Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Itkettää  (Luettu 2538 kertaa)

**DONOTDELETE**

• Vieras
Re: Itkettää
« Vastaus #15 : Elokuu 23, 2004, 13:23:00 ip »

Moi

Jäin tänään muutaman viikon sairaslomalle, ja tarkoitus olisi palata kouluun diabetesvalmennuskurssin jälkeen, eli vasta joskus 10.9

Kumma juttu, että pystyn silti käymään töissä. Tosin teen kyllä aika lyhyitä päiviä että jaksan.

Kiitoksia vastauksista.
Kirjattu

45beni

• Intoilija
« Vastaus #16 : Elokuu 28, 2004, 21:47:00 ip »

Kukaan ei voi valita sen enenpää tunteitaan kuin sairauttaankaan. Pistäminen on pakollista, paikan voi valita. Ja jos odotamme että meitä huomioidaan/kunnioitetaan, tulee itse tehdä samoin muita kohtaan. En usko että kukaan nauttii piikki kammosta, sen enenpää kun sairaudestakaan.
Kuten Misty fiksusti kirjoitti, huomaavaisuus muita kohtaan on paljon tehokkaampi, kuin vaatiminen. Emmehän mekään siedä sitä että meitä kielletään pistämästä, niin tuskin muutkaan sietävät että heitä kielletään tuntemasta jotain, jota he ievät voi olla tuntematta.
Olen ollut 1 tyyppinen vuodesta -61 lähtien, ja voin todella vakuuttaa että asiat ovat huomattavsti paremalla tolalla tänäpäivänä! Täydellistä maailmasta tuskin koskaan tulee.
Miten meihin suhtaudutaan diabetikkoina, on paljolti itsetämme kiinni.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #17 : Elokuu 28, 2004, 22:25:00 ip »

Tuli tuosta mieleeni eräs työharjoittelupaikka. Siellä sai pitää tupakkatauon niin usein "kuin omatunto sallii". Kun en tupakoi, kysyin, voisinko pitää parin minuutin ruokatauon, kun on tämä diabetes enkä oikein voi olla 7 tuntia syömättä. Sanottiin, että ei saa pitää ruokataukoa. Kysyin, että saako pitää, jos tuo lääkärintodistuksen. No sitten pitkin hampain suostuttiin, että hotkaisen äkkiä lounaani.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #18 : Elokuu 29, 2004, 19:44:00 ip »

Mut mun on pakko pistää siinä lautasen edessä se insuliini... täytyyhän mun saada tietää ensinnäkin jo se että kuinka monta yksikköä mä laitan insuliinia.

Kun sairaalassa jo neuvottiin että "pistät sitten vasta kun ruokatarjotin on nokan edessä"

Kyllähän mä jättäisin kokonaan vaikka pistämättä, en mäkään tykkää piikeistä aina niin kamalasti.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #19 : Elokuu 29, 2004, 20:38:00 ip »

Pyydä hoitopaikasta lääkäriltä todistus siitä, että käyttämäsi insuliini on sellaista, että se pitää pistää välittämästi ennen ateriaa. Sitten siihen ei voi kukaan sanoa vastaan.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #20 : Elokuu 29, 2004, 22:02:00 ip »

Ymmärrän suuttumuksesi Rammstainfani, vaikka olenkin fossiili jolla juuri todettu D2. Opettajasi oli todella tökerö ja tyhmä. Minä en henkilökohtaisesti pidä voimakkaan tunneilmaisun sisältävää viestiä pahana. Joskus keittää yli, toisilla harvemmin kuin toisilla. Kiroilua kuulee joka paikassa. Kerran bussissa pimu takana korvasi kaikki adjektiivit V alkuisella sanalla. LOL. Ainahan olisi hyvä jos pystyisit sen dorkan kanssa keskustelemaan asiallisesti. Yleensä kun on suuttunut ja tunnekuohun valtaama, häviää jo aloittaessaan. Mut mut mailma on epäoikeudenmukainen, mun työtoverini joutui tekemään kirjallisen raportin kun asiakas oli raivostunut kun häntä häirittiin sanomalla hyvää huomenta. Kuvittele mikä tarjoilija! kehtaakin toivottaa hyvää huomenta. Tasa-arvoa ja oikeudenmukaisuutta ei saa edes hiekkalaatikolla, aina joku vie ämpärisi ja lyö lapiolla päähän. Myötätuntoni on kokonaan puolellasi, kyllä se siitä.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #21 : Elokuu 30, 2004, 13:42:00 ip »

No mut eiks se olis ihan kohteliasta  sanoa hyvää huomenta asiaakkaalle=) ?

Soitin jo hoitopaikkaankin mutta osastonhoitaja Jorvin s6 sanoi vaan että onpa aika monipiippuinen juttu, ei voi oikein ottaa osaa tai arpaa mitenkään.

