Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Mutkia matkassa lantuksen kanssa - taas...  (Luettu 1566 kertaa)

Guest

• Vieras
Mutkia matkassa lantuksen kanssa - taas...
« : Heinäkuu 15, 2004, 20:26:00 ip »

En tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa, että olen kk sitten aloittanut ketjun "Tasapaino löytyi!!! Jippii!!!". Niin löytyi, mutta meni jo  

Kun aloitin lantuksen tammikuussa, sain kesäkuuhun mennessä vähentää Lantusta monta kertaa hypojen takia, määrä tippui 18 yksiköstä 10 yksikköön. Nyt sitten tunnutaan menevän toiseen suuntaan! Nyt Lantusta on 12 yks, mutta taitaa olla liian vähän. Lounaan jälkeen sokeri 6.7 ja ennen päivällistä 16.1. Hyvä juttu oli kuitenkin se, että siirsin pistoksen illasta klo 14 aikoihin.

Alkaa olla vaan sellainen olo, että olenko jotenkin päästäni vialla tämän sopan kanssa vai reagoiko mun elimistö jotenkin hirveän hitaasti uuteen insuliiniin? Löydän kyllä tasapainon vaikka minkä annoksen kanssa, mutta jonkun ajan päästä se annos antaakin ihan toisenlaisia vs-arvoja. Liikunta, syömiset yms. ei ole muuttunut.

Onko kenelläkään samanlaisia kokemuksia?
Kirjattu

Misty

• Lentävä kynä
Re: Mutkia matkassa lantuksen kanssa - taas...
« Vastaus #1 : Heinäkuu 15, 2004, 21:22:00 ip »

Maaria ymmärrän hyvin tunteesi. Minulla Lantus ei toiminut ollenkaan. Tuntui vaikka olisi seisonut päällään niin sokerit eivät asettuisi. Omalla kohdallani ratkaisu oli insuliinipumppu.

Eli mitä tässä yritän selittää on se, että kaikilla Lantu ei yksinkertaisesti toimi. Se on hirveän jäykkäliikkeinen insuliini, ainakin omiin tarpeisiini (jopa prota oli parempi!)

Jos sinusta tuntuu, ettei Lantu asetu millään ja kaikki konstit on käytetty niin kannattaa miettiä lääkärin kanssa muita vaihoehtoja.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #2 : Heinäkuu 15, 2004, 21:53:00 ip »

Kauanko yritit Lantuksen kanssa? Kerropa kokemuksia pumpusta! Verensokerin kannalta lähinnä, mutta muutenkin. Olen ollut diabeetikko 25v, sairastunut 3-vuotiaana. En ole koskaan nähnyt pumppua ja kukaan lääkäri/ hoitaja ei ole sitä minulle ikinä maininnut.

En ole siis tullut hulluksi (tai sitten meitä on kaksi   ), se oli kiva kuulla.
Kirjattu

Misty

• Lentävä kynä
« Vastaus #3 : Heinäkuu 15, 2004, 23:28:00 ip »

Lantuksen aloitin muistaakseni viime syksyllä eli käytin sitä yhteensä 9 kk. Syynä Protan vaihtamiseen Lantukseen oli paha aamunkoittoilmiö. Ensimmäiset kaksi kuukautta Lantun kanssa menivät kuin unelmaa. Mutta sitten sokerit palasivat ennalleen eli aamut koittivat samalla tavalla kuin aina ennenkin (eli sokerit hakkasivat aamulla yli 22)

NEljän kuukauden jälkeen yritettiin Lantuksen jakamista kahtia. Kahdella pistoksella yritettiin hakea "peittovaikutusta" eli kahden pistoksen päällekkäistä vaikutusta aamuun. Huonolla menestyksellä.

Itse en ollut kovin innokas alkujani vaihtamaan pumppuun. Nyt pumppuelämää on 3 viikkoa takana ja pois en vaihtaisi. On ihan eri olo kun sokerit saa tasattua kunnolla. Tietysti vielä paljon työtä on jäljellä annosten löytämiseksi mutta kyllä voin jo nyt sanoa, että tämä on helpompaa kuin Lantun kanssa soutaminen ja huopaaminen.

Hoitovälineet osiossa on aika paljon kokemuksia ja tietoa pumpusta. Siellä on myös kokeneiden pumppulaisten mielipiteitä/kokemuksia    

En tiedä missä päin asut, mutta ainakin täällä Helsingissä pumpun saaminen on aika byrokratian takana eli omien kokemusteni perusteella suosittelen yksityislääkärin lähetettä minne paikkakunnallasi pumppuhoito on keskitetty. Pumpun hankkimisesta on myös aika paljon juttua täällä  

Aurinkoista kesää sinulle  
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #4 : Heinäkuu 16, 2004, 00:12:00 ap »

Tuo on juuri sitä, mitä olen Lantuksen kanssa kokenut. Mulla meni myös ekat kuukaudet hyvin. Huhtikuussa alkoi määrän vähentäminen ja kesäkuussa nostaminen. Allekirjoitan Lantuksen tasaisuuden, koska mullakin on ollut jaksoja, joilloin vs on joka ilta täysin sama esim. 2 viikon ajan. Sitten yks kaks sokerit onkin korkeella ja ovat sitä yhtä jatkuvasti ja tasaisesti kuin aiemmat hyvät arvot.

