Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Insuliini ei toimi?  (Luettu 3653 kertaa)

Evelyn

• Jäsen
Insuliini ei toimi?
« : Elokuu 16, 2004, 21:12:00 ip »

Sokerit on olleet jo reilun viikon tosi korkealla (10-20 mmol/l), herätessäkin yleensä yli yhdeksän. Nyt pitäisi vain selvittää missä vika. Sokerit eivät tunnu laskevan millään. Eilen illalla pistin kolmelle riisipiirakalla 10 ky novorapidia, mutta vs tippui vain kahdella mmol/l. Tänään lenkin (1,5 km)jälkeen verensokeri ei ollut laskenut juuri yhtään (ennen lenkkiä 8,7 jälkeen 8,4, join lenkillä noin 0,5dl tuoremehua...) Lenkin jälkeen pistin 2 ky novo rapidia ja vs putosi 8.4:stä 7,6. Söin viiden päivän kortisoni kuurin, mutta lopetin senkin jo perjantaina. Kortisoni kai nostaa verensokeria, mutta voiko vaikutus olla näin pitkä? lisäksi nämä korkeat on osuneet viikolle, jolloin on kuukautiset, mutta eikö vaikutus ole yleensä päin vastainen? Itse en ole aiemmin huomannut mitään vaikutuista. Vaihdoin Rapidin ampullin uuteen, mutta ei näytä toimivan sen paremmin. Yleensä 1ky/10g hh yhtälö toimii hyvin. Lomaviikoilla on ehkä painoa tullut vähän lisää, mutta ei kai pari kiloa voi näin radikaalisti vaikuttaa... Rapidin lisäksi iltaisin 9ky lantusta riittää pitämään vs tasaisena, mutta kun se ei p#&%€le laske!
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
Re: Insuliini ei toimi?
« Vastaus #1 : Elokuu 16, 2004, 22:17:00 ip »

Omien huonojen Lantus-kokemusten jälkeen tulee ekana mieleen Lantuksen kausittaisuus -ilmiö, joka minua ja joitakin muitakin riivasi/ riivaa. Aiheesta on keskusteltu heinäkuussa palstalla tässä osiossa.

Mutta en missään nimessä väitä, että syy olisi varmasti tuo. Monilla Lantus tuntuu toimivan tosi hyvin. Mainitsin vaan asian, joka itselläni tuli mieleen. Toivottavasti muut palstalaiset löytävät hyviä pointteja aiheeseen.
Kirjattu

LIISA (v.m -67-)

• Lentävä kynä
« Vastaus #2 : Elokuu 16, 2004, 22:29:00 ip »

Kortisoni vaikuttaa varmasti muutaman päivän.Ei perjantaista ole niin pitkä aika.Tietäisivätköhän apteekissa lääkkeiden vaikutus ajoista.Vai löytyisiköhän netistä tietoa siitäkin.
Kirjattu
G 640+ Humalogi

RAR

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Elokuu 17, 2004, 10:24:00 ap »

Moi,

Sanoisin ensin, että kortisoni aiheutti ainakin itselleni aikoinaan koko elimistön "lamautumisen". Eli inskan pistäminen ei juurikaan tuntunut missään ja sokerit huitelivat todella karmeissa lukemissa. Ja se kortisoni ei sitten häviä ihan heti, kun on lopettanut. Meni muutama päivä, ennen kuin oma elimistöni palautui.

Sitten tuosta Novo Rapidista; Minulla se tuoppasi toimimaan yhtä "nopeasti" kuin Actrapid! Eli vaikutus alkoi vasta 1-1,5h pistämisestä. Tosin vaikutusaika oli lyhyempi. Syy, miksi puhun menneessä aikamuodossa, johtuu siitä, että eilen vaihdettiin Humalogiin. Ja voin sanoa näin vuorokauden kokeilun jälkeen, että jippii! Toimii kuin se kuuluisa junan vessa!  
Minulla on ollut noita luvattoman korkeita sokereita kesän aikana, ja lääkäri näki noista sokerikäppyröistäkin, ettei ole parhaat mahdolliset.. Valitin sitä, että kun se Rapidi vaan ei kerta kaikkiaan "pääse mukaan" verrattuna syötyyn ruokaan, vaan vaikutus tulee vasta siellä 1-2 h:n jälkeen.
Lääkärini mukaan toisilla diabeetikoilla rapidi toimii juuri siten ja kirjoitti Humalogia.

Sain kokeille sitä heti käytännössä seuraavasti; Minulla oli aamulla hammaslekuri ennen diabeteslääkäriä. Usein pidän sokerit hieman korkeammalla  hammaslekuriin mennessä siksi, ettei iske hypo vahingossakaan hoidon aikana. Kävin sitten diabeteslääkärissä ja apteekissa hakemassa ne Humalogin. Autossa huomasin että sokerit 22! Pistin Humalogia 7 ky:tä ja puolen tunnin kuluttua sokerit 10. Ja tunnin kuluttua 6 ja pystyin syömään päivällisen ja pistämään normaalin inskan siihen. Rapidi ei olisi missään nimessä toiminut näin hyvin. Olen sen kanssa joutunut korjaamaan sitä korkeaa jopa 2 vrk.

Katsotaan, miten toimii tulevaisuudessa. Nyt ainakin tuntuu ihan hyvälle.

