ole todettukan), joten novorapid sopii tuohon tahtiin hyvin.
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Miepä vaan

• Vanha tekijä
« Vastaus #4 : Elokuu 25, 2004, 12:48:00 ip »

Minä taasen pohdin Humalogiin siirtymistä. Esim. tänään aamulla vs. 4,6 ja aamiaiseksi 50 g hh ja inskana Protaa 24 ja NovoRapidia 5. klo 9 vs. 8,6 ja klo 11 eli lounasta ennen 4,6 , joten jotenkin olen päätellyt, että Novorapid on hidas.

Tänään minulla oli tuollainen kokeiluaamu, että laitoin paljon pikaa ja pelkäsin, että heikosti käy. Mutta ei mitää - normaalilla annoksella lounasta ennen oltais oltu varmaa kympissä taas...
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #5 : Elokuu 25, 2004, 13:07:00 ip »

Mistä päättelet Novorapidin hitauden? Siis en sano, etteikö voisi olla ja itse en ole koskaan sitä merkkiä testannutkaan. Tarkoitan vaan, että useinhan ennen ateriaa mitatut arvot kertovat ennen kaikkea pitkävaikutteisen määrästä.

Minulla Humalog kerkiää hyvin mukaan, vaikka pistän sen yleensä heti syömisen jälkeen. Olen aika nopea syömään ja jos tiedossa on joku kyläily/työlounas verkkaiseen tahtiin, niin silloin en tee noin.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #6 : Elokuu 26, 2004, 16:05:00 ip »

Itse päättelin Novo Rapidin olevan hidas, koska aterian jälkeiset arvot usein korkeita ja joka tapauksessa en voi enempää Protaa pistää, koska silloin minun tulisi iltapäivisin syödä tajuttomat määrät tajuissani pysyäkseni. Tosin voihan sitte näin ajateltuna Prota olla se liian hidas aine, mitä itse asiassa myöskin olen ajatellut, mutta onko pitkävaikutteisten nopeuksissa kovasti eroja?
Kirjattu

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Elokuu 26, 2004, 16:45:00 ip »

Kuten tuossa aikaisemmin kerroin, minulla Novorapid oli yhtä hidas kuin Actrapid. Minun piti pistää se aina 1-1,5 h ennen syömistä, että sokerit pysyivät tasaisena. Vaikka vasta reilun viikon olen nyt pistänyt Humalkogia, olen siihen erittäin tyytyväinen. Nyt voin pistää vasta sitten kun lautanen on nenän edessä tai vaikka sen jälkeen ja sokerit ovat pysyneet melko mukvasissa lukemissa. Nyt jouduin vähentämään Lantustakin hieman, koska tuo Humalogi toimii niin hyvin.

Keiju
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #8 : Elokuu 26, 2004, 17:23:00 ip »

Ja minä käytän Humalogia kuten Actrapidia...  eli puoli tuntia ennen ruokailua on pistettävä jos meinaan että sokerit ei nouse kuheesti yli 10 joka kerta kun syö.
Kirjattu

...necesse est.

• Matkailija
« Vastaus #9 : Elokuu 26, 2004, 23:04:00 ip »

Itse olen juuri vaihtamassa humalogin novorapidiin, koska InDuo:oon ei sovi Humalog. Olen tosin käyttänyt Novorapidia ja Humalogia sekaisin jo reilun kuukauden ajan. En malttanut odottaa vanhan humalog-varaston loppumista ennen kuin otin InDuon käyttöön, joten nyt pistelen jompaa kumpaa tilanteen mukaan - en ole haivainnut mitään suurta eroa.
Mahtaakohan joku nyt kauhistella ja pyöritellä taas silmiään, mutta en viitsinyt heittää humalog-varastoani hukkaankaan...  
Kirjattu
Byrokratia = taito tehdä täysin mahdollisesta täysin mahdotonta.

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Elokuu 27, 2004, 15:21:00 ip »

Ja mulla taasen novorapid vaikuttaa melkoisen nopeasti. Siis siten nopeasti, että jos puolessa tunnissa ei ole hiilareita mahassa, niin hypohan se siinä.

Paras kokemus tuli, kun olin juuri pistänyt novorapidin, ottanut lautaselle ruuan ja sitten soi puhelin... Yritin kyllä keskeyttää puhelua useamman kerran, mutta en kait osannut olla tarpeeksi jyrkkä (sukulaiselleni) ja löydä luuria korvaan.

Puhelu kesti noin 40 min ja sokerit oli alle kolmessa ja hikihin oli jo tullut pintaan.

Osasyynä tuohon oli varmaan se, että nyt lantuksen aikana noita ennakoivia hypo-oireita ei oikeastaan tule, joten puhelun aikana en sokereiden laskemiseen reagoinut (toki olisin lyönyt luurin korvaan heti ekoista merkeistä).

Eli yritän pitää huolen, että ruoka on vartissa pistoksesta edessä. Ja mun kohdalla asiaan saattaa vaikuttaa se, että ilmeisesti mulla ravinto ei ala imeytymään samantien. Siitä on kokemusta kerran, kun hypo yllätti ruokalassa juuri kun olin saanut lautasen tyhjäksi  
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59