Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Vakiintuuko Lantus annos?  (Luettu 3157 kertaa)

Ellu

• Vanha tekijä
Vakiintuuko Lantus annos?
« : Heinäkuu 17, 2004, 00:00:00 ap »

Lantuksen kanssa tuntuu olevan eräänlaisia "kausia". Sama annos, ensin se tuntuu pieneltä, kuukauden kuluttua suurelta.

Aloitettuani Lantuksen jouduin lisäämään Humalogia reilusti ja nyt muutaman kuukauden kuluttua (sama Lantus
-annos edelleen), Humalogin määriä on saanut tiputtaa olemattomiin. Tällä hetkellä olen käytännössä samanlaisessa tilanteessa kuin yksipistoshoidossa aikoinaan. Eli välipaloja joudun syömään enkä pistä niihin ollenkaan Humalogia.

Voisin tietysti muuttaa Lantus -annosta, mutta toisaalta haluan nähdä mihin suuntaan tämä homma kehittyy samalla annoksella.

Onko kenelläkään tietoa siitä, vakiintuuko Lantuksen määrä koskaan, vai onko Lantuksen kanssa aina tällaisia parin kuukauden mittaisia kausia? Onko missään tutkimustietoa asiasta? Joissakin maissahan Lantusta on käytetty jo pidemmän aikaa?
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
Re: Vakiintuuko Lantus annos?
« Vastaus #1 : Heinäkuu 17, 2004, 00:29:00 ap »

Hei Ellu!

Luepa minun aloitukseni tuolta vähän alempaa "mutkia matkassa...". Tuntuu olevan sama riesa meillä molemmilla. Laitoin tänään kysymyksen Novon diabetespalveluun lääkäreille. Kysyin mistä tämä johtuu ja pitäisikö luopua koko Lantuksesta. Nyt vaan odottelen vastausta. Mielenkiinnolla odotan mitä tietoa tähän tulee!
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #2 : Heinäkuu 17, 2004, 10:46:00 ap »

Kausia tuntuu todellakin olevan. Ja ei siinä mitään, jos tietäisi milloin mikäkin kausi alkaa ja minkä verran pitää lisätä/vähentää. Välillä pistelin Lantusta 10 yksikköä ja se veti hypoille, välillä pistelin 50 yksikköä ja sokerit oli korkeita. Nyt sitten siinä välillä eikä tiedä taas annoksen oikeasta määrästä mitään. Liikunta välillä laskee ja välillä nostaa sokereita. Ainoa kausi, jonka olen huomannut erityisesti vaikuttavan, on tuo kk-kierto eli kuukautisten aikana Lantuksen tarve on reilusti pienempi kuin muulloin. Kysyin tästä aikoinaan tutulta lääkäriltä (mies) ja hän sanoi, että pitää olla päinvastoin, että kuukautisten aikana pitää pistää enemmän insuliinia. No itselläni näyttäisi silloin riittävän lähes puolet pienemmät annokset.
Kirjattu

Ellu

• Vanha tekijä
« Vastaus #3 : Heinäkuu 17, 2004, 20:52:00 ip »

Kiitos vastauksista  

Lueskelin nyt noita aiempia keskusteluja ja kausia näyttää olevan muillakin. Täytyypi ootella minunkin sitä Novo diabetespalvelun vastausta    Jos vaikka selviäisi se, etä tasaantuuko Lantuksen tarve jossakin vaiheessa jollekin tasolle. Ei tässä nyt oikein järkeä tunnu olevan, jos määrä vaihtelee kuukausittain vuodesta toiseen.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #4 : Heinäkuu 17, 2004, 21:56:00 ip »

Kauanko Ellu olet käyttänyt Lantusta? Entä d1-nainen? Kiinnostaa tietää, oletteko sählänneet minua pitemmän vai lyhyemmän ajan? Itse aloitin tammikuussa 2004. Varmasti vaihdan pois, mutta haluaisin myös jonkun selityksen tälle ilmiölle.

