Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Lantuksen "vakiintuminen"!  (Luettu 1575 kertaa)

palikka

• Vieras
Lantuksen "vakiintuminen"!
« : Heinäkuu 20, 2004, 18:13:00 ip »

Tuli tässä mieleen väkisin, että kaikki te joilla "Lantusannos ei vakiinnu", olettehan varmoja että kynänne toimii?

Itsellä oli tuo suruisenkuuluisa ProPen1 ja kahden kynänvaihdon jälkeen päädyin esitäytettyihin. Minullakin nuo sokerit heitteli useasti ilman mitään järkevää syytä, kunnes tajusin, että propen oli vuotanut insuliinia usean päivän ajan ulos pistäessä. Eli neulasta ei tullut oikeaa annosta.

Tämä sama/muita pistoksen onnistumiseen vaikuttavia ongelmia on ollut järkyttävän monella. Olisi tosi hyvä että tästä mahdollisuudesta kaikki diabeetikot tietäisivät ympäri Suomen - itse kun menin ensimmäistä kertaa asiasta valittamaan oman paikkakuntani diabeteshoitajalle, vastaanotto oli tyly ja kanta asiaan "kyllä nää kaikilla muilla toimii" - vaikka tämä ei ole totta.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
Re: Lantuksen "vakiintuminen"!
« Vastaus #1 : Heinäkuu 20, 2004, 19:24:00 ip »

Minä olen tämän "kausittaisuuden" aikana pistänyt kahdella eri kynällä (toinen esitäytetty) ja ruiskulla enkä ole huomannut ongelmaa tuossa asiassa. Minulla ainakin tämä annoksen muuttuminen liian suureksi/ pieneksi on niin pysyvää, etten usko johtuvan kynästä. Siis ensin on vaikka 2 viikkoa tietyn kellonajan vs aina samalla numerolla alkava ja sen jälkeen yhtä tasaisesti esim. 9 mmol enemmän päivästä toiseen.

Jos verensokerit olisivat jatkuvasti "milloin mitäkin" vailla mitään säännönmukaisuutta, en näin jyrkästi syyttäisikään nimenomaan Lantusta.
Kirjattu

Piisamirotta

• Veteraani
« Vastaus #2 : Heinäkuu 21, 2004, 09:02:00 ap »

Samaa mieltä kuin Maaria. Sokerit pysyvät samana taas oikean annoksen saavuttamisen jälkeen pari viikkoa, kunnes alkaa taas etsiminen.

Itselläni ei lantus pysy aina ihon alla, vaikka kuinka kauan odottelisi ja ne päivät kyllä tuntee sokereissaan, kun perusinskaa ei ole tarpeeksi.
Kirjattu
Piisamirotta
DM1 (pumppu, Humalog)
<i>"On mahdotonta olla masentunut, jos sinulla on ilmapallo." -Nalle Puh-</i>

Ellu

• Vanha tekijä
« Vastaus #3 : Heinäkuu 21, 2004, 20:09:00 ip »

Maarian ja Piisamirotan kanssa samoilla linjoilla. Mulla oli aluksi OptiPen1 ja nyt mulla on se toinen (vihreä muovinen kynä) ja se toimii.

Mullakin ne vaihtelut ovat samanlaisia kuin mitä Maaria kuvaili. Kolme viikkoa sokerit oli niin alhaalla, että Humalog -annokset tippuivat minimiin. Nyt taas aksi päivää on mennyt niin, että sokerit reilusti korkeemmalla, vaikka pistelen taas Humalogia enemmän.
Kirjattu

LIISA (v.m -67-)

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Heinäkuu 22, 2004, 01:17:00 ap »

Protaphan aikana kuukautisia edeltävä viikko eli 3 viikko inska annos kasvoi parilla yksiköllä.Päivää ennen h-hetkeä v.s nousi yli 25.kuukautisten loputtua prota annos tippui ja hypoja paljon 2 seuraavaa viikkoa.Kiertokin heitteli kuinka sattuu 25-38 vrk.Useinmiten kuitenkin 28-30 vrk.Lantuksella en ole huomannut.
Kirjattu
G 640+ Humalogi

Sailor

• Jäsen
« Vastaus #5 : Heinäkuu 22, 2004, 12:01:00 ip »

Minulla on sama ongelma kuin Piisamirotalla, eli Lantus ei pysy sisällä vaikka kuinka kauan odottaisi. Ei tätä onneksi joka kerta kuitenkaan tapahdu. Protan kanssa ei tällaista ongelmaa ollut.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #6 : Heinäkuu 22, 2004, 12:56:00 ip »

Millä te kaksi pistätte sen? Jos tarjolla ei ole kuin huonoja kyniä, suosittelisin ruiskua. Siitä ainakin näkee mitä sieltä tulee. Eikä insuliini tule sellaisella vauhdilla kuin joistakin kynistä.
Kirjattu

Piisamirotta

• Veteraani
« Vastaus #7 : Heinäkuu 22, 2004, 13:18:00 ip »

Optipenilla ja Autopenilla olen pistänyt.

Ongelma ei ole siinä, että insuliini ei tulisi kynästä ulos vaan siinä, että insuliini ei kiteydy ihon alle joka kerralla, jonka vuoksi osa insuliinistä tulee ulos ihosta vaikka kuinka kauan odottaisi (parhaimmillaan kellotin 2 min ennenkuin vedin neulan ihosta pois ja inskaa tuli silti ulos).

Enkä usko ongelman olevan insuliinin "kynästätulonopeudessa" vaan jostain syystä lantus ei aina kiteydy ihoni alle kunnolla. Toisilla kerroilla ei tarvitse odottaa kuin kymmeneen laskien ja pisaraakaan ei tule pois.

Onko vika sitten pistospaikassa vai ampullien erilaatuisessa insuliinissa, mutta en ole jaksanut pohtia asiaa sen enempää, koska ongelma ei ole jokapäiväinen, eikä yleensä edes jokaviikkoinen.
Kirjattu
Piisamirotta
DM1 (pumppu, Humalog)

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #8 : Heinäkuu 22, 2004, 13:30:00 ip »

Mulla oli Autopenin kanssa sama ongelma ekoina päivinä, mutta ryhdyin pistämään insuliinin "osissa". Siis painan sitä nappia niin, että annosnumero ei mene nollaan asti. Sitten odotan ja painan loput ja taas odotan. Ja annokseni siis kokoa 10-15 yksikköä.
Kirjattu

Piisamirotta

• Veteraani
« Vastaus #9 : Heinäkuu 22, 2004, 13:53:00 ip »

Mähän pistä 30-40 yksikköä kerrallaan, mutta tuotakin neuvoa voisi kokeilla. Kiitti vinkistä!
Kirjattu
Piisamirotta
DM1 (pumppu, Humalog)

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #10 : Heinäkuu 22, 2004, 15:19:00 ip »

Ennen kun pistin illalla, tein sen aina tv:n ääressä. Piti olla jotakin tekemistä, kun istuin se neula reidessä. Nyt kun pistän iltapäivällä, teen toisella kädellä töitä...  
Kirjattu

Linkkejä