Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
3 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Lantus+Humalog+pitkäkestoinen rasitus  (Luettu 1769 kertaa)

Guest

• Vieras
Lantus+Humalog+pitkäkestoinen rasitus
« : Heinäkuu 13, 2004, 22:21:00 ip »

Terve

Mukavaa löytää tällainenkin foorumi. Olen tässä siirtynyt muutaman vuosi sitten raketti-insuliiniin ja nyttemmin Lantukseen myös, eli piiitkävaikutteiseen. Työtilanteen vuoksi on jäänyt tunturivaellusharrastus kokonaan juuri noiksi vuosiksi, ja nyt näyttää että alkais olla taas ensikesänä mahdollisuuksia, ja kauhia kuume  

Eli miten nämä insuliinit mahtaa käyttäytyä tasaisessa pitkässä rasituksessa, esimerkiksi 12 tuntia per päivä (viikko tai puolitoista)? Noilla vanhoilla (Protaphan+olikohan Actrapid?) vaikutus oli se, että suunnilleen 60%:lla insuliinia pärjäsi sopivasti.

Luulisi että Lantuksen kanssa olisi helpompaa kuin Protaphanin kanssa, eli koska vaikutus on tasainen. Ilmeisesti annoksen "puolittaminen" pitää aloittaa kuitenkin aikaisemmin, kun Protaphanilla riitti noin vuorokausi tai puoli ennen vaellusta. Tuo Humalog-raketti hiukan ajatteluttaa enemmän, koska jo sillä "tavallisella" lyhytvaikutteisella oli taipumusta iskeä hullun lailla kun kroppa imee kaiken hiilarin lihaksiin pitkän rasituksen jälkeen.

Eli jos joukossa on kokemuksia, vaeltajia tai muita urheilijoita, niin millaisia kokemuksia teillä on?
Kirjattu

2004 d1

• Vieras
Re: Lantus+Humalog+pitkäkestoinen rasitus
« Vastaus #1 : Heinäkuu 14, 2004, 12:10:00 ip »

käyn kalastelemassa tenolla ja kymillä lähinnä soutamalla,tollassia 6-12 tunnin hukeja. lopetan tykkänään inskan ottamisen 12-tuntia ennen rasitusta. ja tuoremehua lantattuna noin tunnin välein,siitä huolimatta pari kertaa päässyt hypot yllättämään.
mulla tosin vähän kokemusta kun vasta vähän aikaa sairastanut ja omaa toimintaa on vielä jonkin verran.elikäs kun se loppuu kokonaan niin sitten noi asiat varmaan muuttuu kimuranteimmiksi.
Kirjattu

Juha44

• Vieras
« Vastaus #2 : Heinäkuu 14, 2004, 15:26:00 ip »

Moro vaan. Olen 5 kk vanha D1. Hoitona Lantus (1/pv) + Novorapid (ateriat).

Osallistuin juuri viime viikonloppuna Sulkavan soutuun, ja tein kilpailustrategian lääkäritätin kanssa. Lantus alas n. 20-30%, noin 10 pv:n aikana ennen kisaa. Novoa ei kilpailupäivänä ollenkaan. Nyt on menossa Lantuksen nosto takas hoitotasolle.

Kisan aikana vedin urheilujuomaa vajaa litra / tunti ja banaania lisäksi (ehkä puolikas/tunti).

Kisa meni hyvin, tuli oma ennätys ja sijoituskin parani viime vuotisesta. Kisan aikana en tuntenut hypoja, normaali kovan rasituksen aiheuttama paha olo tuli kyllä 3-3.5 tuntia lähdöstä, mutta kun "kynnyksen" yli pääsi, niin taas mentiin loppu lujaa. Kisan jälkeen vs 5.8. Luulen että Lantus oli kohdallaan, ehkä hiukan alemmaksi olis voinu laskea, mutta en uskaltanut kun ei oo aikasempaa kokemusta. Vuorosoudun rasitus on tietysti kovempi kuin vaelluksessa (vuorotellen 10 min syke n. 165-170 ja 10 min 130-140), mutta luulisin että periaate siihen valmistautuessa pitää olla samantyyppinen. Olen itse vain huomannut että nyt kisan jälkeisellä palautumisviikolla alhaisia sokruja ja hypotuntemuksia tuppaa tulemaan aika lailla. Ehkä olen pyrkinyt Lantuksessa liian nopeasti takaisin hoitotasolle, mene ja tiedä.