Varoituksena vielä se, että itsellä tippui Lantuksen tarve pahimmillaan tosi nopeesti. Yks kaks tuli päivä, jolloin koko ajan veti hypoille ja pahin hypo vaati 160 g hh mennäkseen ohi. Nyt on taas korkeita, vaikka viimeksi eilen lisäsin Lantusta 2 yksiköllä.
Kirjattu

Milla B

• Aktiivinen
« Vastaus #5 : Heinäkuu 17, 2004, 21:58:00 ip »

2 vuotta 3 kuukautta Lantuksen käyttöä takana ja kokemukseni mukaan ei vakiinnu... Mutta ei Prota-annoskaan minulla ikinä pysynyt kauan samana. Minusta tuntuu että meillä naisilla tämä on vaikeampaa. Kiertohan selvästi vaikuttaa ja muutkin seikat. Stressi jne. Ja sitähän miehilläkin tietysti on. Aloitin 12 yksiköllä ja siirryin pikkuhiljaa suurempaan annokseen. Suurin oli 20 yks. Nyt annos on ollut 14 yks toistaiseksi noin 3 viikkoa. Humalogia menee tosi vähän esim. nyt kun on kuukautiset ja välillä melkein tuplasi enemmän. Ei voi mitään. Olen kuitenkin tyytyväinen Lantukseen koska se pitää sokerit suht. tasaisina päivisin. Illalla on kuitenkin pakko syödä koska sokerit laskee kymmenestä kolmeen (10-3) klo 12 ja 8 välillä. Siihen en ole keksinyt mitään parannuskeinoa.
Kirjattu
Herkkä Ykköstyyppi (Levis & Humalog)

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #6 : Heinäkuu 17, 2004, 22:07:00 ip »

Olen täältä paljon lukenut näitä kuukautiskiertojuttuja, mutta itse en ole koskaan huomannut kuukautisten, e-pillerien (tai niiden poisjätön) tai minkään vastaavan vaikuttavan sokereihini. Eikä tätä havaintoa ole Lantuksenkaan kanssa. Mulla Lantus-määrä laski huhti-kesäkuussa vauhdilla, nyt taas nousee samaan tahtiin. Aina on tietysti jotain "heittoa", mutta kyllä mulla on jo kova ikävä prota-aikoja! Halusin Lantuksen vain yhden pistoksen vähenemisen takia. Protan kanssa sain hyvän tasapainon aina kun vaan jaksoin olla hiilareista tarkka.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #7 : Heinäkuu 18, 2004, 00:50:00 ap »

Aloitin Lantuksen viime marraskuussa.
Kirjattu

nulla

• Vanha tekijä
« Vastaus #8 : Heinäkuu 18, 2004, 08:18:00 ap »

Hei Lantus -epätoivoiset, olettehan kokeilleet kahta piikkiä? Monet meistä, varsinkin ne, joiden Lantus -annokset ovat pieniä - tarvitsevat kaksi pistosta vuorokaudessa. Minä en pärjännyt yhdellä Lantus -piikillä, mutta kahdella elämä on tasaisempaa kuin Protalla, enkä halua Prota-aikaa takaisin. Lantuksen kanssa on vähemmän yöhypoja ja aamuarvotkin ovat tasaisempia. Vaihdoin Lantukseen 1.10.03, nyt on tasapaino suunnilleen ok. Mutta verensokeriliuskoja kyllä kuluu enemmän.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #9 : Heinäkuu 18, 2004, 09:13:00 ap »

Kahdella piikillä ollut jo puolisen vuotta. Ei ole auttanut mitään esim. yöhypoihin.
Kirjattu

Ellu

• Vanha tekijä
« Vastaus #10 : Heinäkuu 18, 2004, 11:49:00 ap »

Aoitin ensimmäisen kerran Lantuksen marraskuussa 2003. äytin itä kuukauden ja vaihdoin takaisin Protaan.

