Kohtauspaikka

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  
3 jäsentä  •  418480 viestiä  •  20020 aihetta

Kirjoittaja Aihe: hjälpa mej...  (Luettu 1784 kertaa)

Guest

• Vieras
hjälpa mej...
« : Heinäkuu 08, 2004, 21:46:00 ip »

Heippa!ajattelim että löytyisiköhän täältä apua kun aikaa poliklinikalle en saanu kun vasta parin viikon päähän. Eli sokerit on koko ajan alkuillasta tosi korkeet (20-30!) vaikka mielestäni protaphanin pitäisi vielä riittää hyvin kahdeksan aikaan illalla kun otan sen protaphania ky 18 kahdentoista aikaan päivällä! pitäisikö mun aikastaa siis illan protaphania vai nostaa päivällä otettavaa insuliini annosta? jos joku nyt tajusi tästä sekavasta selostuksesta jotain ja voisi vielä vastata niin ISO KIITOS!:0)
Kirjattu

äskoo

• Vieras
Re: hjälpa mej...
« Vastaus #1 : Heinäkuu 08, 2004, 23:32:00 ip »

Noin niukoilla tiedoilla ei oikein voi antaa ohjeita, ainoastaan tehdä oletuksia. Olet ilmeisesti kuitenkin 1-tyypin diabeetikko? Vastasairastunut? Paljonko ja mihin aikoihin otat Protaphania? Käytätkö lainkaan lyhytvaikutteista insuliinia? Lyhytvaikutteisen insuliinin ajat ja annosmäärät/syömäsi hiilihydraattimäärät?

Kyllä Protaphanin vaikutuksen pitäisi pääsääntöisesti kestää lähemmäs kaksitoista tuntia, joten vaikuttaisi siltä, että päiväannos saattaisi olla liian pieni.

Onko muutos alkanut yhtäkkiä ja onko verensokeri ainoastaan illalla korkea? Minkälaisia muina aikoina? Noin korkeilla arvoilla ei kyllä kannata odotella paria viikkoa.

Kyllä tältä palstalta yleensä saa hyviä neuvoja ja nopeasti. Nyt näyttävät vakituiset tietäjät olevan kesäterässä tai -lomalla  
Kirjattu

namipalaD1

• Vieras
« Vastaus #2 : Heinäkuu 09, 2004, 09:07:00 ap »

Kyllähän meillä aika monilla on ollut vaikeuksia selvitä kolmellakin protapiikillä.  Siksi kai aika moni onkin siirtynyt Lantukseen.
Kirjattu

simoj

• Vieras
« Vastaus #3 : Heinäkuu 09, 2004, 12:21:00 ip »

Noilla tiedoilla tosiaan aika mahdoton sanoa mitään kun ei tiedä mitä ne sokerit muulloin on. Ja milloin on tuo "alkuilta"? Ja mihin aikaan pistät illan protaphanin?
Kirjattu

Guest

• Vieras
« Vastaus #4 : Heinäkuu 09, 2004, 12:39:00 ip »

Minulle tuli mieleen, että voisiko ateriainsuliinin määrä olla liian pieni päivän (?), iltapäivän ja illan aterioihin nähden ja oletuksena on tietysti, että käytät myös ateriainsuliinia?

Tosiaan vaikea mennä sanomaan mitään yhtä oikeaa ratkaisua ja tuo oma olettamukseni perustui siihen, että itse käytän mielummin pientä perusannosta ja ateriannokset otan aina aterian koon mukaan. Osa meistä taas pistää aina samat annokset niin perusinsuliinia kuin ateriainsuliiniakin sen enempää laskematta hiilareita.
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #5 : Heinäkuu 09, 2004, 12:59:00 ip »

Minun mielestäni Protaphanin vaikutuksen pitäisi vielä riittää tuohon aikaan. Kysymys kuuluukin, että millaisia sokereita sinulla, pallero, on ollut päivällä? Jos päivälläkin on korkeita, veikkaisin, että Protaa on liian vähän. Jos taas korkeita on vain illalla (päivällisen jälkeen?) niin luulisin, että ateriainsuliinia on päivällisellä liian vähän. Käytätkö mitä insuliinia aterioilla? Vai onko sinulla ateriainsuliinia käytössä ollenkaan?

Oletko muuten korjaillut korkeita sokereita mitenkään, esim. pikavaikutteisella insuliinillä? Miten olet saanut ne laskemaan takasin normaalilukemiin?
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #6 : Heinäkuu 09, 2004, 17:05:00 ip »

eli lisä selvennykset lienevät tarpeen! otan siis ateriainsuliinia aina hiilihydraattimäärien mukaan aterioille ja muulloin päivästä se vaikuttaa ihan hyvin mutta päivällisen aikaan(n.klo 18) ja siitä eteenpäin joutuu ateriainsuliinia ottamaan suurempia määriä jotta se edes "tutntuisi" missään ja usein verensokerin iltasella noustessa ei sillä ole mitään tehoa..ihmettelen siis sitä että eikö protaphan enää riitä tässä vaiheessa vaikka sen ottamisesta on kulunut aikaa n.8-10h?
muuten verensokerini ovat ihan ookoo, ne laskevat yöllä normaalilukemiin kun illan pitkävaikutteinen alkaa vaikuttaa ja pysyvät yleensä hyvinä ennen kuin ilta taas koittaa.
Niin ja olen siis ykköstyyppiläinen v.-98 saakka.
Kirjattu