Keiju

P.S. Anteeksi pitkä sepustus...
Kirjattu

zebra1

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Elokuu 17, 2004, 13:45:00 ip »

Mulla on kk-kierron aikana parissakin vaiheessa sellaisia kausia, jolloin insuliini ei näytä toimivan. Normaali määrä Lantusta ei riitä, eikä Humalog laske sokereita kuin hevosen annoksina. Epäilisin kuitenkin kortisonia, jos tällaista ilmiötä ei ole ennen ollut.
Kirjattu
Levemir, Humalog ja metformiini
Keinotekoisesti hengissä, mutta tiukasti elämässä kiinni

Juha44

• Matkailija
« Vastaus #5 : Elokuu 17, 2004, 16:20:00 ip »

Todennäköinen selitys on varmaan kortisoni. Helteellä sokerit myös tuppaa nousemaan jonkun verran hikoilun vuoksi ellei muista tankkailla nesteitä. Mutta ei oo hellettä enää kun ulos kattoo! Ihmettelen muuten Lantuksen ja Novorapidin morkkaajia! Mulla ainakin kroppa reagoi Novoon liiankin herkästi, jos laittaa tuolla kaavalla että 1 ky/10 g niin hypo on aika varma! Vaihtelua toki on ja mehän olemme kaikki yksilöitä. Jollain toimii joku ja toisella toinen.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #6 : Elokuu 17, 2004, 16:27:00 ip »

Juha44; Jos tarkoitit minua tuolla Lantus + NovoRapid - "morkkaajalla", niin voin oikaista sen verran, että en halunnut "morkata" millään tavalla esim. Rapidia. Kuten itse sanoit, yhdelle sopii yksi ja toiselle toinen. Minulla todellakin NovoRapid oli kaikkea muuta, paitsi pikainska. Kuten kerroin, lääkärinikin sanoi, että toisilla Rapid ei vain toimi, kuten pitäisi. Rapid on varmasti ihan hyvä inska! Minulla se ei vain toiminut..  

Keiju - kaikki inskat kohta läpikäynyt!    Lentestä se kaikki alkoi...
Kirjattu

LIISA (v.m -67-)

• Lentävä kynä
« Vastaus #7 : Elokuu 17, 2004, 23:39:00 ip »

Nyt kun helteet on ohi.Ja rankka duuni.Lantus annos on noussut 9 yksiköstä 12 yksikköön.Kun hikoilen helteestä sokerit laskevat.50 hh:lle pistin 2 humalogia.Nyt tarvin työ annokseksi 4-5 yksikköä.Jännää et helteetkin vaikuttaa eri lailla niinkun Juha 44:llä
Kirjattu
G 640+ Humalogi

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #8 : Elokuu 18, 2004, 10:54:00 ap »

Mullakin tuppaa helteellä sokrut nousemaan. Joka kesä mulla on huonompi tasapaino kuin talvella, vaikka liikun yli tuplasti enempi. Eipä juuri inska määriä tarvi laskea.

Mä en ymmärrä miten teillä toimii noi pikainsuliinit noin tehokkaasti. Kai mä olen jotenkin hankala tapaus? Esim. tänä aamuna vs. 11.3. Pistin humalogia 5 yks. Puolen tunnin päästä mittaus, vs. 11.7. Söin 30 g sämpylää. Fillaroin 20 km eli tunnin, vs. 6.8.

Eilen aamulla vs. 2.8. Pistin 2 yks Humalogia ja söin kaksi kevyttä sämpylää, eli noin 50-60 g hh. Pyöräilin 20 km, vs. 13.5.

Olen tullut tulokseen että Humalog vaikuttaa vasta noin tunnin kuluttua pistämisestä.  Onko muilla tälläistä ongelmaa? Ja sen ei pitäisi johtua pistopaikan huonoudesta, ne on tarkistettu. Pistän pääasiassa mahaan.
Kirjattu

Evelyn

• Jäsen
« Vastaus #9 : Elokuu 18, 2004, 11:03:00 ap »

Nyt alkaa taas näyttää paremmalta, eilen vs taas pitkästä aikaa alle kuuden. Kyllä se taisi tuosta kortisonista johtua. Tuon jakson aikana verensokeri ei kuitenkaan heitellyt päivän aikana, vaan pysyi todella tasaisena mutta korkealla. Nyt kun saisi vielä samanlaisen tasapainon näillä normaaleilla... Kiitos taas kaikille ahkerasta avusta!
Kirjattu

LIISA (v.m -67-)

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Elokuu 18, 2004, 20:42:00 ip »

Kanille :tänä aamuna verensokeri 12.6.Pistin 4 yksikköä humalogia söin 20 hh.puolentoista tunnin kuluttua v.s.3.6.Söin banaanin,pilli mehun ja 4 kpl sirkku sokeria.Parin tunnin päästä 11.6.Illan tunnin juoksu lenkillä lienee osuutta asiaan.Annokset vähän hakusissa välillä.
Kirjattu
G 640+ Humalogi

Marja68

• Intoilija
« Vastaus #11 : Elokuu 20, 2004, 10:58:00 ap »

Mä jouduin lomalla muutama viikko sitten syömään kortisonia parin päivän ajan. Johan hyppäs sokerit sellaisiin lukemiin, etten kehtaa edes kirjoittaa. Eikä niissä ollut mitään tolkkua. Yritin pärjätä pikainskaa lisäämällä ja tuplaamalla ja tökkimällä joka tunti, mutta en saanut sokruja normaalille tasolle. Tilanteen tasoittuminen kesti ainakin viikon. Plääh. Mulla sattuu olemaan sellainen iho joka muutaman vuoden välein se äityy niin pahaksi, että rasvailu ei riitä... pakko syödä kortisonia.
Kirjattu

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59