Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
3 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Lantus miehillä ja naisilla erilainen???  (Luettu 1675 kertaa)

namipalaD1

• Vieras
Lantus miehillä ja naisilla erilainen???
« : Heinäkuu 20, 2004, 21:14:00 ip »

Kiinnitin huomiota, että naisilla (nimimerkkien perusteella) on ongelmia ja suurta heittelyä??? Yksi vastaus välissä oli mieheltä (tuolla aikaisemmassa keskustelussa) ja tasainen vaikutus. Voisko asialla olla myös hormoonit??? Siis mitenkä miehillä toimii Lantus tai onko eroja naisiin verrattuna???  Jossain vaiheessa kävi mielessäni, että tiettyyn aikaan hormoonikierrossa olisi muutosta, kuten ennenkin Protan kanssa.  Lantuksen aikana kuitenkin huomattavasti isompi heittely??
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
Re: Lantus miehillä ja naisilla erilainen???
« Vastaus #1 : Heinäkuu 20, 2004, 21:27:00 ip »

Totesin omalta kohdaltani jo tämän, mutta toistan nyt itseäni. En jaksa uskoa hormoneihin kausittaisuuden syynä. Vai miten selittyy se, että huhti-toukokuussa Lantuksen määrää sai laskea tasaisesti, kesäkuussa se oli sopiva ja heinäkuun aikana olen nostanut sitä 10:stä 15 yksikköön. Vai meneekö mun hormonit noin kummasti?
En silti kiistä, etteikö muilla voi olla näin. protan kanssa en huomannut hormonien vaikuttavan.

Tai ehkä mulla sitten onkin vikaa pääkopassa!    Vähän mietin uskooko hoitohenkilökunta mun Lantukseni kausittaisuuteen vai haetaanko se vika minusta...
Kirjattu

Milla B

• Vieras
« Vastaus #2 : Heinäkuu 20, 2004, 21:53:00 ip »

Maaria
minullahan on ollut ihan samanlaisia kausia kuin sinullakin. Et todellakaan ole yksin. Huomasin juuri että minulla 20.4 oli Lantusannos 18 yks ja nyt tänään oli pakko taas vähentää sitä yhdellä yksiköllä. Eilen oli jatkuvia hypoja ja yöllä yksi tosi paha vaikka en ottanut yhtään Humalogia klo 16 jälkeen. Söin kuitenkin sekä voileipiä että suklaata eilen illalla. Nyt annos 13 yksikköä. Mutta kuinka kauan...?
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #3 : Heinäkuu 20, 2004, 22:26:00 ip »

En huomannut noita hormonieroja silloin, kun käytin e-pilleriä, joka otettiin joka päivä. Nyt kun otetaan 3 viikkoa ja sitten 1 väliviikko, niin ero on huima. Mutta kun lääkäri edelleenkin sanoo, ettei se voi mitenkään vaikuttaa...insuliinin tarve nyt muuten vain kolminkertaistui pillerin vaihdon kanssa samaan aikaan.
Kirjattu

Piisamirotta

• Vieras
« Vastaus #4 : Heinäkuu 21, 2004, 09:06:00 ap »

Itselläni ainakin pillerit vaikuttavat insuliinintarpeeseen korottavasti. Pillerittömällä väliviikolla inskatarpeeni putoaa.

Ja vaikka lääkärit väittäisivät mitä, niin hormoniheittelyt vaikuttavat inskan tarpeeseen huomattavasti verrataan esim. raskausosien keskusteluihin. Raskausaikana tuo hormonirumba on kuitenkin aikamoinen...
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #5 : Heinäkuu 21, 2004, 09:13:00 ap »

Tuo lähinnä ärsyttää, kun lääkäri vain väitti kiven kovaan, että hormonit ei voi vaikuttaa. Ja sitten toinen (mies)lääkäri väitti, että voi kyllä vaikuttaa mutta niin päin, että pillerin väliviikolla pitäisi ottaa enemmän insuliinia kuin muulloin. Kun oma ja muidenkin kokemus osoittaa toisin päin. Näistä sitten kun yrittää puhua, niin leimataan ihan naisten hömpötykseksi.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #6 : Heinäkuu 21, 2004, 12:44:00 ip »