Maaliskuun 2004 lopussa aloitin Lantuksen uudelleen ja siis käytän sitä edelleen. Olen kokeillut kahta pistosta, mutta aihdoin takaisin yhteen ja tämä tuntuu riittävän. Pistän Lantuksen klo 11:00. 14:00 tienoilla sokerit ovat alkaneet laskea. Noin klo: 17:00-19:00 lantuksen vaikutus tuntuu olevan pienimmillään. yöt menee nyt hyvin ja aamusokerit kohdallaan.

Nyt voin jopa nukkua aamulla kymmeneenkin ja sokerit vielä ok. Kuukausi sitten jouduin pistämään aamulla klo 06:00 Humalogia. Tämä toimi koska olen nyt kesätöissä ja aamulla herään siksi kuudelta. Viikonloppujen kannalta tilanne oli inhottava.

Jos näin jatkuisi tää olisi hyvä. Mutta niinkuin Milla B kirjoitti, että parin vuoden jälkeenkin annokset muuttuvat, ei kuulosta hyvältä.

Olisikin kiva tietää onko se yleisesti muillakin näin, vai vain joillakin satunnaisilla henkilöillä.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #11 : Heinäkuu 18, 2004, 12:02:00 ip »

En ole kokeilemassa 2 piikkiä, koska Lantus riittää mulla 24 h ihan hyvin. Ongelma ei ole edes sokereiden heittely, vaan se että yhtäkkiä annos ei vaikuta kuten siihen asti. Esim. mun annos oli 12 yks ja sokerit hyviä, parin viikon ajan lähes joka ilta 5.1-5.8 (tasainen siis on). sitten eräänä päivänä vs koko ajan 16. Keksi syitä syömisistä yms, mutta tästä alkaen olleet joka päivä 16-16.1. Lisäsin 2 yksikköä toissapäivänä. Keväällä tätä samaa tapahtui niin päin, että yllättäen lantusta oli liikaa. Uskoisin hormoneihin yms, mutta kun vs ei palaa entiselleen parissa päivässä tai parissa viikossa vaan annosta saa hakea koko ajan. Siis koko ajan on kuin olisi juuri siirtynyt uuteen insuliiniin.

Ei minulla ollut protan kanssa näin. Halusin lantuksen vain saadakseni yhden pistoksen pois. Nyt se on laiha lohtu, kun sokereita saa mitata koko ajan ja silti ne ovat mitä sattuu.
Kirjattu

nulla

• Vanha tekijä
« Vastaus #12 : Heinäkuu 18, 2004, 14:52:00 ip »

Nyt toistan itseäni, mutta silti: Maaria, kaksi piikkiä/vrk:ssa voi ratkaista ongelmasi. Pari pienempää piikkiä päivässä pitää tason tasaisempana kuin yksi iso kerran päivässä. Harmi vaan, että kokeiluun menee aikaa useampi viikko - muutamassa päivässä ei vaikutusta näe.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #13 : Heinäkuu 18, 2004, 15:00:00 ip »

Uskon kyllä, että joillakin 2 piikkiä tasaannuttaa. Ilmeisesti ei kaikilla, koska d1-naisella oli erilaisia kokemuksia. Toisaalta, kun protan kanssa meni hyvin ja selvisin 2 pistoksella, niin tuntuu helpommalta palata siihen kuin ryntyä jälleen uuteen lantuskokeiluun. Alan olla tosi väsynyt tähän.

Kenelläkään ei taida olla tietoa uudesta detemir-insuliinista. Lääkärin mukaan on tasainen, mutta ei niin pitkäkestoinen kuin Lantus.
Kirjattu

Peten äiti

• Jäsen
« Vastaus #14 : Heinäkuu 18, 2004, 18:18:00 ip »

Lukekaa Petterin tarina Lantuksesta "Lapset ja Diabetes" kohdasta.
Kirjattu

Linkkejä

Osallistu Diabetes arjessa -kyselyymme

Julkaistu 07.08.2020 | 10:59