Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Katumuspillerit ja verensokeri  (Luettu 2491 kertaa)

Riittastiina

• Vieras
Katumuspillerit ja verensokeri
« : Elokuu 20, 2004, 13:58:00 ip »

Hei,

olen 1-tyypin diabeetikko. Käytin muutama päivä sitten NorLevo-jälkiehkäisyvalmistetta. Se ei aiheuttanut minulle oireita, mutta seuraavana aamuna verensokerini olivat poikkeuksellisen korkealla, lähes 20 mmol/l. Normaalisti aamusokerini ovat 4 mmol/l:n tasoa. Muuta poikkeavaa en tehnyt, söin, liikuin ja pistin insuliinia normaalisti. Verensokerini ovat nyt jo kolmatta päivää huippulukemissa. Eilen ennen päivällistä jopa 26,6 mmol/l.

Onko teillä tietoa levonorgestreelin vaikutuksista verensokeriin? Kyseessähän on synteettinen keltarauhashormoni. Käyttöohjeessa ei mainittu hormonin vaikutuksista verensokeriin. Farmaseutin mukaan tuote sopii diabeetikolle. Muitakaan käyttöohjeessa mainittuja riskitekijöitä minulla ei ole.

Olen ymmälläni tämän asian kanssa. Pitäisikö minun lisätä ylipitkävaikutteisen insuliinin annosta, koska verensokerit eivät pysy kurissa pikainsuliinin annosta suurentamalla? Olen pistänyt Humalog-insuliinia jo nyt lähes kaksinkertaisen määrän (esim. eilen 43 yksikköä) päivässä normaaliin verrattuna (22 yksikköä). Silti sokerini ovat jatkuvasti lähempänä 20:ä. Kuinka paljon uskallan Lantus-annostani suurentaa? Nyt se on 22 yksikköä päivässä. Entä onko tietoa siitä, kuinka kauan tämän jälkiehkäisyvalmisteen vaikutus kestää?

Olen suunnattoman kiitollinen, jos osaatte neuvoa minua tässä asiassa. Kertokaa kokemuksistanne!

Riittastiina
Kirjattu

Tea

• Lentävä kynä
Re: Katumuspillerit ja verensokeri
« Vastaus #1 : Elokuu 20, 2004, 14:15:00 ip »

Kyseisestä valmisteesta ei ole kokemusta, mutta kyllä kaikki hormonipitoinen vaikuttaa myös verensokereihin ja sitäkautta insuliinin tarpeeseen.

Aiheesta olen aiemminkin tasaisin väliajoin tilittänyt (hakutoiminto auttaa tässä), joten en tähän enää kertaa koko stooria, mutta veikkaisin, että juuri tuosta hormoni-lisästä on verensokerisi nousu kiinni (lyhyesti: itselläni hormonaalinen ehkäisy nostaa pitkävaikutteisen insuliinin tarvetta yli 10 ky:llä vuorokaudessa).

Koska kyseessä on kai kuitenkin kertalaakin annostus, en lähtisi nostamaan pitkävaikutteista ihan mahdottomasti, vaan korjaisin tämän hetkellisen nousun lyhytvaikutteisella.
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #2 : Elokuu 21, 2004, 18:28:00 ip »

hmm...
joku muuki kämminy... mä vedin noi samat napit naamaan tos pari viikkoo sit. ei ollu mitää ongelmii. vitutti vaa:)

ja mul oli jatkuvasti vähä yläkanttiin vaiks laitoin lyhkäst reippaasti. nyt lisäsin pitkää kahella yksiköllä ja laitan lyhkästä enää pari kolme kertaa päiväs vaiks syödä-mussutan pitkin päivää... ja siltiki saan syödä enemmän... mut ku lantus-määriä ei voi kuulemma kokoaika muutella. paska homma, ku yks päivä pistin vaa aamulla humalogin, ja söin normaalisti. illal pistin 4 ja söin enemmän ku neljän yksikön edestä... sit ajoin autol kotio 40 kilsaa... ja mittasin verensokerin... 1.5... ja en voi vähentää määrii ku lantus ei sitä salli... mietin vaan et ei perr.! toi on jo vaarallista... että...
mut kaippa sä nyt ainaki yhellä yksiköllä näin ensin voi pitkää lisätä... sit kahella... mut älä pal enempää.
Kirjattu

Riittastiina

• Vieras
« Vastaus #3 : Elokuu 23, 2004, 09:18:00 ap »

Kiitos Tea ja Inkku!

