Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
3 jäsentä  •  418482 viestiä  •  20021 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Näköhäiriöt  (Luettu 3595 kertaa)

zaiggu

• Vieras
Näköhäiriöt
« : Heinäkuu 18, 2004, 00:47:00 ap »

Mulla todettiin D1 viime tiistaina,eli aika tuore tapaus.Olen nyt viikonloppulomalla ja maanantaina palaan vielä osastolle. Pistämiset oon oppinu nopeesti. Mulla aloitettiin heti Lantus ja Novo Rapid.Oon vielä vähän sekaisin koko asiasta...

Torstai-iltana kun lueskelin ennen nukkumaanmenoa, yhtäkkiä en saanut enää selvää sanoista, vaan olivat ihan tuhrua.Mistä ihmeestä tämä johtuu? Nyt on jo lauantai ja sama jatkuu. Lääkäri sanoi,että se liittyy siihen kun sokerit laskee eikä silmän lasiaiset ehdi mukautua heti tilanteeseen.Tosi kurjaa,kun pitää katsella sumun läpi! Onko kellään ollut vastaavaa ja kauanko tätä pitää kestää?
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
Re: Näköhäiriöt
« Vastaus #1 : Heinäkuu 18, 2004, 04:31:00 ap »

Heippa!

Alunperin koko diabetekseni keksittiin juuri näön tarkkuuden kadottua lähes täysin. Kaikki oli silkkaa epäselvää rähmää. Ravasin silmälääkärissä, joka ei tietenkään löytänyt mitään syytä näköelimistä. Sitten terveysaseman kokeista ne sokerit.. ...osastolle samana iltana ... ja sumeus omalla kohdallani alkoi myös melkein heti insuliinihoidon aloituksen jälkeen.
Koska käytän ja olen koko ikäni silmälaseja käyttänyt, siitä tulikin varsin erikoinen juttu; näin aivan loistavasti esim lukea ilman laseja tämän ajan!
No, pikkuhuljaa 'rähmä' tai sumeus hävisi, kun tilanne 'vakiintui' vähäsen. Taisi mennä viikon, parin kuluessa ohi.
Silti edelleen huomaa erityisesti kaukonäon heikentymisestä, jos on sokerit tosi korkeat.

Zaiggu, tsemppiä! Kyllä se näkö siitä asettuu, kuten muutkin asiat. Anna itsellesi nyt vain riittävästi aikaa.
Kirjattu

Pexi

• Vieras
« Vastaus #2 : Heinäkuu 18, 2004, 22:35:00 ip »

Joo semmosta se oli mullaki. Näkö muuttu 3 diopteria. Ja sitten muuttu takasi normaaliin noin viikon parin sisällä.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #3 : Heinäkuu 18, 2004, 22:56:00 ip »

Mulla seilaa tuo näkökin edestakaisin: välillä laseilla ei näe kunnolla, välillä ne on liian voimakkaat. Lasit oli kyllä jo sairastuessa. Raskauden aikana näkö huononi tosi paljon, mutta palautui siitä jonkin verran. Se vaihtelee ihan päivittäin ja riippuu osittain varmaan sokereista.
Kirjattu

Sirri

• Vieras
« Vastaus #4 : Heinäkuu 18, 2004, 23:03:00 ip »

Joo, olin juuri vähän ennen diagnoosia hankkinut vahvemmat lasit, jotka piti parin viikon insuliinihoidon jälkeen vaihtaa takaisin vanhoihin, kun näkö palasi normaaliin. Olin hankkinut edeltävät rillit muutamaa kuukautta aikaisemmin, ja ennen sairastumista näkö tippui hujauksessa (kuukausi?) n. 1.5 molemmista silmistä.
Kirjattu

Piisamirotta

• Vieras
« Vastaus #5 : Heinäkuu 19, 2004, 09:34:00 ap »

Nopean sokereiden laskeutumisen huomaan vielä yli 20 D-vuoden jälkeenkin silmistä. Jos sokerit laskevat nopeasti ylhäältä alas, niin näkökykyni sumenee huomattavan paljon. Sama tapahtuu, jos sokerit nousevat tosi nopeasti...

Johtuu tosiaan siitä, että silmät eivät ehdi mukautua sokereiden muuttumiseen riittävän nopeasti. Suuret verensokeriheilahtelut aiheuttavat ainakin siis minulla näkökyvyn heikkenemistä.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #6 : Heinäkuu 19, 2004, 15:45:00 ip »

Minäkin huomaan verensokerin heilahtelut kaukonäön sumentumisena. Minulla on hyvä näkö, aina siis silloin kun verensokerit pysyvät tasaisena. Nämä oireet alkoivat vasta n.10 vuotta sairastettuani, ehkä nuoren ihmisen elimistö pystyi nopeasti mukautumaan vaihtuviin verensokeriarvoihin, mutta jousto katoaa iän myötä??!! Parilla viime kerralla silmälääkärin luona käytyäni olen ollut joko liki- tai kaukonäköinen. Laseja ei lääkäri ole määrännyt, koska ei tiedä, mikä todellinen näkökykyni on. Kerran minua oikeasti pelotti ajaa autolla, huomasin vasta matkan puolivälissä, etten nähnyt kunnolla tienviittoja jne.
Kirjattu

zaiggu

• Vieras
« Vastaus #7 : Heinäkuu 19, 2004, 18:10:00 ip »

Ihanaa, kun vastasitte. Kiitos! Helpotti tosi paljon.

Mulla ei ole silmälaseja ja näkö on ollut tähän asti hyvä. Sumussa kuljen edelleen, mutta ei ahdista niin paljo kun tietää, että tämä on ohimenevää.

Viikonloppuloma meni ihan hyvin, vaikka vähän jännitti... Sokerit oli hiukka korkealla koko viikonlopun, liekö tuo jännitys nostanut.Pääsin tänään kontrollikäynnin jälkeen sairaalasta   kotiin, joten pääsen rauhottumaan ja opettelemaan elämistä tämän kaverin kans.
Kirjattu

Linkkejä