Jäin miettimään tätä mies/naisasiaa Lantuksen suhteen ja tuli mieleen, kun entinen (hyvin ammattitaitoinen) d-hoitaja sanoi kerran että herkimpiä insuliinin vaikutukselle ovat pienikokoiset, paljon liikkuvat naiset. Oletteko te muut "ongelmatapaukset" sellaisia? Itse en nykyään mitenkään erityisen paljon liiku, mutta jos liikun niin se vaikuttaa kyllä sokereihin paljon ja pitkään. Pituutta on 161cm ja painoa n.62kg.

Nuo kaudet olisivat enemmän ok, jos ne olisivat insuliinin tarpeen nousua yksistään. Mutta muistissa on kevät, jolloin yhdessä päivässä Lantusta oli tosi paljon liikaa ja oli pahoja hypoja. Pitäisi lähteä tekemään syrjäiseen korpeen yksi työhomma yksinään, mutta tuntuu etten uskalla niin kauan kun käytän Lantusta ja annokset heiluu...
Kirjattu

Piisamirotta

• Vieras
« Vastaus #7 : Heinäkuu 21, 2004, 13:01:00 ip »

Pituutta on 166cm ja painoa 68kg... En siis ole kovin pieni nainen. Liikuntakin on aika kausiluonteista.

Toisaalta omalla kohdallani tuollaiset tunnereaktiot aiheuttavat suuria VS-heilahteluja, että eiköhän sekin vaikuta Lantus annokseen. Siis olen aika tempperamentikas ihminen ja reagoin aika herkästi erilaisiin tunneärsykkeisiin.
Kirjattu

Milla B

• Vieras
« Vastaus #8 : Heinäkuu 21, 2004, 13:33:00 ip »

Pituutta 168 cm ja painoa 59 kg ja minulla vaikuttaa myös tunnereaktiot aika voimakkaasti. Silloin sokerit yleensä nousevat.
Kirjattu

Antsu1

• Vieras
« Vastaus #9 : Heinäkuu 21, 2004, 19:31:00 ip »

Sen verran kommentoin, että olen nainen, 162 cm ja 51 kg. Lantus on toiminut hyvin. Mun ei ole koskaan tarvinut vaihdella insuliiniannoksia esim. kuukautiskierron perusteella, ei lantuksen aikana eikä ennen sitäkään.

Ehkäisynä käytin tavallista kuparikierukkaa, nyt en enää sitäkään, kun alkaa nuo "mummovuodet" ilmeisesti painaa päälle
Kirjattu

LIISA (v.m -67-)

• Vieras
« Vastaus #10 : Heinäkuu 22, 2004, 01:08:00 ap »

Liikun paljon pituutta 158.5cm Painoa 58.5 kg.Lihonut tänä keväänä hypojen takia 3kg.Ongelmana insuliinin herkät kudokset.
Kirjattu

Bambi

• Vieras
« Vastaus #11 : Heinäkuu 23, 2004, 02:04:00 ap »

Muistuttaisin viela, ettei yksin hormonit, vaan etenkin lampotila, luultavasti lampotilaheittelya Suomen ilmastossa on aika paljon valilla 20.4 ja 20.7.
Ja taalla tosiaan myos noita heittelyita kuukautiskierron mukaan niin paljon, etta loppukierrosta saa tosissaan muistaa pitaa hiilareita mukana.
Kirjattu

tapsa

• Vieras
« Vastaus #12 : Heinäkuu 23, 2004, 11:07:00 ap »

