Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Insuliinin jäätyminen  (Luettu 4043 kertaa)

Guest

• Vieras
Insuliinin jäätyminen
« : Elokuu 20, 2004, 16:51:00 ip »

Hei, tietääkö joku, missä lämpötilassa insuliini jäätyy?
Kirjattu

tarza

• Vieras
Re: Insuliinin jäätyminen
« Vastaus #1 : Elokuu 20, 2004, 21:38:00 ip »

Lentokoneen ruumaan insuliinia ei saa laittaa. Itse olen kävellyt 20 - 25 asteen pakkasessa yli tunninkin lenkkejä insuliini laukussa, eikä  tehossa ole ollut muutoksia. Apteekista varmaan saat tarkan vastauksen.
Kirjattu

anna-mari

• Vanha tekijä
« Vastaus #2 : Elokuu 23, 2004, 11:39:00 ap »

Tervehdys!
Insuliini säilytetään ennen käyttöönottoa jääkaapissa (2-8 C) ja käyttöönoton jälkeen huoneenlämmössä. Tarkkaa jäätymispistettä en osaa sanoa, sillä se riippuu insuliinista (paljonko partikkeleita veden seassa, ampullin koosta ja sisällön määrästä). Lyhyitä aikoja voi tietysti pakkaskelissä kuljettaa, mutta esim. autoon ei saa jättää. Vaikkei insuliini olisikaan umpijäässä, voi kiderakenne muuttua jo ennen jäätymistäkin. Jos tällaisen insuliinin käytöstä tulisi jotain haittaa, ei lääkevahinkovakuutus korvaa mitään, sillä tuote on säilytetty vastoin valmistajan ohjeistusta.
Kirjattu
"What cannot be cured, must be endured"

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Elokuu 23, 2004, 15:01:00 ip »

Minulle kävi niin, että sekä Lantus että Rapid jäätyivät tuossa kesäloman alussa mökkijääkaapissa. Enpäs tajunnut katsoa, kuinka paljon oli asteita. Vahingossa vain mies asetti kaapin liian kylmäksi. Onneksi inskat olivat muutekin lopussa, joten sain apteekista uudet helposti. Vein jäätyneet apteekkiin, selitin tilanteen ja hyvin ymmärsivät. Ei kuulema mitenkään edes harvinaista.

Keiju
Kirjattu

Pexi

• Jäsen
« Vastaus #4 : Elokuu 24, 2004, 02:32:00 ap »

Juu jääkaapissa saa jäätymään. Varmaan jäätymispiste lähellä veden jäätymispistettä.
Kirjattu

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59