Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
6989 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: Pumppu vai kynät?!?  (Luettu 886 kertaa)

lapin tyttö

• Jäsen
Pumppu vai kynät?!?
« : Heinäkuu 13, 2004, 19:27:00 ip »

Olisin halunnut tietää pienten 1 tyypin diabeetikkojen vanhempien mielipiteitä siitä että onko pumppu hyvä ratkaisu 3 vuotiaalle???Itse olen sitä ajatellut mutta haluiasin tietää että miten teillä on onnistunut pumpun käyttö/kynän käyttö? Ja haluaisin tietää että oletteko hankkineet lapsellenne diabetes tunnusta (ranneketta/riipusta)?
Kirjattu
Lapin Tyttö
DM1,Levermir+NovoRapid+Diformin
Tyttö DM1, pumppuhoito
-elä elämäsi hymyillen,hymyile läpi kyynelten-

LiljaKreeta

• Jäsen
Re: Pumppu vai kynät?!?
« Vastaus #1 : Heinäkuu 13, 2004, 21:43:00 ip »

Meillä tyttö on nyt 2v 2 kk ja D1 on ollut 8 kk.
Olimme 3-pistoshoidossa heti diagnoosin jälkeen muutaman päivän, mutta se ei jostain syystä "toiminut" meidän neidillä ja lääkärit vaihtoivat sen pumppuun. Pumppu on ollut meille hyvä koska tyttö syö joka toinen viikko hyvin ja joka toinen viikko todella huonosti. Pakottaminen ei auta (olemme sitäkin kokeilleet).

Tilasin rannekkeen tytölle heti diagnoosin tultua. Pitää siitä itse valtavasti ja esitteli sitä kaikille saatuaan sen. Jopa isosisko oli siitä vähän kateellinen, joten jouduimme ostamaan hänelle oman laatan johon kaiverrettiin nimi.

Hankalia puolia pumpussa on se, että se on mukana sitten aina 24 h/vrk. Myös nukkuessa heiluu kyljessä ja päivällä liiveissä selässä. Jos juoksee helteillä ilman paitaa niin on kytättävä että letku ei jää mihinkään kiinni.
Jos menee uimaan, on pumppu irroitettava ja hyvässä lykyssä kanyyli vaihdettava jos lähtee irti jne jne.
Eli hyviä ja huonoja puolia on valtavasti. Itse mieluiten ottaisin sen pistoshoidon jos tyttö olisi vähän vanhempi ja osaisi kertoa tuntemuksiaan esim. hypoista ja ymmärtäisi jo sen syömisen päälle, että nyt on syötävä eikä pelleiltävä. Jokaisella on niin oma elämä, että se on vaikea sanoa onko pumppu juuri teille hyvä ratkaisu, riippuu ja roikkuu niin liikunnasta ja syömisestä jne jne. Jos esim. on elohopea ja liikkeessä koko ajan, pumppu voi olla hyvä koska insuliinin saa säädettyä niin pienelle.

äh, toivottavasti oli edes jotain hyötyä tästä...
Kirjattu

lapin tyttö

• Jäsen
Re: Pumppu vai kynät?!?
« Vastaus #2 : Heinäkuu 14, 2004, 13:51:00 ip »

KIITOS LiljaKreeta!!
Kyllä tuosta sinun kirjoituksesta oli minulle apua. Itsekkin hankin eilen lapselleni rannekkeen ja toivottavasti meidän neiti pitää siitä. Taidamme silti kokeilla vielä pistämistä vaikka neiti laittaakin vähän hanttiin (pistämme päivässä ainakin 5 kertaa), mutta pitää sitten katsoa kun on ensikuussa kontrolli että miten meillä on lähtenyt asiat luistamaan. KIITOS vielä vastauksestasi!!
Kirjattu
Lapin Tyttö
DM1,Levermir+NovoRapid+Diformin
Tyttö DM1, pumppuhoito
-elä elämäsi hymyillen,hymyile läpi kyynelten-

Linkkejä