Nikka

• Vieras
« Vastaus #7 : Heinäkuu 09, 2004, 18:44:00 ip »

Oletko mittaillut,onko josain vaiheessa päivällä tai aamupäivällä päässyt käymään liian matalilla ja sen takia olisi alkuillasta korkeammalla?
Kirjattu

Misty

• Vieras
« Vastaus #8 : Heinäkuu 10, 2004, 05:43:00 ap »

Pallero: montako kertaa päivässä pistät protaa? Tuli vain mieleeni, että jos pistät esim. 2 x mikä on pistosten väli toisistaan. Aikoinaan kun itse käytin Protaa minun piti tosi tarkkaan miettiä pistoajat, että sokerit eivät olisi sahanneet Protan vaikutushuippujen takia.
Kirjattu

Mies73

• Vieras
« Vastaus #9 : Heinäkuu 10, 2004, 20:58:00 ip »

Okei okei
18ky protaphan klo 12
tosi huono juttu
1.5 tunnin päästä pistosta tuntuu matalalta ja sitten syöt makeaa...
ja sen jälkeen nousee aivan kauheesti.
Ehdotus:
Heitä protaphan mäkeen! (protaphan on vanhaa tiedettä)
Hae Lantunen (Lantus)apuun.
Niin Minä tein Kyllä se sitä
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #10 : Heinäkuu 11, 2004, 17:37:00 ip »

Tietysti jos sokereiden nousun syynä on se, ettei Protaphanin vaikutusaika riitä, on vaihtoehtona kokeilla Lantusta. Itselläni se ainakin helpotti, kun piti pistää Protaphania 3 kertaa päivässä, kun vaikutus ei muuten riittänyt. Mutta minusta on kyllä aika väärin sanoa, että Prota on "vanhaa tiedettä" ja se pitäisi "heittää mäkeen". Joillakin se toimii paremmin kuin Lantus ja onhan jotkut vaihtaneen Lantuksesta takaisin Protaan. (tämä kommentti tosin taitaa mennä jo aiheen vierestä...)
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #11 : Heinäkuu 11, 2004, 20:29:00 ip »

heippa taas! ajattelin nyt sitten huomenna koittaa jakaa ton päivän protaphanin kahteen osaan eli ajattelin ottaa osan siinä 12 aikaan ja loput iltapäivällä n.klo 16-17?kyselisinkin nyt siis taas sitä että miten tuo ky 18 pitäisi jakaa pistoksille?siis kannattaisiko minun ottaa ihan vaan ky 9 päivällä ja toiset 9 iltapäivällä vai miten?kiitos taas..  huippua että neuvoja saa näin arki-aikojen ulkopuolellakin!
Kirjattu

Guest

• Vieras
« Vastaus #12 : Heinäkuu 11, 2004, 20:45:00 ip »

Protaa ei ehkä kannata jakaa ainakaan heti ihan kahtia. Novon kysymyspalstalla   http://www.novodiabetespalvelu.fi/view.asp?id=900  vastailee erikoislääkäri lähetettyihin kysymyksiin ja siellä on äskettäin ollut neuvo Protan jakamisesta, joten kurkkaapa, jos saisit sieltä apua.

Itselläni oli myös Protan vaikutusaikojen kanssa ongelmia, kun teho ei tuntunut riittävän edes kolmella piikillä. D-vuosia on tosin takana jo aika lailla, joten silläkin voi olla oma osuutensa sopassa.
Kirjattu

Miepä vaan

• Vieras
« Vastaus #13 : Heinäkuu 12, 2004, 13:07:00 ip »

Suosittelen tuota edellistä linkkiä! Itse sain sieltä apua juuri samantapaiseen asiaan  
Kirjattu

**DONOTDELETE**

• Vieras
« Vastaus #14 : Heinäkuu 12, 2004, 22:05:00 ip »

Protaphanin jakamisesta... Itse pistin aikoinani Protaphania aamulla klo 7 ja illalla n. klo 23. Koska sen vaikutus ei riittänyt iltaan asti aloin pistää iltapäivällä klo 16 kolmatta piikkiä. Jaoin siis pistokset niin, että niiden välille jäävä aika oli suunnilleen sama eli n. 8 tuntia.

Kun aloin pistää iltapäivällä "ylimääräisen" Prota-piikin, en jakanut aamun insuliina kahtia, koska silloin luultavasti päivällä olisi tullut korkeita sokereita. Sen sijaan aloin pistää normaalien aamu- ja iltainsuliinien lisäksi iltapäivällä ensin yhtä yksikköä ja lisäsin sitten siitä yksikkö kerrallaan niin paljon, että illan sokerit olivat hyviä. Tällä tavoin toimiva aamupäivä ei mennyt sekaisin.

Kannattaa muuten sitten miettiä, tarvitseeko yöksi pistettävää Protaa muutella, jos iltapäivällä pistetyn Protaphanin vaikutus kestää alkuyöhön asti.

Tällä tavoin Protan jako toimi minulla ja tulos oli ihan hyvä.
Kirjattu

Linkkejä