Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Lisäsairauden oire?  (Luettu 1090 kertaa)

Guest

• Vieras
Lisäsairauden oire?
« : Heinäkuu 19, 2004, 17:32:00 ip »

Olen viimeaikoina huomannut, että raajani (useimmiten jompikumpi käsistä) puutuu säännöllisen epäsäännöllisesti yön aikana ja aamulla ilmenee pistelyä. Herätessä käsi ei näytä olevan mitenkään "puristuksissa". Voiko tämä olla oire hermostomuutoksista?

Tärinätunto on jaloissa normaali eikä mitään lisäsairauksiakaan ole, paitsi viimeksi vasemmassa silmänpohjassa todettiin lievä retinopaattinen muutos (mikroaneurysma). Tämä siis ensimmäinen merkki sairastamisesta. Diabetes on ollut nyt 13 v.
Kirjattu

45beni

• Intoilija
Re: Lisäsairauden oire?
« Vastaus #1 : Heinäkuu 19, 2004, 18:48:00 ip »

Olen ollut diabetikko 43 vuotta, ja puutumiset on mullekin tuttuja. Yleensä meni ohi kun käsiä liikutteli. Juttelin asiasta osteopaatille kun kävin selän takia, ja hän laittoi asian kuntoon, ei ole sen jälkeen vaivannut.
Kirjattu

Riksu

• Vanha tekijä
« Vastaus #2 : Heinäkuu 20, 2004, 09:51:00 ap »

Minulla kädet puutuvat kohtuullisen usein, mutta niskani ovatkin umpi-jumissa. Myös käsien hermoaukkoje lihakset ovat erittäin kireät. Fysikaalinen auttaa aina.
Kirjattu
Riksu
D1 v:sta 1978, Accu-Chek Spirit Combo + humalog. Pumpulla vuodesta 1994

namipalaD1

• Intoilija
« Vastaus #3 : Heinäkuu 20, 2004, 11:32:00 ap »

Minulla myöskin käsien ja sormien puutumista yöllä.  Ei säännöllistä vaan kausittaista.  Olen miettinyt myös johtuuko diab. vai jostain muusta.  Uskoisin sen kuitenkin itselläni olevan yhteydessä myös mm. niskojen jumittumiseen.  Nyt ovat olleet taas niskat kipeät ja myös sormet aamulla puuduksissa.  Lisäsairauksiin ei ole todettu minkäänlaisia viitteitäkään 16 vee diab. takana.  Tasapaino ollut aina hyvä.
Kirjattu

Antsu1

• Lentävä kynä
« Vastaus #4 : Heinäkuu 20, 2004, 12:15:00 ip »

Itselläni myös etenkin oikea käsi puutui ja sormia pisteli. Tämä tapahtui yleensä aamuisin työmatkalla bussissa istuessa tai sitten kun itse ajoi autoa. Siis puutumista ei ollut herätessä vaan hivenen myöhemmin.

D-lekurini lähetti minut ENMG-tutkimukseen (mulla on jo neuropatiaa jaloissa), mutta mitään vikaa ei käsistä löydetty. Sitten kävin niskojen röntgenissä (työterveyslääkärin lähetteellä) ja sieltä löytyi syy: niskat jumissa, niskanikamat "lysähtäneet kasaan", kalkkeutumaa ym. Hoidoksi sain käyntejä OMT-terapeutilla, joka saikin venytyksin puutumisen loppumaan ainakin sillä kertaa. Nyt tosin puutumista on taasen ajoittain, mutta ei läheskään niin paljoa ja usein kuin parisen vuotta sitten  
Kirjattu
Antsu1
D1 vuodesta 1966 - Accu-chek Spirit ja Novorapid 09/2007 alkaen

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59