Juttu on juuri niin kuin kerroitte. Hormonit ovat käyneet kropassani kiivasta taistelua ja seurauksena on tietysti ollut sokerien sekoaminen. Eli kantapään kautta tuli tämäkin asia opeteltua.

Humalog-lisäysten ja Lantuksen kahden yksikön lisäyksellä olen nyt viiden päivän kuluttua katumuspillereiden napsimisesta saanut sokerini normaalille tasolle. Seuraavan kerran olen sitten jo viisaampi näissä katumusasioissakin. Kunnon ehkäisymenetelmä on hakusessa. Mieluummin ehkä ei-hormonaalinen menetelmä, mutta vaihtoehdot ovat aika vähissä.

Toivotan teille molemmille hyvää jatkoa. Pitäkää itsestänne huolta.

Riittastiina
Kirjattu

Tea

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Elokuu 23, 2004, 10:15:00 ap »

Hei Riittastiina!

Hyvä, että sait homman plakariin sitten viimein.

Noista ehkäisymenetelmistä: itse käytän ehköisyrengasta (aiemmin tosi pitkään e-pillereitä), joka on vaivaton & tähän asti ainakin ollut tosi varma (vaikutus ei esim. heikkene oksentamisen vuoksi ja sitä ei tarvitse päivittäin miettiä kumminkaan).

Hormonit tosiaan vaikuttavat verensokereihin, mutta oman lääkärini mukaan kun asian tietää, pistää sitten vain sen oman tarpeensa mukaan, eikä kuvittele voivansa noudattaa näitä 1 ky/10 hh -säännöstöjä tai insuliinia per painokilo -vakioita.

Eli jos sinulla ei muuten ole ongelmaa hormonaalisessa ehkäisyssä kuin tuo insuliinin mahdollisesti kohoava tarve, niin ei sitä kannata jättää hoitamatta tuosta syystä ainakaan. Mukavampi itsellekin, kun ei tarvitse koko ajan jännittää :-)
Kirjattu
Tea
DM tyyppi1 (Levemir & Humalog)

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #5 : Elokuu 27, 2004, 21:38:00 ip »

heps!

ollos hyvä.
mä harkitsen ehkäisylaastaria... mut en oo pahemmin kuullu kokemuksia, ku en ees insuliineja aina muista ottaa ajallaan... mut miten toimii, mitä maksaa, jne. on pimennossa...
mä luulen et pistän aikas pal vähemmän insuliinei ku 1yks./painokilo... mut kai mä sit liikun paljon... enpäs tiedä. mut toi 1yks./10 hh on aikas hyväks osottautunu... kunhan turisen... moi!
Kirjattu

Riittastiina

• Vieras
« Vastaus #6 : Elokuu 31, 2004, 16:18:00 ip »

Jatketaanpa vielä vähän näistä ehkäisyasioista. Aloitin neljä päivää sitten Femilar-yhdistelmäpillerit. Hienosti ovat ainakin toistaiseksi (koputtaa puuta, kop-kop) toimineet. Sokerit ovat pysyneet kohdallaan ilman insuliiniannoksien muutoksia. Onko kellään muulla kyseisestä valmisteesta kokemuksia?

Utelee, riittastiina
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #7 : Syyskuu 05, 2004, 12:32:00 ip »

Lopetin noi yasmin-pillerit, jotka tuntui nostavan sokereita niin paljon. No Lantus annos tippui 48:sta 32:een ja sokeritkin laski siinä samassa jonkin verran.
Kirjattu

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59