Mulla on toinen kokemus keväiseltä hiihtoleiriltä Lapissa. Hiihdettiin viikko 3-4 tuntia per pv (40-50 km). En laskenut Lantusta ollenkaan, vaan yritin säätää pelkästään Novolla. Ei toiminut minusta ollenkaan niin hyvin, sillä 2. päivänä meinasin jäädä tunturiin.

Hyviä vaelluksia! Juttele kuiteskin lääkärisi kanssa ennen kovia koitoksia.
Kirjattu

Miepä vaan

• Vieras
« Vastaus #3 : Heinäkuu 14, 2004, 17:34:00 ip »

Mulle d-hoitaja sanonu, et parempi vähentää liikaa ja korjailla sitte sokereita, ku et reissu menee hypoiluiden takii pilal.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #4 : Heinäkuu 15, 2004, 13:07:00 ip »

Moro vaan. Olen 5 kk vanha D1. Hoitona Lantus (1/pv) + Novorapid (ateriat).

Moro, joo kuulostaa aika normaalilta tuo Lantuksen vähentäminen 20-30% (verrattuna Protaphaniin) kun ajattelee että olet juonut sitä urheilujuomaa kuitenkin aika paljon. Siihen kun vertaan omaa tapaani niin sellainen vajaa puolet pois voisi kuulostaa hyvältä, niin ei ehkä tarvitse tankata sokereita niin paljoa reissun aikana. Itse olen muuten huomannut, että kroppa vetää parhaiten silloin kun vs. on noin 5.5-7 mmol/l, olo on kevyt ja potkua riittää, melkein väittäisin että suoritusmielessä tuosta voisi olla etuakin ei-diabeetikkoihin verrattuna.

Toi hiukan mietityttää, että Lantusta pitäisi alkaa laskemaan alas jo 10 pv ennen? Tuntuu vaan että siitä luulisi aiheutuvan ongelmia siviilissä, ilmeisesti sitten pitää alkaa raketilla korjailemaan. Ehkä fiksu ajatus voisi olla myös liikunnan määrän kasvattaminen ennen reissua päivittäin aina hiukan pitkäkestoisempaan suuntaan.

Vaelluksessa (varsinkin Ruåtsin puolella) on sellainen että rasitustaso voi vaihdella aika paljon, eli painavalla rinkalla voidaan mennä monta tuntia tasamaata ja sitten viisituntia jyrkkää vuorenrinnettä, esim. 500-1000 korkeusmetriä ylös. Tällöin hiilareiden kulutus on aika erityyppistä... Mutta silloin on vaan tankattavaa tarpeeksi rasituksen aikana.

Eniten ehkä mietityttää raketti-insuliinin kanssa (nopea Humalog), toisaalta on hyvä jos ei mitään häntävaikutusta ole, niin ruokailun jälkeen tilanne normalisoituu nopeammin. Joskus mulla kävi perinteisen lyhytvaikutteisen kanssa niin että leiriä pystyttäessä oli epänormaalin tuntuinen tönkkö olo ja jano joka ei lähtenyt pois... hälytyskellot päälle ja mittailemaan, vs oli yli 20, pistin lyhyttä 3 yksikköä ja hypot tuli puolen tunnin kuluttua. Se oli vähän pelottavaa. Täytynee tehdä joku tieteellinen mittarireissu vaikka pyöräilyn merkeissä, jolloin tutkii tuota Humalogin käyttäytymistä pitkässä rasituksessa, noin niinkuin ihmisten ilmoilla. Tunturissahan se on konkreettisesti tupla tai kuitti    kun lääkäriapua voi olla tiettömän taipaleen takana 50 km linnuntietä.