Olen nyt vuoden käyttänyt Lantusta, ja vaikutelmat ovat mm.
-vrk-profiili elää jatkuvasti muutamien päivien/viikkojen jaksoilla. Suurin vaikutus osuu tyypillisesti alkuyön tunneille, pistän aamuisin klo 7...8 aikaan. Lasku illasta aamuun 4...12 mmol/l.
-Noita korkeiden ja matalien vs-lukemien jaksoja näyttää tulevan em vaihtelun ohella. Jaksot kestävät muutamasta päivästä yli viikkoon kerrallaan. Vs-tason erot luokkaa 5 mmol/l matalilla/korkeilla jaksoilla.
-herkkyys Lantukselle (ja myös NovoRapidille) on  suuri. Pituus 168 cm, paino 60 kg.
-Lantus-annos 10...11 yksikköä, pikaa 10...14 yksikköä/vrk.
-liikunta vaikuttaa erittäin paljon, hieman viiveellä ja sekin pitäisi annostella tasaisesti.
-vaikutus kestää hyvin pistoksesta seuraavaan (1 krt/vrk), mutta vaikutuksen alku näkyy vasta 4...5 h kuluttua pistoksesta.
-imeytymisvaihtelut eri pistoskohdista selvästi havaittavissa, mutta ennalta arvaamattomia eikä säännöllisiä

Kaiken kaikkiaan muuttujia on liikaa, jotta homma olisi täysin hanskassa. Kuitenkin aivan mielettömät vs-heitot ovat poissa, joita Protaphanilla tuli lähes päivittäin.

Sellaista tasapainoa, jota pystyin pitämään 35 ensimmäistä d1-vuotta, ei ole enää löytynyt. Minulle Novo Lente oli ihanteellinen insuliini, liikunta ja kilpaurheilukin onnistui ilman ongelmia vs-tasojen suhteen. Vai olikohan se vain se "kultainen nuoruus" ?
Kirjattu

nulla

• Vieras
« Vastaus #13 : Heinäkuu 28, 2004, 09:48:00 ap »

Lantusannokseni ei juuri ole vaihdellut, edelleen 7+6. Pituus 165 cm ja paino jotain 53 kg. Hormonitouhun pitäisi olla tasainen, koska minulla on hormonikierukka. Sokeritaso tietysti kohoaa, jos syön liikaa ja pahinta on rasvaisen ruoan syöminen. Juustojen ym. rasvan suurempi määrä nostaa tasoa muutamaksi päiväksi. Silloin, kun vielä ei ollut hormonikierukkaa, en huomannut mitään eroja tasapainossa kuukautiskierron mukaan. Mutta lämpötila kyllä vaikuttaa, helteellä insuliinin tarve vähenee.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #14 : Heinäkuu 28, 2004, 10:44:00 ap »

Tarkennan nyt vielä, että ei se ex-hoitaja väittänytkään KAIKKIEN pienikokoisten, paljon liikkuvien naisten olevan insuliiniherkkiä. Vaan sanoi, että usein henkilöt, jotka ovat hyvin insuliiniherkkiä, ovat tällaisia naisia.

Omalla kohdalla en usko tuohon helteeseenkään Lantus-annoksen muuttajana. Ei ole kyllä ollut sellaisia säitä ainakaan täällä, että se selittäisi Lantus-annoksen vähenemisen 5 yksiköllä kuussa keväällä ja nyt kesäkuun 30.päivästä alkaen annosta olen joutunut jo nostamaan kymmenestä 16 yksikköön. Täällä palstalla on tullut tähän kausittaisuuteen ehdotuksia, jotka kyllä yleensä saattavat vaikuttaa sokruihin, mutta tämä ilmiö on jotenkin niin pysyvä ja selkeä etten oikein jaksa uskoa noihin satunnaisiin muuttujiin.

Sitäkin olen miettinyt reagoiko Lantus muihin lääkkeisiin, minulla e-pillereihin ja kolesterolilääkkeisiin. Pillerit vielä suht harvinaista merkkiä (Diane Nova), jota joudun syömään muuten kuin ehkäisyyn.
Kirjattu

Linkkejä