Mä pääsen diabetesvalmennuskurssille onneksi ja täytyy selvittää tää asia sitten Tampereella...
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #22 : Elokuu 30, 2004, 16:20:00 ip »

Itse olen sata kertaa toivonut, että diabetesvalistusta kohdennettaisiin myös ihmisiin, joilla ei ole diabetesta. Siis muuta valistusta kuin diabetesriskeistä kertomista. Olisi edes joku esite, jonka voisi lykätä kouraan pöljiä puhuvalle. Onhan se toki hyvä, että meitä sairaita ohjataan hoitamaan itseämme, mutta diabeetikkona elämiseen vaikuttavat hirveästi ympärillä olevat ihmiset. D-liitto voisi edes vähän tukea meitä tässä terveiden ihmisten valistustyössä.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #23 : Elokuu 30, 2004, 17:47:00 ip »

Moikka Rammstainfani! Otin esimerkiksi juuri tämän työkaverini, koska mekin olimme luulleet että asiakasta kuuluu tervehtiä. Mut tämä oli ollut joku silmäätekevä "sekoboltsi", ja ärsyyntynyt tarjoilijan huomenista. Eli ei ole helppoa tehdä asiakaspalvelu duunia. Ennenkaikkea mä ihmettelin mun työnantajan kantaa, mitä raportoimista asiassa oli. Mun työkaveri on ystävällinen ja reipas. Hänkin pahoitti mielensä. Oikeastaan tarkoitan teki niin tai näin aina joku ruikuttaa. Joskus on niin haavoittuvainen, kun tuntee ettei ole mitään väärää tennyt,ja saa "paskat päin naamaa aiheetta". Tämmöstä tää elämä väliin on, mutta on paljon kivaa ja kaunista.
Kirjattu

Vera

• Matkailija
« Vastaus #24 : Syyskuu 06, 2004, 19:37:00 ip »

Rammsteinfani, olen täysin samaa mieltä kanssasi. Menkööt muut itteensä, kuka meiltä kysyi ällöttääkö meitä piikit?
 Eikö se ole muille pienempi homma laittaa silmät kiinni kun meille aina piiloutua jonnekin vessaan? Kyseessä on taudin hoito, insuliini ei haise pahalle, veri ei lennä, ei tarvitse tehdä mitään monimutkaista raakaa toimenpidettä vaan pistää huomaamaton neula. Muutenkin tuntuu aina koulun ruokalassa että muut ovat jo syöneet kun ite oon saanu sokerit mitattua ja piikit pistettyä, pitäiskö sen lisäks vielä paeta jonnekin vessaan? Itselläni on myös tuttuja, jotka eivät kestä piikkejä tai verta, mut saavat ihan itse sulkea silmänsä tai häipyä jos eivät kestä.
Kirjattu

Ellu

• Vanha tekijä
« Vastaus #25 : Syyskuu 06, 2004, 23:24:00 ip »

Koulun ruokalassa haluan ensin itse nähdä lautasellani olevan ruoka-annoksen ja vasta sitten arvioida tarvittavan inskamäärän. Eipä siinä vaiheessa viitsi jättää ruokaa lautaselle jäähtymään ja mennä vessaan pistämään. Joku muu joutuu nappaamaan lääkkeen tablettimuodossa, me D1:set taas laitamme inskan ihon alle. Siinä ei pitäisi olla mitään valittamista kenelläkään ulkopuolisella!
Kirjattu

Placebo

• Intoilija
« Vastaus #26 : Syyskuu 15, 2004, 15:08:00 ip »

Tästä aiheesta on ollut pitkät keskustelut aiemminkin. Joustavuutta ja laajakatseisuutta tarvittaneen molemmin puolin. Itse käyn töissä lounaan jälkeen vessassa pistämässä, siinä vaiheessa on vielä tuoreessa muistissa mitä ja kuinka paljon tuli syötyä. Ei mitään ongelmia. Eikä se humalogikaan heti ala potkia vaikka sen lautasen äärellä pistäisikin, joten syönnin jälkeiset sokeripiikit tapahtuvat joka tapauksessa. Aika harvassa ovat myös ne paikat missä ei vessaa ole, valitettavasti niitäkin kyllä löytyy.

Ehkä meille pistäminen on jokapäiväistä rutiinia, mutta joillekin muille välttämättä ei. Kyseinen opettaja varmaankin itse pelkää neuloja kuollakseen. Joillain diabeetikoilla on toisaalta myös hieman jopa taipumusta mainostaa tarpeettomasti sairauttaan.

Vaikeita juttuja joo. Mutta onneksi on aina vaihtoehtoja ja tuskin tuokaan opettaja loppuelämääsi on riesanasi. Jos muut eivät ymmärrä meitä, niin yritetään me sentään ymmärtää heitä.
Kirjattu

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59