Juttelen tästä lääkärin kanssa ensi kuussa. Kiitos vinkeistä ja kannustuksesta!
Kirjattu

Peten äiti

• Jäsen
« Vastaus #5 : Heinäkuu 17, 2004, 09:57:00 ap »

Kyllä me Pete 9v:n kanssa odotettiin innolla Lantusta,vaan ei sen käytöstä tule mitään. 2 Ketoasidoositilaa tiputuksessa ja kolmas kerta oli tulla tällä viikolla. Aamulla ketoaineet taas 1.4 ja poika huonovointinen ja korvia kuumottaa.Alussa sokerit aina okei ,mutta kuukauden kuluttua alkavat nousta ja elämme kuin vain Humalogin avulla.
En tiedä mihin me vielä päädymme ,mutta jos Prota ei nyt tasaannuta oloa niin pumppujuttu on kai ainoa ratkaisi tulevaisuudessa.
Kirjattu

LIISA (v.m -67-)

• Lentävä kynä
« Vastaus #6 : Heinäkuu 19, 2004, 23:26:00 ip »

Olen takunnut vuoden Lantuksen kanssa yhtenä pistoksena.Eilen jaoin sen kahteen.Olen kyllä menettänyt toiveeni sen aineen kanssa.Aina hetken meni hyvin.En usko sen enään toimivan kahtenakaan pistoksena.Lääkäri totesi et seuraava on pumppu.Kuinkas sellanen pumppu sopii tunnin juoksulenkille tai 2-4 tunnin hiihtolenkille tai aerobick tunnille ja keittiö työhön?.Joskus 10 vuotta sitten sitä ehdotettiin,hylkäsin ajatuksen.
Kirjattu
G 640+ Humalogi

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #7 : Heinäkuu 20, 2004, 10:27:00 ap »

Hei! Mistyn viestin jälkeen etsin tältä palstalta tietoa pumpusta. Tuolta yläreunasta kohta "hae" ja hakusanaksi "pumppu". Hyvin löytyy tietoa.

Minun kohdallani on totta, että kun Lantus-annos on sopiva, se antaa tosi tasaisia vs-arvoja, mutta en kyllä mielelläni jatka sellaisen insuliinin kanssa, jossa määrä yhdessä yössä muuttuu liian suureksi tai pieneksi ja sitten ollaan hypoilla tai sokerit pilvissä. Aion kysyä lääkäriltä mitä tehdään. Ei se kahden pistoksen lantuskokeilukaan ole poissuljettu.

Onkohan tuolla jaksottaisuudelle löydetty mitään selitystä?
Kirjattu

namipalaD1

• Intoilija
« Vastaus #8 : Heinäkuu 20, 2004, 11:39:00 ap »

MInustakin tuntuu, että jaksottain menee paremmin ja taasen sitten välillä huommin.  Mulla heittelyt ei kuitenkaan ole niin isoja, että haluaisin Lantukseni vaihtoon. Joskus on tuntunut siltäkin, että kun vaihdan annostelua yhden yksikön homma taas toimii ja sitten kun lähtee vikaraitelle, niin taas takaisin.  Näihin havaintoihin en ole löytänyt mitään järkevää selitystä eli on vaan semmonen tunne =).
Kirjattu

Juha H.

• Matkailija
« Vastaus #9 : Heinäkuu 20, 2004, 12:01:00 ip »

Täytyy välillä jonkun ilmaista tyytyväisyytensäkin Lantuksen osalta.  Olen käyttänyt sitä marraskuusta lähtien ilman ainuttakaan hypoa.  Kokemukset ovat olleet pelkästään myönteisiä.  Määriäkään ei ole tarvinnut muuttaa kuin pari yksikköä.
Kirjattu

LIISA (v.m -67-)

• Lentävä kynä
« Vastaus #10 : Heinäkuu 20, 2004, 17:37:00 ip »

Ei kovin hyvin alkanut toi kahden Lantus piikin kokeilu.verensokeri ennen iltapalaa 8.6. söin mysliä ja soktonta jogurttia 30 hh edestä.pistin humalogia 3 yksikköä.ja Lantusta 7 yksikköä klo 21.00.ja sitten klo 22.50 sokeri 18.9.johon pistin 2 yksikköä humalogia.Klo 02.30 herään ja riisun yöpaidan isot hikikarpalot valuvat ihollani.HYPO.syön niin paljon kun sielu sietää.Pistän vielä humalogia 3 yksikköä.ettei sokeri nousisi taivaisiin(arviolta söin n.100-150hh).syön aina yöllä hypoon niin.Aamu swokeri 25.2.Ei muuta kun inskaa koneistoon ja 4 yksikköä humalogia ja 7 yksikköä Lantusta.3tunnin kuluttua sokeri 15.ja söin ekan kerran yön jälkeen 12 aikana pistin 6 yksikköä humalogia 40 hhlle.parin tunnin päästä vs.7.Päivä pilalla.On kun olis krapula.Tekee mieli suolasta.
Kirjattu
G 640+ Humalogi

Linkkejä