Yksi mikä minua on hiukan huolestuttanut, on se, että melkein joka reissun jälkeen mulla on ollut peukalovarpaan tunnon kanssa ongelmia, eli peukkuvarpaan iho kyllä tuntee, mutta ihon alainen kerros tuntuu jotenkin tunnottomalta tai tönköltä. Osasyy lienee fyysinen hankautuminen tai rasitus, mutta turvallisuussyistä myös sokereja pidän mieluummin korkeampana kuin normaalina. Liekö tämä kahden asian summa... Varvas on kuitenkin aina palautunut normaaliksi siviilissä noin 1-2 viikossa.

Tietääkö muuten kukaan missä vaiheessa kehitystyö on menossa sellaisten ihon läpi mittaavien verensokerimittareiden kanssa (ei siis varsinaista verikoetta). Sellainen olisi enemmän kuin paras tunturissa, varsinkin jos sen saa ranteeseen ja vaikka piippaamaan lujaa (varsinkin yöllä, nukkuessa) jos sokerit menee alas.
Kirjattu

Juha44

• Vieras
« Vastaus #5 : Heinäkuu 15, 2004, 13:53:00 ip »

Tunturimiehelle:

Lääkärin mukaan Lantuksen vähentäminen ja lisääminen on thetävä vauhtia yksikkö per 4 päivää. En tiedä, johtuukohan siitä että se peijakas varastoituu rasvakudokseen ja siksi vaikutus häntii aika lailla. Nyt kun laskin sitä 10 pv niin tosiaan joutuu pikapiikillä kompensoimaan ja korjailemaan enemmän.

Ja totta on että D-potilas voi oikeasti hyötyä pitkäkestoisessa suorituksessa, ainakin teoriassa. Siis jos osaa pistää ja syödä sopivasti niin sokerit saa pysymään suorituksen kannalta tehokkaammalla alueella.

Tuo on varmaan hyvä idea ennen pitkää vaellusta, laittaa elimistö vaelluksen tasoiseen rasitustilaan kotioloissa. Jos tulee ongelmia niin lääkäriapu on lähellä. Toisaalta kun valmistautuu kilpailuun ja aikoo menestyä, kuten mulla tuo Sulkava, niin pitää oikeastaan vain levätä ja syödä hiilareita aika lailla. Siinä on taiteilua ja pikainskaa kuluu mahottomasti!
Kirjattu

LIISA (v.m -67-)

• Vieras
« Vastaus #6 : Heinäkuu 15, 2004, 19:49:00 ip »

Liikun aika paljon.Lantusta menee 12-14 yksikköä.Ajattelisin itse pitkälle vaelluksella,jos söisin 50 hh pistäisin 2 yksikköä humalogia.Normaalisti pistäisin 4-5 yksikköä.Mysli pitää hyvin hypoa loitolla ainakin itselläni.Alpenilla on kätevän kokoisia mysli patukoita hätä varaksi.Itse mielin pirkan hiihtoon.saas nähdä kun toi tauti on niin labiili,et mitenkäs käy.Täytyy varmaan pyytää lääkäriltä apua lantuksen vähennys ohjeeseen.Mulla on niin insuliini herkät kudokset.välillä normaalistikkin liikkuen on ongelmia.Nyt lantuksella kuitenkin hypot helpottaneet.Uraa takana 33.vuotta.
Kirjattu

Juha44

• Vieras
« Vastaus #7 : Heinäkuu 16, 2004, 09:48:00 ap »

Liisalle  

Tervetuloa kerhoon! Mulla kans erittäin insuliiniherkät kudokset, Lantusta vain 7 yks per pv. Ja pikaa menee 2-4 per ateria. Yhtä yksikköäkin pitää kunnioittaa, lääkäri jopa ehdotti Lantuksen annostelua puolen yks tarkkuudella. Silti mulla haiman tuotto lienee täysin kaput. Labiili on täysin oikea sana kuvaamaan tilannetta, ja hyvä balanssi vaatii kokoaikaista mittausta ja säännöllisiä elämäntapoja. Joo, vaimon mukaan D1 sattu oikealle ihmiselle, höh!
Kirjattu

Linkkejä